Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Ik rij zelf in een Kia Niro hybride auto. De auto doet het uitstekend i.c.m. een caravan tot 1300 kg en ik ben niet afhankelijk van laadpalen. Volgens mij zijn er nog maar weinig hybride auto’s zonder stekker, die geschikt zijn als trekauto. Een EV of een PEV is voor mij voorlopig geen optie. In de praktijk blijkt, dat met PEV’s voornamelijk op fossiele brandstof gereden wordt. Het steeds moeten laden op langere ritten is nu nog gewoon lastig. Over een aantal jaren zie ik wel weer. De ontwikkelingen van EV’s gaan hard.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
dat duurt nog 12 jaar!
Wie dan leeft die dan zorgt. Op zich vind ik het wel een goede gedachten. De fossiele brandstoffen zijn wel achterhaald tegen die tijd, misschien wel eens reteduur. We zien wel.
Wie dan leeft die dan zorgt. Op zich vind ik het wel een goede gedachten. De fossiele brandstoffen zijn wel achterhaald tegen die tijd, misschien wel eens reteduur. We zien wel.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Een EV met een caravan is helemaal niet zo slecht.
Kijk maar eens op youtube, zoals deze 75d. Komt toch wel 300km met een flinke knaap aan de haak zegt ie.
https://www.youtube.com/watch?v=sjGGcQ704xM
Een 100d zal een stukje verder komen met 25% meer accu capaciteit.
Kijk maar eens op youtube, zoals deze 75d. Komt toch wel 300km met een flinke knaap aan de haak zegt ie.
https://www.youtube.com/watch?v=sjGGcQ704xM
Een 100d zal een stukje verder komen met 25% meer accu capaciteit.
Laatst gewijzigd door nitro68 op vr 24 aug 2018 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Tja, als je langzaam genoeg rijdt en iedere helling vermijdt zul je die range wel halen
Er zijn interessante reisverslagen, zoals deze naar Frankrijk, van Nederlandse Tesla-rijders met caravan die mooi beschrijven hoe het (nu) op vakantie gaat.
Er zijn interessante reisverslagen, zoals deze naar Frankrijk, van Nederlandse Tesla-rijders met caravan die mooi beschrijven hoe het (nu) op vakantie gaat.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
RE.gif
Een Tesla is voor mij budgetair niet haalbaar.
Een Tesla is voor mij budgetair niet haalbaar.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Ik heb wel degelijk een idee. Weet je hoe groot Frankrijk is? 4500 palen in heel Frankrijk is niets. Overigens heb ik in geen enkel stadscentrum of parkeergarage een laadpaal gezien in de 2 weken dat we daar waren. Dus mijn bewering dat er van een echt netwerk nog steeds geen sprake is staat nog steeds.Conradi schreef: ↑do 23 aug 2018 23:31RE.gif
Ik denk dat jullie geen idee hebben
Frankrijk heeft bijvoorbeeld al meer dan 4500 laadpunten. Speel maar eens met de Carge Map Europe.
Ik heb het nog even voor je op de kaart bekeken. Op het dorpje waar wij zaten stonden in een straal van 100 km welgeteld 10 palen en de dichtstbijzijnde op een uur afstand.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Ons kikkerlandje heeft al bijna 33.000 publieke laadpalen en dat is lang niet genoeg!
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Aantal laadpalen zal meegroeien met de behoefte.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
RE.gif
Dat zal best maar ik ben wat sceptisch in het aantal laadpalen in het buitenland. Nederland zal wel kunnen voldoen alhoewel het stroomnet wel aanpassingen zal vergen maar in Frankrijk zie ik een explosieve groei in 12 jaar echt niet gebeuren. Sterker nog, ik denk dat het stroomnetwerk er helemaal niet op uitgerust is.
Dat zal best maar ik ben wat sceptisch in het aantal laadpalen in het buitenland. Nederland zal wel kunnen voldoen alhoewel het stroomnet wel aanpassingen zal vergen maar in Frankrijk zie ik een explosieve groei in 12 jaar echt niet gebeuren. Sterker nog, ik denk dat het stroomnetwerk er helemaal niet op uitgerust is.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Iedere wandcontactdoos is een potentiële "laadpaal", kijk je vanaf nu heel anders tegen je stroompaal van de camping aan, en die werken prima als je ligt te slapen.......Michel1975 schreef: ↑vr 24 aug 2018 13:07Ik heb wel degelijk een idee. Weet je hoe groot Frankrijk is? 4500 palen in heel Frankrijk is niets. Overigens heb ik in geen enkel stadscentrum of parkeergarage een laadpaal gezien in de 2 weken dat we daar waren. Dus mijn bewering dat er van een echt netwerk nog steeds geen sprake is staat nog steeds.Conradi schreef: ↑do 23 aug 2018 23:31RE.gif
Ik denk dat jullie geen idee hebben
Frankrijk heeft bijvoorbeeld al meer dan 4500 laadpunten. Speel maar eens met de Carge Map Europe.
Ik heb het nog even voor je op de kaart bekeken. Op het dorpje waar wij zaten stonden in een straal van 100 km welgeteld 10 palen en de dichtstbijzijnde op een uur afstand.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Waarom denk je dat?Michel1975 schreef: ↑vr 24 aug 2018 13:20RE.gif
Dat zal best maar ik ben wat sceptisch in het aantal laadpalen in het buitenland. Nederland zal wel kunnen voldoen alhoewel het stroomnet wel aanpassingen zal vergen maar in Frankrijk zie ik een explosieve groei in 12 jaar echt niet gebeuren. Sterker nog, ik denk dat het stroomnetwerk er helemaal niet op uitgerust is.
Om de fictieve reden dat we allemaal tegelijk de stekker er in steken?
Wel, dat gebeurd niet, dus maak je maar geen zorgen.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
RE.gif RE.gif
Toch wat lastig als je net aan 10 ampere hebt op de camping(en dan nog wel Franse amperes ). Lader PHEV werkt op 10 ampere dus dat ga je niet redden als de caravan ook nog aangesloten is. Dus ik kijk helemaal niet anders tegen campinglaadpalen aan. Vooralsnog zijn er in Frankrijk bijna geen laadpalen te vinden. Als ik naar de dichtsbijzijnde paal wil rijden moet ik hem onderweg al 3 keer opladen.
RE.gif
Indien er in 2030 wel alleen nog maar elektrische auto's verkocht mogen worden dan zal het wel degelijk zo zijn dat er heel veel mensen tegelijk de stekker er in stoppen. Maar ben blij dat het kennelijk allemaal wel goed komt. slaap ik een stuk geruster. Maar nog steeds sceptisch.
Toch wat lastig als je net aan 10 ampere hebt op de camping(en dan nog wel Franse amperes ). Lader PHEV werkt op 10 ampere dus dat ga je niet redden als de caravan ook nog aangesloten is. Dus ik kijk helemaal niet anders tegen campinglaadpalen aan. Vooralsnog zijn er in Frankrijk bijna geen laadpalen te vinden. Als ik naar de dichtsbijzijnde paal wil rijden moet ik hem onderweg al 3 keer opladen.
RE.gif
Indien er in 2030 wel alleen nog maar elektrische auto's verkocht mogen worden dan zal het wel degelijk zo zijn dat er heel veel mensen tegelijk de stekker er in stoppen. Maar ben blij dat het kennelijk allemaal wel goed komt. slaap ik een stuk geruster. Maar nog steeds sceptisch.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Nog geen 400km op een tank? Schiet ook niet op dan.duwerke schreef: ↑vr 24 aug 2018 07:33Re.
Ik kan met mijn c-crosser en caravan erachter ook geen 4u rijden zonder te tanken.
Volgens mij moet de denkwijze om een auto te kopen wijzigen. Nu doen we dit in functie van die enkele weekjes op een jaar dat de caravan achter de auto hangt.
Koop een auto gemaakt voor dagelijks gebruik en huren voor op vakantie te gaan
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Maar als er helemaal geen brandstofauto's meer verkocht/gemaakt worden heeft huren weinig zin.
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Zeg nooit nooit; het zou kunnen. Maar deze beslissing is dan vooral vanuit bedrijven ingegeven die hun reeds aangelegde infrastructuur in rook zien opgaan als het niet meer voor gas wordt gebruikt. Een belangrijk voordeel van waterstof is, dat het een mooie vorm is om voor langere tijd energie op te slaan. Een belangrijk nadeel is dat waterstof veel meer dan aardgas een levensgevaarlijk goedje is wat in een heel groot bereik een explosief mengsel kan vormen. Daarnaast is waterstof heel licht, waardoor het onder bizar hoge drukken moet worden opgeslagen. Opslag op grote schaal is daarom wel relatief kostbaar.
Daar komt het volgende probleem nog bij; momenteel is het produceren van waterstof eigenlijk alleen met een fatsoenlijk rendement mogelijk uit aardgas. Waterstof maken uit water kost heel erg veel energie (laag rendement) en het maken van energie uit waterstof heeft ook een relatief laag rendement. Dat maakt dat 1 km rijden op waterstof veel duurder is dan 1km puur elektrisch rijden. Het probleem van de grootschalige productie van waterstof heb je daarmee overigens nog niet eens opgelost; want hoe ga je die benodigde energie dan opwekken? Het enige voordeel van waterstof is je vlot bij kunt tanken en weer verder kunt.
Nee, als ik mijn geld ergens op in zou mogen zetten dan zou ik persoonlijk de volledig elektrische auto's als grootste kanshebber bestempelen. Het grootste probleem van die auto's zit hem met name in de te beperkte opslagcapaciteit en te lange laadtijd. Ik verwacht daarom dat elektrische auto's naar verloop van tijd niet meer met conventionele accu's zullen zijn uitgerust maar veel eerder met ultracondensatoren. De ontwikkeling daarvan gaat heel hard en zal de traditionele accu uiteindelijk wel gaan vervangen denk ik.
Leuk om te filosoferen over hoe het er in 2030 voor staat. Tegen die tijd lezen we dit nog eens terug en lachen we hopelijk nog eens smakelijk over hoe ouderwets we er toen nog tegenaan keken
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF
Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
RE.gif. RE.gif
Ik tank na 350km.
Daar zit al een tussenstop tussen. Dus ik zie het probleem niet.
Er gaan er niet veel zijn die 4u na elkaar rijden zonder te stoppen.
Zeker niet aan te raden maar daar doet iedereen mee wat hij wil maar om sanitaire redenen zal er wel eens gestopt moeten worden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Ik tank na 350km.
Daar zit al een tussenstop tussen. Dus ik zie het probleem niet.
Er gaan er niet veel zijn die 4u na elkaar rijden zonder te stoppen.
Zeker niet aan te raden maar daar doet iedereen mee wat hij wil maar om sanitaire redenen zal er wel eens gestopt moeten worden.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
RE.gif
Er zit natuurlijk wel wat verschil tussen een plaspauze of 45minuten aan een laadpaal hangen.
Ik tank overigens na 500km op 45 liter. En stop normaal gezien om de 2,5 3 uur maar dan vaak 10 minuten.
Overigens ben ik nog steeds erg benieuwd naar waar die elektriciteit vandaan gaat komen. De huizen gaan ook van het gas in die periode. Als dat in heel europa is moet er iets dat elektra oplevert bij komen..
Is de brandstofcel trouwens inmiddels helemaal van de baan?
Er zit natuurlijk wel wat verschil tussen een plaspauze of 45minuten aan een laadpaal hangen.
Ik tank overigens na 500km op 45 liter. En stop normaal gezien om de 2,5 3 uur maar dan vaak 10 minuten.
Overigens ben ik nog steeds erg benieuwd naar waar die elektriciteit vandaan gaat komen. De huizen gaan ook van het gas in die periode. Als dat in heel europa is moet er iets dat elektra oplevert bij komen..
Is de brandstofcel trouwens inmiddels helemaal van de baan?
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Dan moet je wel ontzettend lang slapen
Mijn auto laad ik thuis in zo'n 2 uur volledige van leeg naar vol op. Op de camping - 6 Amp - heb ik daar een uurtje of 5 voor nodig. Een Tesla aan een gewone stekker opladen op de camping - met dezelfde 6A - kost je dan al snel 4 à 5 dagen.
Kortom, voor EV's is een laadpaal infrastructuur nodig om binnen een enigszins fatsoenlijke tijd te laden. Met de huidige generatie snelladers die overal in Europa langst de snelweg staan, laad je een EV in zo'n driekwartier op.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Met mijn combinatie haal ik ook net 400km, maar dan hoef ik maximaal 38 liter bij te tanken. (auto rijd met sleurhut zo'n 1/10)
Ik vind een actieradius van 400km meer dan zat. na een aantal uurtjes sturen zoek ik de volgende rustplaats op.
Ik vraag me af wat een EV met sleurhut aan actieradius kan halen. Ik denk nog niet eens de helft.
Ik vind een actieradius van 400km meer dan zat. na een aantal uurtjes sturen zoek ik de volgende rustplaats op.
Ik vraag me af wat een EV met sleurhut aan actieradius kan halen. Ik denk nog niet eens de helft.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Nope
De accu-EV is gewoon wat verder in de ontwikkeling dan de waterstof brandstofcel. Onder andere Toyota, Mercedes en Hyundai hebben brandstofcel-auto's op waterstof in de showroom staan en Shell heeft onlangs aangekondigd in Nederland en Duitsland waterstofstations te openen.
Brandstofcel auto's zijn behoorlijk complex: naast de accu en elektromotoren die een 'gewone' EV ook heeft, komt daar ook de brandstofcel en tank bij. Dat maakt een brandstofcel auto duur. Om een vergelijk met Accu-EV's te trekken: een Hyundai Kona (Accu-EV) kost zo'n 40K, de Hyundai Nexo (waterstof) kost 70K.
Vers van de pers: Autoweek rijdt met de Hyundai Nexus
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
We staan nog maar aan het begin van de transformatie, 6 of 10A is inderdaad weinig, een camping is ook niet echt ingericht om EV's op te laden.Conradi schreef: ↑vr 24 aug 2018 14:51Dan moet je wel ontzettend lang slapen
Mijn auto laad ik thuis in zo'n 2 uur volledige van leeg naar vol op. Op de camping - 6 Amp - heb ik daar een uurtje of 5 voor nodig. Een Tesla aan een gewone stekker opladen op de camping - met dezelfde 6A - kost je dan al snel 4 à 5 dagen.
Kortom, voor EV's is een laadpaal infrastructuur nodig om binnen een enigszins fatsoenlijke tijd te laden. Met de huidige generatie snelladers die overal in Europa langst de snelweg staan, laad je een EV in zo'n driekwartier op.
Tesla kan je natuurlijk bij hun eigen laders laden of een andere snellader in de buurt.
Hier in Norge krijg je op de camping gewoon 16A tot je beschikking.
Mij overkomt het overigens regelmatig dat ik tijdens de vakantie maar heel weinig de auto gebruik.......
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Er zijn natuurlijk best veel kampeerders die elke paar dagen verder reizen.
Maar goed laten we deze uitspraken ook even in een politiekdaglicht bekijken.
Dit wordt nu gezegd door partijen 'die weinig groen zijn' terwijl groenlinks enorm groeit. Daarbij hopen ze natuurlijk dat de EU hier aan mee gaat doen. Dat zou nl de ontwikkeling op dit vlak flink stimuleren. Maar ik geloof er niks van dat dit op dit termijn wordt doorgevoerd.
Maar goed laten we deze uitspraken ook even in een politiekdaglicht bekijken.
Dit wordt nu gezegd door partijen 'die weinig groen zijn' terwijl groenlinks enorm groeit. Daarbij hopen ze natuurlijk dat de EU hier aan mee gaat doen. Dat zou nl de ontwikkeling op dit vlak flink stimuleren. Maar ik geloof er niks van dat dit op dit termijn wordt doorgevoerd.
- fortissimo
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Ik zag het al eerder staan, het gebruik van de laadpalen.
Het is op dit moment lastig om zonder overlast op te laden.
Bij mijn werk mag je 2 uur staan, de auto heeft 3 uur nodig om op te laden.
Ik hoorde al van een consultant dat dat best wel wat 'problemen' oplevert bij het werk.
Hij komt aan, koppelt zijn auto aan en moet na 2 uur uit een werkoverleg weglopen omdat hij zijn auto moet gaan verplaatsen.
En dat verplaatsen duurt minimaal 20 minuten omdat je niet in de buurt kan parkeren overdag.
Zo ook op de camping of in winkelcentra.
Je parkeert bij een paal, je weet hoe lang je auto nodig heeft om op te laden.
Loop je terug naar je auto om een andere plek te zoeken na x-uur?
Het is op dit moment lastig om zonder overlast op te laden.
Bij mijn werk mag je 2 uur staan, de auto heeft 3 uur nodig om op te laden.
Ik hoorde al van een consultant dat dat best wel wat 'problemen' oplevert bij het werk.
Hij komt aan, koppelt zijn auto aan en moet na 2 uur uit een werkoverleg weglopen omdat hij zijn auto moet gaan verplaatsen.
En dat verplaatsen duurt minimaal 20 minuten omdat je niet in de buurt kan parkeren overdag.
Zo ook op de camping of in winkelcentra.
Je parkeert bij een paal, je weet hoe lang je auto nodig heeft om op te laden.
Loop je terug naar je auto om een andere plek te zoeken na x-uur?
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Ik ben van mening dat de enige echte beperking voor EV's de opslagcapaciteit van de accu is en niet zozeer het aantal laadpunten; dat is een kwestie van bijplaatsen. Bedenk ook dat voor een flink deel ook thuis geladen wordt; je vertrekt altijd met een volle accu en met een beetje range sta je onderweg nooit te laden.
Slim zou zijn om verwisselbare accu-pakketten te hebben van 20-25 kW. Heb je een stadsautotje, dan gaat daar maar 1 in. Heb je een dikke SUV, dan 6. Ga je met de caravan weg, dan kan je op een slimme plek in het chassis er nog 2 bijprikken. Is je accu leeg, dan gewoon bij de Shell geen benzine halen, maar een paar volle pakketten die al vol klaar liggen voor je en met een slim systeem volledig automatisch onder je auto worden gezet in een paar tellen i.p.v. een 80% charge in 30 minuten bij Tesla. Zit je accu op 15% en je bent bijna thuis, dan niet wisselen, maar thuis laden. Als VAG, Renault en VW dit gezamenlijk ontwikkelen en standaardiseren, dan is het snel klaar met Tesla. Op deze wijze kan een EV ook snel (veel) goedkoper worden dan een vergelijkbare auto met brandstofmotor; je koopt dan alleen de auto zonder accu (en die is minder complex dat een auto met brandstofmotor) en op de accu's neem je een abonnement.
Een jaar of vier geleden, diep in Toscane, overigens een Nederlander gesproken met een Tesla. Kerel was (met z'n gezin) van supercharger naar supercharger gereden met een hogere gemiddelde snelheid dan ik met m'n Ford Focus zonder caravan. Bepalend voor de stops waren vooral het aantal sanitaire stops dat de familie moest maken. Wellicht was hij 's-nachts gereden terwijl z'n 2 zoontjes uuuren lagen te pitten zonder gezeur, en/of kon hij eten, driken, plassen en poepen goed combineren met charger, maar het blijft (zeker voor toen) en indrukwekkende prestatie.
Slim zou zijn om verwisselbare accu-pakketten te hebben van 20-25 kW. Heb je een stadsautotje, dan gaat daar maar 1 in. Heb je een dikke SUV, dan 6. Ga je met de caravan weg, dan kan je op een slimme plek in het chassis er nog 2 bijprikken. Is je accu leeg, dan gewoon bij de Shell geen benzine halen, maar een paar volle pakketten die al vol klaar liggen voor je en met een slim systeem volledig automatisch onder je auto worden gezet in een paar tellen i.p.v. een 80% charge in 30 minuten bij Tesla. Zit je accu op 15% en je bent bijna thuis, dan niet wisselen, maar thuis laden. Als VAG, Renault en VW dit gezamenlijk ontwikkelen en standaardiseren, dan is het snel klaar met Tesla. Op deze wijze kan een EV ook snel (veel) goedkoper worden dan een vergelijkbare auto met brandstofmotor; je koopt dan alleen de auto zonder accu (en die is minder complex dat een auto met brandstofmotor) en op de accu's neem je een abonnement.
Een jaar of vier geleden, diep in Toscane, overigens een Nederlander gesproken met een Tesla. Kerel was (met z'n gezin) van supercharger naar supercharger gereden met een hogere gemiddelde snelheid dan ik met m'n Ford Focus zonder caravan. Bepalend voor de stops waren vooral het aantal sanitaire stops dat de familie moest maken. Wellicht was hij 's-nachts gereden terwijl z'n 2 zoontjes uuuren lagen te pitten zonder gezeur, en/of kon hij eten, driken, plassen en poepen goed combineren met charger, maar het blijft (zeker voor toen) en indrukwekkende prestatie.
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech
- motorfrits
- Berichten: 84
- Lid geworden op: za 27 dec 2014 21:25
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Ik denk dat de toekomst meer van de Waterstof is, hier kan je ook wat mee trekken
Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!
Top idee
Echter, het is al uitgeprobeerd
De eerste Renault EV, de Fluence, had dat, al werd het hele accupakket omgewisseld. Bij Schiphol werd zelfs in 2012 een eerste accu-omwisselstation ingericht. Het was geen succes, mede omdat Renault de accu's verhuurde.
Geen idee hoe het nu met het omwisselstation staat
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine