Caravan verkopen in bemiddeling??

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Gemineye » do 23 aug 2018 15:46

Beste allemaal,

Ik heb onze caravan sinds een paar dagen te koop aangeboden op marktplaats. Ik had hiervoor bewust een wat hoge vraagprijs gehanteerd om handelaren te weren. (slechte ervaring mee bij verkoop vorige caravan). In eerste instantie leek dat te lukken, maar nu word ik toch benaderd door een "handelaar". Geïnteresseerde is een caravan centrum die meer occasions aanbiedt. Die heeft een klant die een caravan als deze zoekt maar de handelaar heeft deze momenteel niet in voorraad. Via marktplaats krijg ik dus de vraag of ze kosteloos mogen bemiddelen en mocht de klant niet willen kopen dan willen ze hem zelf evt wel overnemen.

Mijn vraag aan jullie; Wat zouden jullie doen? Op zich vind ik het prima dat een handelaar hier komt om de caravan op te halen, want het zal me verder op zich een biet zijn wat hij met de caravan doet zolang ik mijn centjes maar krijg. Mijn ervaring is alleen met handelaren dat er ter plekke nog verschrikkelijk moeilijk wordt gedaan en dat ze uiteindelijk voor een duppie op de eerste rang willen (ik snap het, da's de handel, maar ik heb daar geen trek in; ik heb een nette caravan, dus wil een nette prijs).

Ik moet nog bellen, maar het klinkt alsof het de bedoeling is dat ze de caravan ophalen en hem dan onder bemiddeling (vrijblijvend) aanbieden aan hun klant. Eigenlijk hanteer ik het liefst het principe dat de caravan niet uit mijn ogen verdwijnt totdat er betaald is, of het moet al je eigen dealer zijn bijvoorbeeld (vertrouwen dus).

Wat vinden jullie? Iemand ervaring hiermee?
Als de handelaar daadwerkelijk geïnteresseerd is en denkt er nog wat aan te kunnen verdienen, dan neig ik ernaar te vinden dat ie hem maar op moet halen en contant geld mee moet nemen.. Toch? Of ben ik nu hopeloos ouderwets?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2028
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Aviva » do 23 aug 2018 16:02

In de eerste plaats gaat het er naar mijn idee om; waar voel je je zelf het beste bij.

Het zou mij ook geen fijn gevoel geven dat de caravan door een handelaar wordt opgehaald ter bemiddeling. En opzich is het dan bijzonder dat de handelaar hier zelf geen geld voor wil; wat is dan zijn voordeel? Of krijgt hij een vergoeding van de kopers. Ook is de vraag voor welke prijs hij jou caravan aan de klant aanbied.
Heeft hij jou al een prijs genoemd als je hem aan hem zou verkopen?

Hoe gaat het met schade die ontstaat als de handelaar jou caravan in beheer heeft?
Zolang jij je kentekenbewijs hebt blijft te caravan natuurlijk wel van jou.

Momenteel zijn veel dealers opzoek naar caravans valt me op, er staan veel oproepen in krantenadvertenties of op website.
Heb je hier wel eens geïnformeerd wat ze voor jou caravan willen geven?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Chris » do 23 aug 2018 16:05

Mijn gevoel zegt: Boter bij de vis !!
Je caravan meegeven..... geen haar op mn hoofd, tenzij mijn eigen dealer.. scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door JRijkmans » do 23 aug 2018 16:18

RE.gif

Dat is ook mijn idee. Nooit een vreemde vertrouwen op z'n mooie blauwe ogen. Contant laten betalen.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door eMKa » do 23 aug 2018 16:19

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik zou ook niet snel mijn caravan meegeven.

In dit geval willen ze hem zelf ook wel overnemen zie ik.
Wat let ze dan om hem gewoon van jou te kopen?
Dan mogen ze hem zelf aan de/een klant verkopen, iedereen blij.
Overigens verwacht ik dat de klant wel bemiddeling betaald dus dan zit daar zijn winst.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7767
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Nimma » do 23 aug 2018 16:21

Niet doen
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Roland54 » do 23 aug 2018 16:24

Die handelaar is er niet om vliegen te vangen!
Leg vooraf contractueel goed vast!
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Micky » do 23 aug 2018 16:25

Je kunt afspreken dat jij met je caravan naar de handelaar komt op de dag dat de klant komt, dus klant komt om 11 jij bent er om 10:00 ik zou daar dan ook blijven en mij niet bemoeien met de verkoop. Zo loop je geen risico.
Ook zou de handelaar tegen de koper kunnen zeggen dat de vorige eigenaar erbij is om alles netjes te kunnen vertellen, echter weet jij dan zijn verkoopprijs en dat wil hij natuurlijk niet.

Ik zou mijn caravan niet meegeven zonder erbij te zijn.

Dus mijn eerste optie is hoe ver ik erin mee zou gaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Gemineye » do 23 aug 2018 16:49

Iedereen dank voor de reacties. Ik dacht even dat ik gek aan het worden was of misschien hopeloos ouderwets, maar ik ben blij dat jullie mijn gevoel delen. Ik wacht nog op zijn belletje. Ik denk dat ik maar mijn twijfels uit en aangeef dat ik liefst wacht op iemand die gewoon betaalt bij de deur en hem dan meeneemt. Liefst koopt hij hem dus van mij; als hij denkt dat er daarna nog wat te verdienen valt voor hem dan verkoopt hij daarna maar met een beetje marge door, ik vind het op zich allemaal prima. Dan weet ik in ieder geval dat ik mijn centjes heb en er geen gedoe ontstaat op het moment dat die caravan hier de straat uit rolt. Als ik zijn website zo bekijk en de prijzen die hij vraagt voor caravans incl afleverbeurten en garantie dan schat ik zo in dat hij een paar honderd euro kan verdienen aan een caravan. Op de website te zien is het een nette aanbieder hoor, maar toch.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Micky » do 23 aug 2018 16:58

RE.gif

ik gok dat hij dat niet gaat doen, want er is immers toch een risico voor hem en hij heeft zijn voorraad, ik zou gewoon voorstellen met de caravan langs te komen op de dag dat hij zijn klant krijgt, weinig moeite en goede kans dat je dan al beet hebt, plus, jij verkoopt aan de handelaar, dus geen geklooi met klachten achteraf zoals bij particuliere verkoop, de klachten komen bij de handelaar thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Conradi » do 23 aug 2018 17:21

Gemineye schreef:
do 23 aug 2018 16:49
Iedereen dank voor de reacties. Ik dacht even dat ik gek aan het worden was of misschien hopeloos ouderwets,....
Nee hoor :wink:
Een handelaar behoort op eigen risico te handelen. Als jouw caravan daar staat, heeft 'ie geen kosten en financier jij dus eigenlijk zijn handelsvoorraad. Ook ieder risico is voor jou.
Kom nog wat bij: als er iets met de ondernemer gebeurt, beslag / faillissement, ben jij in principe eerst je caravan kwijt. En het kan lang duren om 'm terug te krijgen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1885
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door RichTrip » do 23 aug 2018 17:22

Ik heb mijn eerste caravan via MP verkocht. Op zich ging dat prima. Bij de tweede had ik veel gezeur en gezever. "Precies de caravan die ik zoek, maar er zit geen mover op...." En zo ging het nog even door.
Werd toen benaderd door een bedrijf welke mijn caravan in bemiddeling wilde nemen. Tijdje getwijfeld, onderzoek gedaan. Bedrijf bleek al lang te bestaan.
Uiteindelijk besloten om het te doen. Ik heb de caravan weggebracht en had bij het bedrijf een goed gevoel, aardige mensen.
Ik hield zelf het kenteken en de reservesleutels.
Het enige puntje van zorg was het moment dat de caravan was "verkocht". Dan moet je de sleutels (aangetekend) versturen (of langsbrengen) en een paar dagen wachten op je geld. Het verliep uitstekend.
Heb mijn vorige caravan via hetzelfde bedrijf verkocht. Had toen niet het idee dat ik via MP meer gebeurd zou hebben. En het belangrijkste: het bedrijf neemt de verantwoordelijkheid en garantie over. Dus nooit meer gezeur van de kopers als er toch iets mis mee blijkt te zijn.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Micky » do 23 aug 2018 17:25

RE.gif

is eerst een groter risico, nu is het een goede partner van je, zo kan het ook natuurlijk thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1985
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Hans 555 » do 23 aug 2018 17:33

Ook ik heb vorig jaar mijn vorige caravan aan een opkoper verkocht. Ik heb niet de vraagprijs gekregen maar beide waren het eens over de prijs. Ik was de caravan heel snel kwijt en ontving handje contantje mijn geld. Voordeel was dat ik een korting kreeg op de reeds nieuw gekochte caravan en ik kreeg niet allerlei mensen aan de deur. Win win situatie, iedereen blij.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

koning

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door koning » do 23 aug 2018 18:58

Handelaar of particulier, als het mijn caravan zou zijn: degene die hem ophaalt gaat met mij mee om de caravan over te schrijven, betaald mij en neemt de caravan mee.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3576
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Niels83 » do 23 aug 2018 19:14

Volgens mij is de basis van dit in het gezever als ze komen kijken.
Ooit met een auto gehad met een vraagprijs van 3000 gegad dat ze kwamen. Dat ze serieus hun oor op het stuur hielden. Vervolgens de olie dop er af haalde. En zeiden. Nee is niet goed, 1000 euro. Ik heb de auto uitgedraaid, liep naar binnen en zei fijne middag. Waren ze boos. Benoemd dat ik hem nu niet eens meer voor het dubbele aan hen zou verkopen.

Gewoon het gezever niet accepteren. Als je komt kijken bij iets met een vraagprijs kun je daar wat vanaf onderhandelen maar meer dan 20% is natuurlijk onredelijk. Als de vraagprijs te hoog is reageer je gewoon.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Diny » do 23 aug 2018 19:31

Heb je al reacties gehad van particulieren op je advertentie op MP?
En hoe groot schat je de kans in dat de caravan voor een redelijke prijs kunt verkopen?
Zo langzamerhand gaan mensen op jacht om een goede gebruikte caravan te kopen, in de hoop dat ze er net iets minder voor moeten betalen dan bij een dealer of handelaar.
Als je een caravan hebt die goed in de markt ligt zal die ook snel verkocht zijn, zonder gezeur.

Als de handelaar een goede prijs betaalt [dus een overschrijving zoals je zelf ook doet als je betaalt bij aflevering van een nieuwe] en zorgt voor een vrijwaringsbewijs mag hij hem meenemen.

De handelaar wil aan zijn klant verkopen 'onder bemiddeling' . Dat heeft voor hem ook een voordeel. Hij wil niet inruilen.
Meestal is dat, omdat ze niet met echt 'oude meuk' willen zitten.
Dus zou je op zijn voorstel ingaan dan mag hij daar ook wel wat voor over hebben én, zoals Micky aangeeft, zou ik dan ook op de achtergrond de transactie willen volgen.
En uiteraard alles eerst op papier laten vastleggen.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Gemineye » do 23 aug 2018 21:44

Diny schreef:Heb je al reacties gehad van particulieren op je advertentie op MP?
En hoe groot schat je de kans in dat de caravan voor een redelijke prijs kunt verkopen?.
Oh wel een aantal hoor, ik schat de kans redelijk in. Maar mocht het niet lukken is er in principe niet echt man overboord hoor; dan gaat ie gewoon de stalling weer in en zien we volgend jaar wel verder. Is een prima caravan dus een jaartje extra ermee op stap is echt geen punt.
Ik hoef er ook nu overigens niet direct de hoofdprijs voor te hebben, een nieuwe caravan is in dit seizoen immers ook veel goedkoper. Wil alleen liever niet het risico lopen om per ongeluk een hele winter met twee caravans te zitten, dus verkoop hem liever wel eerst. Volgens mij moet dat wel kunnen hoor.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3891
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Gemineye » do 30 aug 2018 22:01

Toch verkocht aan een enthousiaste particulier! Geeft toch een beter gevoel dan verkopen aan een handelaar. Ze gaan er nog veel plezier aan beleven!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7767
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Nimma » vr 31 aug 2018 10:48

thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door karelV » vr 31 aug 2018 13:13

koning schreef:
do 23 aug 2018 18:58
Handelaar of particulier, als het mijn caravan zou zijn: degene die hem ophaalt gaat met mij mee om de caravan over te schrijven, betaald mij en neemt de caravan mee.
Eerst betalen en dan overschrijven is een betere formule, althans zo doen wij het altijd en via M.pl. nog nooit problemen gehad met kopers bij vele caravans en laatst nog met de trekker die binnen 1 dag verkocht was. De meeste caravans trouwens binnen een week en nooit langer dan de termijn van 4 weken om weer opnieuw te moeten betalen voor verlenging van de advertentie.
Plus punt is........je hebt niets in te ruilen en vangt weer 10 tot 12% korting op een nieuwe caravan.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Citrorob

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door Citrorob » vr 31 aug 2018 14:54

Als je er geen vertrouwen in hebt niet doen.
Moeilijke constructies verzinnen ook niet doen.

Je gaat een overeenkomst aan met de handelaar of niet . Wel natuurlijk zwart op wit.

Wij hebben dat ook gedaan en dat leverde meer op dan gedacht en niet iedereen aan de deur die even de caravan wil bekijken.
De handelaar maakt wat marge en geeft de caravan een beurd zodat de koper ook wat meer vertrouwen heeft dan zomaar ergens aan de deur komen.

4 weken later hebben wij de prijs gehad die we wilde hebben zonder een vinger uit te hoeven steken.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1186
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Caravan verkopen in bemiddeling??

Bericht door fortissimo » za 1 sep 2018 15:20

Wat een verhaal zeg. Mooi dat je hem zelf hebt kunnen verkopen.

Waar wij onze caravan kochten was geen inruil mogelijk. Vraagprijs is meeneemprijs. Geen extra kosten, geen afdingen, enz.

Nu is dit onze eerste caravan, maar ik was toch wel nieuwsgierig naar die caravans die buiten te koop stonden.
Wat bleek. Zij bemiddelden voor hun eigen klanten. Kocht je daar een caravan, dan mocht je je oude daar zetten en zij verkochten hem dan voor je.
Op zich ook een heel mooie constructie. Je hebt dan toch al een vertrouwensband met elkaar.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”