Overnachten voor de poort van de camping; tips?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Overnachten voor de poort van de camping; tips?

Bericht door Dennis72 » ma 20 aug 2018 21:17

Volgend jaar zullen wij waarschijnlijk op zwarte zaterdag 3 augustus van het Zwarte Woud naar Lago Maggiore rijden. Dit heeft een ingewikkelde oorzaak; we kunnen niet eerder (bijvoorbeeld donderdag 1 augustus) terecht in Italie en ik wil niet tot zondag 4 augustus in Duitsland blijven. Dit laatste omdat ik a) zo veel mogelijk dagen in Italie wil staan en b) omdat ik dan in Duitsland op een minder fraai plekje kom te staan (voorkeursplekje is beschikbaar tot 3 augustus). Puntje b is oplosbaar door op zaterdag af te breken en nog een nachtje op een ander plekje te staan. Anyway... allemaal luxeproblemen natuurlijk...

Nou had ik een ander plan. Een collega zei dat de Gotthard op zwarte zaterdag aan het begin van de avond al rustig is. Een beetje googlen laat dat ook zien. Als ik rond een uur of 4 in de middag uit het Zwarte Woud vertrek, om 6 uur een hapje eet, dan ben ik om 9 uur bij de Gotthard en waarschijnlijk net voor middernacht bij de camping. De kinderen liggen dan lekker te slapen in de auto en ik heb nog een volledige nacht om uit te rusten voor de boeg. En als ik wakker ben, heb ik gelijk een volle dag op de bestemming tot m'n beschikking. Punt is: ik kom dan de camping niet op. Oplossing: voor de deur parkeren (is ruimte voor) en wij lekker slapen in de caravan. Met een beetje mazzel is degene die vertrekt van ons plekje al om 8 of 9 uur weg en kan ik fris opbouwen. Omgekeerd zie ik het vaak genoeg: mensen die vroeg weg willen rijden, maar pas om 8 uur van het terrein weg kunnen rijden en daardoor buiten de poort gaan staan, maar bij aankomst?

En hoe zit het technisch? Stel ik blijf aangekoppeld (met de koelkast uit of op gas), is het dan OK om de stekker vast te laten zitten aan de auto voor verlichting, waterpomp en toitlet? Of zal ik een apart accutje met een contrastekker aansluiten?
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Overnachten voor de poort van de camping; tips?

Bericht door Michel1975 » ma 20 aug 2018 21:46

Makkelijkst is de koelkast op gas en een kleine boordaccu voor de verlichting en kraantjes. Niet vergeten de watertank te vullen knipoog.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Overnachten voor de poort van de camping; tips?

Bericht door Dennis72 » ma 20 aug 2018 21:59

Michel1975 schreef:
ma 20 aug 2018 21:46
Makkelijkst is de koelkast op gas en een kleine boordaccu voor de verlichting en kraantjes. Niet vergeten de watertank te vullen knipoog.gif
En hoe de boordaccu aan te sluiten? via de stekker, of op de omvormer?
Ik heb toevallig een kleine Optima Yellowtop; deze wordt veel gebruikt voor movers (heb ik niet), maar ik heb 'm voor een fluisterbootje. Prima om mee te nemen voor zo'n toepassing, maar ik ben in principe wel van 'less is more', dus als het over de auto-accu kan voor dat ene nachtje, dan heeft dat de voorkeur...
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Overnachten voor de poort van de camping; tips?

Bericht door dennisb » ma 20 aug 2018 22:10

Als je geen halogeen lampjes gebruikt kan het op de auto accu. Led is voor zoiets een beter alternatief
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4159
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Overnachten voor de poort van de camping; tips?

Bericht door WillyL » di 21 aug 2018 01:10

Allereenvoudigst is de batterij aansluiten op een stopcontact zoals er een op de auto zit.
Dit stopcontact zit met een lange draad ergens gemonteerd in de buurt van de dissel zodat de draad/stekker naar de auto erin kan. Terloops, geen gaten boren in de dissel om het stopcontact vast te zetten.
s' Nachts gebruik je dan die stekker in ipv die van de auto en heb je 12v in de caravan. Schema voor aansluiting vindt je elders op het forum, zo 1-2-3 heb ik het niet in mijn hoofd.

Een tweede oplossing is om gewoon de stekker in de auto te laten en de stroom van de auto te gebruiken. Een gezonde autobatterij levert voldoende voor een nachtje. Zoveel verbruik je dan toch ook niet, zeker indien je wat zuinig bent met licht. Op sommige van de moderne autos valt echter ook de permanente voeding uit na verloop van tijd en die kan je dan niet gebruiken voor verlichting. Een oplossing via je Yt is dan een must. Ben er dan natuurlijk wel zeker van dat de koelkast niet op de 12v staat (batterijtekentje) of dat die enkel werkt via de geschakelde stand (lichtje in de koelkast staat wel op de vaste spanning en mag dus wel aangaan bij het openen. Koelkast op gas gebruiken (bij overnachten, tenzij je de crashsensor hebt, dan mag het ook rijdend).

Nog een andere oplossing, ingewikkelder, is om de accu aan te sluiten via een relais op de bestaande leiding. Is er 12v op de auto, dan trekt dit relais aan en gebruik je stroom via de auto, Spanningloos, dan gebruik je de 12v van je YT. Zo doe ik het trouwens, aantrekken via de geschakelde voeding van de auto, de stroom zelf neem ik via de permanente voeding, die draad is trouwens het dikst bij mijn caravan.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16183
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Overnachten voor de poort van de camping; tips?

Bericht door Jan van Vijven » di 21 aug 2018 04:36

Gewoon op de auto accu, je laat toch niet alle verlichting de hele nacht branden? En dan nog...
Koelkast op gas en er kan je niets gebeuren!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Overnachten voor de poort van de camping; tips?

Bericht door JPGeetje » di 21 aug 2018 09:13

Inderdaad, gewoon aangekoppeld blijven staan.
Als je autoaccu in goede conditie is, heeft die daar geen enkele moeite mee.
Even een rekensommetje,
Stel de auto accu heeft een capaciteit van 40Ah, wat niet veel is (benzineauto, diesel heeft meer)
Je wil max. 25% van de accucapaciteit aanspreken zodat je s'anderdaags nog 75% ter beschikking hebt om te starten.
25% van 40Ah is 10Ah.
De spanning van de accu is 12v. 12 X 10 is 120 watt. Dat is hetgeen wat je dan 1 uur lang mag gebruiken.
Of 2 uur lang 60w. of 4 uur lang 30W. ect.
Daarmee moet je makkelijk voor jezelf kunnen bepalen hoeveel aanspraak op je de accu gaat maken.
Enkele lampjes van 10W. (halogeen) die misschien 1 uur branden, en een pompje wat af en toe enkele seconden loopt zijn dus totaal geen probleem voor de autoaccu.
Koelkast mag absoluut niet op 12v. blijven staan want dan wordt het smorgens wél duwen knipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Overnachten voor de poort van de camping; tips?

Bericht door p_vingerhoets » di 21 aug 2018 10:35

En maar hopen dat er niet iemand zoals mij op je plek staat , want ik ben meestal niet weg voor een uur of 11 in de ochtend
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Overnachten voor de poort van de camping; tips?

Bericht door Dennis72 » di 21 aug 2018 11:00

Goede tips! Dank voor de reacties!
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Overnachten voor de poort van de camping; tips?

Bericht door de reiziger » di 21 aug 2018 20:13

Ik trok altijd net voor het slapen gaan de stekker van de auto af.
En gebruikte dan de zaklamp om als laatste onder de wol te kruipen.
Dan heb je nog eens het gevoel om echt (kuch) te kamperen.
Zonder zorgen van te denken dat je autobatterij toch inmiddels al vier jaar oud is enz. enz.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4159
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Overnachten voor de poort van de camping; tips?

Bericht door WillyL » di 21 aug 2018 21:21

Puur ter informatie, zonet nog even in het boekje van mijn Mercedes gekeken, de permanente stroom wordt door de autoelectronica uitgeschakeld na 6 uur.
Moderne auto's, de ingenieurs doen ze echt zelf denken, soms met neveneffecten dat je midden in de nacht geen water meer kan pompen of licht aandoen bij overnachting aangekoppeld aan de auto...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Dennis72
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 8 aug 2016 14:10

Re: Overnachten voor de poort van de camping; tips?

Bericht door Dennis72 » di 21 aug 2018 21:29

Peugeot beweerd dat dat bij de 3008 niet het geval in. Maar in principe zijn 10 penlights in serie en een contrastekker voldoende om even de plee te spoelen en handen te wassen. Licht kan ook uit een zaklamp...
Bürstner Fun Sportiv 435 TN / Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”