Weging bij een RDW keuringsstation

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door PD » za 28 jul 2018 23:48

Ik ben benieuwd wie er ervaring heeft met de weging van de caravan bij een RDW keuringsstation........... vanuit mijn vroegere beroepsdeformatie heb ik onvoldoende vertrouwen in oa de Reich caravanweger maar ook in een commerciële weegbrug en om die reden gaan we binnenkort (volgende week) bij een RDW keuringsstation onze hut laten wegen zodat we een reëel beeld krijgen tov ons excel sheet waarin we een voorspelling doen van het beladen caravangewicht....

Wie heeft ervaring met een weging bij de RDW waar ze weeginstallaties hebben die afgestemd zijn op weegvermogens voor hutjes en wat zijn de resultaten ???
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door Micky » zo 29 jul 2018 00:05

wij hebben bij het invoeren van de Rapido voor mijn ouders uiteraard de caravan laten wegen bij het RDW (Heerenveen), we mochten zelf kiezen wat er als leeggewicht op het kenteken kwam, met of zonder gasfles of andere zaken, wij hadden hem helemaal leeg mee, het wegen is niet anders dan elke commerciële weegbrug die ik heb bezocht, welke betrouwbaarder is, kan ik niet zeggen, ik denk persoonlijk niet dat het veel uitmaakt.
met de Reich weger zit ik altijd ongeveer aan de Max, bij controle in Duitsland bleek dat ook te kloppen, auto zat er ruim binnen caravan was nog ok zeiden ze, gewogen gegevens wilden ze gek genoeg niet delen scratch.gif
het wegen op zich zal snel gaan als er geen wachtrij is, of als je een afspraak hebt, goed om te weten wat hij nu echt weegt thumbup.gif
een tandem zou ik ook niet wegen met de Reich, ondanks dat het apparaat het moet kunnen hebben ook wij met de Tabbert nooit een betrouwbaar meetresultaat gekregen, er zat simpelweg veel te veel verschil in de metingen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door Abve » zo 29 jul 2018 00:16

RE.gif RE.gif

Nee, geen ervaring.
De mijne is kort geleden gewogen bij Triorep, waardoor ik een beeld heb van het gewicht per as en wieldruk ( 4x).

Maar jij wilt dus bij de RDW controleren of het gewicht overeen komt met hetgeen op je Excellijstje staat?
Jou zo beetje kennende, schat ik in dat dit hooguit 0,5 kg verschil geeft knipoog.gif
Stel dat hèt verschil toch 5 kg is of 50.
Wat maakt dat dan uit?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door PD » zo 29 jul 2018 00:21

RE.gif
Wat het uitmaakt, is het verschil tussen de opgave van Hobby van het ledig gewicht en de werkelijke massa........... als voormalig metroloog ben ik nou eenmaal geïnteresseerd in de "werkelijke massa" waardoor ik mogelijk een correctie tgv de weging krijg. In het verleden met onze 540 UL vond ik dit verschil best significant.

Ofwel: heb ik daadwerkelijk nog 150 kg ruimte (excl. kogeldruk verrekening) of reken ik mezelf rijk...

Zouden wellicht meer caravanners zich af moeten vragen............
Laatst gewijzigd door PD op zo 29 jul 2018 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door Micky » zo 29 jul 2018 00:23

RE.gif

ben ook wel benieuwd naar het resultaat thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door PD » zo 29 jul 2018 00:30

RE.gif
Ik hoop dat ik bij de RDW een deskundige weegmeester tref zodat ik de kantelmethode kan toepassen... dit betekent een betrouwbaarheid die binnen 1/2 van de afleeseenheid van de weeginstallatie valt... daartoe zal ik mijn eigen referenties meenemen met een betrouwbaarheid binnen 1/20.000 mrgreen.gif

Gek scratch.gif ach ik lees hier wel maffere belevingen/beweringen awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif vooral op basis van onwetendheid whistle.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door PD » zo 29 jul 2018 00:38

OT: wie was er eerder bij de RDW en wat waren de resultaten tov de verwachting scratch.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door Micky » zo 29 jul 2018 00:52

RE.gif

Oh vergeten, die was zoals verwacht volgens het kenteken, maar de Rapido ging natuurlijk in België elk jaar naar de GOKA voor de keuring en weging, mijn schoonvader deed dat ook helemaal leeg.

Ik denk dat alleen invoerders er zijn geweest ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door j.dreves » zo 29 jul 2018 01:03

Ga naar een geijkte weegbrug voor vrachtauto,s bij je in de buurt. In een RDW weegbrug heb ik geen vertrouwen.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door PopupPaul » zo 29 jul 2018 01:12

Als je in zuid-oost Brabant woont dan is Caravanstalling Schepens in Best wellicht een optie. Bij de hoofdingang kan je rechts om de hoek een meting doen (dus voor de slagboom). De meetbrug is circa 3 jaar oud; de prijs is 6 euro.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door PD » zo 29 jul 2018 05:43

j.dreves schreef:
zo 29 jul 2018 01:03
Ga naar een geijkte weegbrug voor vrachtauto,s bij je in de buurt. In een RDW weegbrug heb ik geen vertrouwen.
Een geijkte commerciële weegbrug is minder geschikt voor het nauwkeurig wegen van een caravan. Deze heeft vaak een weegvermogen van 50, 60 of zelfs 70 ton en dan is een caravan niet meer dan een pakje boter waardoor o.a. het weegdek onvoldoende in beweging komt en ook de resolutie te beperkt is. Geloof me, ik heb ruim 25 jaar in de metrologie gewerkt en onze medewerkers kalibreerden en keurden ca. 400 weegbruggen per jaar.... Prima voor vrachtwagens maar slechts indicatief voor caravans binnen de tolerantie die ik me wens. Daar heb ik hier op het forum al eerder uitvoerig over geschreven.

Rekening houdend met alle mogelijke verstorende invloeden, kun je er met een gewone weegbrug tot wel 50 kg (of zelfs meer) naast zitten en juist dat wil ik niet, ook niet bij 2.200 kg caravangewicht. Die ene keer dat ik de caravan ter verificatie van mijn data weeg, wil ik het binnen 10 kg nauwkeurig weten.

Juist een voertuigweegbrug van de RDW is doelgeschikter en ook deze wordt periodiek gekalibreerd.

In de buurt van Rosmalen weet ik wel een geschikte weegbrug maar die moet dan vooraf gericht worden gekalibreerd terwijl ik bij de RDW eenvoudig even kan langsrijden, onderweg naar de camping, dus met de juiste belading.

Ik ben benieuwd wie dit, naast Micky, ook al eens heeft gedaan en of hij/zij erg verrast werd door het resultaat.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door VIP » zo 29 jul 2018 07:29

Om te beginnen heeft elk RDW station wat ik ken maar 1 weegbrug waar alles op gewogen wordt van auto tot vrachtwagen tot mobiele kraan. Dus een zware brug waar een caravan op word gewogen welke een fractie weegt van het weegbereik.

Vele caravans, aanhangwagens, opleggers en vrachtwagens heb ik bij verschillende RDW stations laten keuren en moeten laten wegen voor een kenteken.
De uitkomsten van de caravans waren tov de foldergewichten gering van -20 tot + 20 kilo bij leeggewichten van 1.400 -1.600 kilo.

Bij de vrachtwagens, opleggers en zware aanhangwagens boven de 3.500 kilo waren de verschillen max. -50 tot +50 kilo.

Sommige caravans heb ik direct daarna laten wegen op geijkte weegbruggen bij ons in de regio, verschil tussen deze wegingen en de RDW was rond de 20 kilo.

Ter info: gebruikte auto’s uit de EU die bij de RDW komen voor een kentekenkeuring worden niet gewogen, daarvan neemt men 1 op 1 de gewichten over uit de buitenlandse EU papieren. Bij vrachtwagens, aanhangwagens en opleggers is dit niet altijd het geval en begint de keuring met de weegbrug die voor de keuringshal ligt.


Thuis heb ik een reportage liggen van een Premium welke werd gewogen in de test en als
Ik mij goed herinner was deze weging toen iets lichter als de fabrieksopgave van Hobby.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door PD » zo 29 jul 2018 08:11

RE.gif
Wanneer een RDW keuringsstation gebruik maakt van een gewone voertuigweegbrug, dan valt mijn plannetje deels in duigen... enig voordeel kan nog zijn dat deze niet vervuilt door het gebruik en dat ik er mogelijk wat langer mag freubelen met de kantelpuntmethode.

Ik zal er deze week eens even langs rijden om de mogelijkheden te bekijken. Mogelijk gebruiken ze een 40 tonner en heeft deze een kleinere resolutie.

Anders wordt het alsnog Rosmalen !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door HansHobby » zo 29 jul 2018 09:44

Even een tip, tot voor kort kon je je caravan ook laten wegen bij de milieustraat in Breda. (Spinveld) Deze is ook niet commercieel aangezien de brug alleen gebruikt wordt voor hun eigen wagens. Ik weet niet of het nog kan, maar je zou de caravan ook eerst daar kunnen laten wegen. Heb je meteen mooi vergelijkingsmateriaal als je naderhand naar de RDW gaat.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door PD » zo 29 jul 2018 10:05

RE.gif
Klopt, daar heb ik al eens een caravan gewogen. Helaas mag je niet via de slagboom (uitgang) naar binnen maar sturen ze je achterlangs de containers. Je rijdt dan het hele milieustation rond en dan ben ik altijd bang voor inrijdingen van losslingerend afval in de banden.

Zou inderdaad een leuk vergelijk zijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door eurotrotter » zo 29 jul 2018 12:33

PremiumDiscovery schreef:
zo 29 jul 2018 00:21
. als voormalig metroloog ben ik nou eenmaal geïnteresseerd in de "werkelijke massa"
JIj zult in je actieve "metrologen leven"toch ook wel eens een RDW weegbrug ge eikt hebben????
OF vertrouwden ze dat jullie niet toe? mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door PD » zo 29 jul 2018 12:47

RE.gif
Wij hadden als NMi jarenlang een monopoliepositie dus die bruggen zullen mijn toenmalige collega's zeker onderzocht hebben...

Zelf heb ik nooit een RDW lokatie bezocht en verkeer(de) in de veronderstelling dat ze ook wel doelgeschiktere vloerwegers zouden hebben... ik ga deze week eerst ff kijken.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door meeder » zo 29 jul 2018 15:51

Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst. Ik woon op een half uur van het RDW station in Arnhem.

@PD wat bedoel je precies met de kantelmethode?

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door VIP » zo 29 jul 2018 17:35

Je kunt ook de KLPD bellen en vragen of ze ergens een mobiele weegbrug voor je willen neerleggen.
Porsche + Tabbert

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door Re di Coppi » zo 29 jul 2018 17:42

Of Mettler Toledo bellen mrgreen.gif
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Isard
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 24 jul 2016 20:59

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door Isard » zo 29 jul 2018 20:45

Je kunt ook bij vrijwel elk bedrijf binnen stappen en vragen of ze een pompwagen met weegschaal hebben. Die dingen zijn meestal geschikt tot 2 ton en een beetje fatsoenlijke heeft een tolerantie van 0.1%.
Pallet met een blokje hout erop oppakken, tarreren en heffen maar (per kant).

Zo heb ik mijn caravan onlangs gewogen.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door VIP » zo 29 jul 2018 22:13

RE.gif

Ik heb er op die manier geen ervaring mee.

Maar het lijkt me onmogelijk om zo een correcte weging te doen (nogmaals lijkt)
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Bart2
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 18 mei 2014 16:16
Locatie: Regio Den Bosch

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door Bart2 » ma 30 jul 2018 11:05

PremiumDiscovery schreef:
zo 29 jul 2018 08:11


Anders wordt het alsnog Rosmalen !
Welk adres/bedrijf is dat in Rosmalen?
Is namelijk bij ons in de buurt en zou de caravan ook eens goed willen wegen.
Burstner Premio 485tk 2010 - Mercedes BS-AMG 2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door PD » ma 30 jul 2018 11:15

RE.gif
Dit is een fabrikant van weegwerktuigen en weegbruggen die ik nog ken vanuit mijn vorige job. Geen idee of je daar zo kunt laten wegen wanneer ze je niet kennen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Weging bij een RDW keuringsstation

Bericht door Conradi » ma 30 jul 2018 11:43

PopupPaul schreef:
zo 29 jul 2018 01:12
Als je in zuid-oost Brabant woont dan is Caravanstalling Schepens in Best wellicht een optie.
Top thumbup.gif
@PD, als je binnenkort wellicht naar Coppens moet, kun je 't combineren.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”