Oude Kip caravan importeren naar België

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
BenDaems
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 27 aug 2018 13:09

Oude Kip caravan importeren naar België

Bericht door BenDaems » do 30 aug 2018 08:55

Goedemorgen iedereen

mogelijk is dit onderwerp recent besproken op dit forum (maar zie ik het niet onmiddellijk staan), in dit geval mag u mij hier zeker op wijzen.
Anders, is er iemand die recent een oude Kip caravan (alleen met kenteken) heeft geïmporteerd van Nederland naar België? Wij vroegen ons af op welke manier we een gelijkvormigheidsattest dienen aan te vragen.

Alvast bedankt voor de informatie!
Groetjes
Ben

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Oude Kip caravan importeren naar België

Bericht door hoboken » do 30 aug 2018 21:33

Daarvoor moet je bij Kip caravans in Hogeveen zijn
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Kerikobe52
Berichten: 3
Lid geworden op: za 10 nov 2018 12:57

Re: Oude Kip caravan importeren naar België

Bericht door Kerikobe52 » za 10 nov 2018 15:06

BenDaems schreef:
do 30 aug 2018 08:55
Goedemorgen iedereen

mogelijk is dit onderwerp recent besproken op dit forum (maar zie ik het niet onmiddellijk staan), in dit geval mag u mij hier zeker op wijzen.
Anders, is er iemand die recent een oude Kip caravan (alleen met kenteken) heeft geïmporteerd van Nederland naar België? Wij vroegen ons af op welke manier we een t dienen aan te vragen.

Alvast bedankt voor de informatie!
Groetjes
Ben
Bij KIP Heerenveen moet een gelijkvormigheidsattest (COC) worden aangevraagd. Mogelijk dat zij, gezien type en ouderdom, dit niet meer kunnen leveren maar toch je aanraden er een aan te vragen. Het kost dan ook € 295,--, indien ze het daadwerkelijk gaan leveren. Als zij het niet meer kunnen leveren krijg je € 220,-- retour (duurt wel lang). De overige € 75,-- zijn voor hun administratiekosten.
Vraag het allereerst per e-mail aan. Dan zullen ze een inschatting maken of je nog een kans maakt een gelijkvormigheidsattest (COC) te kunnen krijgen.
Bij caravans van voor 2010 komt het voor dat zij niets meer in de administratie hebben!

Anders dit nog even meegeven:

Van NL naar BE een caravan (of ander voertuig) invoeren (exporteren)

Informatie is te verkrijgen via www.autoveiligheid.be

Procedure in de praktijk van een AVENTO 395 (KIP Heerenveen)

1) NL Kentekenplaat van de caravan inleveren bij RDW! Samen met het kentekenkaartje Deel I, wat RDW onbruikbaar maakt door een hoekje eraf te knippen. Daar ontvangt u Deel II (en Deel I kaartje) van het kentekenbewijs en een vrijwaringbewijs, bestemd voor de vorige eigenaar. Kosten € 9,98.

2) Hiermee gaat u naar de BE Douane (belastingdienst). Niet meer bij het grenskantoor maar bij de Douane in het balastingkantoor van bv Geel, Werf 65 of van Bilzen, kruisbosstraat 16.
Neem ook een koopovereenkomst van particulieren, waarin Datum Koop, Verkopergegevens, Kopergegevens, Merk caravan, Type en chassisnummer staat. Door beiden ondertekend!

3) U krijgt hiermee een "Aanvraag tot inschrijving van een voertuig" en het Deel II van het vorige kentekenbewijs wordt hiermee afgestempeld.

4) Hiermee gaat u naar een keuringsstation voor een administratieve (zeiden ze mij na informatie in Hechtel bij het keuringsstation!) keuring. Ook dient te worden meegenomen een "Gelijkvormigheidsattest" van de caravan (voertuig) met het goedkeuring-typenummer van de caravan (voertuig) . Dit is te verkrijgen bij de importeur van de caravan (voertuig). Kosten bij KIP Heerenveen zijn € 295,-- indien je het van hun verkrijgt. Telefonisch zeggen ze altijd dat je het bij hun moet aanvragen. Zo niet verkrijgbaar dan krijg je € 220,-- retour, want de administratieve kosten waren € 75,--, wat mij overkwam.

5) Indien geen "Gelijkvormigheidsattest" van de caravan (voertuig) met het goedkeuring-typenummer van de caravan (voertuig) bij de importeur verkregen kan worden, moet de "Gelijkvormigheidsprocedure" in België gevolgd worden, zoals bij mij. Dit gebeurd in een daarvoor aangewezen regio-keuringsstation. Bv in Limburg te Geel 014-57 41 15 of in Alken 078-05 90 51. Verdere informatie is te verkrijgen via www.autoveiligheid.be. Kosten keuring aanvraag € 124,60 .

P.S. Buiten de plaats van het "Type-plaatje" (met goedkeuringsnummer, de gewichten en het chassisnummer) aan het chassis of zijkant, moet u ook de plaats van het ingeslagen chassisnummer in het chassis weten te zitten.

Attentie!! Zorg voor een goede 13-polige en volledig bedraad aangesloten stekkerdoosaansluiting aan de trekkende auto. € 533,-- (Gemiddeld € 390,--). Met een tijdelijke verloopstekker (even snel voor de keuring) van 7 naar 13 polige (niet geheel 13 polig bedraad) caravanaansluiting wordt geen genoegen genomen.

6) Na de goedkeuringspapieren ontvangen te hebben begint het proces van het BE-typeplaatje. De papieren worden door het keuringsstation (b.v. Geel) naar Brussel gestuurd. Daarvan krijgt u een betaalopdracht voor de aanmaak van een BE type- en goedkeuringsplaatje. Dit plaatje wordt door Brussel opgestuurd naar het keuringsstation, vanwaar u weer bericht krijg om aldaar (Geel) de administratieve keuring/inschrijving te komen doen. Het BE-typeplaatje moet dan eerst op de caravan verwisseld worden met het Nederlandse typeplaatje.

7) Na twee weken kreeg ik een betaalopdracht van € 73,-- voor de aanmaak van het nieuwe type (validatie) plaatje in de vorm van een stickertje. Direct snel overgemaakt. Dat dit weer (ambtelijk) vier weken in beslag zou nemen verbaasde me niks.

8) Met de oproeppapieren van het keuringsstation te Geel werd de administratieve keuring aldaar afgerond. Weer € 20,-- . Met deze papieren dacht ik in Alken bij het keuringsstation direct een kentekenplaat gehaald kon worden, zoals het in het verleden ging. Helaas.

9) Met de verkregen papier moest eerst naar de verzekering gegaan worden waar de caravan voor verzekering werd ingeschreven. Dan zijn er twee mogelijkheden voor het verkrijgen van de kentekenplaat.
9.1.) Je maakt met de papieren via de verzekering een afspraak in Alken maken wanneer je deze kentekenplaat kan komen aanvragen. Kan wel eens lang duren zo te horen. Na de aanvraagbezoek in Alken duurt het nog drie dagen voordat je de plaat thuis gestuurd heb gekregen.
9.2.) De verzekering stuurt de papieren op naar de DIV. Dan duurt het 1 á 2 weken voordat u het thuis gestuurd krijgt. Dit laatste heb ik gedaan om niet weer naar Alken te moeten gaan.

10.) De verzekering krijgt door de aanvraag ook het kenteken door en zal u de "groene kaart". De plaat werd aangetekend door DIV aan mij opgestuurd. Drie maanden na de aankoop. € 30,--

11.) Met de plaat op de caravan dient de caravan, alvorens deze op de weg in werking te stellen, met het tijdelijke keuringsformulier van Geel keuringsstation ter keuring aangeboden te worden bij een willekeurig keuringsstation om aldaar een definitief keuringsformulier te verkrijgen. Keuring geheel weer opnieuw ondergaan. € 63.80

Heb de caravan in Nederland op 8 augustus gekocht en opgehaald.
Op 07-11-2018 (3 maanden na aankoop) had ik het kenteken en caravan voor 2de keer gekeurd en kon er pas mee gaan rijden.

Opgeteld zijn dat toch even € 929,38 voordat je er uiteindelijk mee te kan gaan rijden.

Indien reeds een 13 polige stekkerdoos aanwezig is (minus de € 533,--) toch nog € 396,38

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Oude Kip caravan importeren naar België

Bericht door Micky » za 10 nov 2018 15:08

Mooi duidelijk verhaar thumbup.gif

kleine opmerking, Kip Nederland zit in Hoogeveen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”