Citrorob schreef: ↑do 6 sep 2018 13:04
Een auto op waterstof is een illusie.
Tot die conclusie kan je alleen maar komen als je jezelf erin verdiept.
Ik was zelf een overtuigd waterstof aanhanger totdat ik mezelf heb ingelezen in deze materie.
Je krijgt bijna het gevoel dat het een geloof is
Ik ben geen voor- of tegenstander, maar vind de ontwikkeling interessant. De markt - met alles er omheen - zal wel bepalen hoe straks de verhoudingen liggen. De waterstof brandstof cell loopt zeker 6 à 10 jaar achter in ontwikkeling tov de auto met accu. Aan Tesla's zijn we ondertussen al gewend geraakt en ook aan laadpalen en alles wat er bij hoort. Zover is de Fuelcell nog niet. En ja, er zijn een paar 'problemen'
Alleen de negatieve dingen benoemen vind ik niet zo sterk: ook waterstof kan en wordt al milieuvriendelijk geproduceerd. Shell heeft een waterstofstation in Hamburg geopend dat geheel op windenergie draait. Efficiency is dan niet zo belangrijk als de bron gratis, duurzaam en oneindig is.
Waarom wordt er toch in waterstofauto's ontwikkeld en geïnvesteerd?
Ten eerste range: waterstofauto's hebben een grotere range en zijn snel weer vol te tanken. Dat speelt een rol in landen met lange afstandsverkeer, zoals Duitsland, en natuurlijk wij carvanners. Nog belangrijker is het goederentransport. De huidige 40-tons internationaal transport vrachtauto maar dan met accu's wordt véél te zwaar. Nu zou je al vrachtauto's zo'n 1000 km op waterstof kunnen laten rijden als de infrastructuur er was.
Daarnaast opslag: elektrische energie kun je lastig opslaan. Waterstof juist heel eenvoudig. Nu kunnen op zomerse dagen de photocellen - of in het najaar windmolens - niet alle energie opwekken die mogelijk is, omdat we het niet kwijt kunnen. Dat kan wel in waterstof omgezet en opgeslagen worden. Windmolenparken op zee moeten nu nog redelijk dicht op de kust staan, omdat er een kabel naar land moet. Waterstof kun je op zee genereren. Overigens kun je waterstof ook direct uit zonlicht opwekken zonder elektrische tussenkomst. Dat kun je ook op andere plekken doen, in de woestijn bijvoorbeeld, omdat waterstof goed getransporteerd kan worden.
Citrorob schreef: ↑do 6 sep 2018 13:04
Met Shell voorop zie je dat er nog een achterhoedegevecht is om zoveel mogelijk subsidie voor dit dode project te scoren.
Ronduit flauwekul
Shell loopt sowieso achteraan, want waterstof is pas nodig als je de bijbehorende auto's hebt
En in die auto's steken de fabrikanten miljoenen. Nu is er al de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. De Mercedes GLC F-Cell, de Audi H-tron en anderen komen er aan.