ANWB koerslijst

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Yaros vader
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 1 jan 2018 20:56

ANWB koerslijst

Bericht door Yaros vader » vr 12 jan 2018 15:01

Hallo allemaal,

Sinds kort zijn we op zoek naar een caravan (na jaren met de tent te hebben gekampeerd). We zijn op zoek naar een tweedehands, met name een Hobby 400 SF van zo'n 10 jaar oud. Ik zie dat deze voor ongeveer 10.000 euro wordt aangeboden (met tent, mover en in prima staat). Maar als ik de koerslijst van de ANWB erbij haal (https://www.caravankoopwijzer.nl/koerslijst) dan zou de dealer als basisprijs iets van 6000 mogen vragen. Nu snap ik wel dat extra's de prijs wat opdrijven, maar het verschil vind ik nogal groot. Wat is jullie mening hierover?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: ANWB koerslijst

Bericht door Jan van Vijven » vr 12 jan 2018 15:05

Wat de ANWB vind is een richtlijn, wat de dealer vraagt is iets heel anders. Jij schrijft “mogen vragen” helaas voor jou, hij mag vragen wat hij wil.

Tja, de caravan blijkt weer populair, ik vrees dat je weinig kunt uitrichten in deze.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: ANWB koerslijst

Bericht door PD » vr 12 jan 2018 15:05

De koerslijsten hebben in de huidige gespannen 2e hands markt nauwelijks enige waarde... ik schat in dat je voor zo'n caravan in een goede staat en met wat accessoires niet onder de € 8.000,- uitkomt en een vraagprijs van bijv. € 10.000,- vind ik dan echt niet vreemd.

Vragen staat vrij; krijgen is een 2e knipoog.gif

Kijk maar eens op MP wat daar te koop staat; dan krijg je een beter gevoel van de actuele vraagprijzen en marktwaarde.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Zapp
Berichten: 55
Lid geworden op: za 11 nov 2017 22:49

Re: ANWB koerslijst

Bericht door Zapp » vr 12 jan 2018 15:10

Ik ben onlangs hiermee ook geconfronteerd, ik schrok van de lage prijs die de ANWB publiceert. Totdat ik mijn inruilprijs ontving,bijna 2 x zoveel als de ANWB schrijft.
Uiteindelijk verkocht ik de caravan particulier wederom voor het dubbele wat ANWB schrijft. Het heeft met name een stukje te maken met de markt. Nieuwe caravan 's zijn duur, wat de 2e hands prijs opdrukt. Ik zou kijken of de marktprijs conform is met de staat van de caravan en van daaruit met een stukje gezond verstand tot aanschaf overgaan.
BMW 520i Touring sportline High Executive bj. 2020 - Tabbert Rossini Booster 490TD 2023 - Enduro mover EM305 volautomaat - Omnistore 9200 cassette luifel

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: ANWB koerslijst

Bericht door PD » vr 12 jan 2018 15:30

PremiumDiscovery schreef:De koerslijsten hebben in de huidige gespannen 2e hands markt nauwelijks enige waarde... ik schat in dat je voor zo'n caravan in een goede staat en met wat accessoires niet onder de € 8.000,- uitkomt en een vraagprijs van bijv. € 10.000,- vind ik dan echt niet vreemd.

Vragen staat vrij; krijgen is een 2e knipoog.gif

Kijk maar eens op MP wat daar te koop staat; dan krijg je een beter gevoel van de actuele vraagprijzen en marktwaarde.
Ter illustratie:
Ik heb zojuist onze oude caravan even ingevoerd die we in september 2017 hebben ingeruild voor ca. € 20.000,-
Volgens ANWB inruilwaarde: € 13.700,-
Volgens ANWB verkoopwaarde bij particulier: € 14.550,-
Volgens ANWB verkoopwaarde bij BOVAG bedrijf: € 15.450,-
Deze caravan staat momenteel bij Coppens te koop voor € 19.950,- ofwel onze inruilprijs.

Enige opties zijn een luifel en mover :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: ANWB koerslijst

Bericht door Chris » vr 12 jan 2018 16:52

Als ik die koerslijst invul met de gegevens van b.v. onze vorige caravan..
Dan snap ik dat hoe nieuwer de gezochte caravan, hoe kleiner de verschillen worden.
Bij 6 - 10 jaar oud gaan de verschillen echt opvallen, hutje van 3 jaar oud minder duidelijk dus.
De koerslijst berekening en de verkoopprijs van onze vorige caravan liggen minder ver uit elkaar dus... kan ook niet anders want dan kom je teveel in de buurt van de nieuwprijs.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: ANWB koerslijst

Bericht door PD » vr 12 jan 2018 16:55

RE.gif
Onze hut was bij inruil 4 jaar oud; dan vind ik gemiddeld € 5.000,- ofwel 25 %, toch een aanzienlijk verschil. Dat is die oude mover niet waard knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: ANWB koerslijst

Bericht door VIP » vr 12 jan 2018 17:23

De ANWB koerslijst wordt door handelaren misbruikt om een caravan zo goed koop mogelijk in te kopen, opties tellen dan niet mee.


Als je bij diezelfde handelaar dezelfde caravan wilt kopen kennen ze ANWB koerslijst niet en betaal je het volle pond plus alle opties.
Porsche + Tabbert

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: ANWB koerslijst

Bericht door Cara-Fan » vr 12 jan 2018 17:32

Onze caravan is sinds de aanschaf in 2016 alleen maar in waarde gestegen. De prijzen uit de koerslijst kloppen niet met de huidige marktwaarde. Het blijft een vreemde handel weenie.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: ANWB koerslijst

Bericht door PD » vr 12 jan 2018 18:13

RE.gif
Ik kreeg in september 2017 ook € 2.000,- meer terug voor dezelfde caravan dan in september 2016, en dat op de mogelijke aankoop van dezelfde nieuwe caravan; mooi verdiend dus, een jaar caravannen en zelfs geld toe mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: ANWB koerslijst

Bericht door nicolaas » vr 12 jan 2018 19:30

de anwb koerslijsten, voor auto's en caravans, is omgekeerd evenredig, met de door hen zelf gehanteerde prijzen, welke de laatste jaren letterlijk de pan uit rijzen
microhome 370 luxe

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: ANWB koerslijst

Bericht door janoniem » vr 12 jan 2018 20:36

RE.gif
En welke waarde zou een verzekering (uitgebreid risico) hanteren bij een total loss weenie.gif
Daar hoeven wij niet lang over na te denken!
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Zapp
Berichten: 55
Lid geworden op: za 11 nov 2017 22:49

Re: ANWB koerslijst

Bericht door Zapp » vr 12 jan 2018 20:41

RE.gif ja hoe zit dat eigenlijk? Welk tarief hanteren de verzekeraars als ze uitkeren? Is dat dan van de ANWB? Iemand ervaring hiermee?
BMW 520i Touring sportline High Executive bj. 2020 - Tabbert Rossini Booster 490TD 2023 - Enduro mover EM305 volautomaat - Omnistore 9200 cassette luifel

Yaros vader
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 1 jan 2018 20:56

Re: ANWB koerslijst

Bericht door Yaros vader » vr 12 jan 2018 21:18

Als ik dit zo lees dan wordt de ANWB koerslijst gebruikt voor inkopers die de particuliere verkopers voor wil houden dat hun caravan écht niet veel waard is, en verzekeraars die niet veel geld willen uitgeven. Verder heeft het dus niet veel waarde. Foei ANWB! Het zou mooi zijn als de ANWB hierop zou reageren.....

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: ANWB koerslijst

Bericht door VIP » vr 12 jan 2018 21:22

Zapp schreef:RE.gif ja hoe zit dat eigenlijk? Welk tarief hanteren de verzekeraars als ze uitkeren? Is dat dan van de ANWB? Iemand ervaring hiermee?
De actuele marktwaarde.

Die vergelijken ze meestal tussen een aantal sites zoals Marktplaats, Dealer websites enz.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: ANWB koerslijst

Bericht door Daphne » vr 12 jan 2018 23:47

Zapp schreef:RE.gif ja hoe zit dat eigenlijk? Welk tarief hanteren de verzekeraars als ze uitkeren? Is dat dan van de ANWB? Iemand ervaring hiermee?
Dat hangt van de soort verzekering af. Bij nieuwwaarde is het duidelijk. Je hebt ook nog aankoopwaarde verzekering. En voor de rest wordt dagwaarde uitgekeerd en dan zit de koerslijst (helaas) heel erg in de buurt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: ANWB koerslijst

Bericht door Peter 1969 » vr 12 jan 2018 23:53

Onlangs was groot en veelvuldig in het nieuws dat aanzienlijk meer mensen caravans en campers willen kopen. De economie schijnt aan te trekken en dan willen meer mensen bezit aan schaffen, en met al dat terrorisme lijkt een caravan of camper vakantie waarschijnlijk een veiliger optie dan vliegen. Goedkoper is het zeker niet per definitie.

Omdat er jarenlang weinig campers en caravans zijn verkocht ( vanwege de financiele crisis uiteraard ) zijn gebruikte campers en caravans relatief schaars.

De prijs van de ANWB zal de technische waarde heus wel zijn. Maar het is de economische waarde ( beschikbaarheid/hoeveelheid ) waar je mee te maken hebt. Die is relatief laag/schaars.

Ik kocht mijn destijds 13 jaar oude Knaus 550 voor 6000 euro. Waarschijnlijk teveel voor betaald ook nog. Nu 18 jaar oud is de vraagprijs voor exact hezelfde even oude model gestegen naar 7000 euro (!) ipv dat het gezakt is. De meeste auto's van 18 jaar worden gesloopt. Lijkt rare situatie. Caravans met stapelbedden zijn zeer gewild voor beginnende caravanners met kinderen. Ik zou net als de dealer waarschijnlijk meer kunnen vragen of laten opbieden. Maar ik wil hem helemaal niet kwijt, zeker nu niet. De technische staat is zeer goed, en na eigen aanpassingen zijn andere caravans niet eens snel interessant.

Aan de andere kant worden veel caravans maar ~1,5 maand per jaar gebruikt. Heel snel verslijten doen ze niet, zeker niet indien keurig onderhouden en lekvrij zijn. Uit de tijd raken qua model en interieur wel. Het interieur van mijn caravan is licht en modern vergeleken met oubollige ijken kleurige kasten/grijs gestoffeerde caravans van nog eerder maar vreselijk ouderwets vergeleken bij nieuwe caravans van nu. Maar dat schijnt dus minder te spelen als er gewoon (te) weinig beschikbaar zijn. Zolang dat duurt uiteraard....over een aantal jaar zal de balans wel weer hersteld zijn.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: ANWB koerslijst

Bericht door FWalraven » za 13 jan 2018 15:05

VIP Premium schreef:
Zapp schreef:RE.gif ja hoe zit dat eigenlijk? Welk tarief hanteren de verzekeraars als ze uitkeren? Is dat dan van de ANWB? Iemand ervaring hiermee?
De actuele marktwaarde.

Die vergelijken ze meestal tussen een aantal sites zoals Marktplaats, Dealer websites enz.

Bron?

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: ANWB koerslijst

Bericht door VIP » za 13 jan 2018 15:41

FWalraven schreef:
VIP Premium schreef:
Zapp schreef:RE.gif ja hoe zit dat eigenlijk? Welk tarief hanteren de verzekeraars als ze uitkeren? Is dat dan van de ANWB? Iemand ervaring hiermee?
De actuele marktwaarde.

Die vergelijken ze meestal tussen een aantal sites zoals Marktplaats, Dealer websites enz.

Bron?
Uitspraken dealers en ervaring.
Porsche + Tabbert

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: ANWB koerslijst

Bericht door graaf » zo 14 jan 2018 03:43

PremiumDiscovery schreef: Ter illustratie:
Ik heb zojuist onze oude caravan even ingevoerd die we in september 2017 hebben ingeruild voor ca. € 20.000,-
Volgens ANWB inruilwaarde: € 13.700,-
Volgens ANWB verkoopwaarde bij particulier: € 14.550,-
Volgens ANWB verkoopwaarde bij BOVAG bedrijf: € 15.450,-
Deze caravan staat momenteel bij Coppens te koop voor € 19.950,- ofwel onze inruilprijs.
Enige opties zijn een luifel en mover :lol:
En dan koop je na het hoogseizoen bij Coppens zo'n dubbel-asser met wel 15% korting mrgreen.gif
Bijlagen
IMG_6765.PNG
IMG_6766.PNG
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Abve

Re: ANWB koerslijst

Bericht door Abve » zo 14 jan 2018 07:32

VIP Premium schreef:De ANWB koerslijst wordt door handelaren misbruikt om een caravan zo goed koop mogelijk in te kopen, opties tellen dan niet mee.
Als je bij diezelfde handelaar dezelfde caravan wilt kopen kennen ze ANWB koerslijst niet en betaal je het volle pond plus alle opties.
Er is verschil tussen dealers en handelaren en dealers en dealers mrgreen.gif
Ik hen nu een caravan gekocht bij een dealer die gaat voor een duurzame relatie met de klant.
Ik kwam bij toeval bij hem terecht en het voelde, na een 2 uur durend gesprek, goed.
Zo van: ‘Ik vertrouw deze man en als we een goede deal kunnen maken, gun ik het hem’

Mijn caravan heb ik begin december ingeruild en een week later was hij verkocht aan een inwoner uit Duitsland.
De inruilprijs was ca 3500 euro boven de koerslijst vd ANWB.
Hij kende uiteraard de prijzen genoemd op de koerslijst maar we waren het eens dat in de huidige markt andere bedragen worden gehanteerd.

Bij de onderhandelingen had hij mij al verteld voor welke prijs hij de caravan op internet wilde zetten.
Verschil tussen inruil en vraagprijs dealer was 450 Euro.

De inruilprijs zou volgens ‘ de markt’ wel kloppen maar stond m.i. nog niet in verhouding met de totale kostprijs ( af-fabriek en extra opties welke door de dealer worden geïnstalleerd) van de nieuwe caravan.
Het gaat ten slotte om hetgeen ik netto moet bijbetalen.
Hij vond, na enig soebatten, dit reëel en we hebben elkaar gevonden in het berekenen van een fors lager arbeidsloon en nog wat dingetjes in het after sales-traject.

Al met al vind ik dat we beiden tevreden kunnen zijn.
Een hogere inruilprijs was voor hem niet interessant ( lees bespreekbaar) maar door deze wijze van handelen betaal ik heel veel, maar niet té veel. knipoog.gif
Uiteraard verdiend de dealer nog steeds goed aan mij, maar dat is zijn goed recht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: ANWB koerslijst

Bericht door PD » zo 14 jan 2018 08:41

graaf schreef: En dan koop je na het hoogseizoen bij Coppens zo'n dubbel-asser met wel 15% korting mrgreen.gif
De kenner ziet aan de 1e foto dat dit een oud model 2016 betreft want deze caravan heeft nog de oude gedeelde deur en bovendien met een te licht tandemstel knipoog.gif Een overjarige dus.

Overigens moet dit een oude screenshot uit zelfs eind 2016 zijn en hebben ze er sinds september 2017 van de 650 UFf nog maar één occasion uit 2016 staan voor € 34.950,-

Naast de ANWB koerslijst moet je dus ook wel weten waar je naar kijkt knipoog.gif

Leuk trouwens dat jij die oude screenshots bewaart, toch ook een Premium fan dus haphop.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: ANWB koerslijst

Bericht door graaf » zo 14 jan 2018 17:40

RE.gif Ik was bij Coppens afgelopen september voor iets anders. Effe door de showroom gelopen. Zo vaak kom ik niet in Best. Toen stonden er 3 dubbel assers in de aanbieding. Een week later las dat jij de knoop doorgehakt had. Dat wisten wij hier allemaal wel dat je hunkerde naar een dubbelasser. Je hebt het er vaak genoeg over gehad. En wij begrijpen dat ook wel. Als je met je twee collega dubbelassers in een rij staat als klein duimpje, zou ik ook zien dat ik bij de grote jongens ging horen. Toch?
Vind het prachtige caravans overigens. Maar niet mijn segment. Snap je? De screen shot maakte ik medio september toen die 3 of in de aanbieding stonden op internet.
Ja. Hij hebt allerlei extra opties er bij genomen toch. En 4 movers er onder. Knappe bak hoor. Hoop op met het CFW in april met de algemene rondleiding mee te lopen. Want je loopt natuurlijk wel wat meters in jullie paleis thumbup.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23440
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: ANWB koerslijst

Bericht door PD » zo 14 jan 2018 17:52

RE.gif
Sorry, in april zijn de wittebroodsweken van de nieuwe hut echt allang voorbij, dus geen rondleidingen meer knipoog.gif awhoea.gif Tegen die tijd heeft ie al op ca. 10 campings gestaan.

26 augustus kochten wij de één na laatste en op 30 augustus werd de laatste verkocht. Sinds eind augustus 2017 heeft Coppens dus al geen nieuwe 650 UFf's meer en ook het modeljaar 2018 was al uitverkocht, dus hoe jij op die eerder genoemde 15% korting komt is mij een raadsel scratch.gif

Maar we dwalen af knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: ANWB koerslijst

Bericht door graaf » ma 15 jan 2018 00:53

RE.gif Das wel vreemd toch? Op vrijdag 8 september stonden ze daar nog in de showroom en dit screenshot is toch echt van 2 september Hans knipoog.gif knipoog.gif knipoog.gif
En misschien had Coppens wel 6 Premiums in augustus?....... scratch.gif
Maar.....we dwalen af mrgreen.gif
Bijlagen
IMG_0089 (2).PNG
op 2 september nog in de aanbieding
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”