Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1190
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door jeroen.25 » zo 19 aug 2018 19:11

Binnenkort wil ik, door een stukgelopen relatie, voor het eerst alleen op pad met de caravan.
Ik maak mij alleen wat zorgen om het plaatsen van de caravan op de camping.
Laatst nog samen op een camping gestaan met behoorlijk aflopende plaatsen.
Met z'n tweeën lukt het best om de caravan alsnog goed recht te krijgen, maar alleen lijkt het mij heel lastig.
Met de auto lukt het lang niet altijd om de hut precies de plaats te krijgen.
Ik heb er geen mover onder zitten en kan er niet vanuit gaan dat er wel hulp komt van medekampeerders.
Nu heb ik wel gekeken naar een leveller, maar daar zijn de meesten hier ook geen fan van geloof ik.

Ook zou ik wel graag de Caravanstore luifel gebruiken. Deze is een 310, maar lijkt mij ook erg lastig alleen te doen.

Ik ga er van uit dat hier niet veel mensen alleen caravannen, maar hoop toch wat handige tips te krijgen.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door Ab » zo 19 aug 2018 19:31

De luifel mag geen probleem zijn.
Ik deed een 4.5 mtr luifel ook altijd alleen.
Voor het waterpas zetten volstaat een schaarkrik of andere krik, met een paar plankjes tegen wegzakken ook.
Er zijn ook krikken waarmee je alleen het wiel optilt.
Hulp is er overigens altijd wel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door Chris » zo 19 aug 2018 19:45

Lijkt mij ook sterk dat er geen handje toegestoken zal worden.

Jaren geleden zat ik ook zo en ging alleen met mijn dochtertjes op vakantie... met de hut..
Die konden ook niet helpen en ik heb nooit met m'n handen in het haar gezeten, altijd goed gekomen..
Altijd wel hulp..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door Roland54 » zo 19 aug 2018 19:59

Het zal je verbazen hoeveel hulp je aangeboden wordt op de camping.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

elwilco
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 17:40

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door elwilco » ma 20 aug 2018 09:16

Ha Jeroen,

Komt wel goed hoor, maar... naar welke camping ga je? misschien dat er wel een medeforummer op de camping staat.
Dan weet je zeker dat het goed komt :)

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door Cara-Fan » ma 20 aug 2018 10:20

Als je zeker en onafhankelijk wilt zijn zou ik een mover aanschaffen. Wellicht is er een 2ehands te vinden binnen je budget.

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1190
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door jeroen.25 » ma 20 aug 2018 13:59

RE.gif
Als het bevalt om alleen te gaan zal ik dat in de toekomst wel overwegen. Maar als het niet bevalt zal hij verkocht moeten worden.
Gebruikt worden er helaas ook stevige prijzen voor gevraagd voor movers.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Rembrandt
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 29 aug 2014 21:48

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door Rembrandt » ma 20 aug 2018 16:09

Ik zet de caravan geregeld alleen op. Forse caravan van max 1500kg zonder mover.
Hoewel ik nog wel een relatie heb, is het soms wel makkelijk dat zij de 4 kinderen even onderhoud, zodat ik rustig de caravan kan neerzetten, incl. voortent. mrgreen.gif

Met de auto kun je nog een end komen met plaatsen.
Levellen kun je alleen doen door de caravan schuin te zetten, een wiel te blokkeren, en dan door aan de dissel te trekken/duwen het andere wiel een scheg oprijden. Dat hefboom-effect zorgt ervoor dat je dat goed alleen lukt.

En als het echt niet lukt is er inderdaad altijd wel iemand die even wil helpen.

Laat je niet afschrikken. Veel plezier.
Volkswagen Tiguan Allspace 1.5 TSI 150pk DSG Highline Business R (2020) + Knaus Südwind 500 TK (2003)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3576
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door Niels83 » ma 20 aug 2018 16:51

Kijk goed in de goed gids naar de beschrijving.

Vraag de camping eigenaar of de plekken vlak zijn.

En laat je helpen door anderen.

Loopt een plek echt omhoog dan ga je daar niet staan.

henry12
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door henry12 » ma 20 aug 2018 17:47

Hallo Jeroen ,
Mocht het echt niet lukken om de caravan met je auto op de plek te krijgen word je echt wel geholpen op de camping , vaak hoef je het nog niet eens te vragen maar staan er al een paar man te trappelen om je te helpen.

De luifel is geen probleem om hem alleen op te zetten , wij hebben ook de 310 en die kan ik alleen makkelijk opzetten .
De leveler voor het wiel is een optie het werkt wel maar ideaal is anders , zo zit hij namelijk altijd in de weg voor je tocht flap.
Ik heb hem zelf ook gebruikt maar sinds we een mover hebben gebruiken we gele keggen.
Als je de leveler wil proberen ik heb hem nog liggen en word niet meer gebruikt , mag je zo ophalen .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7767
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door Nimma » ma 20 aug 2018 18:03

Ik ben 2 keer 2 van de 6 weken eerst alleen op pad geweest. Mijn lief kwam me dan achterna met trein of vliegtuig. De 3.10m luifel gaat goed alleen, dat las je al meer. Hulp vooral vragen aan "jong volk", waarom? Die zijn sterk en bij hen zal het niet zo snel gebeuren dat ze je met plezier helpen maar met pijn aan wat-dan-ook terug naar hun eigen plek gaan. Dan voel je je niet lekker met hun hulp.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Betonklinker
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 6 jun 2018 19:51
Locatie: Regio Amsterdam/Amstelland

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door Betonklinker » di 21 aug 2018 17:03

Luifel opzetten is makkelijk alleen te doen! Er is op YouTube een mooi filmpje te vinden waarbij iemand het alleen doet en zo doe ik het ook.

Het op de plek krijgen van de caravan moet geen enkel probleem zijn... er is altijd wel hulp die even willen helpen duwen. Bij vertrek net zo ;)

Alvast een fijne vakantie toegewenst haphop.gif
~~ Hobby 650 kfu Prestige, airco, mover, satellietschotel, Thule/Omnistore luifel ~~ Met dikke trekker BMW 5 serie Touring F11 met M-pakket ~~

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door vso1 » di 21 aug 2018 17:41

hulp is inderdaad je laatste probleem :) gewoon op pad gaan en de zorgen van je af laten glijden ..
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

nonblond
Berichten: 1284
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door nonblond » wo 22 aug 2018 01:11

Je zult zien dat alleen kamperen veel beter gaat en gezelliger is dan dat je denkt. Je zult er zeker geen spijt van krijgen. Ook mijn eerste keer alleen was zonder mover en dat was geen enkel probleem. Maar omdat ik ook op wintersport ga met caravan en als ik verder van huis ga vroeg vertrek en laat aankom vind ik een mover een must. Zelf krijg ik de caravan niet van zijn plek en zo kan ik hem altijd op zijn plek krijgen (thuis of op de camping), zonder van anderen afhankelijk te zijn. Heb een zakluifel en ondanks dat ik een klein vrouwtje ben kan ik die uitstekend alleen handelen, terwijl hij toch 4.60 meter breed is. Kortom ga lekker kamperen en genieten en die mover kan ik je echt aanraden. Als je wat onzeker bent is misschien het voorjaarsweekeinde met allemaal forumleden en evt. familie een aanrader. Iedereen kan je helpen en met raad en daad bijstaan en je bent niet de enige die alleen komt.

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1190
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door jeroen.25 » wo 22 aug 2018 21:29

Bedankt voor alle reacties. Zal vast goed gaan komen :)

Nu nog een mooi weekend in september afwachten
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3576
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door Niels83 » wo 22 aug 2018 23:15

Ik ken een vrouw met baby die alleen kampeert. Die krijgt de voor 1 persoon enorme caravan echt nooit op een plek. Ws ook niet met een mover.

Toch staat alles incl voortent altijd keurig. Rara...
Is wel een vrouw dus iets minder hoffelijkheid moet ke wel verwachten.

Zij zoekt trouwens vaak wel campings met velden voor single ouders. Misschien zijn ze er ook wel voor singles zonder kinderen. En anders een goed boek mee nemen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16183
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door Jan van Vijven » do 23 aug 2018 04:25

RE.gif

Ook niet MET mover op de plek krijgen??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1190
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door jeroen.25 » zo 27 jan 2019 12:51

Helemaal vergeten de afloop te melden...

In september een weekend naar Malmedy geweest.
Ik was al 2 keer eerder op die camping geweest, dus kon bij de receptie aangeven waar ik ongeveer wilde gaan staan.
Het was heel rustig op de camping, dus ik mocht eigenlijk overal gaan staan.
Natuurlijk een makkelijke plek uitgezocht. Waterpas zetten was even een uitdaging, maar met de auto de Adria op de plankjes kunnen rijden. Wel een paar keer uit moeten stappen om te kijken en extra plankjes er bij te leggen.
Dat ging dus best goed.
Luifel heb ik geen behoefte aan gehad omdat het eigenlijk te koud was om lekker buiten te zitten.

Daar kwam ook meteen het grootste nadeel naar voren.
Het was koud en dus heel stil op de camping.
Totaal geen aanspraak van mede kampeerders waardoor de dagen wel erg lang duren in je eentje.
Overdag alleen wandelen of fietsen vond ik niet erg, maar de middag en avond duren wel heel lang als je alleen bent.
Met Netflix en internet mij maar geprobeerd te vermaken en vroeg naar bed gegaan iedere avond.

Omdat ik door een knieblessure ook niet zoveel kon fietsen als ik wilde (ging er heen om te wielrennen en mountainbiken) ben ik een dag eerder dan gepland maar naar huis gegaan.
Al met al niet zo'n positieve ervaring waardoor ik twijfel of ik het nog eens over wil doen.

In het voorjaar zou ik nog een gratis onderhoudsbeurt krijgen bij de verkoper in Drenthe. (Ik woon zelf in het midden van het land)
Ik denk dat ik het dan nog één keer probeer in mijn eentje daar in de buurt. Hopelijk is het daar wat gezelliger :)
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door Cara-Fan » zo 27 jan 2019 15:43

Misschien wat gerichter zoeken op campings die meer bij je nieuwe situatie en wensen passen. Misschien de Caravan ook gebruiken voor georganiseerde fietstrips b v.

Er zijn waarschijnlijk talloze mogelijkheden die je nu nog niet helder hebt. knipoog.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4159
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door WillyL » zo 27 jan 2019 22:43

Ondertussn is het voor mij heel lang geleden dat ik terug alleen op stap moest (vrouwtje had het niet gewonnen van een kanker) en in die tijd ging ik regelmatig eens weg met de caravan. Nu gelukkig terug met zijn tweedjes.
Meestal werd ik goed ontvangen op de campings en soms zelfs aangesproken om het lokale kampfeest mee te maken. Buiten seizoen idd wel heel stil af en toe...


Wat plaatsen van caravan beterft. Moveren, maar die had ik toen niet.
Meestal zette ik de caravan met de auto ongeveer goed en dan het laatste stukje wrikkend met de dissel , ook om een plankje op te rijden, of zellfs in drassige grond een meter of 3door te ploegen. Dat ging ook...
Je blokkeert 1 wiel en duwt dwars op de dissel, het ander wiel gaat achteruit en de caravan draait mee. Daarna idem met het andere wiel geblokkeerd', herhaal dit voldoende en je komt overal, traag maar zeker.
Die 3 meter had ik ooit moeten doen op mijn 'thuis'camping op een winterse werkdag wanneer er echt niemand was... Ik had het nadien wel warm. Die camping op de Bosberg kan heel drassig zijn met de lemen of klei ondergrond.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

nonblond
Berichten: 1284
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door nonblond » di 29 jan 2019 22:08

Ik ga altijd naar kleine campings ook buiten het seizoen. Dat is eigenlijk altijd wel gezellig.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2028
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door Aviva » di 29 jan 2019 22:47

Mijn ervaring is op kleinere campings dat je sneller contact hebt met andere mensen, misschien is dat wat om te proberen. Er zijn ook campings die speciale plekken hebben voor alleen reizigers.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1190
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door jeroen.25 » vr 31 mei 2019 19:22

Inmiddels al de vierde keer dit jaar alleen op pad.
Nog steeds weinig aanspraak, maar het bevalt verder wel goed.
Eerste camping een makkelijk plekje gekregen. 2e camping was bijna leeg, dus mooi plekje gezocht waar ik de caravan zo op zijn plaats kon zetten.
Derde keer heeft de verkoper hem na de keuring op de camping gezet.
Gisteren aangekomen in Zuid Limburg.
Daar iets langer moeten nadenken, maar uiteindelijk achteruit de caravan vrij eenvoudig op de plek gekregen. Wel met stinkende koppeling als gevolg omdat het heuvel op was :(

Heb nog wel eens het idee dat je wat bekeken wordt als je alleen kampeert, maar ik maak me daar niet druk om.
Overdag lekker op pad met de fiets en in de avond beetje Netflix op de bank.
Vind het nu eigenlijk best relaxt zo alleen op reis.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door Henny » vr 31 mei 2019 23:20

caravan.gif Fijn dat het je nu toch goed is bevallen. Aan alles moet je wennen......fijne sportieve EN rustige vakanties toegewenst! thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Voor het eerst alleen op pad met de caravan

Bericht door Henny » vr 31 mei 2019 23:25

...en misschien campings uitzoeken die niet zo op gezinnen zijn gericht met animatie, waterglijbanen en speeltuinen!
In gebieden waar veel fietsroutes zijn een kleine camping uitzoeken, iedereen is daar dan mee bezig en je hebt dan vast aanspraak, al is het maar bij de afwas......
Wij hebben veel in de bergen gelopen ( doen het nog wel !!) en staan dan op echte bergcampings, daar zie je veel alleen staande want óók al heb je een partner, niet iedereen wil bv 1 week met rugzak hoog in de bergen "afzien" dus gaan ze alleen..............en dat is met fietsen net zo !! thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”