Achteruitrijcamera

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
koning

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door koning » za 26 mei 2018 11:30

"Mijn man wil een draadloze achteruitrijcamera" . bericht TS. Ik zou het leuk vinden als je man ook eens een bericht plaatst, ik heb namelijk een aantal vragen aan hem, betreffende de camera. ( alleen gebruiken bij parkeren of ook onderweg, aan welke kwaliteitseisen moet de camera voldoen, waarom draadloos en niet bekabeld, gaat hij zelf monteren of laat hij het doen en ....wat mag het kosten als hij het voor het zeggen had?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Chris » za 26 mei 2018 12:00

RE.gif

TS heeft juist nog geen ervaring hiermee, dus is zoekende naar info.
Maar er is al meer dan genoeg leesvoer hierover op het forum geschreven.
Leuk topic was ook: viewtopic.php?f=80&t=21477&hilit=achteruitrij+camera

Uit alle info, en persoonlijke ervaring, blijkt wel dat de draadloze variant, ( maakt niet uit welke versie) hoe dan ook gemonteerd, last van storingen heeft.
Beste draadloze is de zender in de disselbak en de ontvanger in de kofferbak, dus de minst mogelijke afstand.
Dat levert veel kabelfabricage werk en kabel wegwerken op dus..
Nog mooier is de bekabelde variant, maar dat is ook de lastigste..
Zender bij de camera en ontvanger bij de monitor is in alle gevallen knudde dus..de afstand is dan veel te groot.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mienventie
Berichten: 178
Lid geworden op: ma 27 jun 2016 10:45

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door mienventie » za 26 mei 2018 15:22

PremiumDiscovery schreef:
vr 25 mei 2018 21:31
RE.gif
Tjah, ik heb WEL vertrouwen in mijn vrouw knipoog.gif awhoea.gif
Vandaar whistle.gif dat wij een camera hebben op aandringen van mij zwaaien.gif overigens, Jan heeft terecht geen vertrouwen in mij, sta altijd verkeerd en snap weenie.gif niets van achteruit rijden
Bij ons thuis heeft mijn man de broek aan maar ik bepaal welke

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Chris » za 26 mei 2018 16:26

RE.gif
Slim van Jan... hij doet dus ook aan relatie beveiliging.. net als aan caravanbeveiliging... met die cam.... mrgreen.gif
Je moet hem maar houden... knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Stef » za 26 mei 2018 16:36

Beste Chris:

En op de camping ga ik ook niet moeilijk klooien met achteruitrijden enzo.
Dit heet voertuigbeheersing ; door dit veel te doen , krijg je er ook een hoop ervaring bij ! thumbup.gif

Daarvoor heb ik toch zo'n ideaal ding wat Mover heet.
De beste mover die er bestaat , staat ervoor ! weenie.gif Heb ik ooit ergens gelezen.

Gewoon lekker ervaring opbouwen en de mover bij de wielen alleen als nood gebruiken.

Mvg

Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

wilfredenelke
Berichten: 28
Lid geworden op: di 8 jan 2013 07:02

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door wilfredenelke » za 26 mei 2018 16:57

Ik heb al eerder op het forum wat geschreven over de draadloze wifi variant die ik nu gebruik. Totaal geen storing en voor rond de 30 euro ben je klaar. Beeld wordt dan weergegeven op de telefoon. Bij voorkeur met een Apple. Op Android lukt het niet altijd.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Chris » za 26 mei 2018 19:51

@ Stef..

Ik denk... ik denk... ik denk dat ik na al die jaren zowel voor als achteruit mijn mannetje wel sta.
Geen probleem dus om voor of achteruit met die hut te sturen... that's simple.. yes..
Maar waarvoor heb ik dan die mover... om een metertje te moveren?
Gemak dient de mens hoor... met die mover zet ik hem niet alleen perfect op het plekkie waar ik wil, maar ook nog eens waterpas, ( in de breedte) en omdat ik altijd voor de rijrichting van mijn hutje sta tijdens het moveren, heb ik de camera ook niet meer nodig.
En die mover is ook nog eens de beschermengel voor vele caravanners van hun koppelingsplaten.
Het zal echt niet de eerste keer zijn dat die "opgebrand" worden met de caravan precies op dat ene plekkie wat moeders nou net wil te krijgen.
Nee hoor...
Daar heb ik mn mover dus voor.. het millimeter werk en ter voorkoming van... ( achteruitrijschade).. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door PD » za 26 mei 2018 19:57

RE.gif
Mee eens thumbup.gif

Manoeuvreren met de auto vind ik leuk en totdat ik op mijn plekkie ben, zal ik de hut alleen met tegenzin afkoppelen (nog niet voorgekomen), maar moveren is ook leuk (vroeger had ik een radiografische auto, nu een radiografische caravan, Toys for Boys) en die investering moet er ook weer uit mrgreen.gif

Zie onderstaande foto van april: krijg je hut hier maar eens tussen zonder mover knipoog.gif of on-topic: met je achteruitrijcamera awhoea.gif
Bijlagen
Nahetal-FB.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 960
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Sofie64 » za 26 mei 2018 20:34

Poehhh wat een emoties s scratch.gif
Iedereen bedankt voor het meedenken ...we gaan wel eens rustig kijken wat er allemaal te koop is, thumbup.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door vso1 » za 26 mei 2018 20:45

weetje sofie nu ik met de caravan gereden heb, 40,- is een mooie prijs voor een achteruitrij camera .. het is erg prettig je binnenkijk spiegel te gebruiken.
deels overbodig maar wel erg prettig.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18947
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Hobby Linka » zo 27 mei 2018 06:50

Sofie64 schreef:
za 26 mei 2018 20:34
Poehhh wat een emoties s scratch.gif
Iedereen bedankt voor het meedenken ...we gaan wel eens rustig kijken wat er allemaal te koop is, thumbup.gif
Kijk even in deze nieuwsbrief.

Het bedrijf verkoopt tegenwoordig ook derde remlichten voor caravans en campers waar ook een camera in zit. Misschien een idee?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PremiumMl
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 25 apr 2016 12:24

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door PremiumMl » zo 9 dec 2018 17:49

@ premiumdiscovery
Heeft u op jouw premium ook een achteruitrijcamera zitten? Ik ben dit aan het overwegen voor het zicht naar achteren toe, vooral als ik wil inhalen omdat als er een kleine wagen tegen de caravan geplakt hangt ik deze in geen enkele spiegel zie.
Hobby Premium 540 UFe ( 2014/mtm=2000kg) + Mercedes Ml 350 ,297 pk /703 Nm

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door PD » zo 9 dec 2018 17:55

RE.gif
Nee, ik heb geen camera op de Premium. Ik mis deze ook echt niet want wanneer ik ga passeren heb ik ruim voldoende zicht met de bolle spiegels van Oppi. Op de camping manoeuvreer ik voornamelijk met mijn vrouw als 3e & 4e oog achter de caravan terwijl we via de carkit (gsm) contact hebben.
Laatst gewijzigd door PD op zo 9 dec 2018 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Micky » zo 9 dec 2018 17:55

RE.gif RE.gif

dan kun je wellicht ook gewoon winst behalen door je spiegelgebeuren aan te passen, want als je aan de wet wilt voldoen (qua spiegels) en voldoet zie je elke auto, misschien alleen niet als hij recht achter de caravan op je bumper rijdt, maar daar heb je geen last van als je in gaat halen, hij rijdt immers achter je.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Henkc
Berichten: 96
Lid geworden op: di 14 aug 2018 10:25

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Henkc » ma 1 jul 2019 15:57

Net terug van een Camperreis (Ai) in de VS. een flinke camper maar toch nog altijd een stukje korter dan mijn auto met caravan.
Afijn daar eigenlijk constant gebruik gemaakt van de camera achterop. Niet direct als achteruitrijcamera maar wel als "Achteruitkijk-binnenspiegel" dingetje.
Nu stel ik het al ruim 30jaar zonder binnenspiegel als mijn caravan er achter hangt, dus wellicht meer een gadget als noodzakelijk maar op de camper is het ding me uitstekend bevallen. Een werkende "binnenspiegel" is echter ook met de caravan een geweldig ding.

Om er nu meer achteruit te rijden... Nee, hooguit net een meter of zo maar meer niet.
Om te zien wie en wat er achter je caravan gebeurd.. IDEAAL!!!

En ja... Bij Aliexpress gekocht, een bekabelde "JADO 230" camera totaal inclusief extra verlengsnoer een kleine €100,- en werken als een tierelier.
Enige nadeel … Als je de caravan aankoppelt dan ook even de camera stekker in de achterklep vastmaken. De "Overzet binnenspiegel" in de auto plaatsen en klaar.

voor mij in elk geval een genot.

Henkc
Berichten: 96
Lid geworden op: di 14 aug 2018 10:25

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Henkc » do 29 aug 2019 10:51

Achteruitrij camera geplaatst. Welliswaar bedraad dus..

Moest wel even wat soldeerwerk aan te pas komen en moet nu tijdens het aankoppelen de camera verbinden.
Ik gebruik hem dus als achteruitkijkspiegel. Aanrader? Zeker, geweldig gevoel dat je nu in je “binnenspiegel kunt kijken ipv in de al dan niet trillende buitenspiegel.

@moderator.. als het niet mag dan verwijder het maar.
Via Ali een Jado camera gekocht. Grote voordeel.. je klemt hem op je binnenspiegel en hebt een volledig beeld ter grootte van de binnenspiegel. Dus niet zo’n klein stukje spiegel.
Nadeel... was 1,5 uurtjes werk om de kabels netjes in auto en (onder) caravan weg te werken. De spiegel is overigens nogal groot. Totaal iets van €100,- kwijt. Maar perfect beeld.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18947
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Hobby Linka » do 29 aug 2019 20:27

RE.gif

Deze mod gebruikt dit ook en al vanaf 2012. Bedraad, maar nooit een nadeel van ondervonden. En ook continu beeld. Heerlijk, vooral bij inhalen.

Overigens niet via Ali. Er zijn genoeg bedrijven in Nederland die dit in hun assortiment hebben.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Abve

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Abve » do 29 aug 2019 21:27

RE.gif

Ik wil alleen een caravan waar ik via de binnenspiegel van de auto dóórzicht heb via het voor- en achterraam.
Hierdoor zie ik altijd wat er zich achter mij bevindt. Met inhalen is het gemakkelijk maar ook in de stad.

Vorig jaar een nieuwe Dethleffs gekocht. We wilden de cv alleen als deze met voorraam geleverd werd.
Een tijdje later bericht van de dealer dat er toch géén voorraam in kwam.
Na een hoop gedoe het koopcontract eenzijdig ontbonden en vervolgens een Hobby gekocht met een klein voorraam.
Dit is voldoende om prima zicht te hebben.
Naderhand zijn we blij dat het zo gelopen is.
Die Hobby is voor ons een hele fijne caravan thumbup.gif

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3699
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Niels83 » do 29 aug 2019 23:43

Hobby Linka schreef:
vr 25 mei 2018 20:28
RE.gif

Ik gebruik al een camera op de caravan vanaf 2012. Altijd met een kabeltje. Nog nooit slecht beeld of storing gehad. Gewoon de 13-polige stekker insteken en gelijk het kabeltje van de camera. Kleine moeite.
hoe gaat het kabeltje naar binnen dan gewoon via de kofferbak of heb je het ergens bij je trekhaak naar binnen gelaten. mij lijkt het wel wat om op de snelweg achter de auto te kunnen kijken. maar heb geen stroom in de caravan tijdens het rijden.

ik zou dus iets bedraads naar de auto moeten maken. en dan ook de stroom dus. of ik moet het van het achterlicht weghalen.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door p_vingerhoets » vr 30 aug 2019 09:22

Ik heb een extra stekker langs de 13 politie jeager zitten voor de camera, met wen steuntje aan de plaat waar de stekkerdoos aan vast geschroefd zit.
Dus bij aankoppelen van de 13 polige ook meteen even de camera inpluggen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18947
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Hobby Linka » vr 30 aug 2019 17:16

RE.gif en RE.gif RE.gif

Zo doe ik het ook. En de 12 volt voor de camera heb ik van de geschakelde + gehaald. Hierdoor is de camera uit als de motor uit staat.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door p_vingerhoets » vr 30 aug 2019 21:24

Bij mij krijgt de camera de spanning vanaf de kabelboom die ook naar het scherm gaat is aangesloten bij de sigaretenaansteker voor in de auto
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Chris » vr 30 aug 2019 21:31

RE.gif
Dat is de goede manier.. thumbup.gif

Ik maakte ook een paar jaar geleden een bedrade camera achterop mijn caravan, haalde de spanning voor de camera van de nummerplaat verlichting en de spanning van de monitor uit de sigarette aansteker in de auto.
Keurig kabeltje van achterop de caravan naar de monitor op het dashboard en proberen maar..... direct uitgefikt...
Even niet aan gedacht dat er nogal een spanningsverschil ontstaat tussen camera en monitor..... de massa had ong. 1,5 volt spanningsverschil.....en daar kan het spul niet tegen. ( afscherming videosignaal is ook massa.... oef)
Dus beide componenten voeden vanaf 1 punt is top...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door p_vingerhoets » za 31 aug 2019 09:18

Mijn systeem kan niet anders.

Maar hoezo uitgefikt ? Door 2 verschillende spanningen is mij niet duidelijk
De camera krijgt zijn eigen spanning en geeft een beeldsignaal af het scherm werkt op eigen spanning en krijgt beeldsignaal beide werken meestal op een 5 v spanning
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18947
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Achteruitrijcamera

Bericht door Hobby Linka » za 31 aug 2019 09:23

RE.gif

Ik kan Chris ook even niet volgen. De camera achter op de caravan krijgt zijn spanning via een aparte kabel van de geschakelde 12 volt. Het signaal van de camera gaat via een andere kabel dan de voeding. De monitor in de auto krijgt gewoon een vaste spanning van de 12 volt.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”