Garantie op caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Garantie op caravan

Bericht door Sofie64 » vr 13 apr 2018 12:36

Stel ik koop een caravan bij een caravanbedrijf in Friesland omdat daar de caravan staat die ik wil, en voor de goede prijs.
Ik woon dan zelf bijvoorbeeld in Rotterdam.
Dan is het eigenlijk heel erg lastig om met problemen weer helemaal naar Friesland te gaan met de caravan. scratch.gif
Is het in de caravanwereld mogelijk om een bedrijf in de buurt dan je garantie reparaties af te laten handelen voor het bedrijf in friesland, en dat zei dan onderling de financien daarvan regelen ??
Bij onze Ford mondeo kan dat maar dan moet het wel van de Stern koepel zijn.
Misschien is er ook zoiets voor caravans ? knipoog.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Garantie op caravan

Bericht door karelV » vr 13 apr 2018 12:51

Betreft het een nieuwe caravan is dat volgens mij geen probleem, gaat het over een tweedehands zal het caravanbedrijf bij jouw in de buurt de garantie niet overnemen ivm geen verdiensten aan jouw gekochte caravan elders en de rompslomp om zijn centen te vangen voor een garantiepunt van je caravan.
Weet niet hoe oud de beoogde caravan is als ie tweedehands is en wat de garantietermijn is weenie.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Garantie op caravan

Bericht door Scout15 » vr 13 apr 2018 13:37

Afhankelijk van hoe oud de caravan is. Zelf heb ik mijn caravan in Nederland gekocht en naar Tsjechië meegenomen. Caravan is voor het eerst op naam gezet in April 2017 en heb tot april 2019 garantie welke ik nu bij een Eriba dealer in Praag afhandel. Ze zijn er niet blij mee, maar het wordt wel opgelost.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Abve

Re: Garantie op caravan

Bericht door Abve » vr 13 apr 2018 13:44

Mijn vorige caravan had ik nieuw bij een dealer gekocht, 175 km van mijn woonplaats vandaan.
Afspraak gemaakt dat mocht een beroep op de garantie worden gedaan, we in overleg tot een oplossing zouden komen. Dus een oplossing waarmee we allebei tevreden zouden kunnen zijn.
Dit betekende dat ik eventueel langs zou komen, dat ze bij mij thuis kwamen dan wel het opgelost zou worden bij een merkendealer in mijn omgeving.
Één keer terug geweest ivm wat kleinigheidjes,
We hadden dit gekoppeld aan een lang weekend: donderdags caravan naar de dealer gebracht voor wat dingetjes.
Wij zijn gaan fietsen en in de namiddag de caravan weer opgehaald en een camping in de omgeving gezocht.
Zo hadden we het nuttige met het aangename verenigd haphop.gif

Na het eerste jaar heb ik de garantiebeurten bij een dealer in mijn omgeving laten doen.
Deze dealer heeft onder garantie ook nog enkele werkzaamheden uitgevoerd.
Dit was geen enkel probleem.
Het maakt de dealer nl. niet uit: je caravan staat geregistreerd en hij kan de kosten verhalen obv de garantievoorwaarden.

Mijn huidige caravan heb ik onder dezelfde voorwaarden gekocht.
Ik kijk nooit naar afstanden. Die zijn op verschillende manieren overbrugbaar knipoog.gif

Dus ja: het kan! thumbup.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19711
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Garantie op caravan

Bericht door Daphne » vr 13 apr 2018 13:54

Abve schreef:
vr 13 apr 2018 13:44
Het maakt de dealer nl. niet uit: je caravan staat geregistreerd en hij kan de kosten verhalen obv de garantievoorwaarden.
Toch zitten niet alle dealers hier op te wachten. Ze krijgen de kosten voor materiaal wel vergoed, maar de werkuren niet. En als ze dan zelf de verkoop niet mochten doen, kun je wel eens nee te horen krijgen. Overigens niet zo slim, want zo'n dealer vermijd je dan ook wanneer je de caravan wil laten onderhouden.

@Sofie64,
bij gebruikte caravans zul je toch naar de verkopende partij moeten, zij bieden immers de garantie. Een mooie gelegenheid om Friesland te gaan verkennen :lol:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Garantie op caravan

Bericht door Micky » vr 13 apr 2018 15:56

RE.gif

Is dat zo bij caravans? nooit geweten, bij een auto maakt het niet uit waar je heen gaat voor garantie, voor alles staat een vergoeding voor de dealer
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26565
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Garantie op caravan

Bericht door Ab » vr 13 apr 2018 16:23

Bij een gebruikte caravan zou ik helemaal afzien van garantie.
Daarbij dan wel een wat gereduceerde prijs bedingen.
Je moet wel zeker weten dat er geen verborgen gebreken zijn natuurlijk.
Een vochtmeting gecombineerd met een aankoopkeuring is dan wel verstandig als je zelf geen goede beoordeling van de caravan kunt maken.
Veel kan er niet kapot gaan waar nog garantie op zit in een gebruikte caravan.
Bij een jonge gebruikte caravan zijn alle evt onvolkomenheden er al onder garantie uitgehaald.
Bij een oudere caravan heb je niet veel aan garantie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Garantie op caravan

Bericht door evr66 » vr 13 apr 2018 16:45

RE.gif of overweeg voor een nette prijs particulier te kopen en laat even aankoopkeuring inclusief vochtmeting doen bij de eigen (of iig een goede) dealer.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Garantie op caravan

Bericht door Sofie64 » vr 13 apr 2018 17:19

Het zou om een tweedehands gaan. Particulier zou ook kunnen en dan eerst een focwa keuring laten doen op mijn kosten.
Eventuele reparatiekosten van de prijs af.
Misschien is het dan ook een idee om bij een caravanboer verder weg ook dezelfde aanpak te hanteren en dan de eventuele gebreken meteen te laten repareren voordat we hem ophalen.
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Garantie op caravan

Bericht door Sofie64 » vr 13 apr 2018 17:37

RE.gif Super!! Dank je thumbup.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Garantie op caravan

Bericht door BertJan » vr 13 apr 2018 20:32

dicht bij kan je makkelijk met garantie kopen en terug gaan als er garantie punten zijn zodat alles gerepareerd kan worden. ver weg kopen moet het genoeg in prijs schelen als ik het moet doen, kost tijd om heen te gaan en als het erg ver is een tank benzine, maar zo denk ik er bij het kopen ook al over en calculeer ik dat in.

iemand die mij niet heeft geleverd hoeft mij geen garantie te leveren als hij dit niet graag doet omdat hij zijn arbeid niet betaald krijgt, dan betaal ik dat gewoon, ik werk ook niet graag voor niets.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Garantie op caravan

Bericht door PD » vr 13 apr 2018 21:04

Daphne schreef:
vr 13 apr 2018 13:54
Toch zitten niet alle dealers hier op te wachten. Ze krijgen de kosten voor materiaal wel vergoed, maar de werkuren niet. En als ze dan zelf de verkoop niet mochten doen, kun je wel eens nee te horen krijgen. Overigens niet zo slim, want zo'n dealer vermijd je dan ook wanneer je de caravan wil laten onderhouden.
Klopt thumbup.gif om die reden wil onze vorige dealer de storing in de ventilator van de Truma kachel niet verhelpen, met als resultaat dat we de upgrade van het dakluik ook niet door hen laten doen terwijl dit eigenlijk handiger voor ons zou zijn. Onderhoud lopen ze hierdoor ook mis en waarschijnlijk ook de levering van de volgende caravan... Penny-wise Pound-foolish :(
Tot nu toe zijn we tevreden over de "nieuwe" dealer en zolang deze het niet verprutst, zal het waarschijnlijk ook onze dealer blijven. Het verhelpen van de storing en de upgrade van het dakluik combineren we nu met een kampeerweekendje; probleem van afstand opgelost knipoog.gif

Bij een gebruikte caravan zou ik overigens geen garantie hoeven... deze duurt veelal niet langer dan 3 of 6 maanden en gedurende die tijd staan de meeste caravans hoofdzakelijk in de stalling. Overname van deze garantie door een andere partij is vanzelfsprekend (vrijwel) niet mogelijk tenzij de bedrijven van dezelfde eigenaar zijn en die kans is niet groot. Een goede aankoopkeuring biedt dan ook meer zekerheid.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Garantie op caravan

Bericht door Conradi » vr 13 apr 2018 22:15

RE.gif
Misschien is dat typisch voor Hobby zo. Mijn ervaring bij Adria is dat dealers elkaar wel'es helpen met garantiegevallen. Wellicht omdat het een handjevol dealers zijn en een piepkleine importeur.

Itt caravans wordt garantie bij auto's centraal door de fabriek geregeld. Je kunt een nieuwe auto in Duitsland kopen en voor garantie naar je lokale dealer gaan.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Garantie op caravan

Bericht door PD » vr 13 apr 2018 22:22

RE.gif
Internationaal is het bij caravans nog een groter drama, één van de redenen waarom we geen Fendt Brillant 650 TF hebben gekocht die alleen in Duitsland nog nieuw verkrijgbaar was.

Achteraf zijn we dik tevreden, dus soms moet je ook "geholpen" worden in je keuze mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Garantie op caravan

Bericht door Micky » vr 13 apr 2018 22:29

AdriaDirk schreef:
vr 13 apr 2018 17:06
Micky schreef:
vr 13 apr 2018 15:56
RE.gif

Is dat zo bij caravans? nooit geweten, bij een auto maakt het niet uit waar je heen gaat voor garantie, voor alles staat een vergoeding voor de dealer
Alleen bij nieuw via dealer misschien. Bij gebruikt zit de wet iets anders in elkaar volgens mij. https://www.anwb.nl/experts/juridisch/v ... ekocht-heb
Dat het bij gebruikte auto's anders is is een feit, daar hebben we het immers niet over fabrieksgarantie zoals bij een nieuwe auto of nieuwe caravan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Garantie op caravan

Bericht door Abve » vr 13 apr 2018 22:51

Conradi schreef:
vr 13 apr 2018 22:15
RE.gif
Misschien is dat typisch voor Hobby zo. Mijn ervaring bij Adria is dat dealers elkaar wel'es helpen met garantiegevallen. Wellicht omdat het een handjevol dealers zijn en een piepkleine importeur.

Itt caravans wordt garantie bij auto's centraal door de fabriek geregeld. Je kunt een nieuwe auto in Duitsland kopen en voor garantie naar je lokale dealer gaan.
Dit gold ook voor mijn vorige caravan, merk Bürstner.
De dealer in mijn woonomgeving, waar ik mijn caravan dus níet had gekocht, verleende alle medewerking aan een garantiegevalletje.
Niet alleen omdat hij mij daarmee ook als klant won maar ook omdat hij alle kosten vergoed kreeg, inclusief arbeidsloon, dus. Hij vertelde dat hij deze kosten bij ‘Bürstner’ kon verhalen.

Voor mijn huidige Hobby heb ik vooraf geïnformeerd bij een Hobbydealer in mijn omgeving.
Hij wilde mijn ( toen nog te leveren) caravan uiteraard direkt wel in onderhoud maar ook bij garantiegevallen kan ik bij hem terecht.
De leverende dealer drukte mij op het hart toch vooral bij hem te blijven. Ze hebben meer klanten in het land en zetten hiervoor speciaal een monteur in. Vooralsnog zie ik geen problemen ontstaan thumbup.gif

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1231
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Garantie op caravan

Bericht door jeroen.25 » za 14 apr 2018 14:29

Ik heb de mijne vorig jaar zo'n 200Km van huis gekocht. Met 1 jaar garantie.
Voor aflevering een Bovag beurt gehad en wat zaken vervangen zoals het dakraam.
De caravan was precies wat ik zocht en dichter bij huis kon ik dat niet vinden voor hetzelfde geld.

Eigenlijk kan er dan al niet zo heel veel gebeuren. Kleine dingen kan ik zelf wel oplossen en als er echt een groot probleem aan het licht was gekomen had ik het ritje naar Drenthe er wel voor over gehad. Behalve wat tijd kost het een tank Diesel, dus vallen de kosten eigenlijk best mee.

Nu ruim een jaar en 6 tripjes verder ben ik geen echte problemen tegengekomen behalve een paar losse schroefjes in het interieur (maar de caravan is ook al bijna 16 jaar oud)

Heb wel wegens een ander "probleempje" een aanbieding gehad van de verkoper om volgend jaar een gratis Bovag beurt door hem te laten uitvoeren.
Inclusief overnachting op een camping in de buurt. Dan is dat ritje ook wel weer een mooi uitstapje.

Als de caravan helemaal naar je zin is zou ik het dus gewoon doen!
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35863
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Garantie op caravan

Bericht door Chris » za 14 apr 2018 15:09

Sofie64 schreef:
vr 13 apr 2018 17:19
Het zou om een tweedehands gaan. Een focwa OF BOVAG keuring laten doen
Het is dan ook een idee om bij een caravanboer verder weg ook deze aanpak te hanteren en dan de eventuele gebreken meteen te laten repareren voordat we hem ophalen.
( Quote aangepast)

Dat zou ik zeker bedingen. De "caravanboer verder weg" snapt ook wel dat je er niet op zit te wachten om een aantal keren heen en weer te rijden voor een garantie afhandeling.
Daarom zou ik ook een "kennis/vriend/caravanner met oog voor techniek" meenemen als je een koop wilt sluiten.
Kan die caravanboer alleen maar service leveren... en geen fabeltjeskrant verhalen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Garantie op caravan

Bericht door karelV » za 14 apr 2018 15:44

PremiumDiscovery schreef:
vr 13 apr 2018 21:04
Daphne schreef:
vr 13 apr 2018 13:54
Toch zitten niet alle dealers hier op te wachten. Ze krijgen de kosten voor materiaal wel vergoed, maar de werkuren niet. En als ze dan zelf de verkoop niet mochten doen, kun je wel eens nee te horen krijgen. Overigens niet zo slim, want zo'n dealer vermijd je dan ook wanneer je de caravan wil laten onderhouden.
Klopt thumbup.gif om die reden wil onze vorige dealer de storing in de ventilator van de Truma kachel niet verhelpen, met als resultaat dat we de upgrade van het dakluik ook niet door hen laten doen terwijl dit eigenlijk handiger voor ons zou zijn. Onderhoud lopen ze hierdoor ook mis en waarschijnlijk ook de levering van de volgende caravan... Penny-wise Pound-foolish :(
Tot nu toe zijn we tevreden over de "nieuwe" dealer en zolang deze het niet verprutst, zal het waarschijnlijk ook onze dealer blijven. Het verhelpen van de storing en de upgrade van het dakluik combineren we nu met een kampeerweekendje; probleem van afstand opgelost knipoog.gif


Daar aan zie je maar weer hoe het kan verkeren...............Je kon altijd weer bij hem terugkomen!!!!!!! Maar als er dan een heel klein puntje is om te repareren aan je caravan die je (even) elders hebt gekocht omdat ze zelf niet konden leveren zijn ze ineens niet meer thuis. :( knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gaston
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 3 sep 2017 08:34

Re: Garantie op caravan

Bericht door Gaston » za 21 apr 2018 23:36

Ik lees hier dat Hobby de uren niet zou vergoeden maar ik heb het anders gehoord. Hobby geeft aan hoe lang ze over een bepaalde reparatie mogen doen en dat tegen gereduceerd tarief. Met andere woorden, ze kunnen er niet zo veel aan verdienen.
Ik krijg volgende week mijn Duitse caravan geleverd en ik moet er ver voor rijden dus garanties ga ik dichter in de buurt halen maar heb daar vooraf wel geïnformeerd naar de voorwaarden. De andere Duitse dealers moeten mij helpen van Hobby al zullen ze daar niet zo blij mee zijn en mij daarom niet zo snel helpen als hun eigen klanten. Spoedjes worden dan moeilijk. Kan ik mee leven.
Ford Tourneo Custum
Hobby 495 WFB De Luxe 2018

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Garantie op caravan

Bericht door Gumm » zo 22 apr 2018 20:30

Hetzelfde is ons ook een keer overkomen...
Een beursaanbieding, beurs was in het midden van het land....Alles er op en er aan...wij dolblij..een koopje..toch?
We konden de wagen enige tijd later ophalen in nieuw Vennep in de buurt van Hillegom.
Voor service en onderhoud van Den Bosch naar nieuw Vennep.
Wij troffen het niet met deze caravan, er ging van alles en nog wat stuk en de dealer is dan meestal als eerste aan de beurt om het op te lossen.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Garantie op caravan

Bericht door Sofie64 » vr 4 mei 2018 09:20

Bedankt voor jullie reacties thumbup.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”