caravan koelen(verwarmen?) .. van goedkoop tot duur.

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

caravan koelen(verwarmen?) .. van goedkoop tot duur.

Bericht door vso1 » vr 1 jun 2018 20:56

ben nog aan het bewerken .. nog niet af .. dan is deze kop weg

Voor het hoofdzakelijk koelen en tegenovergestelde verwarmen(mooi meegenomen) van je mobiele vakantie verblijf zijn er veel oplossingen

Vooraf:
Omdat de ruimte van een caravan/camper klein is, en vaak relatief slecht geisoleerd is de temperatuur wisseling enorm, bij tenten is dit vaak minder omdat die een 2 of soms 3 tentdoeken tussen het slaaplocatie en "buitenlucht" zit. Lucht is een goeie isolator
Vandaar dat ik me hier richt op de "enkel wandige" vakantie verblijven.

Het nadeel van sommige oplossingen is dat ze gericht zijn op bepaalde omstandigheden, en de (ruk)winden en ander natuurgeweld is daarbij niet in meegeteld.
ook is stroomverbruik en beperking van de leefruimte iets wat verkopers niet graag vermelden.
Want dat verkoopt niet goed in brochures en pamfletten dat schrikt kopers af. In dit geval is het dus verstandig om bij alles goed te bedenken en uit te zoeken welke impact dit heeft op je

Voordat ik over verkoeling technieken ga vertellen, is het handig dat ze vaak ook gebruikt kunnen worden om de ruimte te verwarmen of warm te houden, soms is het zo simpel als de + en - te verwisselen.

Praktisch en goedkoop
Laten we wel wezen je bent op vakantie, en voor iedereen is dat anders .. er daarom ook veel vraag voor oplossingen die simpel maar ook vooral goedkoop zijn.
Mobiele airco's beginnen rond de 400,- en losse ventilators zijn 1 a 2 tientjes maar kunnen ook in de buurt komen van de prijs van een mobiele airco.

Hoe houd je het dan goedkoop? Begin eens met "locatie, locatie en nog eens locatie" elke camping met plattegrond heeft vaak een "kompas" op afgebeeld staan.
en zo niet kan je google maps gebruiken waarbij je rechtsonder een kompas hebt (rood is noorden) "Nooit Op Zondag Weg" als ezelsbrug voor Noord Oost Zuid en West).



Technieken
Vloeistoffen
Zijn goede geleiders en het meest voorradig is natuurlijk water, het geeft ook het minste troep bij lekkage.
Echter een nadeel is dat nat hout/isolatie vaak gevolg dat het verzwakt word of zijn
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: caravan koelen(verwarmen?) .. van goedkoop tot duur.

Bericht door vso1 » za 2 jun 2018 00:12

grrr ik was bezig en mag niet meer wijzigen .. (kan een mod dit aanpassen voor mij?)

Maar hoeveel energie heb ik nodig om mijn caravan te koelen vraag je misschien af ?
Antwoord: Je kan het gewoon uitrekenen. 1 m3 lucht weegt 1,2 kg en de soortelijke warmte van lucht is ca 1kj per kg K.
De minimale luchttemperatuur wordt begrensd door het dauwpunt. Stel je kan een delta T van 10 graden realiseren, dan koel je met 80 * 1,2 * 1000 * 10 / 3.600.000 = 267W (per uur)

voor een caravan = lengte(4,50m) x breedte(2,10m) x hoogte (2m) = 18.9 kuub * 1.2kg = 22.68kg
zou uitrekenen 80 * 22.68 * 1000 * 10 / 3.600.000 = 5040W per uur om het 10 graden te laten zaken.
nu vertaald in "camping"
Als je 5040W deelt door 6A x 230v (= 1380W ) zou je 3 uur en 40 minuten ongeveer nodig hebben om het 10 graden te laten zakken..
Maar dan heb je geen enkel ander stroom verbruik .. geen koelkast of andere "handige dingen"

Dus hoe ga je dit effectiever doen ?
  • Begin eerst een met de "locatie","locatie" en locatie.. kies een schaduw rijke plek uit, gezien dat elke smartphone voorzien is van "apps" is het eenvoudig uit te pluizen met een kompas app wat het zuiden is, zoals (niet getest)
    https://play.google.com/store/apps/deta ... y.sombrica
  • Op campings met een plattegrond kan je natuurlijk ook aan de hand van locatie nummers en vaak een getoond kompas op de kaart en hollandse wijsheid ook wel plekken vinden die enigszins aan je voorwaarden voldoen. (google maps is de rode kant van het kompas het noorden)
  • creëer een dubbeldak wand met stof
  • ventilatoren .. bewegende ventilatoren (links rechts beweging) "duwen" warme lucht naar 1 kant. wat je eigenlijk wilt is circulatie .. en ventilatie
    het is ook veel effectiever als je lucht net onder het "dak" (tentdoek) naar buiten weet te dirigeren. hierdoor word het direct verwarmde lucht van het dak afgevoerd en. met een dubbeldak kan dit nog effectiver zijn. (helaas is de constructie niet voorzien op deze ventilatie.


Goed elke koel techniek werkt eigenlijk via
  • afweren het meest optimale is een doek/scherm plaatsen tussen de zon en caravan die schaduw werpt op het hoogte punt van de dag.
    met zilverfolie zou ik wel oppassen want reflecterend kan ook versterken en dus plastic doen smelten (laat dat een groot bestandsdeel van de caravan zijn)
    bevestigen van doeken aan de caravan is niet altijd handig want bij rukwinden kan je ook je caravan beschadigen. uit ervaring kan ik vertellen dat voor een dag mijn luifel niet "vast zetten" een gat in mijn voortent opleverde.. dus neem de tijd en gebruik elke haring ..
  • isoleren, tja wedi of qboard is thermisch en verlijmd met dun multiplex is erg isolerend, maar ik zie niet veel mensen hun (oude)caravan verbouwen voor marginale winsten als je dit afzet tegen bv 40 euro per m2 wand. (board,lijm en hout) hierom zijn nieuwe caravans ook erg prijzig.
  • verdamping waarbij hitte door het water opgenomen word, wat vervolgens verdampt en daardoor blijft er koele lucht over.
    Afbeelding
    goedkoper is gewoon strandlakens niet doorweekt maar nat te houden en over de caravan te gooien .. dak hoeft niet vol maar is wel handig :)
    je kan ook wel met waterpompjes en druppelslangetjes werken .. maar dat vereist wel een "constructie" beetje veel werk voor paar dagen op een locatie. en dan is het zeer handig een kraan in de buurt te hebben.
  • over lucht verplaatsing door lucht te blazen door een vernauwde opening, breng je omliggende lucht in beweging, wat de warmte lucht doet afkoelen.
    Afbeelding
  • Bij je hete soep doe je beide..
  • voor een erg goedkope slim concept hebben ze een gedeelte van een frisdrank fles met de dichte (boven)kant van de dop eraf gezaagd als "moer"
    Afbeelding
    Afbeelding
  • peltier effect Deze techniek is minder bekend maar raakt steeds meer in opmars.
    Afbeelding
    Afbeelding
    Het wonderbaarlijke van Peltiers is dat je + en - om kan draaien en dan veranderd de werking ook van beide kanten (eerst koud nu warm)
    en zo duur zijn ze niet 15,- https://www.banggood.com/nl/DIY-12V-DC- ... XGEALw_wcB
  • Peltiers vind je vaak in goedkopere koelers, ze zijn helaas niet erg efficient.
  • wat echter wel intressant is van peltiers is dat ze zich uitermate goed lenen voor waterkoeling
    Afbeelding
    feitelijk niks anders dan radiator, pomp en koelblok.
als je een effectieve "koeler" wilt maken die transporteerbaar is, kan dat
  • Afbeelding
  • de koperen buis haal je bij de "doe het zelf zaak" net zoals slangklemmen en tyrips
  • ps met slangklem bedoel ik eigenlijk "lijm" die Plastic vriendelijk is .. tegen lekkage, slangklemmen kunnen de buis ongewenst vervormen = lekkage
  • flexible slang bij de aquarium afdeling (of zaak) en gelijk pompje meenemen.
  • elke water container/emmer voldoet, meer water = langer koel. isoleren helpt wel .. test wel of de container waterdicht is (lekkage = regelmatig bijvullen)
  • 1 kant dichttapen, en met een trechter vullen met fijn droog zand, paar euro vogelzand +trechter zodat bij het buigen niet knikt
  • als je het begin (2cm) rondlaat --> stukje van 3cm "plat" en dan weer "rond" (2cm) heb je gelijk een raam doorvoer indien je dat wilt, de 2cm aan elke kant is uiterraad slang bevestiging.
  • de rest voorzichtig buigen stukje voor stukje
  • zand eruit spoelen ..
    testen van je slang "bevestiging" is erg belangrijk als je geen lijm gebruikt .. met buisklem is te los = lekkage, te vast = ook lekkage, tip is dus met pomp aan rustig vast draaien totdat lekkage vrij is.. droog maken en dan seconde lijm aan het uiteinde ofzo. tape het geheel met elektra tape af (scherpe randjes vermijden)
  • buis met tyrips vastsjorren doel is wel dat lucht er doorheen komt (aanzuig kant) maar je heel veel oppervlakte
  • als je de uitblaas kant "vernauwt" met enkele cm en een V-vorm in het midden wordt hij net wat effectiever ..
ventilator aan, pomp aan en voel het kouder worden .. nu denk je wellicht "ijsblokje" .. ja dat helpt, maar gezien water .. ontdooit ijs is, het water tussen de 10 en 18 graden ... zal het ijs in rap tempo smelten (in de schaduw) met temperatuur van 25 tot 35 graden buiten., isolatie helpt zeker..
Maar wil je nog sterker .. dan moet je richting
* CPU water coolblok of GPU water coolblok (computer spul) in combinatie met peltier(s) die tussen je waterbron en ventilator geplaatst word. uitraard moet de warme zijde gekoeld worden
* de uitvoer (na de ventilator) "pre-koelen" met een radiator ..
* temperatuur sensor voor water (water moet niet bevriezen)
kosten .. hangt af wat je kan vinden/krijgen ..




vso1 schreef:
do 24 mei 2018 21:02
uit topic https://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=79&t=35728 mezelf even (delen) quoten

je zou een coolbox kunnen bouwen zoals plaatje hieronder die zijn stiller en efficienter (met de buis ventilator)
Afbeelding
let wel .. op youtube staan veel van deze "airco's" en er zijn veel ontwerpen, de effectiefste doen dag(en) met een zak ijs.

Afbeelding
pak een frisdrankfles, zuip hem leeg en de dop word de bovenkant afgesneden zodat de ring die overblijft tegelijkertijd een "moer" is.
dit is een stroomloze oplossing waarbij 3 tot 5 graden "verkoeling" mogelijk is, daarnaast is het zeer makkelijk transporteerbaar & demontabel.

Of een dubbel dak zoals bij tenten (beschermdak) (wel aardig prijzig)
Afbeelding
denk wel dat dit voor paar euro (paar elektra buizen en wat witte spuitverf v.d action bv en een tarp van 5x3m ? alleen als je het doet .. beter dat het bv aan 1 kant "losschiet" dan dat je schade krijgt door heftige (ruk) winden bij afwezigheid.
Het dubbele dak creert een luchtlaag die isoleert en door temperatuur verschil tussen het doek en caravan dak zal de laag bewegen en dus koeler aanvoelen.

en "evaporitive cooler" maakt men simpel met stuk gaas, afzuigkap filter(s) of aquarium filter
https://www.youtube.com/watch?v=DJN3lwVLGxs
Nadeel van dit is dat het wel wat "werk" vereist en vocht onder de ventilator zal ophopen.. dus opvangen van het water in een teiltje is wel handig. .

En een combinatie https://www.youtube.com/watch?v=iXS_SkuADJM (venturi effect met blazer)
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16183
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

caravan koelen(verwarmen?) .. van goedkoop tot duur.

Bericht door Jan van Vijven » za 2 jun 2018 05:52

Ik heb het echt geprobeerd......echt waar!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1544
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: caravan koelen(verwarmen?) .. van goedkoop tot duur.

Bericht door Jan Br » za 2 jun 2018 09:57

RE.gif blij.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: caravan koelen(verwarmen?) .. van goedkoop tot duur.

Bericht door Rene_13 » za 2 jun 2018 10:10

Jan van Vijven schreef:
za 2 jun 2018 05:52
Ik heb het echt geprobeerd......echt waar!
Wat Jan, wat heb je geprobeerd?
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: caravan koelen(verwarmen?) .. van goedkoop tot duur.

Bericht door Micky » za 2 jun 2018 10:23

Alles te lezen denk ik?

Aanpassen kan een half uur na plaatsen.
Je kunt ook eerst alles schrijven en dan pas plaatsen.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: caravan koelen(verwarmen?) .. van goedkoop tot duur.

Bericht door Rene_13 » za 2 jun 2018 10:29

RE.gif

NIVEA, knul.
Ik heb het je als eens eerder gezegd.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

caravan koelen(verwarmen?) .. van goedkoop tot duur.

Bericht door Micky » za 2 jun 2018 10:41

RE.gif flinke reactie, goed bezig thump.gif




Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: caravan koelen(verwarmen?) .. van goedkoop tot duur.

Bericht door vso1 » ma 13 aug 2018 23:38

wij hebben van ikea(gordijnen) een hemel gefabriekt voordat we vertrokken en een paar ventilators meegenomen.

met extreme hitte werkte de hemel (vast gezet met magneten uit oude computer hardeschijven c.q speakers) relatief goed.
usb ventilators werkte ook goed

Helaas had ik geen tijd voor venturi effect ventilatie of plafond afzuig installtie(s) en de ring verwarming tja die deed het "redelijk"
Met wat watermist (waterbalon vuller van action)en elastiek werd de ruimte ook snel koel (voortent) ..

Natuurlijk is wegwezen bij de tent de beste optie maar buiten in de schaduw hadden we enorm last van wespen/vliegen die enorm irritant waren.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

arnovariante

Re: caravan koelen(verwarmen?) .. van goedkoop tot duur.

Bericht door arnovariante » di 14 aug 2018 06:30

Ik zie een paar hele mooie plaatjes tussen de lappen tekst.
Ingenieuze ideeën en heel knap uitgevoerd.
Tekst echter niet gelezen, niet eens geprobeerd, veel te veel.
whistle.gif

koning

Re: caravan koelen(verwarmen?) .. van goedkoop tot duur.

Bericht door koning » di 14 aug 2018 15:12

RE.gif inderdaad

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: caravan koelen(verwarmen?) .. van goedkoop tot duur.

Bericht door Turbodesk » di 14 aug 2018 16:00

Ik dacht dat het een 1 april grap was. scratch.gif
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: caravan koelen(verwarmen?) .. van goedkoop tot duur.

Bericht door scooterandre » di 14 aug 2018 18:28

Bij de rekensom is de geloofwaardigheid al gezakt. Waar staat de 80 voor?
En wat wordt bedoeld met "W (per uur)"? Waarschijnlijk werd 'Wh' bedoeld.(Watt maal uur, ofwel Wattuur)

Een airco met een opgenomen vermogen van 1000W is in staat met gemak 3000Joule per seconde te verplaatsen van caravan naar buiten.

Dat flessehalsrek: als de lucht erin gaat wordt deze gecomprimeerd en wordt warm, de uitgaande lucht expandeerd weer tot de oorspronkelijke volume en is weer net zo warm als voorheen.

Een natte lap over de koelbox met voldoende ventilatie helpt, dus strandlakens over de caravan waarschijnlijk ook.

Mvg,
Andre.

Ps: de aarde is rond.
Buien vallen niet.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”