Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door nitro68 » do 6 sep 2018 10:19

Conradi schreef:
ma 27 aug 2018 12:07
RE.gif
Dat is ook zo. EV's hebben een goede tractie en zouden allemaal prima caravantrekkers zijn. Jammer dat fabrikanten dat nog niet aandurven of kunnen. Een probleem is bijvoorbeeld het maximale treingewicht omdat de accu een e-auto zwaar maakt.

Met een brandstofcel is de auto lichter en heeft een grotere range. Daarnaast is de waterstof tank in een paar minuutjes weer gevuld.
Auto met brandstofcel lichter?
Nou, dat verschil is bijna verwaarloosbaar, Mirai weegt ook leeg 1850Kg en heeft nog altijd een flinke accu bij zich.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door PD » do 6 sep 2018 10:21

thundercat schreef:
do 6 sep 2018 10:13

Dan zit de accu vol. Als die leeg is weer door op de brandstofmotor
Niet veel nut dus, een hele nacht laden voor 40 km, veelal minder dan 10% van je dagafstand :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door nitro68 » do 6 sep 2018 10:37

karelV schreef:
wo 5 sep 2018 20:06
nitro68 schreef:
vr 24 aug 2018 13:21


Iedere wandcontactdoos is een potentiële "laadpaal", kijk je vanaf nu heel anders tegen je stroompaal van de camping aan, en die werken prima als je ligt te slapen.......

Gaat niet op voor alle campings. We stonden vorige maand op een camping in Dld en daar waren de stroompalen speciaal afgezekerd voor dit soort praktijken. zucht.gif
Ben benieuwd hoe ze die "speciaal afzekeren"
Als je max 10A of 16A kan trekken en je daar niet boven komt gebeurt er niets.
Veelal wordt het verbruik gemeten en dan betaal je achteraf, dus niks mis met dat soort "praktijken" lijkt mij, extra inkomsten voor de camping.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

thundercat
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door thundercat » do 6 sep 2018 10:56

PremiumDiscovery schreef:
do 6 sep 2018 10:21
thundercat schreef:
do 6 sep 2018 10:13

Dan zit de accu vol. Als die leeg is weer door op de brandstofmotor
Niet veel nut dus, een hele nacht laden voor 40 km, veelal minder dan 10% van je dagafstand :(
Met caravan er achter haal ik die 40km zowiezo niet. Wat ik probeer te zeggen is dat mensen die de moeite nemen om dmv apart aangeschafte laadkabels de hybride en/of elektrische auto op de camping (of waar dan ook) op willen laden daar vaak een gedachte bij hebben. Geld is dan vaak een factor die wat minder belangrijk is. Dus redelijkerwijs betalen op de camping om te laden, prima. Ben zelf groot fan van auto's, motoren en snelheid maar als we vanaf de camping een uitje gaan maken en het lukt om deze rit volledig op stroom te maken geeft dat mij ook een vorm van voldoening.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Roland54 » do 6 sep 2018 10:58

Conradi schreef:
wo 5 sep 2018 20:38
Roland54 schreef:
wo 5 sep 2018 19:42
De KIA Niro EV heeft wel sterk overeenkomsten. Alleen een maatje kleiner en een stuk goedkoper blij.gif
Klein verschil met de Benz: de EQC kan een 1800 kg caravan trekken, de Kia Niro EV mag niets trekken :roll:
De Hyundai KONA Electric, zeg maar 't zusje van de Niro EV, mag dat ook niet.
Dan kunnen de Koreanen van m'n wenslijst af zucht.gif
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18152
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door deusjevo » do 6 sep 2018 11:04

nitro68 schreef:
do 6 sep 2018 10:37


Veelal wordt het verbruik gemeten en dan betaal je achteraf, dus niks mis met dat soort "praktijken" lijkt mij, extra inkomsten voor de camping.
Veelal?
Is dat in bepaalde landen wellicht gebruikelijk?
Ik kom meest in Spanje en Frankrijk maar heb werkelijk nog nooit achteraf mijn verbruik af moeten rekenen.
Altijd een vaste prijs per dag die tegenwoordig al naar een euro of 6 kan oplopen trouwens.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door PD » do 6 sep 2018 11:12

RE.gif
Wij komen ook nauwelijks bemetering tegen in NL, B, D, LU, A, CH, I en F.

Het lijkt me logischer dat er separate laadpalen op campings komen.
Laatst gewijzigd door PD op do 6 sep 2018 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door nitro68 » do 6 sep 2018 11:14

RE.gif RE.gif

Zie hier, nog veel ruimte voor "bussiness opportunities" mrgreen.gif
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18152
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door deusjevo » do 6 sep 2018 11:37

RE.gif Behalve dan voor de campings waar jij veelal komt weenie.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Ab » do 6 sep 2018 12:47

nitro68 schreef:
do 6 sep 2018 10:37
karelV schreef:
wo 5 sep 2018 20:06
nitro68 schreef:
vr 24 aug 2018 13:21


Iedere wandcontactdoos is een potentiële "laadpaal", kijk je vanaf nu heel anders tegen je stroompaal van de camping aan, en die werken prima als je ligt te slapen.......


Gaat niet op voor alle campings. We stonden vorige maand op een camping in Dld en daar waren de stroompalen speciaal afgezekerd voor dit soort praktijken. zucht.gif
Ben benieuwd hoe ze die "speciaal afzekeren"
Als je max 10A of 16A kan trekken en je daar niet boven komt gebeurt er niets.
Veelal wordt het verbruik gemeten en dan betaal je achteraf, dus niks mis met dat soort "praktijken" lijkt mij, extra inkomsten voor de camping.
Ik heb wel eens € 0,90 afgerekend per Kw..
Dan kan ik denkelijk beter op LPG blijven rijden. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Conradi » do 6 sep 2018 12:53

PremiumDiscovery schreef:
do 6 sep 2018 11:12
Wij komen ook nauwelijks bemetering tegen in NL, B, D, LU, A, CH, I en F.
Het lijkt me logischer dat er separate laadpalen op campings komen.
Opladen op de camping is leuk voor een plug-in hybride (8 à 10 kWh accu), die krijg je zelfs met 4A op de paal wel in een nachtje vol. Bij een EV met 70kWh accu en meer kun je dat vergeten, tenzij je héél lang de tijd hebt :wink:

Laadpalen zijn makkelijk te installeren: ze nemen nauwelijks plaats in beslag, ze zijn (relatief) goedkoop, overal in Europa is wel voldoende stroom en je hebt geen milieu/veiligheids-vergunningen nodig om ze te mogen plaatsen. Kortom, zodra de behoefte toeneemt, komen die palen er snel, verwacht ik.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Volvodriver

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Volvodriver » do 6 sep 2018 13:01

Enige probleem daarbij is het volgende.
Stel je woont in een straat met rijtjeshuizen en een parkeerprobleem in de straat in een gemeente waar alleen (tegen behoorlijke kosten) een invalidenparkeerplaats met kenteken wordt afgegeven.
Voor jou EV is dan geen mogelijkheid om deze op te laden als je de laadunit bij je voordeur hebt. En parkeren in de voortuin is verboden.

Citrorob

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Citrorob » do 6 sep 2018 13:04

Een auto op waterstof is een illusie.
Tot die conclusie kan je alleen maar komen als je jezelf erin verdiept.
Ik was zelf een overtuigd waterstof aanhanger totdat ik mezelf heb ingelezen in deze materie.
Met Shell voorop zie je dat er nog een achterhoedegevecht is om zoveel mogelijk subsidie voor dit dode project te scoren.

Om waterstof te maken heb in het meeste gunstige geval (nu nog niet eens in de praktijk haalbaar) 2x zoveel elektriciteit nodig als met een batterij EV.
Het non-argument waarom een BEV het elektrische net zou overbelasten is daarmee gelijk ontkracht want het probleem met waterstof zou minimaal twee keer zo groot zijn. Als alle auto's in NL een BEV zouden worden dan wordt in NL het net maar 10% extra belast worden en in bijv. Groot Brittanie maar 7%.
De huidige infrastructuur is hiervoor al reeds geschikt dus het argument dat het niet kan is volstrekte onzin en verzonnen door mensen met een eigen agenda of volledig gebrek aan kennis. Voor het opladen van een BEV is een normale thuis aansluiten met 3fase (zoals je ook electrisch kookt) meer dan genoeg om op te laden.

Het gasnet kan idd omgebouwd worden voor waterstof. De kosten hiervoor zijn echter vele miljarden.
De meest energiezuinige manier om nu waterstof te maken (de Shell manier) is het halen van waterstof uit aardgas. Hier komen overigens enorme hoeveelheden CO2 bij vrij en aardgas willen we ook niet meer uit de grond halen omdat ze in Groningen ook graag aardbeving vrij blijven.
Waterstof uit water halen kan ook maar dat is energie technisch een hele dure grap.

In Noorwegen waar men op dit gebied een heel stuk verder zijn dan in NL zijn ze inmiddels tot de conclusie gekomen dat ze 5 van de 7 waterstoftankstations gaan sluiten omdat het concept dood is en er geen klandizie voor gaat komen.

De waterstofauto zelf is extreem duur en extreem complex in aanschaf en onderhoud.
Een functionele waterstofauto heeft altijd nog een redelijk grote accu nodig en de installatie voor een waterstof auto zelf heeft ook nog eens extreem onhandige vormen waar je weinig mee kunt omdat het immer 700bar moet kunnen hebben.

De opslag van waterstof, zeker als dit grote hoeveelheden gaan worden is een serieus veiligheidsrisico.
Je wil immers niet dat er een halve stad wordt weggevaagd als er een aanslag wordt gepleegd op een waterstof opslag.
Er is immers maar weinig in deze wereld dat volatieler is dan waterstof. Er wordt inmiddels gedacht aan immense ondergrondse betonnen opslagbunkers. Of dat dat allemaal niets kost.

De prijzen van de accu's voor BEV's holt op het moment achteruit en de productiecapaciteit van accu's is nog steeds veel groter dan het aantal auto's dat er geproduceerd wordt. Het klopt dat er bij het delven van grondstoffen ook misstanden zijn maar dat is niet een probleem van het product maar van de politiek om daar wat aan te willen doen. De productie van fossiele brandstoffen geeft ook veel misstanden in derdewereldlanden hetgeen ook niet de schuld is de brandstof maar ook daar de van de politiek.

Er wordt geschermd met argument dat de energie van een BEV wordt opgewekt met fossiele brandstof en daarom zou het niet groen zijn.
Dit is ten dele waar maar het waterstof wat nu gemaakt wordt wordt ook gemaakt met fossiele brandstof en dus is dat geen argument.
Dit kan je oplossen door meer windmolens en zonnepanelen te plaatsen.
Als je alle auto's op een accu zou laten rijden, dan heb je minder dan de helft van de windmolens en zonnepanelen nodig dan wanneer je ze op waterstof zou laten rijden. Het gevolg is dat een BEV minder dan de helft aan energiekosten met zich meebrengt als dat een waterstofauto zou doen.
Als je ook de kosten meeneemt van de brandstofcel etc etc dan kost een BEV ongeveer 1/3 per km dan dat een waterstofauto gaat kosten per km.
Hierbij is er een vergelijk gemaakt tussen wat een BEV nu kost en wat een waterstofauto gaat kosten als deze ook in massaproductie gaat. (Dus geen scheef vergelijk.)

Door het extreem slechte rendement van waterstof heeft men bedacht dat men de overproductie op winderige dagen van de windmolens en op zonnige dagen van de zonnepanelen wil omzetten in waterstof. Deze energie moet dan wel gratis zijn om enigszins rendabel te zijn. Deze overproductie zou dan vooral van particulieren zonnepanelen moeten komen die over een aantal jaren niet meer terug mogen leveren aan het net voor het normale tarief. Omdat zonnepanelen dan ineens niet meer interessant zijn zullen veel particulieren zelf een opslag accu installeren voor opslag overdag en verbruik en opladen van de auto 's-nachts. Deze overcapaciteit gaat er dan ook niet komen en is dit scenario een illusie.

De BEV gaat er komen zolang er niet iets volledig nieuws wordt verzonnen. Het kunnen trekken van een caravan is alleen een kwestie van een grotere / betere accu de motor en de auto is nu al niet het probleem. Het snelladen is ook afhankelijk van de grote van de accu. Hoe groter deze is des beter is deze te snelladen. Dat veel EV's niets mogen trekken is omdat de fabrikanten het nog niet willen i.v.m. mogelijk imagoschade en niet omdat het niet kan.

Citrorob

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Citrorob » do 6 sep 2018 13:09

Volvodriver schreef:
do 6 sep 2018 13:01
Enige probleem daarbij is het volgende.
Stel je woont in een straat met rijtjeshuizen en een parkeerprobleem in de straat in een gemeente waar alleen (tegen behoorlijke kosten) een invalidenparkeerplaats met kenteken wordt afgegeven.
Voor jou EV is dan geen mogelijkheid om deze op te laden als je de laadunit bij je voordeur hebt. En parkeren in de voortuin is verboden.
Als iedereen een EV moet rijden, zal de straat wel vol komen te staan met laadpalen kus.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Conradi » do 6 sep 2018 14:14

Citrorob schreef:
do 6 sep 2018 13:04
Een auto op waterstof is een illusie.
Tot die conclusie kan je alleen maar komen als je jezelf erin verdiept.
Ik was zelf een overtuigd waterstof aanhanger totdat ik mezelf heb ingelezen in deze materie.
Je krijgt bijna het gevoel dat het een geloof is :wink:

Ik ben geen voor- of tegenstander, maar vind de ontwikkeling interessant. De markt - met alles er omheen - zal wel bepalen hoe straks de verhoudingen liggen. De waterstof brandstof cell loopt zeker 6 à 10 jaar achter in ontwikkeling tov de auto met accu. Aan Tesla's zijn we ondertussen al gewend geraakt en ook aan laadpalen en alles wat er bij hoort. Zover is de Fuelcell nog niet. En ja, er zijn een paar 'problemen'
Alleen de negatieve dingen benoemen vind ik niet zo sterk: ook waterstof kan en wordt al milieuvriendelijk geproduceerd. Shell heeft een waterstofstation in Hamburg geopend dat geheel op windenergie draait. Efficiency is dan niet zo belangrijk als de bron gratis, duurzaam en oneindig is.

Waarom wordt er toch in waterstofauto's ontwikkeld en geïnvesteerd?

Ten eerste range: waterstofauto's hebben een grotere range en zijn snel weer vol te tanken. Dat speelt een rol in landen met lange afstandsverkeer, zoals Duitsland, en natuurlijk wij carvanners. Nog belangrijker is het goederentransport. De huidige 40-tons internationaal transport vrachtauto maar dan met accu's wordt véél te zwaar. Nu zou je al vrachtauto's zo'n 1000 km op waterstof kunnen laten rijden als de infrastructuur er was.

Daarnaast opslag: elektrische energie kun je lastig opslaan. Waterstof juist heel eenvoudig. Nu kunnen op zomerse dagen de photocellen - of in het najaar windmolens - niet alle energie opwekken die mogelijk is, omdat we het niet kwijt kunnen. Dat kan wel in waterstof omgezet en opgeslagen worden. Windmolenparken op zee moeten nu nog redelijk dicht op de kust staan, omdat er een kabel naar land moet. Waterstof kun je op zee genereren. Overigens kun je waterstof ook direct uit zonlicht opwekken zonder elektrische tussenkomst. Dat kun je ook op andere plekken doen, in de woestijn bijvoorbeeld, omdat waterstof goed getransporteerd kan worden.
Citrorob schreef:
do 6 sep 2018 13:04
Met Shell voorop zie je dat er nog een achterhoedegevecht is om zoveel mogelijk subsidie voor dit dode project te scoren.
Ronduit flauwekul :wink:
Shell loopt sowieso achteraan, want waterstof is pas nodig als je de bijbehorende auto's hebt :roll:
En in die auto's steken de fabrikanten miljoenen. Nu is er al de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. De Mercedes GLC F-Cell, de Audi H-tron en anderen komen er aan.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Roland54 » do 6 sep 2018 14:16

RE.gif
Elke parkeervak voorzien van een laadpaal awhoea.gif

RE.gif RE.gif
Voor het produceren van groene waterstof, zal er mega grote windturbines parken gebouwd moeten worden. Ik vraag mij ook af of een auto op waterstof haalbaar is. Zo’n auto kost minimaal twee keer zo veel als een EV met accu.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Roland54 » do 6 sep 2018 14:22

RE.gif RE.gif
Voor opslag van waterstof, denkt men ook al aan lege zoutkoepels.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Gemineye » do 6 sep 2018 14:38

RE.gif RE.gif

Tja, dat je aan de toon in de reacties de persoonlijke voorkeuren wat kunt afleiden zal ik niet ontkennen, maar ik werk voor een grote energieleverancier die duurzaamheid heel erg hoog in het vaandel heeft staan, maar waterstof is echt een hype die politiek gedreven ontstaat. Het heeft eigenlijk niets te maken met een daadwerkelijke constructieve oplossing, daar zijn alle ingewijden uit de energiesector het op de achtergrond wel over eens.

Waterstof kan een bijdrage aan het energieprobleem leveren door als opslag te dienen voor energie die anders verloren zou zijn gegaan. Dus; bv windenergie die 's nachts op zee wordt opgewekt terwijl er eigenlijk te weinig vraag is, of stroom van PV panelen die overdag op die plek even niet te gebruiken is. Met waterstof zou je nooit energie weg hoeven gooien of bewust niet op te wekken, maar zou je het altijd maximaal kunnen blijven benutten en dan het resterende deel omzetten in waterstof. Het lage rendement is in die situatie bekeken immers wat minder relevant, maar het gaat dan wel om een heel klein deel van de totale opbrengst van zo'n bron, en dat moet ook want het rendement is dusdanig klein dat het eigenlijk alleen maar 'interessant' is voor energie die anders verloren zou zijn gegaan.

Waterstof als oplossing voor de energietransitie? Ik geloof er op dit moment helemaal niets van, of er moet al een geweldige uitvinding uit de hoge hoed komen. Waterstof is een bijzonder gevaarlijk goedje, en de reeds bestaande infrastructuur is daar niet zonder meer geschikt voor. Waterstof is veel lichter dan aardgas, en daardoor veel vluchtiger en zal normaal onder een veel hogere druk verwerkt worden. Bovendien is het explosief bereik van waterstof veel groter dan van aardgas, waardoor veel meer veiligheidsrisico's ontstaan. Daar komt nog bij dat de ons nu bekende manieren om waterstof te produceren gewoon niet houdbaar zijn op langere termijn omdat ze veel teveel energie kosten (en hoe ga je dat dan weer opwekken?) of omdat ze gebruik maken van fossiele bronnen.

Nee beste mensen, bereid u er alvast maar op voor dat de salderingsregeling van PV panelen straks helemaal weg is, en dat iedere consument wordt gestimuleerd om zijn zelf opgewekte energie ook daadwerkelijk direct te gebruiken. Het resultaat zal dan op termijn zijn dat uw huis wordt voorzien van verschillende domoticaoplossingen op dit voor u te regelen (bv een wasmachine die automatisch aangaat bij een lokaal overschot) en dat energie naar uw EV wordt gestuurd bij overschot en wordt onttrokken bij een tekort. Deze vorm van decentrale "smartgrids" heeft technisch bezien veruit de voorkeur boven grootschalige waterstofconsumptie. Dat waterstof zal dan uiteindelijk alleen voor hele specifieke toepassingen worden ingezet.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Citrorob

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Citrorob » do 6 sep 2018 14:51

Conradi schreef:
do 6 sep 2018 14:14
Citrorob schreef:
do 6 sep 2018 13:04
Een auto op waterstof is een illusie.
Tot die conclusie kan je alleen maar komen als je jezelf erin verdiept.
Ik was zelf een overtuigd waterstof aanhanger totdat ik mezelf heb ingelezen in deze materie.
Je krijgt bijna het gevoel dat het een geloof is :wink:

Ik ben geen voor- of tegenstander, maar vind de ontwikkeling interessant. De markt - met alles er omheen - zal wel bepalen hoe straks de verhoudingen liggen. De waterstof brandstof cell loopt zeker 6 à 10 jaar achter in ontwikkeling tov de auto met accu. Aan Tesla's zijn we ondertussen al gewend geraakt en ook aan laadpalen en alles wat er bij hoort. Zover is de Fuelcell nog niet. En ja, er zijn een paar 'problemen'
Alleen de negatieve dingen benoemen vind ik niet zo sterk: ook waterstof kan en wordt al milieuvriendelijk geproduceerd. Shell heeft een waterstofstation in Hamburg geopend dat geheel op windenergie draait. Efficiency is dan niet zo belangrijk als de bron gratis, duurzaam en oneindig is.
De Fuelcell is een techniek die de laatste 50 jaar niet verbeterd is omdat waarschijnlijk alles wat erin zit er al uit gehaald is
Conradi schreef:
do 6 sep 2018 14:14

Waarom wordt er toch in waterstofauto's ontwikkeld en geïnvesteerd?
Omdat er een lobby is die gruwelijk veel subsidie opstrijkt.
Conradi schreef:
do 6 sep 2018 14:14
Ten eerste range: waterstofauto's hebben een grotere range en zijn snel weer vol te tanken. Dat speelt een rol in landen met lange afstandsverkeer, zoals Duitsland, en natuurlijk wij carvanners. Nog belangrijker is het goederentransport. De huidige 40-tons internationaal transport vrachtauto maar dan met accu's wordt véél te zwaar. Nu zou je al vrachtauto's zo'n 1000 km op waterstof kunnen laten rijden als de infrastructuur er was.
Ze zijn er niet deze FC vrachtwagens en de grote range en het snel vullen bestaat alleen in de dromen van een paar mensen. In werkelijkheid heeft men het nog nooit waar kunnen maken. Een vrachtwagen op een accu die 800km kan rijden is er wel.
Auto's op een FC die 500km zouden moeten kunnen rijden blijken in de praktijk net de 300km aan te tikken.
Conradi schreef:
do 6 sep 2018 14:14
Daarnaast opslag: elektrische energie kun je lastig opslaan. Waterstof juist heel eenvoudig. Nu kunnen op zomerse dagen de photocellen - of in het najaar windmolens - niet alle energie opwekken die mogelijk is, omdat we het niet kwijt kunnen. Dat kan wel in waterstof omgezet en opgeslagen worden. Windmolenparken op zee moeten nu nog redelijk dicht op de kust staan, omdat er een kabel naar land moet. Waterstof kun je op zee genereren. Overigens kun je waterstof ook direct uit zonlicht opwekken zonder elektrische tussenkomst. Dat kun je ook op andere plekken doen, in de woestijn bijvoorbeeld, omdat waterstof goed getransporteerd kan worden.
Van zonne energie of wind energie waterstof maken geeft een rendement van nog geen 50% en als je van H2 weet elektriciteit maakt heb je maar 30% over van de oorspronkelijke energie. Stop je deze energie in een accu dan haal je daar bijna 90% van de energie weer uit die je erin gestopt hebt.
Citrorob schreef:
do 6 sep 2018 13:04
Met Shell voorop zie je dat er nog een achterhoedegevecht is om zoveel mogelijk subsidie voor dit dode project te scoren.
Conradi schreef:
do 6 sep 2018 14:14
Ronduit flauwekul :wink:
Shell loopt sowieso achteraan, want waterstof is pas nodig als je de bijbehorende auto's hebt :roll:
En in die auto's steken de fabrikanten miljoenen. Nu is er al de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. De Mercedes GLC F-Cell, de Audi H-tron en anderen komen er aan.
Je hebt werkelijk geen idee waar je over praat. De petrochemische industrie produceert nu reeds zwaar vervuilend 800kiloton aan H2.
Met de huidige H2 prijzen zou het pas zinvol worden om het milieuvriendelijk te produceren als het stroom tarief naar minder dan 2ct per kwh gaat.

Ik zeg nergens dat het niet kan maar de kosten zijn altijd minstens 2x die van direct omzetten in elektriciteit.
Autofabrikanten gaan geen H2 produceren.

Je hebt werkelijk geen enkel argument genoemd dat op maar enige wijze strookt met de werkelijkheid.

Via dit twitter bericht kan doorlinken naar een stukje dat normaal achter een paywall zit met de uitleg van iemand die het echt wel begrijpt.
https://twitter.com/joostbrinkman/statu ... 4154651649

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Conradi » do 6 sep 2018 15:32

RE.gif
Ehhh, ik denk dat je me niet helemaal begrepen hebt :wink:
Ik ben voor- noch tegenstander en geloof niet in een specifieke techniek, of de voordelen ervan. Ik vind het wèl erg interessant.
Overigens dacht ik toch echt dat je waterstofauto's nodig hebt om überhaupt waterstof te kunnen verkopen. Of zie ik iets over 't hoofd?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Roland54 » do 6 sep 2018 15:41

RE.gif
Men denk al om in de toekomst de bestaande aardgasnet te gebruiken om waterstof te distribueren naar de woningen.
Andere brander in de CV ketel en klaar is kees haphop.gif
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Gemineye » do 6 sep 2018 15:54

RE.gif RE.gif

De meest voor de hand liggende toepassing voor gebruik van waterstof dat je hebt centraal hebt opgewekt met op dat moment overbodige energie, lijkt mij ook het centraal weer verwerken ervan om dippen in het net weer op te vangen. Overigens moet dan nog maar blijken of waterstof daarvoor echt het beste middel is, je gebruikt het dan als een soort accu maar wel een hele slechte mrgreen.gif

RE.gif
Technisch gezien is het vast mogelijk, maar je moet wel bereid zijn om 6x zoveel voor je energie te betalen. Zo makkelijk gaat de energietransitie helaas niet zijn.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Roland54 » do 6 sep 2018 16:04

Okay, laten wij ons bezighouden met de energievraagstuk voor ons toekomstige trekauto’s.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Citrorob

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Citrorob » do 6 sep 2018 16:21

Roland54 schreef:
do 6 sep 2018 15:41
RE.gif
Men denk al om in de toekomst de bestaande aardgasnet te gebruiken om waterstof te distribueren naar de woningen.
Andere brander in de CV ketel en klaar is kees haphop.gif
Alleen kost het omzetten van het aardgas net vele miljarden en is een CV-brander op H2 verbruikt 4x zoveel energie als een warmtepomp op elektrisiteit. whistle.gif

Als je dan toch je oude CV eruit moet gooien omdat een aardgas eruit gaat dan is de keuze voor een warmtepomp snel gemaakt.
Een warmtepomp is nu al goedkoper tijdens zijn levensduur dan een nieuwe gas ketel. zwaaien.gif

Citrorob

Re: Vanaf 2030 moeten alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn!

Bericht door Citrorob » do 6 sep 2018 16:28

Gemineye schreef:
do 6 sep 2018 15:54
RE.gif RE.gif

De meest voor de hand liggende toepassing voor gebruik van waterstof dat je hebt centraal hebt opgewekt met op dat moment overbodige energie, lijkt mij ook het centraal weer verwerken ervan om dippen in het net weer op te vangen. Overigens moet dan nog maar blijken of waterstof daarvoor echt het beste middel is, je gebruikt het dan als een soort accu maar wel een hele slechte mrgreen.gif

RE.gif
Technisch gezien is het vast mogelijk, maar je moet wel bereid zijn om 6x zoveel voor je energie te betalen. Zo makkelijk gaat de energietransitie helaas niet zijn.
Omzetten in H2 en weet terug zetten naar elektriciteit levert een rendement van 30% op.
Een hydropomp zit nu al op 89% en is perfect schaalbaar.

Waterstof is ook geen energiebron (wat sommige wel denken) maar opslag medium.
Helemaal uitsluiten kan je het niet maar gezien het feit dat er al enorm veel alternatieven zijn die 2-3x het rendement geven is de kans dat H2 de belangrijkste vorm gaat worden vrijwel nul. Wie is er immers bereid om 2-3x zoveel voor zijn energie te gaan betalen als er alternatieven zijn.

De enige reden dat er nog over gesproken wordt, is dat er een grote politieke lobby is die er zelf u al veel geld mee verdiend.

Gesloten

Terug naar “Algemeen”