Gebruiksaanwijzing thermostaat ETI-1551 Magnum

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
khof56
Berichten: 4
Lid geworden op: do 1 mar 2018 19:02

Gebruiksaanwijzing thermostaat ETI-1551 Magnum

Bericht door khof56 » vr 2 mar 2018 22:03

Mede caravan en chalet bewoners, ik heb om mijn waterleiding een thermolint die gekoppeld is het type thermostaat: ETI-1551 van het merk "Magnum". Het aangezicht laat een schaalverdeling zien van cijfers die oploopt van 10-20-30-40-50 en eindigt met -10. Echter zou ik meer over de werking van de thermostaat willen weten, maar kan ik nergens op het web daar een gebruiksaanwijzing over vinden. Ik hoop langs deze weg dat er iemand is, die dit leest, zich herinnert een dergelijke gebruiksaanwijzing te hebben liggen.

groet, Karel.

martijn v o

Re: Gebruiksaanwijzing thermostaat ETI-1551 Magnum

Bericht door martijn v o » vr 2 mar 2018 23:04

Hij begint met -10 en eindigt bij +50.

Dat zijn de ingestelde temperaturen die je kan kiezen.
Met het kleine draaiknopje kun je de delta instellen van 0-6 graden.

Is wel een 230 volt ding, dus goede aarding van de waterleiding is wel aan te raden.

http://www.seikom-electronic.de/WebRoot ... /ETI_D.pdf

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Gebruiksaanwijzing thermostaat ETI-1551 Magnum

Bericht door janoniem » vr 2 mar 2018 23:08

ETI-1551.jpg
ETI-1551
ETI-1551.jpg (33.78 KiB) 1020 keer bekeken
Martijn was me net voor.
Kennelijk is de thermostaat zo eenvoudig dat alleen voor Fransen een handleiding wordt geleverd.
Beheers je die taal een beetje dan vind je op deze pagina een user manual (dat is modern Frans).
Het ding bevat een wisselrelais zodat je er eventueel ook een airco mee kunt schakelen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

khof56
Berichten: 4
Lid geworden op: do 1 mar 2018 19:02

Re: Gebruiksaanwijzing thermostaat ETI-1551 Magnum

Bericht door khof56 » za 3 mar 2018 17:24

Martijn en Janoniem,

Toppie deze info van jullie. Inderdaad geen Nederlandse beschrijving, maar in andere talen geeft de beschrijving van de thermostaat weer, dat ik er heel veel mee kan doen. Ik kan bv de thermolint om een drink watervat binden opdat die dan niet bevriest. Dit geldt ook voor al mijn koud water leidingwerk onder het chalet. Indien mijn leiding bevroren zou zijn, dan is deze in 15 minuten ontdooid als ik de thermostaat op bv +50 zou zetten. Voorts kan je de vloer van je chalet ermee verwarmen, indien je een vloerverwarmingsmat hebt aangelegd. Erger, je kunt er je koelkast op aansluiten om te laten koelen.

Bedankt boy's.

thumbup.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gebruiksaanwijzing thermostaat ETI-1551 Magnum

Bericht door WillyL » zo 4 mar 2018 09:06

RE.gif Dat snap ik nauw niet. Je bent net als mijn vrouw, die zet de termostaten ook altijd heel hoog om op te warmen.
Dit is NIET nodig, als het 15 graden is en je zet het ding dan op 10 zal het niet warmen, op 20 doet die het wel en even goed als op 50. Op 50 zal het enkel doorwarmen tot de temperatuur van de termostaat ook 50 bereikt is en dat is dan ook weerom te veel van het goekde. De snelheid van opwarmen hangt af van het verwarmingselement, en niet van de stand van de schakelende meter.
Om te ontdooien, of vriesbeveiliging is dus 10 of zelfs 5 graden voldoende, de meter moet dan wel in de buurt van de koudste plaats staan.
Het is een schakelaar, ofwel is er spanning, ofwel niet.

Indien het een vorstbeveiliging is op de leiding zou ik eerder opteren voor een voeler die tegen de leiding ligt of aanknelt. Dan meet die niet de omgevingstemperatuur, maar de temperatuur van de leiding en zal due iets frequenter uitvallen. Dit natuurlijk indien die termostaat die je hebt dit ook kan, want dan zit je goed.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

martijn v o

Re: Gebruiksaanwijzing thermostaat ETI-1551 Magnum

Bericht door martijn v o » zo 4 mar 2018 11:05

Precies en pas op het opwarmen van waterleidingen en stilstaand water is niet goed voor de legionella.
Leiding maximaal op 15 graden houden.
Lint erom voeler op de leiding. Isolatie erom en instellen op thermostaat.
Beter is om af te tappen.

Zoals altijd de schade ontstaat bij vorst want dan knapt de leiding.
De schade wordt zichtbaar bij dooi want dan gaat het lekken.

khof56
Berichten: 4
Lid geworden op: do 1 mar 2018 19:02

Re: Gebruiksaanwijzing thermostaat ETI-1551 Magnum

Bericht door khof56 » zo 4 mar 2018 17:35

Willy en Martijn, bedankt voor jullie bijdrage.
De thermostaat staat op 15 en er zit een voeler op de leiding. Komt de temperatuur onder de 15 graden buiten dan slaat hij aan. Ook de leiding geisoleerd.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”