Is diefstal een gegeven op de camping?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door Leentje » za 18 aug 2018 14:59

Aanhakend op het draadje over de fietsdiefstal, vraag ik me af of dit nu vaak voorkomt op campings. En of er een trend bestaat voor wat voor soort spullen. Veel mensen maken zich, terecht?, zorgen om hun stoelen of fietsen, maar nemen diefstallen ook toe? 15 fietsen of meer ineens is groots, maar die disselafdekking bij Hobby-Linka vond ik toch wel een hele typische. Dan ga je bijna gericht op zoek.

Zelf zijn we jaren geleden bestolen van een zware electra-kabel. Op een camping in Frankrijk was een buurman doorgelust via onze kabel naar de stroompaal. Bij vertrek smorgens erg vroeg heeft hij de onze meegenomen en zijn dunne kabel voor ons achtergelaten. Kan er nog boos om worden als ik eraan terugdenk. Maakte hier de gelegenheid de dief?
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door eurotrotter » za 18 aug 2018 15:03

Wij kamperen al dik 40 jaar,op campings in Belgie,Luxemburg,Frankrijk,Italie,Oostenrijk en Duitsland,en zijn nog nooit bestolen.
(Klop t af op hout,misschien zijn we morgen aan de beurt mrgreen.gif )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18783
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door Hobby Linka » za 18 aug 2018 15:10

Lees op fb dat het op dit moment heel erg is op Amfora.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1986
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door Hans 555 » za 18 aug 2018 15:10

Alleen een keer in Frankrijk bestolen van wat drank (bier en frisdrank) uit de koelbox die voor de caravan stond en onder de luifel. Was jeugd die kennelijk geen geld hadden. Bij aangeven op de camping werd er extra gesurveilleerd. Als dank werd een nacht later de tent van onze dochter, schoonzoon en kleindochter, vermoedelijk, met een mes bewerkt. Resultaat: bange mensen met een vernielde tent en direct vertrokken naar huis. boos.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door PD » za 18 aug 2018 15:11

Wij hebben één keer in de Gironde gezien dat er op de camping werd gestolen (niet van ons). Er liep laat in de avond een stel met een kinderwagen over de camping en daarin verdwenen de waardevolle spullen... die liepen toen tegen de lamp.

Verder nooit iets over diefstal gehoord, gezien of ervaren thumbup.gif

Zeker op kleine campings zijn wij erg makkelijk en blijft de caravan gewoon open, bijv. ook wanneer we gaan douchen oid. Dan ligt er naast geld, sleutels, cards, iPads, TV etc. toch ook al gauw voor minstens 5 k€ aan fotospulletjes in.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26512
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door Ab » za 18 aug 2018 15:12

Wij zijn ook nog nooit iets kwijtgeraakt .
Terwijl we niks opbergen, en alles buiten laten staan.
Misschien zijn we daar wel iets te makkelijk in.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door Conradi » za 18 aug 2018 15:19

Er zijn twee soorten vakanties waar ik echt alle vertrouwen in mijn mede-vakantiegangers heb: dat zijn kampeerders en skiërs :wink:

De fietsendiefstal, hoe vervelend ook, zie ik toch als een inbraak in de receptie of het restaurant. Dat is een andere tak van 'sport'.
Zelf hebben wij nog nooit wat meegemaakt en ook niet van mede-kampeerders gehoord. Over inbraak in kampeermiddelen hoor je eigenlijk enkel 's nachts langst de autobaan en op sommige stadscampings. Ik meen me te herinneren dat de camping in Bois-de-Boulogne in Parijs een reputatie heeft
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26512
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door Ab » za 18 aug 2018 15:34

Daar noem je wat..
Op de pistes staat voor een vermogen aan ski's en snowboards buiten onbeheerd in de sneeuw..
Nooit gehoord van enige vermissing of zo.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1544
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door Jan Br » za 18 aug 2018 16:11

Al 45 jaar aan het kamperen en nog nooit iets gemist. Proberen alleen wel toch met enige voorzichtigheid om te springen met de duurdere zaken. Mijn vader zou zeggen; "je hoeft de kat ook niet op het spek te binden"
whistle.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door de reiziger » za 18 aug 2018 19:55

Ik heb er ook nog maar weinig van gehoord.
Maar 40 jaren geleden om een camping aan het Gardameer, wel een spektakel mogen aanschouwen.
In de late warme namiddag was alles superrustig tot ... plots een hele heisa achter ons.
Geen tijd om om te kijken: er passeert in snelvaart langs onze caravan een jonge gast, en drie meter daarachter vier of vijf Italiaanse furies van dames, met veel lawaai.
De eerste,de dief dus, maakte een duik door een gat in de haag, maar de volggroep had hem nog net te pakken aan zijn voeten.
Geen seconde later stonden daar nog eens 5 dames en 5 mannen, allen Italianen, en ... die dief heeft kletsen gekregen.
In afwachting van de carabinieri, en na de 'overtuiging' dat hij zich moest koest houden, ging de zwaarste dame gewoon op zijn hoofd zitten.
En heel de tijd bleven die Italianen maar kwetteren tegen mij en tegen heel de camping die nieuwsgierig kwam kijken. Eén ding verstond ik dank zij de woorden "In Arabia" en het gebaar van een hand af te kappen.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3579
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door Niels83 » za 18 aug 2018 20:06

PremiumDiscovery schreef:
za 18 aug 2018 15:11
Wij hebben één keer in de Gironde gezien dat er op de camping werd gestolen (niet van ons). Er liep laat in de avond een stel met een kinderwagen over de camping en daarin verdwenen de waardevolle spullen... die liepen toen tegen de lamp.

Verder nooit iets over diefstal gehoord, gezien of ervaren thumbup.gif

Zeker op kleine campings zijn wij erg makkelijk en blijft de caravan gewoon open, bijv. ook wanneer we gaan douchen oid. Dan ligt er naast geld, sleutels, cards, iPads, TV etc. toch ook al gauw voor minstens 5 k€ aan fotospulletjes in.
Wij staan in frankrijk altijd op kleine gemoedelijke campings. Dan gaan de ramen idd ook nooit dicht. Mijn camera zwerft vaak tussen de auto en caravan.

Voorheen altijd met de tent gekampeerd die kan natuurlijk niet echt dicht. Maar nog nooit bestolen. Alleen een bij de afwas achtergebleven koks mes. Dit was wel een echte, en net geslepen. Ik kan dan alleen maar hopen dat hij uitschiet bij het uien snijden, heeft die een reden om te huilen.

Die fietsen zijn natuurlijk gewoon gepland. En hebben niet veel met de camping te makeb

arnovariante

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door arnovariante » za 18 aug 2018 20:17

Ab schreef:
za 18 aug 2018 15:34
Daar noem je wat..
Op de pistes staat voor een vermogen aan ski's en snowboards buiten onbeheerd in de sneeuw..
Nooit gehoord van enige vermissing of zo.
Gehoord wel, nog nooit zelf meegemaakt.
Maar het gebeurd zeker!
Ik verzeker het hele spulletje bij de huur.
Als je eigen ski's hebt zal het bij de reisverzekering zitten.

Diefstal op de camping?
Op een kleine Franse camping (met haast alleen maar Nl en B klanten) werden op de 2e dag dat er 1 Franse familie stond een en ander vermist.
De Nl camping eigenaar dook direct de tent van die Fransen in en vond de IPad en GSM in de slaapzak van de zoon.
Die gast is door de Gendarmerie van de camping begeleid.
Voor de rest nooit ergens iets gemerkt.

Volvodriver

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door Volvodriver » za 18 aug 2018 20:25

Circa 35 jaar geleden is op een jongerenveld op Ameland uit mijn tent mijn luchtbed gestolen. Dat was de eerste en laatste keer tijdens nu meer dan 45 jaar kamperen.

nonblond
Berichten: 1284
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door nonblond » za 18 aug 2018 20:56

Gelukkig niet. In al die jaren is een keer een paar led lampjes gestolen die de haringen markeren. Ze waren toen net in opkomst. Dat was schrikken, want we dachten dat het om de fietsen te doen was, toen we wakker schrokken tijdens de diefstal. Helaas te laat om de dader te zien.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door Chris » za 18 aug 2018 21:15

Ook ik sloot me eerder aan bij de "onnozelen" die alles voor het grijpen lieten liggen..
Maar een paar jaar geleden in Italie ben ik daar toch wat op terug gekomen.
Die camping ging s'nachts wel hermetisch op slot, maar daar had het "gilde" de nodige truckjes wel op bedacht.
Zelf ben ik geen slachtoffer geweest maar mensen naast ons mistten het nodige na een "bezoekje" overdag gewoon.
En niemand had wat gezien..
Normaal is de sociale controle op een camping best groot, maar daar waren ze volleerd en is er dus niets gemerkt.
Sinds dien let ik toch meer op.
Als we effe weg gaan gaat toch de deur dicht en op slot en laten we geen "interessante' zaken open en bloot liggen.
Stoelen en tafels.... blijven wel gewoon buiten, net als de andere voortent inhoud.
Maar mobieltjes, tablets en camera's etc......binnen op slot.

En ik doe niet zoals velen de sleutel in de koelkast of in de CEE stekerdoos leggen.... mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18158
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door deusjevo » za 18 aug 2018 22:39

Ik kampeer nu ruim 50 jaar, eerst met ouders en nu met eigen gezin en voor zover ik kan herinneren is er 1 x ‘s nachts drank gestolen uit onze koelbox.

Caravandeur is nooit op slot en ramen staan altijd open, ook bij afwezigheid.
Breekschade bij een caravan uit 1995 is namelijk niet zo handig qua onderdelen en reparatie.
Waardevolle spullen liggen er eigenlijk nooit in de caravan, die liggen in de afgesloten auto of hebben wij bij ons.
Verder halen wij ook nooit de campingstoelen, nespresso oid naar binnen.

Wij komen op alle soorten campings, van boerencampings tot supercampings aan de Côte en Costas.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
richard112
Berichten: 151
Lid geworden op: do 27 mar 2014 20:22

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door richard112 » zo 19 aug 2018 00:20

bij ons is op een camping in Brabant een aantal jaren geleden onze campinggaz lamp ''s nachts mee genomen, stond op de tafel onder de luifel. Maar dat is gelukkig ook onze enige nare ervaring in deze in 30 jaar kamperen.
Citroen C5 2.016v + Swift Challenger 500SE + Van der horn voortent

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door DanielW » zo 19 aug 2018 00:36

Ab schreef:
za 18 aug 2018 15:34
Daar noem je wat..
Op de pistes staat voor een vermogen aan ski's en snowboards buiten onbeheerd in de sneeuw..
Nooit gehoord van enige vermissing of zo.
Persoonlijk niet met diefstel, wel dat er spullen kapot waren die ik zelf toch echt netjes had weg gezet, wss tegen aan gelopen en teruggezet. Ook wel eens een groepje mensen met verbazing bij hun skies zien staan en dat alle stokken weg waren weenie.gif . Misschien een grapenmaker geweest, maar blijft toch een raar fenomeen dat mensen niet met onze jatten van andermans spullen kunnen blijven.
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door Leentje » zo 19 aug 2018 09:13

Het lijkt dus geen gegeven te zijn, zoals ik in de opening stelde.
Ook wij gaan redelijk relaxed om met onze spullen. Even douchen sluiten we de caravan niet voor af, al gaan we meestal wel net na elkaar.

Ook ooit eenmaal een inbraak meegemaakt op de receptie van een municipal. Het was daar om de laptop te doen. De dagen erna veel politie op het terrein. Dat oogt een beetje schrikaanjagend, maar na de uitleg van de camping voelde het weer extra veilig.

Wij voelen ons o.h.a. ook erg veilig op campings. Al maakt gelegenheid helaas ook de dief.
Dan heb je nog zoiets: zoals de waard is, vertrouwd hij zijn gasten. knipoog.gif
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door Chris » zo 19 aug 2018 11:09

RE.gif
Die laatste twee regels zijn alleen wel een beetje tegenstrijdig Leentje.
Maar... ik beaam het wel.. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

arnovariante

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door arnovariante » zo 19 aug 2018 11:19

Wat idd wel een gegeven is: hoe makkelijker je het voor ze maakt, hoe groter de kans is dat je wat mist.
Oftewel de gelegenheid maakt de dief.
Hoe veel je het de dief moeilijk maakt bepaald voor een groot deel ook je leven.
Mijn vader was daarin als (oud) politieman heel paranoïde in.
Dat je alles op slot doet als je weg gaat vind ik wel heel normaal maar ook alle stoelen en tafels naar binnen?
Ik zie mij al alle 6 de stoel elke x opruimen.
Ik ben ook heel wat makkelijker met het parkeren van de auto, goor m overal neer waar plek is, mijn vader liep liever nog 4 km vanaf de auto naar waar hij moest zijn.
Moraal van het verhaal: teveel bezig zijn met de mogelijkheid van diefstal/schade kan je leven flink nadelig beïnvloeden.

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door duwerke » zo 19 aug 2018 11:25

Vroeger nog inbraak gehad in mijn auto die voor de camping stond.
Poort was dicht na aankomst en auto’s mochten niet meer binnen.
Op camping eens 2 kussens van de lafuma stoelen gepikt en drank uit de koelkast.

Off topic:
Tip voor skiërs om de skies op een veiliger manier weg te zetten.
Wanneer je met 2 of meer bent kan je de skies verdelen en zo weg zetten.
Dus geen skies niet als koppen weg zetten maar 2 verschillende skies aan elkaar hangen.
Het andere koppel skies dan iets verder zetten.
Zo gaan ze je skies minder vlug nemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door Roland54 » zo 19 aug 2018 11:28

Afkloppen. Bij ons is afgelopen jaren ook nooit wat gestolen.
Toch zijn wij altijd wel voorzichtig.
Onderweg laten we de combinatie nooit onbeheerd achter.
Nooit alle bankpassen bij elkaar opbergen. Dat heet risico spreiding awhoea.gif
En uiteraard in dit draadje de reeds genoemde tips.
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 510
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door yarrah » zo 19 aug 2018 12:46

Tuurlijk niet, diefstal is geen gegeven op de camping. Ik kom al mijn hele leven op campings en ik heb het nog nooit meegemaakt.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Is diefstal een gegeven op de camping?

Bericht door vso1 » zo 19 aug 2018 14:33

diefstal, hiervoor bewaar je de bonnen / aankoop bewijs
Dagwaarde is leuk maar je krijgt er vaak niet eens genoeg om nieuw aan te schaffen en dat maakt het vaak extra pijnlijk.

Tja wij hebben een thule veiligheidsbeugel .. voor ons is het meer bedoelt als in/uitstap hulp mocht oma bv oppassen.. (onderhandeling bij de dealer)
deze gaat dicht onderweg/afwezigheid. Wij nemen zo min mogenlijk aan apparatuur mee en de digitale camera(s) oftwel gsm staan op "upload in de cloud"
bankrekening/pasnummers staan geregisteerd en via diverse routes kunnen wij(of NL familie/vrienden) ze blokkeren.

Wij hebben nooit wat meegemaakt, afgezien van vergeten items die al dan niet blijven liggen/verdwijnen bij afwas/douche/wc locaties.
wel gehoord van bv een stormharing ofzo ..
Alleen (voor vakantie en)onderweg maak ik me druk over de kans van beroving op rustlocaties .. wellicht oorzaak in de media ?


Na een beroving thuis terwijl ik lag te slapen.. denk ik eigenlijk .. zolang ze spullen meenemen en niet mijn gezin aanraken vind ik het best..
je mag alles hebben.. spullen zijn uiteindelijk vervangbaar emotionele schade zoals bedreigingen .. ofzoals iemand een "beschadigde tent" tja dat heeft langer effect.
En dat voor paar euro aan spullen ? Sorry maar moment dat je het merkt gewoon verkassen op diverse media zetten dat het je overkomen is (voor anderen)
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”