Weging bij een RDW keuringsstation
-
- Berichten: 114
- Lid geworden op: za 28 dec 2013 19:57
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
Volgens mij heb ik eens een remrapport na een beurt bij de dealer meegekregen, met daarop de gewichten links en rechts. Ik vond het een mooie indicatie. Om op een weegbrug links/rechts wegingen te krijgen lijkt me een heel gedoe, terwijl deze verhouding wel belangrijk is.
Alles wat je thuislaat is meegenomen
VW Tiguan Comfortline Business R-Line 1.5TSI 130pk/220nm 2019 met Adria Adiva 432PS 1070/1300kg 2005
VW Tiguan Comfortline Business R-Line 1.5TSI 130pk/220nm 2019 met Adria Adiva 432PS 1070/1300kg 2005
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
RE.gif die bruggen zijn vaak erg onbetrouwbaar onze officiële kip dealer zat er zelfs meer dan 100 naast en ze zeiden dat al uit hun zelf
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
Deze weeginstallatie (verhoogde weegplaten) is wel geschikt voor een enkelasser maar helaas niet voor een tandemasser. De kogeldruk zal hopeloos veranderen en daarmee ook de assendruk door de geknikte opstelling wanneer de tandem bijna 10 cm hoger komt te staan dan de auto.
Of ik zou moeten afkoppelen en een blok hout onder het neuswiel plaatsen om de caravan weer horizontaal te krijgen...
Jammer dat ze die weegplaten niet netjes verzonken in het wegdek hebben geplaatst.
Laatst gewijzigd door PD op ma 30 jul 2018 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
Dan draai je je neuswiel toch gewoon omhoog, zei ik als totale leek in deze materie ??
Of werkt dat niet zo ?
Of werkt dat niet zo ?
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
RE.gif
Zou kunnen maar ik weet niet of de lengte van de weegplaten wel voldoende is voor de tandem ?
Weegvermogen L & R kan ook nog een dingetje zijn...
Op zich best goed gevonden, zeker omdat je misschien het verschil tussen L & R direct kunt aflezen, al had ik zelf de weegplaten verzonken geplaatst zoals bij een weegbrug maar dan in een weegframe en zonder weegkelder.
Bij een tandem is de hoogte van de koppeling erg kritisch voor de assendruk, dus ik zou graag zowel aangekoppeld als afgekoppeld representatief willen wegen. Wellicht wat kritisch maar ik ga het dan ook maar één keer doen
Zou kunnen maar ik weet niet of de lengte van de weegplaten wel voldoende is voor de tandem ?
Weegvermogen L & R kan ook nog een dingetje zijn...
Op zich best goed gevonden, zeker omdat je misschien het verschil tussen L & R direct kunt aflezen, al had ik zelf de weegplaten verzonken geplaatst zoals bij een weegbrug maar dan in een weegframe en zonder weegkelder.
Bij een tandem is de hoogte van de koppeling erg kritisch voor de assendruk, dus ik zou graag zowel aangekoppeld als afgekoppeld representatief willen wegen. Wellicht wat kritisch maar ik ga het dan ook maar één keer doen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
Vanochtend de weging bij de RDW gedaan. Deskundige weegmeester en dus een betrouwbaar resultaat. Resolutie van de weegbrug was 10 kg en de brug reageerde goed op de kantelpuntmethode
Gewicht incl. neuswiel: 2.180 kg
Gewicht excl. neuswiel: 2.130 kg (aangekoppeld)
De weger in het Alko Premium neuswiel gaf inderdaad ca. 50 kg aan.
Correctie op mijn excel sheet toch nog bijna 20 kg al valt dat op 2,2 ton nog reuze mee.
Gewicht incl. neuswiel: 2.180 kg
Gewicht excl. neuswiel: 2.130 kg (aangekoppeld)
De weger in het Alko Premium neuswiel gaf inderdaad ca. 50 kg aan.
Correctie op mijn excel sheet toch nog bijna 20 kg al valt dat op 2,2 ton nog reuze mee.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
Wat doe je precies bij de kantelpuntmethode?
Volgens jaar maar eens bij de RDW in Arnhem informeren om de caravan daar te laten wegen.
Volgens jaar maar eens bij de RDW in Arnhem informeren om de caravan daar te laten wegen.
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
RE.gif
Met de kantelpuntmethode gebruik je een setje kleingewicht (1, 2 en 5 kg) om te bepalen wat de gevoeligheid van de weegbrug is en wanneer deze "kantelt" naar het volgende schaaldeel. Op deze wijze verklein je de resolutie en vergroot je de nauwkeurigheid.
Mijn doel was een betrouwbaarheid van 10 kg en die heb ik ruimschoots behaald.
Met de kantelpuntmethode gebruik je een setje kleingewicht (1, 2 en 5 kg) om te bepalen wat de gevoeligheid van de weegbrug is en wanneer deze "kantelt" naar het volgende schaaldeel. Op deze wijze verklein je de resolutie en vergroot je de nauwkeurigheid.
Mijn doel was een betrouwbaarheid van 10 kg en die heb ik ruimschoots behaald.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
Re.gif
Duidelijk, nu begrijp ik het.
Duidelijk, nu begrijp ik het.
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
goed dat je het nu zeker weet
wat best een getal is, maar op 2200kg maar weinig.
begrijp ik het nu goed? je dacht 150kg over te hebben en je hebt 20 over voor drank? dus de hut is dus feitelijk 130kg zwaarden dan gedacht?PremiumDiscovery schreef: ↑zo 29 jul 2018 00:21Ofwel: heb ik daadwerkelijk nog 150 kg ruimte (excl. kogeldruk verrekening) of reken ik mezelf rijk...
wat best een getal is, maar op 2200kg maar weinig.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
RE.gif
Ik heb een hele tijd het getal van 2.067 in mijn hoofd gehad terwijl er 2.167 in de juiste versie van het spreadsheet staat
Maar we kleuren gelukkig binnen de lijntjes
Ik heb een hele tijd het getal van 2.067 in mijn hoofd gehad terwijl er 2.167 in de juiste versie van het spreadsheet staat
Maar we kleuren gelukkig binnen de lijntjes
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
RE.gif
En nu?
Vooruitziende blik
En nu?
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
RE.gif
En nu.... 20 kg extra drank bufferen
En nu.... 20 kg extra drank bufferen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
RE.gif RE.gif
Je wil ook echt aan de Top zitten hè
Je wil ook echt aan de Top zitten hè
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
@ Hans, moet je horen (lezen) wie dat zegt.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
Dat klopt, Jan, hij heeft er zelfs een RAM voor gekocht
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
Nou, mooi toch zo! Niets beter dan zekerheid :)PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Ik heb een hele tijd het getal van 2.067 in mijn hoofd gehad terwijl er 2.167 in de juiste versie van het spreadsheet staat
Maar we kleuren gelukkig binnen de lijntjes
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Weging bij een RDW keuringsstation
Om het duidelijk te maken:
Volgens je spreadsheet 2.167 kilo
Werkelijk gewogen bij de RDW 2.180 kilo
Verschil + 13 kilo = + 0,6%
Volgens je spreadsheet 2.167 kilo
Werkelijk gewogen bij de RDW 2.180 kilo
Verschil + 13 kilo = + 0,6%
Porsche + Tabbert