Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoeren?!

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door eurotrotter » di 2 jan 2018 21:19

RE.gif
Zodat T.S zich geen onterechte zorgen hoeft te maken omdat zijn caravan een ruime overcapaciteit heeft,en deze overcapaciteit totaal geen gevaar voor de verkeersveiligheid oplevert. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door Scout15 » do 4 jan 2018 09:13

Micky schreef:RE.gif

Nee hoor, hier staat het, het is alleen voor velen lastig om alleen te lezen wat er staat, men gaat verder denken en dat is niet nodig:

"2. gewicht van de aanhanger moet getrokken mogen worden met het betreffende voertuig volgens weergave op het kentekenbewijs van het voertuig"


dus gewicht aanhanger is bijv. 1500 maar mag max 2000 zijn, auto mag 1500 trekken, in de hele EU geen enkel probleem whistle.gif
Wel makkelijk voor de handhaving zo'n regel... Ze zullen dus altijd moeten wegen eer ze een oordeel kunnen vellen.

Nu even wat anders als ik een caravan koop.
- caravan leeggewicht op papier 1400kg, max beladen 1900kg
- auto leeggewicht op papier 1750kg, max beladen 2450kg.

Loop februari ga ik mijn E achter B halen, maar caravan wil ik al wel vast aanschaffen en ophalen. whistle.gif Zou ik deze combinatie mogen rijden? Ervan uitgaande dat ik onder de 3.5t blijf?
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19687
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door Daphne » do 4 jan 2018 09:17

RE.gif

Nee dat mag niet, want voor het rijbewijs moet je uitsluitend naar de papieren gewichten kijken. Daar hoeft geen weegbrug aan te pas te komen. Dus caravan pas ophalen als het E rijbewijs binnen Is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door Scout15 » do 4 jan 2018 09:28

RE.gif

Was al te mooi om waar te zijn. mrgreen.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19687
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door Daphne » do 4 jan 2018 09:43

Scout15 schreef:
Micky schreef:RE.gif

Nee hoor, hier staat het, het is alleen voor velen lastig om alleen te lezen wat er staat, men gaat verder denken en dat is niet nodig:

"2. gewicht van de aanhanger moet getrokken mogen worden met het betreffende voertuig volgens weergave op het kentekenbewijs van het voertuig"


dus gewicht aanhanger is bijv. 1500 maar mag max 2000 zijn, auto mag 1500 trekken, in de hele EU geen enkel probleem whistle.gif
Wel makkelijk voor de handhaving zo'n regel... Ze zullen dus altijd moeten wegen eer ze een oordeel kunnen vellen.
Het is ook logisch dat er altijd moet worden gewogen om te kijken of er geen maximum wordt overschreden. Ook wanneer de papieren gewichten overeenkomen wil dat nog niet zeggen dat het werkelijke gewicht klopt. Er kan dan net zo goed sprake zijn van overbelading.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door eurotrotter » do 4 jan 2018 11:54

Scout15 schreef:
Micky schreef:RE.gif

Nee hoor, hier staat het, het is alleen voor velen lastig om alleen te lezen wat er staat, men gaat verder denken en dat is niet nodig:

"2. gewicht van de aanhanger moet getrokken mogen worden met het betreffende voertuig volgens weergave op het kentekenbewijs van het voertuig"


dus gewicht aanhanger is bijv. 1500 maar mag max 2000 zijn, auto mag 1500 trekken, in de hele EU geen enkel probleem whistle.gif
Wel makkelijk voor de handhaving zo'n regel... Ze zullen dus altijd moeten wegen eer ze een oordeel kunnen vellen.

Nu even wat anders als ik een caravan koop.
- caravan leeggewicht op papier 1400kg, max beladen 1900kg
- auto leeggewicht op papier 1750kg, max beladen 2450kg.

Loop februari ga ik mijn E achter B halen, maar caravan wil ik al wel vast aanschaffen en ophalen. whistle.gif Zou ik deze combinatie mogen rijden? Ervan uitgaande dat ik onder de 3.5t blijf?
OM het juiste gewicht te bepalen wat opde weg staat zullen ze altijd moeten wegen.
OM te bepalen of je t juiste rijbewijs hebt hoeven ze alleen de MTM's van auto en caravan bij elkaar op te tellen.
Als je combi ,op papier,méér dan3500 kg weegt,maar op de weegbrug minder is ,heb je toch rijbewijs B/E nodig.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

thundercat
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door thundercat » za 6 jan 2018 07:17

Gisteren om 6.00 uur gaan rijden. Moesten net iets onder antwerpen zijn. Mooi op tijd op locatie en na de koffie alles checken/betalen en aankoppelen.
In het begin wel zweethandjes, nog nooit met een caravan gereden. Wel ervaring met een grote boot op een trailer. Rit ging prima en waren mooi op tijd bij de rdw. Papieren afgegeven en 10 minuten later mochten we de werkplaats in. Rondje onder de caravan, cassisnummer controleren, wat papieren invoeren in de computer en 10 minuten later was het geregeld.
Door naar huis. Kinders dolenthousiast en met zijn allen de caravan naar de stalling gereden.
Was uiteindelijk een makkie om te doen. Auto trok het prima en kwam na een rit van 200km (waarvan 50 binnendoor en 150 snelweg) op een verbruik van 1 op 8,7. Snelheid zo veel mogelijk op de 94 gehouden. Wind was er gelukkig niet zo veel maar wat er stond was wind mee.
Superblij met de caravan. Caravan is 6 maanden oud en eigenlijk alle optie's (behalve truma electrische verwarming) zoals we graag zouden willen zitten er op! Voortent zit zelfs nog in de doos.
Bedankt voor jullie tips!
20180105_120623.jpg
20180105_150210.jpg
20180105_150217.jpg

Ferdi

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door Ferdi » za 6 jan 2018 07:47

Netjes, het is allemaal niet zo moeilijk , als je je maar goed voorbereid.
Mooie caravan hoor.
Veel plezier ermee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door Micky » za 6 jan 2018 09:40

Mooie combi hoor, veel plezier ermee
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16183
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door Jan van Vijven » za 6 jan 2018 11:02

thumbup.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door Cara-Fan » za 6 jan 2018 16:58

Mooie combi en top dat alles gelukt is! thumbup.gif

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door Scout15 » za 6 jan 2018 17:22

Gefeliciteerd, ziet er goed uit! thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18152
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door deusjevo » za 6 jan 2018 18:30

Mooi ding hoor gefeliciteerd haphop.gif

Nog een vraagje, hoe ben je nu naar NL gereden, in NL eendagskenteken maar in België?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door Leentje » za 6 jan 2018 19:42

Gefeliciteerd! Wat een mooie jonge caravan. Veel veilige kms gewenst!

Wat moet ik me voorstellen bij het serviceluik met raam erin? Stop je zo een kind in bed? Vast niet. Schoonmoeder??
Of is het een combi van bedbereik en de ruimte eronder? Een bergruimte met raam lijkt me zinloos.
Mijn fantasie gaat me me aan de haal, foto's of uitleg zijn welkom ;-)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Ferdi

Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoeren?!

Bericht door Ferdi » za 6 jan 2018 20:10

Leentje, In bijgaand filmpje de uitleg over de ruimte achter de grote klep, welke zowel een garage kan zijn als de onderste slaapplek van het stapelbed.
Het een wat oudere versie maar met dezelfde indeling.
https://youtu.be/NDm8tghoJac


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

thundercat
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door thundercat » za 6 jan 2018 20:15

deusjevo schreef:Mooi ding hoor gefeliciteerd haphop.gif

Nog een vraagje, hoe ben je nu naar NL gereden, in NL eendagskenteken maar in België?
Ja heb het eendagskenteken er op gedaan en gewoon naar huis gereden. Heb het bij 3 verschillende instanties nagevraagd en niemand die het eigenlijk precies wist.
Ook tijdens de rdw keuring heb ik het gevraagd maar daar wisten ze het ook niet. Plaat er op en rijden maar..
Leentje schreef:Gefeliciteerd! Wat een mooie jonge caravan. Veel veilige kms gewenst!

Wat moet ik me voorstellen bij het serviceluik met raam erin? Stop je zo een kind in bed? Vast niet. Schoonmoeder??
Of is het een combi van bedbereik en de ruimte eronder? Een bergruimte met raam lijkt me zinloos.
Mijn fantasie gaat me me aan de haal, foto's of uitleg zijn welkom ;-)
Je kan er inderdaad van alles mee... Als je s'morgens de klep open doet dan kan je zo de voortent in rollen. Of vanuit de voortent ontbijt op bed afleveren.
Het is een garageklep en het onderste stapelbed kan je rechtop zetten. Je kan dan bijvoorbeeld fietsen of andere grote dingen naar binnen zetten.
IMG_9321.JPG

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door Chris » ma 8 jan 2018 16:21

Goed geregeld, goed gedaan en goed gekozen !! thumbup.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

JRijkmans
Berichten: 742
Lid geworden op: zo 9 okt 2005 20:17
Locatie: Friesland

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoere

Bericht door JRijkmans » ma 8 jan 2018 17:50

Thundercat, gefeliciteerd met deze mooie wagen. Fijn dat het allemaal zo vlot verlopen is. Veel plezier er mee. thumbup.gif
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoeren?!

Bericht door CaravanRacer » do 11 okt 2018 11:11

Een schitterende caravan thundercat!

Dit topic is natuurlijk begin van het jaar toen je hem ging ophalen. Kun je wat van je kampeer ervaringen delen?
Wij waren dit voorjaar met een Knaus 550 KU bezig en toen zei je ook al wat over deze caravan. Heb er ook een paar bekeken (online) die te koop staan, prachtig model. Ben benieuwd naar hoe jullie vakantie(s) waren.

thundercat
Berichten: 143
Lid geworden op: za 24 sep 2016 21:56

Re: Particulier een belgische caravan kopen en in nl invoeren?!

Bericht door thundercat » vr 12 okt 2018 21:59

RE.gif
We zijn dit jaar totaal 4 weken met de caravan op pad geweest. Wat hebben we genoten!! Met kleine kinderen op een kindercamping en dan ook nog eens goed weer is denk ik met elk type caravan genieten.
Onze ervaringen met deze caravan zijn heel positief. We zijn beginners en hebben geen enkel vergelijkingsmateriaal maar de caravan voldoet in alle opzichten aan onze verwachtingen.
We hebben 3 kleine kinderen van (tijdens de vakantie) 7 maanden, 3 en 5. De twee oudste sliepen heerlijk voorin in het stapelbed en de "kinderkamer" kunnen we met een gordijn afsluiten. Allebei een eigen lampje is ook altijd heel interessant. De jongste sliep nog in een campingbedje en die hadden we onder ons bed staan op de plek van de tafel. Die kleine zet het regelmatig om 5.30 op een brullen en dan konden we hem snel de fles geven en de oudsten sliepen lekker door. Tafel als extra tafeltje in de voortent gezet. Het zitje tegenover het stapelbed is door de jongens een paar keer gebruikt om rustig te kleuren of lego te bouwen.
Het zitje hebben we ook 2 nachten omgebouwd tot bed omdat mijn broer kwam logeren. Is voor iemand tot 1.90 prima te doen. kussens liggen comfortabel maar het plan is om er een topper op te kopen als de jongste ook voorin gaat slapen. Door de aanwezigheid van het campingbedje (en het goede weer) hebben we de rondzit nog niet gebruikt.
Het hefbed slaapt prima. Lekker comfortabel en je hebt best nog wel wat ruimte boven je. Ook is hij voor ons 1.85 en 1.68 ruim genoeg. Het is best even klimmen en je moet soms over elkaar heen klimmen om in bed te komen. Voor ons geen probleem maar kan me ook voorstellen dat dit voor sommige een nadeel kan zijn. Bij het omhoog duwen van het bed kunnen de dekbedden blijven liggen. De hoofdkussens moeten er wel af.
ik denk dat als je de caravan alleen in de zomer gaat gebruiken je ook prima zonder zo'n rondzit kan er er een vast bed van kan maken. (knaus 550ku?) Je gebruikt de caravan dan alleen om te slapen en de rest buiten of in de voortent. Wij willen de caravan ook in het voor- en najaar gaan gebruiken en dan is zo'n groeten rondzit zonder ombouwen natuurlijk weer ideaal. Lijkt me fantastisch om lekker warm binnen met zijn allen spelletjes te spelen. In de rondzit kan je met gemak met een man of 6 zitten.
Door de extra hoogte geeft het zowel in de caravan als in de voortent een ruimtelijk gevoel. Nadeel hiervan is een hogere caravan achter de auto (windvang) en het is iets lastiger om de pees van de voortent er doorheen te trekken. De grote klep vooraan is ideaal om bijvoorbeeld de tuinstoelen en het extra aangeschafte koelkastje voor in de voortent in te vervoeren. Wel oppassen om er niet te veel in te zetten. Ruimte genoeg maar het is ook gewicht.
Tijdens de vakantie een aantal keer bezoek gehad van nieuwsgierige (meer ervaren) medekampeerders. Je merkt dan dat de oplossing met het hefbed bij velen nog niet zo bekend is. Vooral de extra hoogte vonden ze erg ruimtelijk.
We zijn dus erg tevreden met de caravan en zijn blij dat we voor deze indeling gekozen hebben. Zoek je een caravan met een aparte kinderkamer voor 3 kinderen, een grote rondzit en een "vast" tweepersoons bed dan denk ik dat er in dit formaat weinig anders te vinden is dan de oplossing met het hefbed.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en als er nog vragen zijn dan hoop ik je te kunnen helpen.
Binnenkort hebben we de caravan nog een paar dagen voor de deur staan om hem winterklaar te maken dus mochten jullie een keer willen komen kijken dan kan dat uiteraard ook.

Groeten Dennis

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”