Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Abve

Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Abve » zo 19 nov 2017 22:30

Helaas heb ik de koopovereenkomst mbt de Dethleffs Exclusive 550 ER geannuleerd.
Reden is dat wij specifiek een voorraam in het slaapgedeelte van de caravan hebben besteld.
Hiervoor werd een fikse meerprijs berekend.

Nadat eerst de levering al met ruim 2 maanden werd uitgesteld, kreeg ik nu een mail van de dealer dat het plaatsen van een voorraam technisch niet mogelijk was en de caravan ‘dus met een dichte voorwand werd geleverd’.
Dit is voor ons een essentiële voorwaarde in de inrichting van de caravan, evenals enkele bedden, verzwaarde as, groot keukenblad en vloerverwarming.

De dealer trachtte het eea te bagatelliseren. Bovendien, zo werd gezegd, was de koop was nu eenmaal gesloten.Wilde ik er onderuit, dan moest ik maar een andere caravan bij hen kopen.
We hebben flinke discussies gevoerd en ik was er helemaal klaar mee. Arrogantie ten top.

Vervolgens heb ik een beroep gedaan op het zgn. ‘Conformiteitsbeginsel’, conform artikel 17, lid Burgerlijk Wetboek 7. http://www.conformiteit.nl/conformiteit ... antie.html
De verkoper is verplicht een product te leveren dat in overeenstemming met de koopovereenkomst is, dus conform de schriftelijke afspraak.

De koper kan hierbij trapsgewijs 4 eisen stellen:
- alsnog het ontbrekende leveren
- het product herstellen of vervangen
- financiële compensatie
- de overeenkomst ontbinden.

Aan de eerste 2 kon de dealer niet voldoen,
Hij kwam op het laatste moment nog met de optie dat de Dethleffsfabriek tóch nog een voorraam wilde plaatsen.
Dit leek mij vreemd. Het was technisch toch onmogelijk?
Ik heb via een andere dealer navraag laten doen bij de fabriek. Daar was het antwoord dat dit inderdaad onmogelijk was ivm de constructie van de caravan...

Financiële compensatie was voor mij niet aan de orde waarop de laatste eis ( ontbinden koopcontract) door mij schriftelijk werd verwoord.
Mocht hieraan niet worden voldaan, zou ik hen aangetekend in gebreke stellen om daarna het contract via de gerechterlijke weg te laten ontbinden.
Zover heeft de dealer het dus gelukkig niet laten komen.

We hadden eind augustus de Exclusive in Düsseldorf gekocht en waren erg verguld.
Nu volgde de teleurstelling. Een caravan kopen voor heel veel geld terwijl het toch niet hetgeen is wat je echt wilt is ook niet fijn.

In Düsseldorf hadden we nog een caravan gezien, die ook erg in onze smaak viel.
We hadden afgesproken dat als in Düsseldorf de koop van de Exclusive niet door zou gaan, om welke reden dan ook, we die andere nader zouden bekijken.

Ik had nooit gedacht dat ik dit merk ooit zou kopen, maar we vinden hem prachtig:

De Hobby Prestige 620 CL!!
Evenals de Exclusive 8 meter lang en 2.50 m breed.
Het betreft een tandemasser met laadvermogen van 2200 kg en een gigantische keuken, een eis van mijn vrouw!blij.gif
De caravan heeft wel een kleiner raam aan de voorzijde dan gewild maar daar moeten we maar aan wennen. Het is in ieder geval niet zo opgesloten als met een dichte wand.

We zijn nu in onderhandeling.
De caravan kan in mei 2018 worden geleverd.
Wordt vervolgd!

Ik heb bovenstaande vrij uitgebreid beschreven als waarschuwing.
Als koper heb je nl veel rechten, niet bij een ieder bekend.
Bij een conflict zal de verkoper je er vaak niet snel op wijzen en wordt er een compromis gesloten.
Dit kan prima zijn maar als het niet goed voelt hoef je niet ( snel) akkoord te gaan!
Let goed op dat alles goed in het contract wordt vermeld.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Conradi » zo 19 nov 2017 22:48

Wat een ellende, het kopen van een mooie nieuwe caravan zou toch iets moois moeten zijn :(

In de caravanwereld gaat alles nog ene beetje op z’n jan boeren fluitjes. Kennelijk kan een dealer dus per ongeluk een optie bestellen dat niet leverbaar is. Met alle ellende van dien.

Je hebt gelijk dat consumenten sterk staan, maar het is een juridisch verhaal. Als je er niet de weg in weet, raad ik aan om juridische bijstand te bellen. Ik heb zoiets nu aan de hand - met een heel ander soort product - en hoewel dat onder hetzelfde artikel valt, zitten er ook allerlei valkuilen verscholen. Rechtsbijstand weet dat.

Succes met je nieuwe caravan, hopelijk krijg je ‘m op tijd thumbup.gif
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door PD » zo 19 nov 2017 23:11

De weg op bovenstaande wijze ernaartoe wens je vanzelfsprekend niemand toe, maar achter een Disco hoort natuurlijk wel een tandem hè knipoog.gif

Spannend, jullie onderhandelingen, ik ben benieuwd naar de uiteindelijke configuratie van de caravan... Airco, Mover, Vloerverwarming etc. mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Abve » zo 19 nov 2017 23:13

RE.gif RE.gif
Inderdaad, een goede aanvulling.
Ik kan mij in deze materie goed redden maar anders is het zeker een goede zaak contact op te nemen een vorm van rechtsbijstand.
Overigens is ook bij ondernemers het betreffende artikel niet altijd even duidelijk.
De Bovag heeft niet voor niets een ‘tiplijst’ ter beschikking gesteld.
https://issuu.com/bovag/docs/bk-nr03_al ... 0/11792272

Abve

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Abve » zo 19 nov 2017 23:19

RE.gif RE.gif

Woensdag gaan we verder onderhandelen.
Het voordeel is dat je niet op een kilootje hoeft te beknibbelen.
Dat geeft ook een lekker gevoel blij.gif
Ik kom er zeker op terug.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door MarcoC » zo 19 nov 2017 23:20

Wat een ellende zeg boos.gif ..... maar gelukkig ben je er niet "ingestonken" thumbup.gif
Veel succes met de Hobby knipoog.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door karelV » zo 19 nov 2017 23:47

Zeker een ellende vwb de Dethleffs boos.gif Maar kom op.........het wordt een feest met de Hobby love.gif love.gif knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Barreman » ma 20 nov 2017 00:38

Die 620 komt wel in de buurt van onze ideale caravan. Je zult er vast geen spijt van krijgen. Hoe jammer en vervelend ook dat het zo is gelopen.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Hans1954 » ma 20 nov 2017 00:43

Het is op zich goed dat de partijen na overleg tot ontbinding van de koopovereenkomst kwamen. Ik vrees alleen dat deze zaak voor de rechter toch geen hamerstuk geweest zou zijn. Inderdaad staat een voorraam niet in de optielijst. Daarmee is nog niet gezegd dat het technisch niet mogelijk zou zijn. Integendeel. Zat caravans die een voorraam hebben en dan moet de caravan constructief wel heel erg afwijken van andere caravans. En dat geloof ik niet. De fabriek gaf later wel de mogelijkheid. Verder is het niet zo dat non-conformiteit bij elke afwijking tot een geslaagd beroep leidt. Wel als de wens genoemd wordt als ontbindende voorwaarde. In dit geval had de rechter gaan kijken of het raam het punt was waarop het hing. Eerlijk gezegd geloof ik dat niet. Mijn eigen ervaring in mijn caravan, die ongeveer gelijk is als dat jij beoogde, is dat het raam dicht is en dat ook blijft. Kortom ik geloof dat de rechter in dit geval geoordeeld had dat het gemis van het raam als minder belangrijk gold. En dus geen grond voor ontbinding. Maar goed dat je toch de caravan krijgt die je wenst. Heel veel mooie vakanties gewenst.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Ferdi

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Ferdi » ma 20 nov 2017 04:56

Aldus de rijdende (met caravan) rechter :-)

Alleen er klopt iets niet in je betoog.
Je schrijft dat de fabriek later alsnog de mogelijkheid gaf voor het plaatsen van een raam, maar dat was de dealer en niet de fabriek.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Abve

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Abve » ma 20 nov 2017 07:46

RE.gif
Helaas Ferdi.
Je conclusies zijn onjuist. :(

Abve

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Abve » ma 20 nov 2017 07:51

Barreman schreef:Die 620 komt wel in de buurt van onze ideale caravan. Je zult er vast geen spijt van krijgen. Hoe jammer en vervelend ook dat het zo is gelopen.
Fijn om te lezen, Barreman!
Dank.

Abve

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Abve » ma 20 nov 2017 07:52

karelV schreef:Zeker een ellende vwb de Dethleffs boos.gif Maar kom op.........het wordt een feest met de Hobby love.gif love.gif knipoog.gif
Haha thumbup.gif

Ferdi

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Ferdi » ma 20 nov 2017 08:19

Abve schreef:RE.gif
Helaas Ferdi.
Je conclusies zijn onjuist. :(
Ik gaf een reactie op Hans1954


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Hans1954 » ma 20 nov 2017 08:25

RE.gif Lees het stuk van TS nog even aandachtig door.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Abve

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Abve » ma 20 nov 2017 08:32

Abve schreef:RE.gif
Helaas Ferdi.
Je conclusies zijn onjuist. :(
Ik kreeg nog een reaktie á la Ferdi.
Misschien ben ik onduidelijk geweest:

1. De Dethleffsfabriek wijst de optie voor een raam aan de voorzijde af.
Reden is dat men in het verleden hier geen goede ervaring mee heeft gehad en besloten hebben dit niet meer te leveren ( volgens mij is dit besluit vóór de serie 2017 genomen.

2. De dealer overweegt zelf een raam er in te zetten, maar ziet hier vanaf vanwege de risico’s.
Overigens hoorde ik toen pas de motivatie van de fabriek.
Had ik het direkt geweten, had ik het zelf niet eens gewild.

3. Toen ik bezwaar maakte en de koop wilde ontbinden, heeft de dealer weer contact met de fabriek opgenomen.
De fabriek zou nu wel toestemming hebben gegeven!! weenie.gif

4. Ik vond dit vreemd. Een andere dealer heeft met de fabriek gebeld.
De fabriek ontkent: Nooit en te nimmer een raam aan voorzijde onder fabrieksgarantie bij de 550 ER

Ik was er klaar mee...

Groet Abve

Abve

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Abve » ma 20 nov 2017 08:34

Sorry Ferdi.
Nu lees ik je 2e reaktie pas...

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Daphne » ma 20 nov 2017 09:00

Gelukkig kon je de koop ontbinden. Een voorraam (in het slaapgedeelte) is voor ons ook een harde eis. Niet iedereen begrijpt dat, maar wij hadden de meerprijs er voor over. Was ook een reden om bepaalde merken links te laten liggen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Hans1954 » ma 20 nov 2017 09:18

RE.gif Het verhaal leert dus dat dit soort harde eisen als ontbindende voorwaarde in de koopovereenkomst opgenomen moeten worden. Vaak is er ook een bepaling dat uitvoeringen zomaar veranderd kunnen worden. Weg laten strepen! Overigens denk ik dat de technische onmogelijkheid van dat voorraam alleen in het productieproces zit. Juridische aspecten gaan een steeds grotere rol spelen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Kingpin1966 » ma 20 nov 2017 09:42

Daphne schreef:Gelukkig kon je de koop ontbinden. Een voorraam (in het slaapgedeelte) is voor ons ook een harde eis. Niet iedereen begrijpt dat, maar wij hadden de meerprijs er voor over. Was ook een reden om bepaalde merken links te laten liggen.
Dat een een voorraam in een dichte voorwand van een caravan laten zetten constructietechnisch niet mogelijk is kan natuurlijk altijd.
Het zou alleen handiger geweest zijn dit meteen te vermelden, het verbaasd me dan ook enigszins dat de verkoper op de beurs dit blijkbaar niet wist.
De "koop" is daar immers gesloten.
Want als eerder was gemeld dat het voorraam om constructietechnische redenen niet kon worden geplaatst dan was de koop helemaal niet doorgegaan.

Maar hopen dat je met de Hobby meer geluk hebt.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Jan van Vijven » ma 20 nov 2017 09:47

Ik geloof niet dat de rechter dit raam zomaar van tafel veegt, sommige hier zien dat als harde eis en waarom niet?
Dit soort eenzijdige veranderingen komen het kampeer/leef genot niet ten goede.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Daphne » ma 20 nov 2017 10:06

Kingpin1966 schreef:
Daphne schreef:Gelukkig kon je de koop ontbinden. Een voorraam (in het slaapgedeelte) is voor ons ook een harde eis. Niet iedereen begrijpt dat, maar wij hadden de meerprijs er voor over. Was ook een reden om bepaalde merken links te laten liggen.
Dat een een voorraam in een dichte voorwand van een caravan laten zetten constructietechnisch niet mogelijk is kan natuurlijk altijd.
Ik denk eerder dat het om productiebeleid gaat en dat dit soort aanpassingen niet in het beleid passen. Een voorraam is bij Dethleffs constructietechnisch wel mogelijk als er ipv een bed een rondzit aan de voorzijde van de caravan zit. Waarschijnlijk is die dealer daar van uit gegaan en heeft gedacht dat dit ook bij een bed mogelijk is. Fendt heeft ook geen mogelijkheid om een voorraam te nemen als het bed aan de voorzijde zit, maar bij een rondzit aan de voorzijde is een raam weer standaard. Constructietechnisch kan het wel.

Voor ons was het duidelijk dat het bij onze caravan wel kon. Het stond immers op de optielijst en we zaten in een showroommodel waar deze optie was aangebracht. Ik zou het wel af fabriek willen en niet achteraf door een dealer laten doen. Ik snap de keuze van ontbinding daarom heel goed.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Cara-Fan » ma 20 nov 2017 10:15

Gefeliciteerd met de mooie Hobby :)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Kingpin1966 » ma 20 nov 2017 10:18

@ Daphne

Als het een bewuste keuze is om dat niet te doen dan vind ik nog dat men zo eerlijk had moeten zijn en dat gewoon had moeten zeggen.
Of die optie gewoon niet moeten aanbieden.
Maar niet eerst ja zeggen en vervolgens nee verkopen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Koopovereenkomst Dethleffs Exclusive ontbonden!

Bericht door Daphne » ma 20 nov 2017 10:24

RE.gif

Als het een bewuste keuze is, dan is dat de keuze van de fabriek en die heeft geen contact met de kopers.

Ik denk dat de dealer te goeder trouw heeft gehandeld en niet willens en wetens een voorraam heeft verkocht terwijl deze wist dat het niet kon. Op zulke problemen zitten ze niet op te wachten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”