Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3579
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Niels83 » wo 1 aug 2018 23:32

Ferdi schreef:
wo 1 aug 2018 20:04
Re, dat denk ik ook. Ze hebben blijkbaar las ik, een hoge en langdurige schuldenlast en wat is er dan makkelijker om hier vanaf te komen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Soms wordt er ook door de overname kandidaat op aangestuurd. Bij de koop. Formeel kan het niet maar onder de tafel dus wel.

Abve

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Abve » wo 1 aug 2018 23:34

Als reden werd door de directeur van de Vrijbuiter de verkoopdaling van tenten genoemd.
Dit is maar de vraag, als je de tentfabrikanten mag geloven.
Maar goed, mismanagement geeft je ook niet ze snel toe mrgreen.gif

Maar niet getreurd: er volgt waarschijnlijk een doorstart in afgeslankte vorm.
De curator ( die ik ken als iemand die niet over één nacht ijs gaat) is vrij positief.
Er zouden al 20 gegadigden zich gemeld hebben.

Ik schat zo in dat in ieder geval de zaak in Roden een doorstart maakt.
Het zou mij overigens niet verwonderen als ook vanuit Winterswijk met een hebberig oog naar het Noorden wordt gekeken.
In het Noorden ligt de markt nu open zowel de Nederlandse als Duitse markt.
De Duitse grens ligt op iets grotere afstand maar onze Oosterburen zijn en blijven zeer aantrekkelijk, vooral in deze economisch positieve tijd.
Ook Roermond is vanuit dat oogpunt strategisch gelegen.

Volvodriver

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Volvodriver » wo 1 aug 2018 23:39

RE.gif RE.gif RE.gif
Die nieuwe directeur kon het zinkend schip ook niet meer redden.

Vandaag een korte en krachtige analyse gehoord over de problemen bij Vrijbuiter;
Na de overname van De Waard had het daarbij moeten blijven. Ze hadden niet moeten uitbreiden maar gewoon alleen in Roden moeten blijven zitten en daar de Noordelijke markt (Groningen, Friesland , Drenthe en Flevoland met de Kop van Overijssel en de aangrenzende Duitse gebieden) bedienen.

Natuurlijk zullen er veel meer oorzaken zijn. Maar dit lijkt een kern oorzaak te zijn. Obelink en de Wit hebben lokaal uitgebreid.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Conradi » wo 1 aug 2018 23:53

RE.gif
Precies! De Wit - Obelink weet ik dat niet - is een familiebedrijf. Mark en zijn zus Yvonne de Wit zijn de derde generatie. Die bouwen een bedrijf op met eigen kapitaal en eten tijdens de crisis gewoon een boterham minder :wink:
Vrijbuiter is door banken en een investeerder gefinancierd. De directeur is niet zelf de ondernemer.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door meeder » do 2 aug 2018 06:19

Obelink is ook een familiebedrijf.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3579
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Niels83 » do 2 aug 2018 07:00

Toch zijn er best veel niet famillie bedrijven die goed lopen. Aholt loopt bijvoorveeld niet slecht.

Ik kwam er nooit dus zal er ook in de toekomst niet komen.

Een faillissement ligt natuurlijk nooit aan 1 dalende product groep.

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Roland54 » do 2 aug 2018 09:25

Wij kwamen regelmatig bij de vestiging van Zaandam.
Vroeger was het " de kampeer winkel" was toen nog een gezellige zaak.
Ik vind de Vrijbuiter nu niet bepaalt uitnodigend. Net als bij Ikea wordt je door een winkel route geleid.
Wij komen liever bij Pauw recreatie in Heerhugowaard of de Wit in Schijndel.

Is trouwens voor Kip ook een domper! De vrijbuiter was namelijk ook verkoop punt voor Kip caravans.
Om een nieuw Kip caravan te bezichtigen, zal je nu naar Hoogeveen moeten.
Ik vraag me af hoelang Kip het nog vol houd?
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Volvodriver

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Volvodriver » do 2 aug 2018 09:38

RE.gif
Voor alle andere Kip caravans, behalve de Shelter, moest je al naar Hoogeveen. De Shelters stonden daarnaast alleen als showroom exemplaren in de Vrijbuitervestigingen. Kwam het tot bestellen dan moest je sowieso naar Hoogeveen.

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Useless » do 2 aug 2018 09:53

Ooit hadden we vlak bij Gouda in Waddinxveen de kampeerwinkel van Randstad. Een fijne zaak waar ze ook geweldig goede tenten maakten. Door de komst van de Vrijbuiter in Gouda was het snel met Randstad gedaan. En nu is de Vrijbuiter zelf ook over de kop. De een z'n dood..... Op zich lig ik er allemaal niet wakker van. Er zijn zat van dit soort winkels in Nederland.
Het enige wat ik enorm triest vind is dat er nu 400 mensen in onzekerheid leven en waarvan een deel waarschijnlijk zijn of haar baan kwijt is. Ik heb het zelf al 2 keer meegemaakt en gun het niemand. Aan het einde is het personeel altijd de uiteindelijke verliezer en dat vind ik een stuk erger dan dat ik nu misschien 20 km moet rijden om mijn spullen te kunnen kopen!
Laatst gewijzigd door Useless op do 2 aug 2018 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Poldervrouwtje » do 2 aug 2018 10:37

In het noorden is het wel een verlies. Ik woon er ong 45 minuten vandaan. Er is niets in de buurt
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Volvodriver

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Volvodriver » do 2 aug 2018 10:44

Het is allemaal nog niet over. De winkels zijn nog een aantal weken open. En men is bezig met een doorstart.

Na het komend weekend wordt er meer bekend. De curatoren hebben de belangstellende overnamekandidaten tot zaterdag de tijd gegeven.
Dit is wat het personeel te horen heeft gekregen. Ze zijn "ontslagen" maar moeten voorlopig nog voor het UWV en de curator aan het werk blijven.

tanker
Berichten: 19
Lid geworden op: za 19 aug 2017 11:40
Locatie: Elst (gld)

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door tanker » do 2 aug 2018 11:41

De Waard tenten is mede door de Vrijbuiter ook failiet.
Ford Kuga 206pk Home Car 470

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2029
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Aviva » do 2 aug 2018 12:02

Hopelijk blijft De Waard ook bestaan, een mooi merk met mooie tenten voor liefhebbers
Ik dat voor De Waard wel overname kandidaten zijn, misschien wel van andere tent fabrikanten.

Toch vind ik het apart dat De Waard wordt meegesleurd, je zou denken dat ze daar wel eigen BV's voor hadden opgericht die uit de wind worden gehouden als een ander deel van het bedrijf omvalt.

Ik lees in dit dat De Waard ook een fabriek in Tsjechië heeft. Uit deze fabriek komen vast ook de eigen merk tenten van De Vrijbuiter. Daar zal de productie ook wel onderuit liggen dus de vraag is ook of de Waard wel zou kunnen leveren als ze niet waren meegesleurd.

De laatste jaren zie je het veel meer vind ik. Familie bedrijven die door gebrek aan opvolging worden verkocht aan een investeerder die snel wil groeien met het bestaande goed lopende merk. Soms worden de panden doorverkocht en terug gehuurd, een mooie opbrengst bij verkoop maar daarna wel een torenhoge huurlast moeten betalen jaarlijks.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Roland54
Berichten: 437
Lid geworden op: za 24 mar 2018 15:20
Locatie: Noord Holland

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Roland54 » do 2 aug 2018 12:13

RE.gif
En Kip gaat op z'n 85 jarig jubileum modellen leveren met de Waard luifels scratch.gif
Kip Grey Line 44 TDB Special 2006
Kia Niro Dynamic Line (Hybride trekpaardje)
Moeizame wegen leiden vaak naar de mooiste bestemmingen

Volvodriver

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Volvodriver » do 2 aug 2018 12:18

RE.gif RE.gif
De gehele productie van "De Waard" komt al jaren uit Tsjechië begreep ik onlangs. In Heerde zit alleen nog het kantoor met eigen showroom.
Niet zo vreemd dat "De Waard" ook meegaat in het faillissement. Het is gewoon onderdeel van de Vrijbuiter geworden in 2000.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door meeder » do 2 aug 2018 16:07

Ik las dat in Nederland bij de Waard nog 4 mensen aan het werk waren. Hoeveel er in Tsjechië werken weet ik niet.

Vanmiddag ben ik tijdens mijn lunchpauze even door de vrijbuiter in Roermond gelopen. Er werd met geen enkele manier aangegeven dat het bedrijf failliet is, voor garantie kan het toch gevolgen hebben.
Het was er verder erg rustig en er waren erg veel lege schappen en het was over het algemeen rommelig. Het personeel was overigens niet erg tendergeslagen, althans zo leek het.

Gebruikersavatar
Niko
Berichten: 228
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 21:38
Locatie: Muntendam

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Niko » do 2 aug 2018 17:06

Het verbaast mij niks. Wij wonen een half uurtje van de vestiging in Roden vandaan maar telkens als je er kwam waren onderdelen er niet voorradig of incompleet. Rij ik 2 uur, ben ik in Winterswijk, alles op voorraad en de meest rare onderdeeltjes waarvan je nooit gedacht had dat je ze ooit nodig zou hebben. Kortom een winkel waar ik blij van wordt. En dat is al zeker 5 jaar zo.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Waar de zon schijnt draai ik de pootjes uit!
Mazda 3 Sedan 2.2 Skyactiv-D met aan de haak een Burstner Averso 430 TS

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18783
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Hobby Linka » do 2 aug 2018 17:38

RE.gif

Ik denk dat het al een neerwaardse spiraal was. En dan een nieuwe eigenaar de schuld geven........ weenie.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Micky » do 2 aug 2018 17:59

Ik snap dat niet, wij hebben dat gevoel helemaal niet bij Roden, we gaan er regelmatig heen en nemen altijd mee wat we wilden hebben.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door meeder » do 2 aug 2018 18:09

RE.gif
Roden heeft een hele andere uitstraling in mijn ogen. Het is al wel een paar jaar geleden maar het zag er beter uit en het was er prettiger winkelen dan in Roermond.

Volvodriver

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door Volvodriver » do 2 aug 2018 18:27

Roden en Roermond zijn twee totaal verschillende winkels qua beleving. Dat viel ons 6 jaar geleden al op. En Gouda zit daar qua beleving tussenin. Zaandam ben ik nooit geweest.
Maar zoals ik al een poos (ik schat een kleine 3/4 jaar) terug aangaf: Vrijbuiter Roden is ook al een tijd niet meer wat het ooit was. Inderdaad dezelfde ervaring als @Niko.
Ik was een absolute Vrijbuiter ganger maar ik ga nu liever naar andere zaken. (Ook al zijn die wat duurder.) Of bestel bij Obelink of De Wit.
En ik kom dus al vanaf het begin (dus ook in de oude loods) bij de Vrijbuiter.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18158
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door deusjevo » do 2 aug 2018 18:38

Ik ken eigenlijk alleen maar Vervat in Rotterdam en Vrijbuiter in Gouda.
Vervat is pas sinds kort weer open op Zuid en Vrijbuiter Gouda vond ik een prima nette zaak met goed assortiment.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

sailor wim
Berichten: 2663
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door sailor wim » do 2 aug 2018 18:46

RE.gif
thumbup.gif
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door janoniem » do 2 aug 2018 21:07

Niko schreef:
do 2 aug 2018 17:06
.....Rij ik 2 uur, ben ik in Winterswijk, alles op voorraad en de meest rare onderdeeltjes waarvan je nooit gedacht had dat je ze ooit nodig zou hebben....
Roep dat niet te hard. Ik woon 10km er vandaan en wilde een betere deurvanger monteren. Even checken op de site, op voorraad in de winkel.
Dus op de fiets gestapt, maar mis.... gehele schap leeg. Medewerker info balie bekijkt voorraad op zijn scherm en gaat even naar het magazijn. Komt vervolgens met lege handen retour.
Naast mij bij de balie een zelfde situatie bij koelboxen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 918
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Het doek is gevallen, voor De Vrijbuiter

Bericht door jackt » do 2 aug 2018 22:22

Ik las dat in Nederland bij de Waard nog 4 mensen aan het werk waren. Hoeveel er in Tsjechië werken weet ik niet
Voor zover ik weet in Tsjechie 12-13 medewerkers....
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”