Gekke vraag: belading keukenkastjes

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Jilger » wo 24 jan 2018 09:11

Hallo allemaal,

Ik heb misschien een gekke vraag, maar hoe beladen jullie de keukenkastjes?

In eerste instantie was ik van plan alle pannen en al het servies in de lades onder het keukenblok te plaatsen en dan de levensmiddelen in de bovenkastjes.
Maar gezien het gewicht (pot pindakaas bijvoorbeeld) en de Rommel áls het toch uit het kastje komt zetten, lijkt het me nu misschien handiger om dit om te draaien. Dus al het servies en misschien de pannen naar boven en de levensmiddelen in de lades onder het keukenblok.

Hoe doen jullie dit en waarom?

Groet,

Jilger.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Cara-Fan » wo 24 jan 2018 09:19

Hey Jilger,

De onderste laden gaan bij ons de pannen en kookgerei in.

De bovenste kastjes het kunstof campingservies en b.v. de hogere dingen als een thermoskan. Maar zeker geen zware dingen.

Levensmiddelen die niet koel hoeven te blijven. Gaan in een boodschappentas/krat in de auto. Dus ook de pindakaas. Daar aangekomen kunnen de levensmiddelen op de planken in de omgebouwde hangkast.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door JanPunne » wo 24 jan 2018 09:41

Bij ons ongeveer hetzelfde als bij Jeroen.
Lichte spullen hoog, zwaardere spullen laag.
Kunststof borden, kopjes en schoteltjes, idem 2 theeglazen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door WillyL » wo 24 jan 2018 09:42

Flessen, biertjes ed onder het bed of zitbank. Pannen, messen, vorken ed. in de keukenkast onder pompbak, borden, rijst, pasta, brood en ook wat confituur, chocopasta in de kastjes bovenaan.
Maar we beperken wel de hoeveelheid van mee te nemen etenswaren, er kan per slot ook lokaal gekocht worden.
Wat we wel vrij veel meenemen is vegetariscche bucht, dat is bv in LDF niet erg veel te vinden en dus nemen we in de koelkast een voorraadje mee voor de dagen dat we niet op restaurant gaan. Ook een portie of 2-3 spaghettisaus in de diepvries.
We zijn met zijn 2-en dus geen al te grote verbruikers. Ik kan me voorstellen dat het met wat kinderen meer zal zijn.

Flessenwater is max 1 liter, we gebruiken immers een Britafilter en spuitwater met S odastream.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Ab » wo 24 jan 2018 09:50

Beladen doe je vlgs het gouden principe:
De auto zo zwaar mogelijk en de caravan zo licht mogelijk.
Potten pindakaas en mud piepers in de auto dus.
Verder nog alles wat mogelijk is uit de caravan halen en daar een plek voor in de auto vinden.
Dan zal je ervaren dat de reis veel meer ontspannen verloopt.

Zelfs volgeladen autotransporters die je inhaalt of die voorbij komen voel je helemaal niks meer van.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Aviva » wo 24 jan 2018 10:19

Sluit me aan bij de vorige reacties.

Hier ook alle servies en potten pannen zoveel mogelijk in de kastjes onder het aanrecht.
Wat lichte bekers en vers houd doosjes in de bovenkasten.
Boodschappen in een krat op de as, maar het liefst achter in de auto.

Afgelopen weekend op de Caravana weer een hele interessante presentatie gezien van de man die het ook in dit filmpje verteld: https://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw
Hij liet ons zien wat er gebeurt als je veel gewicht hoog plaatst, zowel in de caravan als erop of eraan. (airco, luifel etc).
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Cara-Fan » wo 24 jan 2018 11:17

RE.gif



Ik heb ook weer even staan kijken. Hij liet ook zien wat er gebeurd met het weggedrag als je een cassetteluifel, airco. satellietontvanger etc.. allemaal installeert. Dat zijn de caravans die doorgaans gekanteld op de zij liggen. Hij wou nog net niet zeggen doe niks in de bovenkastjes en monteer niks op het dak van de caravan. Anders hadden de andere standhouders hem er vast uit gemieterd vanwege tegenstrijdige belangen mrgreen.gif

Maar blijft een mooi voorbeeld dit! Er stond ook een Oudere meneer die al 40 jaar met de caravan onderweg was. Die zei dat hij geen centje pijn had met 2 elektrische fietsen op de dissel. Omdat hij dat compenseerde met zware spullen achter in de caravan. Hij wou er niet aan ondanks dat het voorbeeld anders liet zien.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Ab » wo 24 jan 2018 11:36

Die mensen heb je op dit forum ook.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Jilger » wo 24 jan 2018 12:24

Bedankt voor de snelle reacties!

Even voor alle duidelijkheid, ik weet dat de auto zo zwaar mogelijk moet zijn ten opzichte van de caravan. Daarom gaat de hele voortent + uitbouw + luifel in de auto. In de caravan gaat alleen eten, kleding en wat speelgoed.

De auto weegt leeg bijna 1500 kg. Daar komt dan nog baggage en 5 personen bij. De caravan weegt leeg nog geen 950 kg, dus qua gewichtsverhouding maak ik mij geen zorgen.

De keuken van de caravan staat netjes op de as. Nu nemen we niet heel veel eten mee op vakantie. Er is overall eten en drinken te koop. Maar bederfelijke dingen die ik anders bij terugkomst weg zou moeten gooien, gaan wel mee.
Hetzelfde geldt voor broodbeleg (pasta, pindakaas, jam, hagelslag etc.) Ik neem alleen mee wat thuis al open gemaakt is. Als het op is, koop ik op locatie wel nieuw beleg, maar dat moet dus wel ergens in. Ik was eigenlijk niet van plan om dit allemaal in een kratje te doen en dat pas op locatie een plekje in de caravan te geven.
Vandaar mijn gedachte om deze ontbijtspullen in een lade onder de keuken te zetten en dan de bekers, borden en bakjes in een bovenkastje van de keuken onder te brengen.

De waarschuwingen over veel gewicht hoog in de caravan wilde ik hiermee eigenlijk juist voorkomen. Afgezien van wat kleding in de bovenkastjes en dan dus wat spullen in de keuken, zit er nergens 'hoog' gewicht. (geen airco, geen vaste luifel, geen schotelantenne o.i.d.).

Dus... kan ik mijn keuken veilig thuis inpakken (wat mijn ouders al 100 jaar zo doen) of zou een kratje met levensmiddelen toch verstandiger zijn?
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door deusjevo » wo 24 jan 2018 12:38

Levensmiddelen en 1e levensbehoeften (bier en wijn) gaan bij ons gewoon in de caravankastjes maar wel de onderste kastje van het keukenblok.
Broodbeleg en andere lichtere dingen gaan in de bovenste kastjes van het keukenblok en dat keukenblok staat op de as.
De kleding gaat gewoon in de bovenkastjes voor en achterin de caravan, wij halen er voor het rijden niets meer uit, wel zorg ik dat de losse 20 liter watertank in de dissel met een liter of 5 gevuld is en dat de watertank voor het toilet (aan andere kant van de keuken op de as) ook een beetje gevuld is.
Afvaltank leeg ik altijd voor het rijden en doe er een bodempje water en Thetford vloeistof in voor mogelijk gebruik onderweg.
Dat gesjouw met kistjes vind ik allemaal maar niets en onnodig voor lichte dingen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Abve

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Abve » wo 24 jan 2018 15:27

_Jeroen_ schreef:Hey Jilger,

De onderste laden gaan bij ons de pannen en kookgerei in.

De bovenste kastjes het kunstof campingservies en b.v. de hogere dingen als een thermoskan. Maar zeker geen zware dingen.

Levensmiddelen die niet koel hoeven te blijven. Gaan in een boodschappentas/krat in de auto. Dus ook de pindakaas. Daar aangekomen kunnen de levensmiddelen op de planken in de omgebouwde hangkast.
En als je na een paar nachten weer vertrekt m.a.w. trekkende bent?
Gaan de boodschappen dan weer vanuit de kastjes in de tas en in de auto en ‘s-avonds weer in de caravan en .....
Lijkt mij een heel gedoe, elke keer. kus.gif

Bij ons gaat alles gewoon in de caravan.
Hooguit de tafel en stoelen gaan in de kofferbak.
Ideaal....

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door PD » wo 24 jan 2018 15:29

Abve schreef:En als je na een paar nachten weer vertrekt m.a.w. trekkende bent?
Gaan de boodschappen dan weer vanuit de kastjes in de tas en in de auto en ‘s-avonds weer in de caravan en .....
Lijkt mij een heel gedoe, elke keer. kus.gif
Ik vind ook dat er nogal moeilijk gedaan wordt over deze beperkte bijlading... vanzelfsprekend de wat zwaardere spullen in de keukenlades onderin maar de hangende keukenkastjes hoeven echt niet leeg te blijven whistle.gif In deugdelijk afgesloten bovenkastjes kan best wel een hele pot pindakaas staan hoor mrgreen.gif

Wij verplaatsen echt helemaal niets; ik zie ons elke 3 dagen alles al weer uitruimen awhoea.gif Ook het glaswerk staat bovenin; simpelweg omdat dit handig in het gebruik is.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Ab » wo 24 jan 2018 15:48

Dat begrijp ik.
Maar jouw situatie ( de mijne ook) is anders dan de doorsnee caravanner met een in verhouding lichte personenwagen.
Daarvoor is de gouden regel veel belangrijker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door PD » wo 24 jan 2018 15:59

RE.gif
Maar je kunt ook overdrijven knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Peter 1969 » wo 24 jan 2018 16:15

Bij mij staan ook de potten chocolade pasta en pindakaas "gewoon" bovenin de kastjes boven het keukenblok. Die paar kilo gecombineerd gewicht van een paar potjes verwacht ik niet van dat het de caravan en hele combinatie onstabiel kan maken.

Die potjes zijn er tot nu toe ook niet uitgevlogen, ondanks dat de caravan weleens flink over een onverwacht venijnige drempel hupt. En ik ook al eens een noodstop met nood uitwijk manouevre heb uitgevoerd voor een op de verkeerde weghelft rijdende Brit notabene in Oostenrijk.....er lag van alles door de caravan heen ( spullen die op de bedden lagen vooral ) maar niet de inhoud van de kastjes....

In mijn caravan ( en ik denk universeel ? ) moeten de deurtjes eerst openspringen en moeten de potjes over een behoorlijke rand tuimelen. Dat kan natuurlijk wel....maar waarschijnlijk na nog meer geweld. En of je je dan nog zorgen moet maken over een potje pindakaas dat gevallen is ?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Ab » wo 24 jan 2018 16:30

Nee natuurlijk niet.
Maar in grote lijnen zet je zwaar spul niet hoog.
50 potten pindasaus kan je beter op de as van de caravan zetten of nog beter..in de auto.
Veel kleine maar relatief zware dingetjes kunnen ongemerkt bij elkaar toch een heel gewicht vertegenwoordigen.
Best zinvol om daar aandacht aan te besteden.
Heel zeker als je rijdt met een personenauto die leeg lichter of maar iets zwaarder is dan de getrokken caravan.
Dan kan zoveel mogelijk gewicht uit de caravan overbrengen naar de auto een groot verschil maken.
En dat gaat dan over de veiligheid van je gezin.
In mijn ogen moet daar alles voor wijken.
Als dat betekent dat je 10 minuten met kratjes moet sjouwen..so what.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door PD » wo 24 jan 2018 16:37

Ab schreef:50 potten pindasaus kan je beter op de as van de caravan zetten of nog beter..in de auto.
50 potten pindakaas zou ik thuislaten awhoea.gif
Alles met mate, ook in de bovenkastjes van de caravan thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Abve » wo 24 jan 2018 16:38

Ab schreef:Dat begrijp ik.
Maar jouw situatie ( de mijne ook) is anders dan de doorsnee caravanner met een in verhouding lichte personenwagen.
Daarvoor is de gouden regel veel belangrijker.
Exact Ab, maar daarom geef ik ook enig tegengas.
Geen combinatie is hetzelfde en reageert hetzelfde.
Het is ook afhankelijk van de rijstijl van de chauffeur
Dat hoef ik jou niet uit te leggen.

Maar in de basis ('de gouden regel') heb je uiteraard gelijk.
Ik vond echter in dit geval enige nuance wel op z'n plek knipoog.gif

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door evr66 » wo 24 jan 2018 16:48

komt nog iets bij: als er een keer iets uit een kastje valt, liever een kunststof bord of beker dan een pot pindakaas van 500 gram. Vooral mbt schade aan aanrechtblad of vloer. dus zware dingen ook hierom zo laag mogelijk.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Micky » wo 24 jan 2018 17:09

PremiumDiscovery schreef:
Abve schreef:En als je na een paar nachten weer vertrekt m.a.w. trekkende bent?
Gaan de boodschappen dan weer vanuit de kastjes in de tas en in de auto en ‘s-avonds weer in de caravan en .....
Lijkt mij een heel gedoe, elke keer. kus.gif
Ik vind ook dat er nogal moeilijk gedaan wordt over deze beperkte bijlading... vanzelfsprekend de wat zwaardere spullen in de keukenlades onderin maar de hangende keukenkastjes hoeven echt niet leeg te blijven whistle.gif In deugdelijk afgesloten bovenkastjes kan best wel een hele pot pindakaas staan hoor mrgreen.gif

Wij verplaatsen echt helemaal niets; ik zie ons elke 3 dagen alles al weer uitruimen awhoea.gif Ook het glaswerk staat bovenin; simpelweg omdat dit handig in het gebruik is.
Wij ook niet, bij ons gaat alles op de plek waar het de hele vakantie ligt, maar wij hebben net als jullie een goede verhouding in gewicht tussen caravan en trekker.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door PD » wo 24 jan 2018 18:05

Micky schreef:Wij ook niet, bij ons gaat alles op de plek waar het de hele vakantie ligt, maar wij hebben net als jullie een goede verhouding in gewicht tussen caravan en trekker.
Een belangrijk deel van de caravans heeft de keuken in het midden en dan zitten de keukenkastjes ook vrijwel boven de as. Ingeval van een keuken in de kont heb je wel een punt(je).

Aan de andere kant: wanneer die 10 kg het verschil in stabiliteit maakt; moet je je afvragen of je wel met die combi wilt rijden scratch.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Mees

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Mees » wo 24 jan 2018 18:35

En,
jullie weten wie die man in dat filmpje is
en welke website hij heeft?

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Gerrie » wo 24 jan 2018 19:08

Wij doen helemaal geen boodschappen in de caravan, die paar dingen die meegaan staan in de auto. Er is tegenwoordig overal wel een supermarkt te vinden, dus waarom zou je ze meenemen van huis.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Abve

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door Abve » wo 24 jan 2018 19:15

RE.gif RE.gif

Er heeft een keer en artikel over hem in de KCK gestaan...
Het is volgens mij een gepensioneerde politieman.
Je komt hem op meerdere plekken tegen.
Maar z’n naam ben ik even kwijt mrgreen.gif

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Gekke vraag: belading keukenkastjes

Bericht door evr66 » wo 24 jan 2018 19:25

theo gerritse of gerritsen
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”