Eigen douche in caravan gebruiken

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Peter 1969 » vr 16 mar 2018 09:22

Bijna alle campings die ik tot nu toe heb bezocht hebben stromend wateraansluiting en vuilwater afvoer op de kampeerplek. Als je daarop kunt aansluiten ( waterslang, vlottertank en vuilwater afvoerslang ) ben je alleen nog gebonden door de maximale capaciteit van je boiler. Die je desgewenst kunt vergroten als je warm douchen belangrijk vind.

Ik neem aan als je graag wilt douchen in eigen caravan dat je zulke aansluitingen gaat gebruiken, en niet aangewezen bent op beperkte tankjes. Dan kun je blijven slepen met water en vuilwater en zul je waarschijnlijk vaak koud water over je heen krijgen omdat 10 liter snel op is. Een 23 l vuilwater afvoertank is onpraktisch klein, al voor spoelwater is mijn ervaring.

Ik denk dat je beter even de mogelijkheden wat "upgrade" met een vlottertank, slangen en wellicht een grotere boiler als je comfortabel wilt douchen. Dat gezegd hebbende, met de huidige setup kan het natuurlijk wel. Maar waarschijnlijk erg kort, en veel werk met de tankjes vullen en legen.

Ab
Moderator
Berichten: 26510
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Ab » vr 23 mar 2018 09:46

Het is allemaal erg afhankelijk van ieders kampeergedrag en het type campings wat je bezoekt.
Bij warm weer heb je ook niet eens een boiler nodig.
Afgelopen zomer had ik een buitendouche gemaakt in Kroatië.
Gewoon een accupack voor stroom, een pompje met schakelaar in een plastic jerrycan en nog wat klein spul.
In de morgen vulde ik de 25 ltr jerrycan met koud water.
De eerste keer maakte ik de fout om de jerrycan volledig te vullen.
Het water was te heet om te douchen aan het eind van de dag. De dagen erna liet ik ruimte over om koud water bij te kunnen voegen.
Het accupack was na 3 weken nog steeds bijna vol.
Kortom..met wat nadenken kan je heel eenvoudig heel veel warm water produceren in de zomer.
Zonder boiler desnoods.
In koudere maanden is het een ander verhaal natuurlijk. Maar..
10 liter heet water uit een boiler is 60-80 liter douchewater..
Zo snel is dat niet op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door driver » za 24 mar 2018 12:17

RE.gif Inderdaad, we hebben het ook al een keer gedaan bij het wild camperen in Noorwegen gedaan, met enkele emmers en water uit een bergriviertje. Was toen wel een uitzonderlijke zomer. Geen pompje, en dus maar met een bekertje uit de emmer scheppen, maar wel heerlijk om op die manier te douchen in de vrije natuur.
Je berekening voor de boiler is echter een beetje te optimistisch. Als je 10 liter water op boilertemperatuur (65°C) mengt met 10 liter water uit de kraan (gemiddeld zo'n 12°C) heb je 20 liter water met een temperatuur halfweg tussen deze twee, rond lichaamstemperatuur. Daar kan je inderdaad wel meer dan drie minuten comfortabel mee douchen, met een spaardouchekop (6 liter per minuut).

Richardve
Berichten: 3
Lid geworden op: di 15 mei 2018 07:13

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Richardve » vr 8 jun 2018 14:36

Hoi Freek en mede caravaners een van de manieren die ik gebruik is simpel een Navy shower.
Wat houd dat in u spoelt u nat in een minuut dan sopt u zich in van top tot teen.
En dan spoelt u zich af in 1 minuut klaar en schhon

Robertolini
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Robertolini » vr 8 jun 2018 21:54

Ja leuk, vooral met meiden die hun lange haren willen wassen...😜
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 510
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door yarrah » zo 10 jun 2018 08:38

Dan gaan die maar naar het toiletgebouw.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Hans met Troll » zo 10 jun 2018 19:20

mijn oplossing
fotos werken niet helaas........
https://www.decathlon.nl/p/douchehokje- ... gJOifD_BwE
en deze "boiler" https://www.decathlon.nl/p/zonnedouche- ... gI9mPD_BwE
werkt uitstekend thumbup.gif
Alleen maar voor campings zonder douche(ja die bestaan) of en vieze knipoog.gif .................
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

Mrs B
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 jul 2017 09:29

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Mrs B » wo 12 sep 2018 20:04

Wij hebben een Elddis Affinity met een douche die rechte douchedeuren heeft. Een douche met ronde deuren hadden wij bij een tijdelijke woning en daar liepen de wieltjes steeds uit de rails, wat erg vervelend is. Ik heb wel een douche stang gekocht die ik tussen de wanden kan klemmen om natte jassen even uit te laten lekken. Dat is een erg praktische oplossing.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Chris » wo 12 sep 2018 21:34

Engelse caravans zijn zowiezo al anders.
De keuken, en banken, en vaak ook een douche.
Ook de watervoorziening zal wel anders geregeld zijn, vaak idd op grotere capaciteit berekend.
En meestal erg luxe... in de Engelse style..
Je moet er van houden gewoon... maar dat is met alles toch?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Barreman » wo 12 sep 2018 23:40

Wij kunnen met onze camper 4 keer beide douchen ( en normaal water gebruiken ) met 120L schoonwater, en 90 liter grijs.
Hieruit kun je de conclusie trekken dat je makkelijk met <10L pp af kunt als het moet.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23359
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door PD » wo 12 sep 2018 23:46

Chris schreef:
wo 12 sep 2018 21:34

En meestal erg luxe... in de Engelse style..
Je moet er van houden gewoon... maar dat is met alles toch?
Klopt, ik krijg er geen enkele associatie met luxe bij... eerder oubollig en zelfs truttig knipoog.gif en enorm behelpen met de wijze van slapen op de zitbanken...

Doe mij maar een non-brexit waarin je niet hoeft om te bouwen en de salon ongewijzigd blijft thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

arnovariante

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door arnovariante » do 13 sep 2018 06:21

RE.gif
Nooit in grotere Engelse caravans gezeten?
Ombouwen voor een bed is alleen in de kleine hutjes, en dat is al sowieso niets voor jullie.
De gehele look en feel van een Engelse caravan is voor ons niet geweldig, maar de banken zitten wel heel goed vind ik altijd!
En 9 van de 10 x hebben ze een fatsoenlijke kookplaat!

OT, douchen in een caravan zie ik mij nog niet snel doen, misschien in de winter als er geen goed verwarmd sanitair is op de camping.
Maar dat zal tegenwoordig wel een heel stuk beter zijn dan de laatste x dat ik in de winter kampeerde in de caravan van mijn schoonouders.
Kaltenbach 1998 was dat.

Adria alpina 753ht

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Adria alpina 753ht » za 27 okt 2018 20:29

Ook wij douchen altijd in de caravan, adria 753ht, wel heb ik in een muntstuk een gaatje van 2,8 mm geboord in dit in de slang van de douche kop gemonteerd waardoor het waterverbruik binnen de perken blijft en je royaal genoeg warm water hebt voor een flinke douche beurt.
Wel heb ik een water voorraad van 300 ltr. En een grijswater opvang van ook 300 ltr.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 918
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door jackt » za 27 okt 2018 23:14

300 ltr. en dan ook warm water voor de douche ? scratch.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Jettiny
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 21:55
Locatie: Uden NB

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Jettiny » vr 25 okt 2019 22:10

In mijn vorige caravan de TEC Travel King 460 zat een doucheruimte, die ik nooit heb willen gebruiken om reden dat je meer bezig bent met de boel droog en schoonmaken dan het douchen op zich.

De caravan (occasion ) die ik onlangs kocht heeft gelukkig die mogelijkheid niet.
Geen doucheslang die onze kleinkinderen kan triggeren te gaan spelen met water en er in de kortste keren een zootje aanrichten in een onbewaakt ogenblik ! 😂

Vriendelijke groeten,
Tiny
Fendt Saphir 470 TF uit 2005 in combinatie met een Opel Astra 1.4 uit 2012 120 pk.

Knaus440
Berichten: 3699
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Knaus440 » vr 25 okt 2019 23:08

Voor mijn gevoel ook een stukje mindsetting. In onze knaus is geen douche, en mis ik hem ook niet.
Douchen op de camping.
In onze stacaravan is wel een douche, heerlijk! Gewoon een aan de waterleiding, badgeyser en op de riolering. Daar zou ik hem niet willen missen. Mindsetting?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Micky » wo 30 okt 2019 15:14

RE.gif

ben ik wel met je eens, wij zouden het echt gebruiken, komend voorjaar, een voorseizoen plek met privé sanitair mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5720
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Morgoth » vr 15 nov 2019 21:23

Ik heb de douche eruit gesloopt omdat ik het helemaal niet zag zitten om onder zo'n pisstraaltje te gaan staan als je een min of meer fatsoenlijke douche van de camping kunt gebruiken. Ik zie eerlijk gezegd de voordelen niet zo.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door r.obbink » vr 15 nov 2019 21:54

In de Ventana zit ook een douche maar gebruiken zullen we hem niet

Buiten het constant na moeten drogen en dat je een breuk sleept aan water (zowel afvoer als toevoer) zie ik het nut er niet van in.

De campings tegenwoordig (als je een beetje de goede zoekt) hebben keurig sanitair met prima douches.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Royke2
Berichten: 279
Lid geworden op: za 28 dec 2019 12:14

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Royke2 » do 2 jan 2020 08:53

Wij hebben een hobby540 kmfe met de zogenoemde fransbed sanitair. Dus geen douche kabine maar douchebak en douchegordijn. Nu ben ik nogsteeds er blij
Met het aanboord hebben van een “douche” we hebben wel eens campings gehad onderweg naar spanje of kroatie waarbij de sanitair niet echt uitnodigend was.. en dan ben je toch heel erh blij met je eigen voorziening! En nee het is niet douchen zoals thuis. Maar prima als het nodig is en bij gebrek aan beter. En ben ook erg van mening het zit er niet voor niets in dus gebruiken die handel🙂
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Chris » vr 3 jan 2020 16:09

RE.gif
Al dat vocht in je caravan...en een 5 liter boiler..
Houten wandjes die zonder kitrand of afdichting overgaan in een "douchebakje" en waar werkelijk alles kletsnat wordt??
Waarom fabrikanten zo een "natte cel" maken is mij een raadsel.
Verkooppraatje ????
Maak dan een echte en waterbestendige douche, dus een aparte ruimte daarvoor en waterdicht.
B.v. Sprite, die hebben dat al in hun 460 model... het kan echt wel goed..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Bospaadje
Berichten: 478
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door Bospaadje » vr 3 jan 2020 20:35

Bij ons slechts enkele malen gebruikt om onze jongste 1 jaar, beetje af te spoelen. Daarna alleen af en toe de wc. De douche/wc in de 540kmfe 2012 is dan ook niet echt bedoeld om te douchen, maar het zou wel kunnen in noodgevallen.
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4159
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Eigen douche in caravan gebruiken

Bericht door WillyL » za 4 jan 2020 00:04

Ik denk dat we 1* in de onze gedouched hebben en enkel omdat het echt nodig was (douche op doorgangscamping was brrrrrrr en vuil).
We gebruiken de douchekop aan de flexiebele buis soms om buiten de caravan een kom te vullen met warm water voor een plonsafwasje of gewoon wasje.
Verder is het een relatief natte cel om iets te laten drogen als het buiten niet kan (luifel niet gezet en regen).
Douchen kan met een plastieken gordijn dat je dan langs de wanden kan rondschuiven.

De doucheruomte is ook de toiletruimte. Het toilet gebruiken we wel meer, maar meestal alleen voor het lichtere werk en in geval van urgentie voor het meer stinkende product.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”