Wel of geen kenteken.
Wel of geen kenteken.
Hallo
Ik ben op zoek naar een caravan. En hoor veel van mensen dat ze er 1 van max 750kg hebben gekozen zodat ze geen kenteken nodig hebben.
Maar is er een nadeel aan het wel hebben van een kenteken dan?
Ik mag maximaal 800kg trekken met mijn fabia greenline 1.4tdi dus die 50kg meer maakt mij niet zoveel uit.
Ik ben op zoek naar een caravan. En hoor veel van mensen dat ze er 1 van max 750kg hebben gekozen zodat ze geen kenteken nodig hebben.
Maar is er een nadeel aan het wel hebben van een kenteken dan?
Ik mag maximaal 800kg trekken met mijn fabia greenline 1.4tdi dus die 50kg meer maakt mij niet zoveel uit.
Re: Wel of geen kenteken.
Oops, mag de "new" Fabia maar 800 kg trekken. De 1.2 slowmotion greenline die ik ter beschikking heb mag 1000 kg trekken. En dat lukt ook wel. Ik trek er echter (gelukkig) mijn caravan niet mee.
Maar dat beperkt je zoektocht wel behoorlijk. Er zijn maar weinig nieuwe caravans die max 750 kg wegen. En die zijn maximaal 2 persoons. Er zijn wel een paar oudjes (jaren 1970-1980) die een indeling hebben waar je met 4 personen in kan slapen die max 750 tot 800 kg wegen.
Ik zou met die 1.4 slowmotion en een gezin van 4 eerder kijken naar een vouwwagen van bijvoorbeeld Holtkamper. Daar heb je ook een echt bed met goede matras.
Maar dat beperkt je zoektocht wel behoorlijk. Er zijn maar weinig nieuwe caravans die max 750 kg wegen. En die zijn maximaal 2 persoons. Er zijn wel een paar oudjes (jaren 1970-1980) die een indeling hebben waar je met 4 personen in kan slapen die max 750 tot 800 kg wegen.
Ik zou met die 1.4 slowmotion en een gezin van 4 eerder kijken naar een vouwwagen van bijvoorbeeld Holtkamper. Daar heb je ook een echt bed met goede matras.
Re: Wel of geen kenteken.
Daar is geen nadeel aan.
Op een kentekenplichtig staat wat hij leeg weegt en wat je max mag laden.
Een caravan met een witte kenteken plaat mag max. 750 kg, inclusief lading wegen.
Dus in een kentekenplichtige caravan die leeg 700 kg weegt en max 1000 kg mag zijn en je hangt er een witte kentekenplaat van het trekkend voertuig erop dan kun je maar 50 kg laden.
Bij een kentekenplichtige caravan de leeg al 900 kg weegt, mag dus niet rijden met een witte plaat.
Frans
Re: Wel of geen kenteken.
Nee een vouwwagen snap ik echt het voordeel niet van. Moet je nog een tent opzetten en vaak ingewikkelder dan mijn tent nu. En je mag alsnog maar 90.Volvodriver schreef: ↑ma 21 mei 2018 22:49Oops, mag de "new" Fabia maar 800 kg trekken. De 1.2 slowmotion greenline die ik ter beschikking heb mag 1000 kg trekken. En dat lukt ook wel. Ik trek er echter (gelukkig) mijn caravan niet mee.
Maar dat beperkt je zoektocht wel behoorlijk. Er zijn maar weinig nieuwe caravans die max 750 kg wegen. En die zijn maximaal 2 persoons. Er zijn wel een paar oudjes (jaren 1970-1980) die een indeling hebben waar je met 4 personen in kan slapen die max 750 tot 800 kg wegen.
Ik zou met die 1.4 slowmotion en een gezin van 4 eerder kijken naar een vouwwagen van bijvoorbeeld Holtkamper. Daar heb je ook een echt bed met goede matras.
De 1.4 is de oude new fabia. Deze is maar kort gemaakt voor de 1.2 uitkwam.
Overigens qua trekkracht draait de auto zijn hand er niet voor om. Dus ik ben niet bang in frankrijk een probleem te krijgen al zal ik de alpen en de Pyreneeën nog even vermijden tot er een andere auto is.
Re: Wel of geen kenteken.
RE.gif
Over het algemeen heb je een punt. Ik noemde echter bewust Holtkamper. Zet op in een p en een s. Ook opbergen fluitje van een cent. Niet te vergelijken met andere vouwwagens. Zoek maar op www.holtkamper.nl
Over het algemeen heb je een punt. Ik noemde echter bewust Holtkamper. Zet op in een p en een s. Ook opbergen fluitje van een cent. Niet te vergelijken met andere vouwwagens. Zoek maar op www.holtkamper.nl
Re: Wel of geen kenteken.
We hebben nu een 30 jaar oude adria op het oog. Van oud stel etc. Prijs technisch is een vouw wagen nu even geen optie. Een 30 jaar oudd vouwwagen zal vast lek zijn ed.
Ik zou dan nog eerder voor een karretje voor de tent gaan. Een vast bed is fijn maar voor ons geen must. We hebben een exped megamat. Dit slaapt bijna als thuis alleen wel op de grond.
Onze kimderen zijn 2.5 en 1 maand dus hebben nog geen enorme eisen qua ruimte. Later zal ik ws een stapelbed maken.
Ik zou dan nog eerder voor een karretje voor de tent gaan. Een vast bed is fijn maar voor ons geen must. We hebben een exped megamat. Dit slaapt bijna als thuis alleen wel op de grond.
Onze kimderen zijn 2.5 en 1 maand dus hebben nog geen enorme eisen qua ruimte. Later zal ik ws een stapelbed maken.
Re: Wel of geen kenteken.
Okee. Dus er is komt geen apk, wa verzekering of wegenbelasting bij om de hoek kijken. Hooguit eenmalig het kenteken aanvragen. De oude caravans waar ik naar kijk zullen dit wel al hebben?Wally schreef: ↑ma 21 mei 2018 23:22Daar is geen nadeel aan.
Op een kentekenplichtig staat wat hij leeg weegt en wat je max mag laden.
Een caravan met een witte kenteken plaat mag max. 750 kg, inclusief lading wegen.
Dus in een kentekenplichtige caravan die leeg 700 kg weegt en max 1000 kg mag zijn en je hangt er een witte kentekenplaat van het trekkend voertuig erop dan kun je maar 50 kg laden.
Bij een kentekenplichtige caravan de leeg al 900 kg weegt, mag dus niet rijden met een witte plaat.
Frans
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Wel of geen kenteken.
Bij geen enkele aanhanger komt een verplichte verzekering apk of wegenbelasting om de hoek kijken.
WA zit automatisch bij de auto.
Ik ga er even van uit dat je Nederlander bent.
WA zit automatisch bij de auto.
Ik ga er even van uit dat je Nederlander bent.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Wel of geen kenteken.
RE.gif
Ik ben inderdaad Nederlander.
Vreemd dat veel mensen om mij heen een lichtere zoeken zodat ze geen kenteken hebben.
Ik ben inderdaad Nederlander.
Vreemd dat veel mensen om mij heen een lichtere zoeken zodat ze geen kenteken hebben.
Re: Wel of geen kenteken.
als je een oudere caravan zoekt, met kinderen van deze leeftijd neem een met ruime dubbele zit waar het opklapbare kinderbed tussen past, dan ligt 1 kind op de bank en 1 in het kinderbed. ( let erop dat de oudste zonder door het kinderbed te gaan uit bed kan)
Re: Wel of geen kenteken.
Is dat vanwege de afwezigheid van een kenteken of vanwege het trekgewicht? Bij een caravan zonder kenteken zit je qua trekgewicht eigenlijk altijd goed. Al lijkt me dat beladen al snel zijn grenzen bereikt.
Re: Wel of geen kenteken.
Is dat waar? De plicht om een kenteken te dragen hangt toch niet af van het actuele gewicht, maar van de toegestane maximale massa van de aanhangwagen?
Re: Wel of geen kenteken.
let ook op dat bij alle aanhangers tot 750 kg is een mistlicht verplicht, gewicht boven 750 kg pas van na 1997.
Re: Wel of geen kenteken.
Ja, als je op een aanhangwagen met een gele plaat een witte plaat hangt van het trekkend voertuig mag het totale gewicht maar 750 kg zijn
Een aanhangwagen met een leeg gewicht van 800 kg mag dus niet met een witte plaat rond rijden.
Frans
Re: Wel of geen kenteken.
RE.gif
Zoals ik het begrijpt gaat het om het maximale totaal gewicht, dit mag niet boven de 750 kg zijn. Ongeacht wat er in ligt.
De mensen die ik spreek rijden geen skoda fabia.
Maat het maakt dus weinig uit met of zonder kenteken.
Zoals ik het begrijpt gaat het om het maximale totaal gewicht, dit mag niet boven de 750 kg zijn. Ongeacht wat er in ligt.
De mensen die ik spreek rijden geen skoda fabia.
Maat het maakt dus weinig uit met of zonder kenteken.
Re: Wel of geen kenteken.
Maar ik ga er geen rekening mee houden dan.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Wel of geen kenteken.
Je hoeft geen wegen belasting te betalen en geen aparte verzekering te hebben, met of zonder kentekenplaat. Er geldt ook (vooralsnog) geen APK. Welk nadeel dan ?
Enige wat erbij komt is dat het met kenteken plaat een geremde aanhanger wordt.....wellicht gelden aanhangers zonder (oploop)rem als storingsvrijer/minder onderhoudskosten, omdat die in de bergen natuurlijk weleens heet kunnen worden op lange afdalingen. Dat kan lagerschade en/of rem slijtage/schade dus kosten en ergernis/oponthoud geven.
Dat heb je niet als er geen rem op zit....
Enige wat erbij komt is dat het met kenteken plaat een geremde aanhanger wordt.....wellicht gelden aanhangers zonder (oploop)rem als storingsvrijer/minder onderhoudskosten, omdat die in de bergen natuurlijk weleens heet kunnen worden op lange afdalingen. Dat kan lagerschade en/of rem slijtage/schade dus kosten en ergernis/oponthoud geven.
Dat heb je niet als er geen rem op zit....
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Wel of geen kenteken.
Er zijn ook lichte aanhangers (onder de 750 kg) die geremd zijn!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Wel of geen kenteken.
RE.gif Maar vast geen aanhangers met keteken die niet geremd zijn
Re: Wel of geen kenteken.
Geremd is voor mij een voordeel. Ongeremd mag ik zelfs maar 400kg trekken.
Dus eigenlijk is met kenteken handiger.
Dus eigenlijk is met kenteken handiger.
Re: Wel of geen kenteken.
Maakt niet uit. Veel caravans en karretjes van max 750 kg zijn ook geremd en hebben geen eigen kenteken.
Voor jullie is belangrijk of de caravan geremd is. Dan komt pas de vraag kenteken of niet. 750 kg of 800 kg (Ik meen overigens gelezen te hebben dat de Fabia 1.4 Greenline 69 pk uit 2007/2008, 900 kgmag trekken.)
Jullie hebben een oudje op het oog. Wij zijn ooit ons eerste kampeerweekend begonnen met een Adria 350 van 850 kg.
Voor jullie is belangrijk of de caravan geremd is. Dan komt pas de vraag kenteken of niet. 750 kg of 800 kg (Ik meen overigens gelezen te hebben dat de Fabia 1.4 Greenline 69 pk uit 2007/2008, 900 kgmag trekken.)
Jullie hebben een oudje op het oog. Wij zijn ooit ons eerste kampeerweekend begonnen met een Adria 350 van 850 kg.
Re: Wel of geen kenteken.
De trigano golf is ook interessant. De oude 360 weegt leeg 500 kilo (zonder verwarming) en mag 750 kilo hebben.
4 persoons.
4 persoons.