Caravan of Camper

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Postma
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 aug 2018 23:01

Caravan of Camper

Bericht door Postma » zo 19 aug 2018 23:50

Hallo,

als eerste bedankt voor de snelle opname in deze groep !

Wij "alle twee 60+" staan voor de keus, een Camper of een Caravan, we hebben beide geen enkele ervaring
maar ik rij alles wat groot is :-) Onze kleine personen auto is aan vervanging toe en 1+1 is twee : Zwaardere
auto b.v. Jeep en een caravan, waardoor we met ong. €50.000 klaar zijn. Of een camper waarvoor we maximaal
€60.000 willen uitgeven.

Gaan we voor de camper moet er dus nog een klein auto'tje bij komen voor thuus.
Logisch zou dus scenario 1 zijn omdat met lagere kosten alle in een keer hebben, maar, we hebben geen
flauw idee of we dat wat we met een camper willen, ook met een caravan kunnen doen. Reizen reizen reizen,
zonder lange verblijven op campings


De vraag is dus: Kun je een caravan zo uitrusten (zonnepanelen, accu's, etc.) dat je volledig selfsupporting
op weg kunt en niet afhankelijk bent van de stroomvoorzieningen die je wel op campings vindt, of wordt de
caravan hierdoor zo zwaar dat je geen plaats meer voor de normale lading overhoud -en zijn er überhaupt
plekken waar je met onderstaande combinatie voor 1 of 2 nachten terecht kunt?

De caravan waar we over nadenken is de "Hobby Premium 610 UL" met daarvoor een "Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Aut"

Wat is de beste keus om veel onderweg te zijn ?
We staan open voor do's and donot's

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan of Camper

Bericht door PD » ma 20 aug 2018 00:00

Tjah, daar is al heel wat over geschreven. . het blijft dan ook persoonlijk.

Selfsupporting (stand alone) is niet zo moeilijk maar met een auto-caravan combi blijf je wel gebonden aan campings al vinden wij dat juist een pré. Overigens overnachten ook heel veel campers op campings.

Elke ca. 3 a 4 jaar kopen wij een nieuwe caravan en telkens stellen wij ook ons jullie vraag. Voorlopig vinden wij de auto-caravan combi het fijnst... in een caravan heb je al snel veel meer ruimte en bovendien willen wij lokaal vervoer met de losse auto voor bijv. uitstapjes.

Wij bezoeken minstens 25 campings per seizoen, veelal voor een paar nachten, en dit bevalt ons super met een vergelijkbare combi als die jullie op het oog hebben. Reserveren doen we nooit want er zijn altijd wel beschikbare plaatsen op de vele duizenden campings in binnen- en buitenland. Wij kiezen bij voorkeur kleine (boeren)campings.

Je stelt je vraag op een caravanforum... ik stel me voor dat je op een camperforum andere reacties krijgt... persoonlijk derhalve !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan of Camper

Bericht door Conradi » ma 20 aug 2018 00:31

Zoals PD al schrijft, een Camper of een Caravan is een persoonlijke keuze. Het is geen goed/fout keuze. Beiden komen met typische voor- en nadelen.

Andrew Ditton zet het aardig naast elkaar in Camper Van vs Caravan.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3576
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan of Camper

Bericht door Niels83 » ma 20 aug 2018 07:15

Ooit met een oude camper op pad geweest. Nu met een caravan.
Ik zou geen camper willen. Vnl omdat je vanaf waar je staat nergens heen kan zonder alles af te breken of te fietsen. Terwijl.ik zat activiteiten ook met camper niet zo gauw zou doen. Grote stad, wijn route ed.

Het was een oud ding, maar het reed niet beter dan een caravan combi ook niet sneller.

Maar ja volgens mij moet je het beide eens een week huren.

Postma
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 aug 2018 23:01

Re: Caravan of Camper

Bericht door Postma » ma 20 aug 2018 09:34

Bedankt voor jullie antwoorden.

wat PD schrijft brengt me al een beetje verder "wij bezoeken per seizoen zeker 25 campings
voor een paar nachten" Dit is zeker ook voor ons een optie, 3 weken op 1 plek is niets voor ons.
De auto afkoppelen om daarna niet met de fiets maar met de auto de omgeving te verkennen
is ook een prettig gevoel :-)

Is er wel altijd plek voor zulke grote combi's op de campings, of stoten jullie vaker je neus ?
en
Is overnachten met een combi niet duurder dan met de camper, met de camper sta je toch op
een "doorgangsplek" of maakt dat geen verschil ?

P.S. Hoe bevalt jullie de Hobby CL

Niels83 jij schrijft "Ik zou geen camper willen. Vnl omdat je vanaf waar je staat nergens heen kan
zonder alles af te breken of te fietsen". Tja, fietsen,..... Ook niet mijn favoriet, maar zeg dat niet
tegen mijn vrouw ;-)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan of Camper

Bericht door PD » ma 20 aug 2018 09:37

RE.gif
Wij hebben nog geen problemen ondervonden met de combi; de lengte valt reuze mee hoor. Onze Premium 650 UFf is 8,8 m lang en dat heeft tot dusver altijd probleemloos gepast. Ik bel veelal 1 of 2 dagen voor aankomst naar de volgende camping en geef dan de lengte door zodat ze er rekening mee houden.

Wij hebben een UFf indeling, dus met een 160 cm breed vrijstaand Queensbed; we hebben eerder enkele bedden gehad zoals ook in de 610 UL zitten die jullie op het oog hebben, maar dat vonden we te ongezellig. Wij hebben bewust voor asverzwaring gekozen naar 2.200 kg zodat we ruim 500 kg laadvermogen in de caravan hebben. We kunnen stand-alone staan icm de accu van de mover maar dit hebben we nog nooit gebruikt; dit is voor ons meer een noodinstallatie ingeval op de camping de stroom uit zou vallen.

Qua prijsverschil zal het overnachten niet veel uitmaken tov een camper; buiten het hoogseizoen staan wij veelal voor € 15,- tot € 20,- per nacht. Wat ons de afgelopen jaren is opgevallen, is dat het sanitair op mini- en boerencampings erg goed, modern en luxe is.

Lokaal vervoer met de auto......... onmisbaar mrgreen.gif al hebben we ook opvouwbare E-bikes bij ons.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan of Camper

Bericht door Ab » ma 20 aug 2018 10:08

Op dit moment kunnen we kiezen.. :lol:
We hebben zowel een caravan als een camper.
Op het moment gebruiken we de camper.
De caravan zijn we een paar weken kwijt..
De camper gaat de verhuur in binnenkort. Of verkoop.
Beide kampeermiddelen hebben voor en nadelen.
Maar ook het kampeergedrag is over het algemeen een beetje anders.
Met een camper ben je meer geneigd om kort bij of in een dorp of stad te gaan staan dan met een caravan.
Het zal ( ook voor ons) altijd een dilemma blijven.
Het is wel fijn dat ik nu even niet hoef te kiezen.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Postma
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 aug 2018 23:01

Re: Caravan of Camper

Bericht door Postma » ma 20 aug 2018 10:21

@PD
Ik ga voor de enkele bedden, ik ben op vakantie! mrgreen.gif
Sanitair op de camping was ook een reden om voor een camper te kiezen, wanneer dit idd steeds beter
wordt is dat ook een punt om niet voor een camper te hoeven kiezen. Zoeken jullie de volgende camping
m.b.v. de camping gids? Staan daar ook die kleintjes in waar je het over hebt ?

@Ab
Ik ben (blij) dat het zelfs voor ervaren kampeerders nog steeds een dilemma is welke keuze te maken.
Helaas heb ik niet de middelen om een camper en een caravan te kopen, laat staan beide onder te
brengen. Daarnaast vind ik verhuur een te groot risico en wil ik geen andere mensen in m'n bed !
Ik zou dan na elke verhuur periode nieuwe matrassen willen kopen en een chemische reiniging
laten uitvoeren. Daarnaast willen we zoveel weg zijn dat er nauwelijks tijd overblijft voor verhuur.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan of Camper

Bericht door PD » ma 20 aug 2018 10:24

RE.gif
Wij gebruiken de sites van Vekabo (boerencampings), SVR (boerencampings) en de ACSI app/gids/website.

Daarnaast hoor en lees ik veel op diverse caravan- en kampeerfora en FB-pagina's. Om de 2 jaar bezoeken we ook de Caravana kampeerbeurs waar veel campings staan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1544
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Caravan of Camper

Bericht door Jan Br » ma 20 aug 2018 10:40

Ook wij hebben een jaar geleden lang stil gestaan bij de vraag caravan of camper.

Het trekken met een camper lijkt me heerlijk, gewoon een stevige rondreis door whatever welk land en mijn vrouw en ik bezoeken dan graag steden en vinden het heerlik een dag door zo'n stad te zwerven, maar juist dat is heel moeilijk met een camper. Je komt die oude steden niet zo makkelijk in, waar parkeer je je camper, staat de camper er dan ook veilig? Ok, maar veel van die oude steden hebben toch een officiële (of onofficiële) camperplaats? Ja, dat zeker, maar of ik daar nou vrolijk van word. Veel van die camperplaatsen zien er uit als een parkeerplaats en dan staan de campers er in rijen, stoeltjes tussen de campers in gefrommeld, daar word ik niet vrolijk van. Is in een caravan de vloer gemiddeld genomen vlak, zie je in campers dat het interieur vaak op verschillende niveaus ligt. De cabinestoelen liggen vaak wat hoger dan waar de zittafel en evt bank staat, dan weer een stapje omhoog voor de keuken en dan nog weer een stap, of zelfs een trapje voor je bed. Zolang alles nog makkelijk gaat, geen probleem, maar je kunt er ook lelijk op je bek gaan. Besluit je om dan toch ergens wat langer te blijven dan moet je of voldoende voorraad hebben, of je moet toch ander vervoer bij je hebben om de voorraad aan te vullen of om verse groenten/vlees te halen.

Zoals in een ander onderwerp door mij al werd verteld dat we deze winter gaan overwinteren in Spanje, dan is een flinke en degelijke voortent een must. We zien wel mensen overwinteren met campers, maar in de ochtend en avonden zijn die echt aangewezen op de binnenruimtes, terwijl de caravanners veel langer buiten kunnen leven in de voortent, al dan niet met hulp van extra verwarming. Wij kennen daar al verschillende echtparen die de camper weer hebben opgeruimd en weer een caravan hebben gekocht.

Aan de andere kant lijkt nou juist het reizen met zo'n camper me wel weer geweldig, gewoon in de "cabine van je caravan". Alhoewel de veiligheid er toch wel om vraagt om gewoon in je stoel te blijven met de veiligheidsgordels om.

Qua investering maak het niet eens zoveel uit. Een goede caravan, samen met een stevige trekauto versus een camper, dan is het verschil minimaal. Mijn hele leven een auto van de zaak gehad, na pensionering dus een nieuwe auto gekocht en dat hakt er ook stevig in.

Veel mensen zien er tegenop om met een caravan lange reizen te maken, vinden het rijden te langzaam, maken zich zorgen over het weggedrag enz. enz.

Wanneer je je goed voorbereid, de aanbevelingen volgt voor een juiste belading, de boel goed laat onderhouden dan kun je juist veel plezier beleven aan het rijden met een caravan en begint je vakantie op het moment dat je de straat uit rijdt en niet pas wanneer je half versleten na een jachtige rit de eindbestemming bereikt.

Ondanks onze bewuste keuze voor een caravan kijk ik toch ook altijd weer even naar de nieuwe campers die we onderweg tegenkomen. De interne strijd duurt altijd voort. knipoog.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Stori
Berichten: 180
Lid geworden op: di 9 jul 2013 12:47
Locatie: Geel B

Re: Caravan of Camper

Bericht door Stori » ma 20 aug 2018 12:17

Ook hier zo een eeuwig twijfelend koppel.
Ooit begonnen met de kinderen met een vouwwagen, dan een grotere. Toen werd het een grote Constructam caravan. Na een seizoen toch maar weer verkocht. Opnieuw vouwwagen. Dan gingen de kinderen niet meer mee en kochten we een kleine Chateau waar we mee rond trokken, maar het rijden viel tegen en toen werd het een Combi Camp (hebben we trouwens nog steeds). Maar de vochtigheid in die tent konden onze knoken niet zo goed aan en dan maar terug naar een Chateau.
Ik kreeg op mijn werk de mogelijkheid om extra vakantie te krijgen en dus konden we voor langere periodes grote trektochten maken. Maar aan die mogelijkheid kwam dan weer een einde en mijn man ging in het voorjaar op pensioen. En toen kwam er plotseling een grote caravan van een bevriend koppel in Zuid Spanje te koop, die al ginder gestald stond en hebben we dan halsoverkop besloten om het over een andere boeg te gooien en mijn verdere actieve werkjaren dan maar naar een vaste plaats te gaan.
Ergens tussen al die caravanjaren, heb ik mijn man eens een reisje met een huurcamper cadeau gedaan., want we bleven toch maar dromen over die camper (voor als we met pensioen zijn).
Wat bleek, zoals uit voorgaande verhalen: beide hebben voor-en nadelen.
Na 10 km snelweg moesten we al de parking op omdat we gek werden van al het gerammel in de kasten en lades. In een caravan hoor je dat niet maar het is er wel. Dan maar overal keuken handdoeken tussen gepropt, die dan elke eetstop danig in de weg zaten.
Ermee rijden was veel relaxer dan met de caravan. Er zat een France Passion abonnement bij de camper en we konden heerlijk overnachten bij de plaatselijk wijnboer. Maar zodra we in Zuid Spanje op een camping stonden, want we houden ook niet van die veredelde parkings, werden we weer caravangebruikers. We hebben één keer geprobeerd om met de camper een tochtje door het binnenland te rijden. Maar daarvoor is dat ding veel te groot, in elk dorp spiegels inklappen om tussen slordig geparkeerde auto’s door te klungelen, geen geschikte parking vinden enz en we waren snel terug op de camping.
Verder ook de vele niveaus in de camper en heel weinig kasten, geen enkele hangkast om een kleedje op te hangen. Waar blijf je met de jassen enz? Wel was het douchen zeer goed te doen.
Resultaat: we gaan naar onze caravan in Spanje met een nieuwe wagen die nog nauwelijks een caravan mag trekken, ik geregeld met het vliegtuig want nu nog betaalbaar.
Maar mijn man gaat deze winter toch maar zijn C1 rijbewijs halen, want je weet toch maar nooit….

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Caravan of Camper

Bericht door Diny » ma 20 aug 2018 13:05

Enige jaren gelden hebben we voor de camper gekozen en daar geen moment spijt van gehad.
Ermee rijden is super, we gaan van camping naar camping en vinden het puur genieten.

Camperplaatsen zijn taboe, tenzij het mooie plaatsen zijn, waar je genoeg ruimte hebt voor het uitdraaien van een luifel enz.
Vrij kamperen is in Europa amper meer toegestaan, als het al kan sta je echt op een parkeerplaats.
In de noordelijke landen kom je het nog wel tegen, alleen klagen de camperaars steen en been dat er tegenwoordig te veel camperaars en caravanners dat doen zucht.gif

De fietsen gaan mee en daar maken we optimaal gebruik van.
Campings liggen meestal vrij dicht bij dorpen, die makkelijk op de fiets te doen zijn om eten te kopen. Van verhongeren is geen sprake mrgreen.gif

Willen wij bijv een pas rijden in Zwitserland, die ik echt niet met een caravan zou willen, ook niet als bijrijdster, dan is dat met de camper een lust.
Met een camper hoef je niet terug naar de basis, waar de caravan staat, bij een rit met de auto wel.

Over het algemeen genomen denk ik niet, dat er -zoals wij het doen- veel verschil is in gebruik camper of caravan.

Wat de kosten betreft: ik vind het hebben van een camper duur. Omdat we nooit een lease auto hadden kunnen we de kosten gemakkelijk vergelijken.
Mijn man houdt eea bij en de aanschaf niet eens meegerekend overstijgen de kosten van de camper die van de Saab 9.5 behoorlijk en dat is ook geen goedkope dame.

Vervolgens ga ik even Jan Br tegenspreken knipoog.gif
Als je met een camper wilt overwinteren past daar altijd een Kampa Air voor en ook deeltenten.
Volgens een caravan kennis met Kampa hebben veel campers zo'n voortent.
Bij Fortex maken ze op maat wat je maar wenst.

Wat je ook kiest: veel kampeer plezier!

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1544
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Caravan of Camper

Bericht door Jan Br » ma 20 aug 2018 13:18

Diny schreef:
ma 20 aug 2018 13:05

Vervolgens ga ik even Jan Br tegenspreken knipoog.gif
Als je met een camper wilt overwinteren past daar altijd een Kampa Air voor en ook deeltenten.
Volgens een caravan kennis met Kampa hebben veel campers zo'n voortent.
Bij Fortex maken ze op maat wat je maar wenst.

Wat je ook kiest: veel kampeer plezier!
knipoog.gif

Je hebt helemaal gelijk, bij het overwinteren is de Kampatent zeer in trek, ook bij camperaars. Wij met een caravan hebben er ook voor gekozen, maar dat is een ander verhaal.

Maar het is niet zo, dat met een deeltent de betreffende camperaar even eenvoudig zijn camper wegrijdt en de deeltent laat staan. Ik heb dat bij een Kampatent zelfs niet zien geburen, maar zag het wel een aantal malen bij een gewone deeltent met stokken, het wegrijden ging dan nog wel, maar voordat de camper weer op EXACT dezelfde plek terug stond om het geheel weer op elkaar aan te sluiten, was een dusdanige klus dat de betreffende bewoners nogal eens met kennissen in de auto naar de winkels cq markt vertrokken. Prima trouwens en ook wij hebben meerder malen gefungeerd als "taxi" en graag gedaan.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Caravan of Camper

Bericht door Diny » ma 20 aug 2018 13:19

@Stori,
Het probleem met gebrek aan kastruimte kennen we niet. Voldoende leg ruimte en ook een ruimte om kleding op de hangen.
Natte jassen hangen we in de badkamer en droge vouwen we op en gaan in de kast.
Onze camper is 2.20m breed en buscamper zijn nog smaller. Zeker geschikt voor krappe straatjes!

De keuze is reuze. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat.
En ja, als je voor een camper kiest waar je een CI rijbewijs voor nodig hebt is dat vaak een brede camper.
Qua indeling maakt het verder niet zoveel uit allemaal.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Caravan of Camper

Bericht door Diny » ma 20 aug 2018 13:30

@Jan Br.
Je noemt inderdaad terecht het nadeel van een tent aan een camper!
Dat is de ervaringsdeskundige tegenover de leek knipoog.gif
Prima aanvulling!

Je herinnert me aan een aanbod van een camperaar die een motor met zijspan had meegenomen.
We stonden in La Fouly in Zwitserland, waar de plaatselijke super niet veel aanbod had in groenvoer.
Ik mocht mee in de zijspan naar Martigny, waar hij zijn boodschappen deed thumbup.gif

Eerlijk is eerlijk: ik durfde niet :( :( :(
Het werd dus weer sla!

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1544
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Caravan of Camper

Bericht door Jan Br » ma 20 aug 2018 13:34

RE.gif

Jammer, was denk ik toch echt een leuke ervaring geweest.
thumbup.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Stori
Berichten: 180
Lid geworden op: di 9 jul 2013 12:47
Locatie: Geel B

Re: Caravan of Camper

Bericht door Stori » ma 20 aug 2018 13:36

De bedoeling van dat C1 rijbewijs is niet een grote brede camper te kopen, maar de 3.5 ton regel te ontwijken. Ik wil echt niet weten hoeveel van die campers overladen zijn en daarmee bedoel ik niet dat jullie dat doen. Maar als ik het camperforum een beetje volg is dat toch echt een probleem. En dat rijbewijs blijft geldig, met het idee: je weet maar nooit wat we nog verzinnen.
Waar we verder nog mee worstelen is het weren van diesels overal in Europa. Maar dat geldt dan ook voor zwaardere dieselauto's om een caravan te trekken.
Ik wil geen geld geven aan iets dat enkele jaren niks meer waard is, omdat je er nergens meer mee naar toe kan.
Voorlopig ben ik heel blij hoor met mijn riante Dethleffs op een heel leuke camping aan de Costa Blanca. En ondertussen dromen wij verder, zoals bij de vraag: wat zouden we doen als we morgen de Lotto winnen?

En oh ja: onze moto gaat dit najaar ook mee en blijft de ganse winter ginder. Hebben we er ook nog plezier van.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan of Camper

Bericht door Conradi » ma 20 aug 2018 15:32

RE.gif
Je kunt ook huren. Zeker buiten het hoogseizoen is dat redelijk te betalen, zeker in Duitsland. Wij denken er aan om in het voorjaar naar het Noorden te trekken.
Ik zou om dezelfde reden een C1 willen hebben.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3576
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan of Camper

Bericht door Niels83 » ma 20 aug 2018 17:09

Postma schreef:
ma 20 aug 2018 10:21
@PD
Ik ga voor de enkele bedden, ik ben op vakantie! mrgreen.gif
Sanitair op de camping was ook een reden om voor een camper te kiezen, wanneer dit idd steeds beter
wordt is dat ook een punt om niet voor een camper te hoeven kiezen. Zoeken jullie de volgende camping
m.b.v. de camping gids? Staan daar ook die kleintjes in waar je het over hebt ?

Waarom is het sanitair beter in een camper? In een caravan zit volgens mij een vergelijkbare badkamer als je wil. Over het sanitair lees de recensies op imternet. Mijn ervaring is dat op kleinere campings iets meer moeite wordt gedaan het geheel schoon te houden. Maar ooit ging ik naar kroatie toen in de gids stond dat ze het sanitair maar niet beoordeelde want andere standaard. Nog nooit zo'n propere wc's gegad als daar. Op 1 camping stond er een vrouw 80+ klaar met de wc borstel zodra je doortrok.

Campings zoek ik uit op google maps, kleine campinggids en de boeren campinggids. Nu met de kids willen we zwembaden er bij. Die zijn er in nl wat minder.

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan of Camper

Bericht door Ab » ma 20 aug 2018 17:40

Je hebt gelijk voor wat betreft de douches in campers of caravans.
Echter, een 45 liter watertank is in een caravan al een grote.
Wij hebben in onze afgelopen vakantie een camper gehuurd. Dat was er weliswaar eentje van pakweg 7500 kg of zo, maar met de watertank konden we dagenlang vooruit, evenals met de afvalwatertank.
Ik schat dat er 250 of 300 liter of zo meekon.
De Europese camper die we hebben kan ook iets van 150 liter in denk ik, ik weet niet eens precies hoeveel.
Maar zat om een lang weekend mee vooruit te kunnen is gebleken.
Dat maakt een en ander bruikbaarder als je geen waterslang aan kunt sluiten. Ook de grotere capacitet van de gasboiler speelt daarin mee, bijna onbeperkt warm water.
Na elke douchebeurt met gieters en afvalwatertank sjouwen doe ik liever niet.
Dan maar effe naar het douchegebouw lopen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Volvodriver

Re: Caravan of Camper

Bericht door Volvodriver » ma 20 aug 2018 19:01

Ooit had ik de "droom" om een Chevy Van in te richten als "camper" lekker vrij en overal kunnen komen. En ja nu vind ik een originele VW T2 ook wel gaaf. Maar het zal uiteindelijk nooit een definitief vakantie middel worden. Wij hebben te veel binding met het caravan kamperen. En met de huidige caravan kunnen wij, zeker in de Scandinavische landen "wild" kamperen. Goed sanitair aan boord en voldoende leefruimte etc.

Knaus440
Berichten: 3699
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Caravan of Camper

Bericht door Knaus440 » ma 20 aug 2018 21:45

We hebben ervaring met tent, vouwwagen, camper en nu caravan.
Een 8 jaar ervaring met een bus camper en een alkoofcamper.
Alles had zijn voor en nadelen, al zal ik nu niet meer zo snel met een klein tentje weg willen mrgreen.gif
Met veel willen reizen en trekken is een camper gewoon erg fijn.
Het is ook heerlijk om met je auto de omgeving te verkennen en bij een thuis, de caravan, weer aan te komen.
Met een buscamper kun je een bustent overwegen, die staat zelfstandig en kun je met de camper zo weer tegenaan rijden.
Zoals al meer mensen aangaven, alles heeft zo zijn eigen voordelen.
Met de camper vond ik het makkelijker om zelf supporting te zijn, vuil- en schoonwatertanks aan boord,
en makkelijker een klein plekje of camper plek bij bv lokale wijnboeren in Frankrijk.
Plezier met uitzoeken, en huur anders beide een keer een weekje.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Postma
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 aug 2018 23:01

Re: Caravan of Camper

Bericht door Postma » di 21 aug 2018 01:21

Hmmm,... na wat ik allemaal zo lees, wordt het er niet makkelijker op.

Toch hebben we geloof ik de knoop met aanpassen van de combi half doorgehakt, de grote
combi (Hobby Premium 610 UL met daarvoor een Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Aut) laten we
varen en gaan voor de Hobby Excellent 560 WFU met die lekkere ruime badkamer aan de
achterkant en een Mazda CX-5 4WD met 141Kw. Voor ons is hier het voordeel dat deze combi
niet zoooo verschrikkelijk groot is en de auto ruim 200 Kg minder hoeft te kunnen sleuren,
hierdoor dus geen 2000 Kg trekkracht nodig maar slechts 1800 Kg, dit scheelt aanzienlijk in
de aanschaf :-)

De caravan laten staan en lekker met de auto de omgeving verkennen, makkelijker de steden in
kunnen en parkeerplaatsen vinden, daarnaast natuurlijk ook brandstof besparen (de camper
verbruikt veel meer) zijn dingen die ons voor nog een kwart over de caravan streep hebben
getrokken. Dat er binnenkort ook een nieuwe auto moet komen maakt het cirkeltje helemaal rond.

Nu wachten..... Hobby levertijd bijna 1 jaar :-(
Ook in Duitsland niets in de aanbieding, dat wordt dus wachten.
Het bestellen overigens, gaat in Duitsland gebeuren, de Hobby dealer in Doetinchem nam nog niet
eens de tijd onze vragen te beantwoorden en gaf op elke vraag als antwoord : Alles kan bij hobby,
kijk maar op internet of neem een brochure mee. Inhoudelijk vond meneer het niet nodig zich ook
maar enige moeite te getroosten. (Wilde waarschijnlijk wel de winst opstrijken)
Blijkbaar zijn caravans ongeveer 10% goedkoper in D en aangezien we daar vlak naast wonen is dit
zeker de moeite waard.

bedankt voor de reacties,.... thumbup.gif
Misschien volgend jaar met de sleurhut opweg blij.gif

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1544
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Caravan of Camper

Bericht door Jan Br » di 21 aug 2018 08:25

RE.gif
Misschien is er een jong gebruikte te koop?
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan of Camper

Bericht door Conradi » di 21 aug 2018 08:45

RE.gif RE.gif
Bij Kampeercentrum de Jong staat nog een nieuwe Hobby Excellent 560 WFU.
Verder gewoon mobile.de in de gaten houden. De Duitse dealers kopen massaal op voorraad in, en melden ruim van te voren wanneer ze wat binnen krijgen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”