Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Hans Gielen
Berichten: 146
Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20

Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Hans Gielen » ma 26 feb 2018 17:31

Ik ben mij aan het orienteren om een electrische auto aan te schaffen. Dat is de eenvoudigste stap.
Moeilijker wordt de caravanvakantie. Wij gaan in mei, juni en september op vakantie in Europa met onze Eriba Nova GL 435 die 1500 kg weegt. In die periode zouden we graag een stationcar (automaat) met trekhaak willen huren. Zijn er forumleden die een dergelijke construktie aangaan / ervaring hebben met langdurig huren?

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door nicolaas » ma 26 feb 2018 19:40

oldtimer kopen als 2e auto?
microhome 370 luxe

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Barreman » ma 26 feb 2018 23:40

Dat zou best een uitkomst zijn. Ik verhuurde mijn Outlander nog wel eens via Snappcar. Op 1 doos na die te laat terugkwam geen gedoe mee gehad.
Met de A8 4.2 van nu ben ik daar iets voorzichtiger mee. Lees: ik doe het nog niet. 1. Bang voor tokkies die willen scheuren 2. dit is wél een liefhebbersauto, de Outlander was een fiscaal liefje van me....
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Hobby Linka » di 27 feb 2018 06:33

Barreman schreef:.... Op 1 doos na die te laat terugkwam geen gedoe mee gehad. ....
Laten we het netjes houden hier.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Davendre » di 27 feb 2018 07:25

Het was inderdaad niet netjes van haar, maar denk niet dat ze hier meeleest mrgreen.gif .
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Sudwind450
Berichten: 114
Lid geworden op: za 28 dec 2013 19:57

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Sudwind450 » di 27 feb 2018 08:00

Hobby Linka schreef:
Barreman schreef:.... Op 1 doos na die te laat terugkwam geen gedoe mee gehad. ....
Laten we het netjes houden hier.
Vergeleken met de middelvinger van vorige week valt ie nog mee zucht.gif

Interessant topic, electrisch rijden is 11 maanden per jaar interessant, behalve in de vakantie.
fiscaal aantrekkelijk, stil, je kan de open gezette blèrpijpen van medeweggebruikers beter horen awhoea.gif.
Maar ja, om nu je besparing weer uit te geven aan een verhuurbedrijf... toch jammer.
Alles wat je thuislaat is meegenomen
VW Tiguan Comfortline Business R-Line 1.5TSI 130pk/220nm 2019 met Adria Adiva 432PS 1070/1300kg 2005

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door PD » di 27 feb 2018 08:06

RE.gif
En die ene maand geldt dan ook nog maar alleen voor die enkeling die zijn caravan weinig gebruikt knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Paul » di 27 feb 2018 09:16

Ik heb een paar jaar geleden wel eens gezocht naar een huur trekker omdat ik een voorloper kreeg waarvan ik niet zeker wist of hij mijn caravan kon trekken.
Huurauto met trekhaak was toen erg lastig te vinden (minimaal 1700 kg mogen trekken).
En als ik er een gevonden had was de prijs niet misselijk.
Veelal kwam je uit bij de busjes zoals een vito of transporter.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door nicolaas » di 27 feb 2018 09:23

er is uiteraard ook de optie van op transport zetten, of stalling met haal/bezorg service in het kampeerland van keuze.
paar jaar terug boden sommige automerken bij de aankoop van een e-auto, een gratis vakantieauto aan.
lijkt me iets om over te onderhandelen bij de aankoop.
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Micky » di 27 feb 2018 09:37

RE.gif

dat zal een soort actie zijn geweest je over de streep te trekken mrgreen.gif als ik dit allemaal zo lees wordt het wel erg beperkt allemaal, ik vraag me dan ook af of je niet beter de hut kunt verkopen en gewoon iets huren op de camping, wordt zo een enorm gepuzzel toch?
Ik zal een trekker blijven aanschaffen (ook als hij niet beschikbaar zou worden gesteld door mijn werkgever), wil vrij zijn en ook andere weekendjes weg met de caravan caravan.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

BanDoge
Berichten: 41
Lid geworden op: di 13 sep 2016 17:22
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door BanDoge » di 27 feb 2018 10:16

Voor die 5 maanden zou ik een goede caravan trekker kopen en hem daarna weer verkopen dat Is in mijn beleving de goedkoopste oplossing.
Hoe je het ook bekijkt het kost toch extra geld in deze situatie.
Volvo XC90 D5 gekieteld met een TEC 555K1
Ex caravan trekkers: Renault traffic 150 quickshift, Opel Zafira 2.2dti, Volvo v70 bi-fuel, V70 D5 geartronic.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Micky » di 27 feb 2018 10:21

scratch.gif

kan je dan niet beter gewoon het hele jaar doorrijden?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Toon1 » do 1 mar 2018 18:54

Ken je niemand of heb je iemand in de familie die wil ruilen van auto. scratch.gif
Hij elektrisch rijden en jij een goede trekker. thumbup.gif
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Micky » do 1 mar 2018 19:26

Van ruilen komt huilen, is toch een beetje mijn mening, heb het ook weer gezien bij mijn zwager die de auto van mijn schoonouders leende voor de vakantie, dikke deuk onderin de deur waarschijnlijk van open slaan tegen een laag muurtje of een kei, maar ja niemand weet er wat van en zat er 100% zeker niet op voor vertrek.
Collega leende ook zijn station aan aan andere collega, uitgeleefd van binnen met krassen op de kunststof delen [aschrik.gif]

ik begin er niet aan tenzij het mijn ouders zijn, die krijgen alles mee wat ze willen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Robertolini
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Robertolini » do 1 mar 2018 20:48

No way dat ik m’n spullen ga uitlenen, brengt alleen maar ellende volgens mij.
Ik vraag me overigens af welk godsvermogen je kwijt bent aan het langdurig huren van een knappe trekkert... vrees dat het schrikken wordt en je snel af bent van je plan van batterij auto... zwaaien.gif
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk

Hobby 540 FU 2021, lekker compleet 😋

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Conradi » do 1 mar 2018 21:28

On topic dan maar weer? :wink:

Ook ik heb me - net als TS - al eens afgevraagd of dat niet te regelen is. Ik zou ook dolgraag elektrisch gaan rijden, maar in de vakantie over iets beschikken dat de caravan kan trekken.

Ten eerste - het kan maar duidelijk zijn - kost dat geld want je gaat iets extras doen naast je standaard vervoer. De vraag voor mij is ook niet of dat financieel uitkomt met bijtelling zo. Verschillende leasemaatschappijen hebben dat al jaren geleden geprobeerd - kleine auto leasen voor een gunstige bijtelling en in de vakantieperiode iets groters - maar dat is allemaal een zachte dood gestorven. Onder de streep ben je gewoon duurder uit.

Los daarvan: het is er dus niet. Ja, je kunt een grote auto huren maar dat kost of de hoofdprijs en of je komt bij aanbieders als vakantievolvo terecht. Niet echt hoe ik het bedoeld had.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Micky » do 1 mar 2018 21:38

RE.gif

Dus de vraag is, doen we dit nu gewoon om goedkoper uit te zijn, of ECHT om het milieu te sparen, want als dat het geval is mag het best een paar duizend duurder zijn per jaar toch?
ik heb toch het gevoel dat het bij de meesten alleen maar is om goedkoper te rijden whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blefke
Berichten: 4601
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door blefke » do 1 mar 2018 21:41

nicolaas schreef:oldtimer kopen als 2e auto?
Mag je straks nergens mee de stad in ;-)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Micky » do 1 mar 2018 22:28

RE.gif

Met een echte wel en die van ons is te koop 44 jaar oud mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Toon1 » vr 2 mar 2018 11:09

De meeste denken dat je met elektrisch rijden het milieu spaart.
Hoe denk je dat de elektriciteit wordt opgewekt.
Of rijden de auto's alleen maar op zonnen en wind energie. whistle.gif
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Conradi » vr 2 mar 2018 13:57

RE.gif
Och ja, die opmerking komt ook altijd voorbij... :roll:

Zelfs als de elektriciteit uit een kolencentrale komt, is de totale uitstoot nog altijd lager in vergelijk met een verbrandingsmotor.
Los daarvan, hoe denk je dat benzine of diesel geproduceerd wordt? Of komt dat zo uit de grond? :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Micky » vr 2 mar 2018 14:43

RE.gif

Goed, maar voorlopig gebruikt mijn broer met de V60 D6 Plug-in gemiddeld 8 liter diesel op 100km (rijdt ook veel in Duitsland), daar zit ik met mijn zware rechtervoet en de 2.0TDi nog net onder, dus echt 1 dikke wassen neus is mijn persoonlijke mening, als je ziet dat mijn werkgever met een 3.0 diesel X5 in Duitsland ook op ongeveer 8 liter zit over de langere periode, qua rijstijl zijn die 2 vergelijkbaar en ik heb een wat zwaardere voet :oops:
mijn broer krijgt nu weer een gewone diesel en ik ken er meer die maar 1 malig een hybride aangeschaft/gereden hebben.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Michel1975 » vr 2 mar 2018 16:51

RE.gif
Als je de elektrische auto gebruikt waar die voor bedoeld is kan het een serieuze kostenbesparing zijn. Nadeel vaak is dat er werknemers zijn die een elektrische auto aanschaffen alleen voor de bijtelling en hem nergens aan een paal hangen. Dan zijn het inderdaad erg dure auto's doordat ze meer verbruiken al was het alleen maar vanwege het extra gewicht aan accu's. De overweging om bijvoorbeeld een Tesla te rijden als je dagelijks verplaatsingen het toelaten snap ik wel. Of ik hem mooi vind is een tweede. De discussie over opwekking is inderdaad altijd een beetje een dooddoener. Natuurlijk staat de ontwikkeling nog in de kinderschoenen maar je moet ergens beginnen. Hier tank ik van 4 keer in de maand 80 liter per keer naar anderhalf keer in de maand 45 liter. Das best leuk overhouden.
Nu ben ik alleen net iets te veel autofiel en dan is een PHEV niet echt een hoogtepunt. Dus mijn vrouw gaat er nu in rijden en die maakt ongeveer hetzelfde aantal kilometers.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Micky » vr 2 mar 2018 16:57

RE.gif

Klopt, mijn broer heeft hem niet zelf besteld trouwens, maar hij stond op de zaak toen hij begon met 120K erop, nu 180, wel een groot Volvo fan, dus in volle overtuiging de auto in ontvangst genomen komende uit een Octavia 1.6 greenline
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Electrisch rijden en voor de caravanvakantie auto huren

Bericht door Michel1975 » vr 2 mar 2018 17:01

Toch was die D6 niet eens zo heel slecht. Met volle accu's behoorlijk wat vermogen.
De techniek die er achter zit is wel ingenieus. Maar met dit weer loop je wel tegen de beperkingen op want de motor is nu echt wel nodig om de accu op temperatuur te krijgen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”