Caravan of Camper

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Volvodriver

Re: Caravan of Camper

Bericht door Volvodriver » di 21 aug 2018 08:49

RE.gif RE.gif
Als je dicht bij de grens woont zal het niet zo'n probleem zijn. Hou echter wel in de gaten dat je voor eventuele garantie afhankelijk bent van de leverende Duitse dealer en dat je geen poot hebt om op te staan bij welke Nederlamdse dealer dan ook. Ook al geldt er Europeese garantie. Daarin is de caravan wereld anders dan de autowereld.

Postma
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 aug 2018 23:01

Re: Caravan of Camper

Bericht door Postma » di 21 aug 2018 10:42

De garantie is geen probleem, zoals gezegd wonen we vlak aan de grens. Wij vertrouwen
de Duitse dealers meer dan de Nederlandse (sorry). Dan had de dealer hier in Doetinchem
de 560 WFU in de aanbieding voor rond de €28.995 als ik me niet vergis met als extra's een
luifel of voortent en volautomaat mover. Deze was alleen te bestellen en dat duurt dus ong.
een jaar. De caravan bij de Jong heeft alleen een TV voorbereiding en zit te ver weg ;-)

We wachten (ondanks matrassen vernieuwen en chemisch reinigen) dan toch liever op een
1 of 2 jaar oude die inmiddels voorzien is van enkele leuke extra's! Het extra geld wat wij in
een caravan steken zal voornamelijk besteed worden aan self-supporting maken, dit brengt
de nodige kosten met zich mee en is ons inziens een betere investering dan luxe opties zoals
een TV etc.

Aangezien we de afgelopen 2 jaar voornamelijk over campers hebben nagedacht hebben we
nu niet echt haast, we moeten ons nu gaan instellen op een caravan i.p.v. een camper. Hier
gaan we goed over nadenken, onze pensioen spaarcentjes komen maar 1x vrij mrgreen.gif

We hebben er ook aan gedacht om aan de andere kant van de grens te gaan wonen, gewoon
omdat we de Nederlandse staat de BPM niet gunnen, dit zien wij als pure diefstal. Wanneer
het een caravan wordt dan vervalt BPM dat is het enige positieve.

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan of Camper

Bericht door Ab » di 21 aug 2018 21:02

Dat self supporting lijkt erg mooi.
Ik dacht er in het verleden ook zo over, ik meende dat ik echt een extra accu, zonnepanelen en generator nodig had.
De praktijk van alle dag van de laatste 25 jaar heeft dat gelogenstraft.
Ik heb alleen maar een accu aan boord omdat die nodig is voor de mover.
En voor noodgevallen een snoertje, met aan de ene kant 2 krokedillenklemmen en aan de andere kant een contra voor de caravanstekker.
5 jaar geleden voor het laatst een kleine week gebruikt in Kroatië op een camping zonder stroom ( Romantica in Drage)
Daarna had mijn 55 Ah accu nog power genoeg over om de caravan uit de heel mooie, maar wel erg lastige plek te rijden met de mover.
Self supporten doen wij praktisch zonder stroom.
Eigenlijk alleen de pompjes en sporadisch een ledlampje volstaat.
Verder een gaslamp ( zee van licht buiten) en een paar tafellampjes en een hanglampje op batterijen.
Alles led..het gaat weken mee met wat batterijtjes.
Koken op houtskool en gas..de koelkast op gas, koffie ook op gas.
14 dagen had ook npg wel gekund met de accu.
Nog veel langer ook, maar dan had ik de boordaccu effe een uurtje of zo moeten laden met de auto .
Het hele selfsupporting snoertje heeft nog geen 15 euro gekost..
De laatste 4 jaar of zo ligt het ongebruikt ergens in de caravan.
Elke camping heeft stroom..geen self supporting nodig, en stroom zat.
Denk nog even na, voordat je bijna 1000 euro of meer uitgeeft aan een selfsupporting systeem wat je eigenlijk nooit nodig hebt. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan of Camper

Bericht door Conradi » di 21 aug 2018 21:26

Postma schreef:
di 21 aug 2018 10:42
De caravan bij de Jong heeft alleen een TV voorbereiding en zit te ver weg ;-)
Ik dacht dat een Hobby all-inclusief is, wat zou er dan extra af fabriek nog op moeten dan? De rest komt er toch pas later op of onder.
Postma schreef:
di 21 aug 2018 10:42
We wachten (ondanks matrassen vernieuwen en chemisch reinigen) dan toch liever op een
1 of 2 jaar oude die inmiddels voorzien is van enkele leuke extra's!
Tja, wachten klant altijd. Echter, hoe groot acht je de kans dat je dan een twee jaar oude 560 WFU gaat tegenkomen? Gezien de huidige gekte betaal je dan voor een gebruikte (haast) net zo veel als een nieuwe.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Postma
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 aug 2018 23:01

Re: Caravan of Camper

Bericht door Postma » wo 22 aug 2018 11:02

@Ab
Ik ga ervan uit dat jij als ervaren kampeerder weet waarover je praat, deze investeringen zal ik achterwege laten en hopen dat je gelijk hebt ;-) Anders kan het altijd later nog!

@Conradi
B.v. het caravan centrum in Doetinchem had nu een mover en luifel of voortent extra de Hobby wordt zonder TV houder geleverd alleen met kabel voorbereiding. Bij een gebruikte heb je vaak toch net ff een paar extra's.
In Duitsland hebben we er inmiddels enkele gezien die toch beduidend goedkoper zijn,
alleen zit precies het door ons gewenste model er niet bij :-(
Hier een voorbeeldje van een leuke caravan : https://suchen.mobile.de/wohnwagen-inse ... n=parkItem
Wij wachten nog op een iets nieuwer model....

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan of Camper

Bericht door Ab » wo 22 aug 2018 16:24

Postma schreef:
wo 22 aug 2018 11:02
@Ab
Ik ga ervan uit dat jij als ervaren kampeerder weet waarover je praat, deze investeringen zal ik achterwege laten en hopen dat je gelijk hebt ;-) Anders kan het later altijd nog.
Goede beslissing.
Ik weet zeker dat je het nooit gaat missen.
Tenzij je heel veel in Scandinavië wilt gaan kamperen zonder enige voorzieningen.
Daar zou ik persoonlijk ook niet eens voor kiezen.
Ook daar zijn campings genoeg.
Maar er zijn mensen die moederziel alleen ergens willen gaan staan..in dat geval ligt het wat anders.
Maar zelfs dan is dat simpele snoertje eigenlijk al voldoende met een mover accu aan boord.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

willianv
Berichten: 1091
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Caravan of Camper

Bericht door willianv » wo 22 aug 2018 18:27

@postma Wij hebben ook een Hobby 560 WFU, nog geen moment spijt gehad van deze keuze. Hebben de wfu wel in de prestige uitvoerinig en voorzien van casetteluifel, p1 mover, truma aventa airco en een citywater aansluiting.

Zoals ook in andere draadjes aangegeven, wij zijn heel erg content met de douche in de caravan. Door de 10 liter boiler kan je er gewoon prima in douchen, wel staan wij altijd op plaatsen met water aan- en afvoer. Anders zou ik er misschien minder gebruik van maken....
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan of Camper

Bericht door Conradi » wo 22 aug 2018 19:31

Postma schreef:
wo 22 aug 2018 11:02
Hier een voorbeeldje van een leuke caravan : https://suchen.mobile.de/wohnwagen-inse ... n=parkItem
Mag ik iets over dit voorbeeld opmerken?
De caravan staat bij een autohandelaar, die kennelijk ook wat Hobby's am hof heeft staan. Is 2,5 jaar oud, maar nog nooit gebruikt. Op de foto's zie ik een vlek op de vloer, geen idee wat dat is. Als je 'm wilt bekijken moet je naar Hanau, en volgens mij ligt dat achter Frankfurt. Daar moet je dus ook voor garantie naar terug. En voor dat alles mag je 18K aftikken.

Begrijp me niet verkeerd, als jij je er goed bij voelt en er aardigheid in hebt om half Duitsland door te rijden voor een deal, moet je dat zeker doen. Ja, er is prijsverschil met onze Oosterburen, al was 't maar het BTW-verschil. Maar dan moet je wel appels met appels vergelijken, want anders reken je zelf rijk :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Postma
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 aug 2018 23:01

Re: Caravan of Camper

Bericht door Postma » wo 22 aug 2018 23:52

@Ab
thumbup.gif

@willianv
wij hebben inmiddels meerdere goede ervaringen gelezen !
De Hobby dealer in Doetinchem beviel ons niet maar er zijn altijd alternatieven, ook Bocholt is vlak bij ons in de buurt, daar hebben ze altijd wel zo'n 500 Campers en
Caravans (totaal) op voorraad. We vinden er nog wel een.... Aangezien we dus toch
gebruik gaan maken van campings is het douchen in de caravan minder belangrijk, de ruimte van de "badkamer" echter is geweldig in de 560 WFU.

@Conradi
Sorry, ik heb er niet bij verteld dat wij 2 in DL wonende volwassen zoons hebben
wonen (1 in Frankfurt en 1 in Dortmund), welke precies weten wat we willen en
beide een kritische blik hebben, als het gaat om het kopen van iets anders dan een
kringloop artikel :-)
Uiteindelijk zal de beslissing bij ons liggen maar de pre-keuring is wel handig.

Maar goed, dit is allemaal nog helemaal niet zeker. Misschien hebben ze in Bocholt
volgend jaar na de caravan-messe wel een leuke aanbieding voor het 2019 model....
Je weet maar nooit.

willianv
Berichten: 1091
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Caravan of Camper

Bericht door willianv » do 23 aug 2018 07:04

@postma ben je al in Best geweest? Laatst toen ik er was zag k nog een nieuwe wfu staan. Weet natuurlijk niet of deze al verkocht is/was.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Postma
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 aug 2018 23:01

Re: Caravan of Camper

Bericht door Postma » do 23 aug 2018 14:27

Nee, deze aanbieder had ik nog niet eerder gezien !
Ik ga hier 's ff rondneuzen. Bedankt voor de tip

willianv
Berichten: 1091
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Caravan of Camper

Bericht door willianv » do 23 aug 2018 15:25

RE.gif ze pretenderen een van de grootste hobbydealers van de benelux te zijn. Heb al meerdere caravans gekocht daar.

Ook over de service en afterservice is niets aan te merken.

Succes met je zoektocht!
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan of Camper

Bericht door Micky » do 23 aug 2018 15:33

Postma schreef:
wo 22 aug 2018 11:02
@Ab
Ik ga ervan uit dat jij als ervaren kampeerder weet waarover je praat, deze investeringen zal ik achterwege laten en hopen dat je gelijk hebt ;-) Anders kan het altijd later nog!
Ik kan het ook bevestigen en onze caravan is af-fabriek al voorzien van de hele kraam (zonnepanelen, boordaccu, en omvormer van 12 naar 230 volt) in de dik 8 jaar dat we de caravan hebben 2 keer gebruikt (dat het nodig was), vorig jaar na blikseminslag op de camping onderweg was de stroom er een paar uur vanaf en dit jaar ook een paar keer een halfuur stroomstoring gehad overdag, toen de omvormer gebruikt voor de koelkasten en de ventilatoren tegen de hitte, maar die korte perioden zonder stroom is ook geen probleem voor het koud blijven van de spullen en de kk in de caravan zelf kan dan ook nog op gas.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan of Camper

Bericht door Ab » do 23 aug 2018 17:17

Dat laatste is een beter idee..
Een koelkast via een omvormer op een accu is geen goed plan..
Het werkt wel, maar niet erg lang.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19687
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan of Camper

Bericht door Daphne » do 23 aug 2018 21:42

Vanochtend tijdens de grote stroomstoring in Noord-Brabant eindelijk eens profijt gehad van de accu. blij.gif Hier zit de stekker van de caravan in een contactdoos op de dissel (die op de accu is aangesloten) die de stroomvoorziening overneemt als 230V wegvalt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Postma
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 19 aug 2018 23:01

Re: Caravan of Camper

Bericht door Postma » do 23 aug 2018 23:04

willianv schreef:
do 23 aug 2018 15:25
Succes met je zoektocht!
Thanx,...

@Micky
we hebben nog veel te leren :-)
tips en advies nemen we ons dan ook ter harte, we hebben geen haast
en zoeken verder. Op dit moment zijn we weer om, nu heb ik een hele
mooie Fent gezien met alles drop en draan, de keuze was eerst de Hobby
nu zijn we weer aan het twijfelen.
Het enige wat echt zeker is, is de auto Mazda XC-5, daar zijn we al mee
bezig.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan of Camper

Bericht door Micky » vr 24 aug 2018 00:00

Ab schreef:
do 23 aug 2018 17:17
Dat laatste is een beter idee..
Een koelkast via een omvormer op een accu is geen goed plan..
Het werkt wel, maar niet erg lang.
Dat hoeft ook niet bij een stroomstoring Ab en dat is waar wij hem voor gebruikt hebben mrgreen.gif verder is het totaal overbodig, tenzij je wild kampeert zonder voorzieningen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: Caravan of Camper

Bericht door Jan Krukas » zo 19 jan 2020 10:02

Halo Spun wat een werk man en wat een lekkere loods waar je aan het werk bent,
En zo aan je kleding te zien ook een goede temperatuur top hoor ziet er allemaal
100 % uit thumbup.gif Gr Jan.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”