Waarom waterpas zetten?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Hugo

Waarom waterpas zetten?

Bericht door Hugo » vr 3 sep 2004 20:43

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat de caravan waterpas staat? Ik ben daar steeds weer druk mee bezig, maar ik vraag me af: waarom eigenlijk? Ik weet wel dat hij niet zo scheef moet staan dat je je bed uitrolt, maar zou het nu echt zoveel kwaad kunnen als de caravan niet helemaal vlak staat en er dus op het ene wiel een beetje meer gewicht drukt dan op het andere?

G van der Heide

Bericht door G van der Heide » vr 3 sep 2004 21:20

Eigenlijk maakt het niets uit of de caravan waterpas staat of niet, het gaat meer om het comfort als je slaapt. Ik heb weleens gehad dat de caravan niet geheel waterpas stond en dat merkte ik direct 'snachts. Als je met je hoofd naar beneden slaapt merk je dat. verder zijn er geen nadelen volgens mij.

Geert van der Heide

Vroem

Waterpas

Bericht door Vroem » za 4 sep 2004 11:05

Waarom waterpas?
Denk dat het met confort (slapen) te maken heeft en de koelkast werkt ook het beste als die waterpas staat, je pannen blijven staan op het gasstel.
Als de caravan waterpas staat heb je ook een goede basis om de voortent er netjes op te zetten.
Maar hoe je de caravan ook zet, zorg dat je de caravan NIET met de pootjes waterpas zet!!!
Die zijn namelijk bedoeld als steunen en niet als krik, dus eerst zorgen dat de caravan waterpas staat zonder de pootjes uit.
Daarna stabiel zetten met de pootjes.
Mocht u of andere dat toch anders doen dan is de kans op schade aan de caravan groot (scheuren beplating e.d) staat dan getordeerd.

G van der Heide

Re: Waterpas

Bericht door G van der Heide » wo 8 sep 2004 22:39

Vroem schreef: Maar hoe je de caravan ook zet, zorg dat je de caravan NIET met de pootjes waterpas zet!!!
Die zijn namelijk bedoeld als steunen en niet als krik, dus eerst zorgen dat de caravan waterpas staat zonder de pootjes uit.
Daarna stabiel zetten met de pootjes.
Mocht u of andere dat toch anders doen dan is de kans op schade aan de caravan groot (scheuren beplating e.d) staat dan getordeerd.
Volgens mij zet "bijna"iedereen zijn caravan waterpas met de steuntjes.

Vroem

Bericht door Vroem » wo 8 sep 2004 23:45

Volgens mij zet "bijna"iedereen zijn caravan waterpas met de steuntjes

En dat is dus niet goed, vraag maar na bij de caravan dealer!
Kijk maar eens bij de 2ehands caravans of er scheuren boven de deur zit?
dat komt dus daar door!

Groetjes Vroem

Caravanner

Bericht door Caravanner » do 9 sep 2004 20:35

Vroem schreef:Volgens mij zet "bijna"iedereen zijn caravan waterpas met de steuntjes

En dat is dus niet goed, vraag maar na bij de caravan dealer!
Kijk maar eens bij de 2ehands caravans of er scheuren boven de deur zit?
dat komt dus daar door!

Groetjes Vroem
Klopt,
maar scheurtjes kunnen ook komen door overbelading en verkeerd rijgedrag.
Het verkeerd op en af gaan van de (te hoge)verkeersdrempels bijvoorbeeld. :-)

Hugo

Bericht door Hugo » vr 10 sep 2004 21:46

Die `bijna iedereen' die de caravan waterpas zet met de uitdraaipootjes, hoe doen die dat dan? Draaien ze de pootjes omhoog tot het wiel een eind van de grond komt en leggen ze daar dan iets onder? Me dunkt, als je dat keer op keer doet, kom je geheid in de problemen, vooral omdat je maar 1 pootje tegelijk kunt opdraaien.

Jacqueline

Bericht door Jacqueline » do 16 sep 2004 08:51

Ik vind het met het vlees braden wel erg prettig dat het boter in de hele pan staat maar dit zal wel kook geklets zijn.

Groetjes van Jacqueline en shake hands van Poedel Plezant 8)

vakantieganger Robert

Bericht door vakantieganger Robert » do 23 sep 2004 15:48

het nut van waterpas zetten is inderdaad het comfortabel liggen en het niet uit de pan lopen van boter. Maar er is meer.
Als je water hebt gebruikt loopt het niet goed weg uit de gootsteen, zaken rollen van tafel, deuren vallen dicht of blijven open.
E.e.a. hangt af van hoeveel je "uit de pas staat" en in welke richting.

Het opdraaien van de pootjes om waterpas te stellen is dodelijk voor je caravan..... zeker met de extra zware pootjes van tegenwoordig denken velen dat dit wel kan maar echt mensen, je ruineerd je caravan en de verzekering kan moeilijk doen over de schade-afhandeling (Lees je handleiding maar eens; hier staat dat levellen met Pootjes tot schade leidt)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”