Vlakke zijwand of niet?
Vlakke zijwand of niet?
Allen, wij hebben ons oog laten vallen op een LMC 582E.
Aangezien wij deze caravan nieuw aankopen hebben we de keuze uit een vlakke zijwand of de "oudere oneffen" zijwand.
Welke heeft jullie voorkeur en vooral waarom?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Aangezien wij deze caravan nieuw aankopen hebben we de keuze uit een vlakke zijwand of de "oudere oneffen" zijwand.
Welke heeft jullie voorkeur en vooral waarom?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Re: Vlakke zijwand of niet?
Vlakke plaat is heel mooi en ook heel goed te reinigen.
De bobbeltjesplaat is echt lastiger te cleanen.
Chris
De bobbeltjesplaat is echt lastiger te cleanen.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Vlakke zijwand of niet?
Persoonlijk vind ik de grove hamerslag niet mooi en zou dan eerder voor een gladde beplating kiezen. Onze caravan heeft een wand met een veel fijnere structuur, dat vind ik persoonlijk het mooist, ook omdat je bij een gladde beplating uiteindelijk toch het spantenwerk gaat zien en ook eventuele krasjes beter opvallen.
Reinigen lijkt me voor beiden weinig problemen op te leveren, zeker wanneer je de caravan goed in de 123 spuitwax houdt Onze eerste 2 caravans hadden ook de grove hamerslag, kwestie van tijdig wassen
Reinigen lijkt me voor beiden weinig problemen op te leveren, zeker wanneer je de caravan goed in de 123 spuitwax houdt Onze eerste 2 caravans hadden ook de grove hamerslag, kwestie van tijdig wassen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Vlakke zijwand of niet?
Ik wil nooit meer een gladde beplating je ziet iedere oneffenheid van de constructie.
Het schoonhouden van de bobbeltjes plaat is geen probleem gewoon goed in de was houden .
Succes met uw aankoop.
Het schoonhouden van de bobbeltjes plaat is geen probleem gewoon goed in de was houden .
Succes met uw aankoop.
Re: Vlakke zijwand of niet?
RE.gif Dan moet je ook geen caravan nemen met een inwendige constructie. Bij mijn caravan is die er niet en zie je hem dus ook niet.
Ik zou altijd voor glad gaan. Zwarte strepen veeg je er met een doek zo af, ideaal.
Ik zou altijd voor glad gaan. Zwarte strepen veeg je er met een doek zo af, ideaal.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Vlakke zijwand of niet?
Wij hebben zelf ook gladde beplating en voor het schoonmaken zou ik echt niet anders meer willen, echter bij mij tekent er inderdaad wel wat constructie af, maar bij de huidige LMC zal dat niet meer het geval zijn. Gladde beplating is wel zwaarder en beinvloed dus het laadvermogen.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Vlakke zijwand of niet?
Na een Knaus met gladde beplating, wat ons goed was bevallen, kregen we een Fendt waar je kon kiezen uit hamerslag of hamerslag
Nu een LMC met weer gladde beplating omdat wij vinden dat het de caravan veel mooier maakt. In ons geval hoorde daar ook een andere striping bij.
Wat wellicht niet iedereen meteen opvalt is dat de plaat van de gladde zijwand uit één stuk bestaat. Je hebt dus niet zoals bij hamerslag plaat, de horizontale naad halfweg die bij de iets luxer uitgevoerde caravans wordt weggewerkt achter een strip.
De opmerkingen over de zichtbaarheid van erachter zittende spanten en de krasgevoeligheid zijn wáár, maar dienen niet groter te worden gemaakt dan ze zijn.
Vaak vallen die dingen, kijkend alleen onder een bepaalde hoek op.
Gevoelsmatig heb ik ook de indruk dat de toplaag van de gladde beplating harder (lees krasvaster) is dan die van hamerslagplaat.
Ik kan me niet herinneren dat er door toedoen van ons, in de 10 jaar dat we de Knaus gehad hebben, een kras of buts is bijgekomen (hij had al wat krasjes)
Het is ook maar net hoe je je spulletjes behandeld, (en een beetje geluk hebben)
Bij de huidige LMC was die gladde beplating wél een optie! Standaard gewoon hamerslag maar met bijbetaling voor een extra-pakket kreeg de caravan gladde beplating, andere (gladdere) ramen, een deur met verzonken scharnieren en lichtmetalen wielen.
Nu een LMC met weer gladde beplating omdat wij vinden dat het de caravan veel mooier maakt. In ons geval hoorde daar ook een andere striping bij.
Wat wellicht niet iedereen meteen opvalt is dat de plaat van de gladde zijwand uit één stuk bestaat. Je hebt dus niet zoals bij hamerslag plaat, de horizontale naad halfweg die bij de iets luxer uitgevoerde caravans wordt weggewerkt achter een strip.
De opmerkingen over de zichtbaarheid van erachter zittende spanten en de krasgevoeligheid zijn wáár, maar dienen niet groter te worden gemaakt dan ze zijn.
Vaak vallen die dingen, kijkend alleen onder een bepaalde hoek op.
Gevoelsmatig heb ik ook de indruk dat de toplaag van de gladde beplating harder (lees krasvaster) is dan die van hamerslagplaat.
Ik kan me niet herinneren dat er door toedoen van ons, in de 10 jaar dat we de Knaus gehad hebben, een kras of buts is bijgekomen (hij had al wat krasjes)
Het is ook maar net hoe je je spulletjes behandeld, (en een beetje geluk hebben)
Bij de huidige LMC was die gladde beplating wél een optie! Standaard gewoon hamerslag maar met bijbetaling voor een extra-pakket kreeg de caravan gladde beplating, andere (gladdere) ramen, een deur met verzonken scharnieren en lichtmetalen wielen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Vlakke zijwand of niet?
Volgens mij is dat ook zo. Wij hebben nu onze tweede caravan met gladde beplating. Ik vind het veel mooier en geeft een luxe uitstraling. Was voor ons een reden om niet voor een caravanmerk te gaan waar je die keuze niet had.JPGeetje schreef:Gevoelsmatig heb ik ook de indruk dat de toplaag van de gladde beplating harder (lees krasvaster) is dan die van hamerslagplaat.
BTW, een tentstokschade zie je eerder (en erger) op een hamerslagplaat dan op gladde beplating.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Vlakke zijwand of niet?
Wij hebben ook gladde beplating goed schoon te houden/poetsen is helemaal strak dus geen zichtbare staanders of i.d.
zou niet anders willen
Arie
zou niet anders willen
Arie
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Vlakke zijwand of niet?
Wij hebben ooit een "gladde" gehad en vonden het nogal besmettelijk.
Wij zouden er niet meer bewust voor kiezen, maar mocht het zo zijn laten we een nieuwe er niet voor staan.
Wij zouden er niet meer bewust voor kiezen, maar mocht het zo zijn laten we een nieuwe er niet voor staan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Vlakke zijwand of niet?
Voorkeur heeft een bobbeltjesplaat.
Schoonmaken is geen issue.
Als was gebruik ik spuitwax van 123.
Op een gladde plaat zie je echt elke oneffenheid.
Zeker als je wat langer met een caravan wilt doen ga je op een gegeven moment alles zien.
Ik vind het wel mooier, een gladde plaat.
Schoonmaken is geen issue.
Als was gebruik ik spuitwax van 123.
Op een gladde plaat zie je echt elke oneffenheid.
Zeker als je wat langer met een caravan wilt doen ga je op een gegeven moment alles zien.
Ik vind het wel mooier, een gladde plaat.
Re: Vlakke zijwand of niet?
coucou
Een vlakke plaat vind ik gemakkelijk om bv via zuignap natte jassen op te hangen die dan geen vocht in de caravan brengen
gemak is voor mij belangrijker dan uitstraling
Maluan
Een vlakke plaat vind ik gemakkelijk om bv via zuignap natte jassen op te hangen die dan geen vocht in de caravan brengen
gemak is voor mij belangrijker dan uitstraling
Maluan
Re: Vlakke zijwand of niet?
Ook wij hebben gladde beplating en zouden niet anders meer willen. het maakt enorm makkelijk schoon. Adria gebruikt kunststof, dat meer een eiglans heeft in vergelijk met het hoogglans gladde aluminium.
Let er wel op dat gladde aluminium plaat wat dikker is dan de hamerslag variant. Een caravan met gladde aluminium beplating is al snel zo'n 30 kg zwaarder en dat gaat af van je laadcapaciteit.
Let er wel op dat gladde aluminium plaat wat dikker is dan de hamerslag variant. Een caravan met gladde aluminium beplating is al snel zo'n 30 kg zwaarder en dat gaat af van je laadcapaciteit.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Vlakke zijwand of niet?
Het voordeel van vlakke plaat is ook dat een deukje of diepe kras makkelijker en goedkoper te herstellen is. Iedere autospuitert kan dat.
Bij bobbeltjesplaat kan je alleen bij Profile Repair terecht.
Veel maakt dat echter niet uit als je een goede verzekering hebt..het eigen risico maakt niet uit.
Bij bobbeltjesplaat kan je alleen bij Profile Repair terecht.
Veel maakt dat echter niet uit als je een goede verzekering hebt..het eigen risico maakt niet uit.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Vlakke zijwand of niet?
Ik vind de gladde beplating ook mooier maar het is niet doorslaggevend bij de keuze geweest.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Re: Vlakke zijwand of niet?
Ik zou ook glad nemen. Daar had Hobby de Premium nog mooier mee kunnen maken...
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Vlakke zijwand of niet?
Misschien zelfs wel acceptabel
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Vlakke zijwand of niet?
RE.gif
Oei Jan... da's glad ijs hoor...
Chris
Oei Jan... da's glad ijs hoor...
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Vlakke zijwand of niet?
Pino schreef:Ik zou ook glad nemen. Daar had Hobby de Premium nog mooier mee kunnen maken...
Nou Pino dat ben ik totaal niet met je eens, de Premium zoals ie nu is qua beplating is een plaatje en denk niet dat ie met gladde beplating mooi had geweest. Maar zoveel mensen zoveel............
Caravan die getrokken wordt door een auto
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Vlakke zijwand of niet?
Zijn die bobbeltjes ook nog ergens goed voor ? Lagere luchtweerstand of iets dergelijks ? ( geforceerd loslaten van de laminaire luchtstroom )
Re: Vlakke zijwand of niet?
Nee hoor, door de bobbeltjes (hamerslag) krijg je een betere stijfheid in de plaat en kun je met een ik dacht 0,2mm dunnere plaat in bobbeltjes uitvoering net zo sterk maken als de gladde plaat. De mini hamerslag plaat zoals onze Tabbert had en de Hobby Premium ook heeft zit daar tussen in. Het heeft dus met gewicht en kosten (minder aluminium) besparing te maken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Vlakke zijwand of niet?
Bedankt allemaal voor jullie reacties
Een gladde zijwand is natuurlijk ook wel een meerprijs van +/- 2000,00€. Het zal een moeilijke keuze worden maar we komen er wel uit.
Een gladde zijwand is natuurlijk ook wel een meerprijs van +/- 2000,00€. Het zal een moeilijke keuze worden maar we komen er wel uit.
Re: Vlakke zijwand of niet?
RE.gif
Ik neem aan dat de gladde beplating, even als vorig jaar in een extrapakket valt, zodat je door dat geld niet alleen die beplating krijgt maar ook nog een aantal andere extra's.
Bij onze LMC Maestro kostte dat pakket rond de €1900,- en bevatte buiten de gladde wanden ook mooiere ramen die vlakker in de opbouw zitten, lichtmetalen wielen en een buitendeur waarvan de scharnieren verzonken zitten. Allemaal zaken die het geheel wat esthetischer maken
Ik neem aan dat de gladde beplating, even als vorig jaar in een extrapakket valt, zodat je door dat geld niet alleen die beplating krijgt maar ook nog een aantal andere extra's.
Bij onze LMC Maestro kostte dat pakket rond de €1900,- en bevatte buiten de gladde wanden ook mooiere ramen die vlakker in de opbouw zitten, lichtmetalen wielen en een buitendeur waarvan de scharnieren verzonken zitten. Allemaal zaken die het geheel wat esthetischer maken
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Vlakke zijwand of niet?
Bedenk dat je de luxe hebt om die keuze te makenWesley schreef:Het zal een moeilijke keuze worden maar we komen er wel uit.
Waarom overigens een LMC Maestro 582E? Ongetwijfeld een heel goede caravan, maar de opzet en indeling wordt door heel veel merken aangeboden. Ik ben benieuwd wat de doorslag gaf?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Vlakke zijwand of niet?
Dus die "hamerslag" oftewel bobbeltjes is dus lichter in massa ( dunnere alu plaat ) en goedkoper in aanschaf....Ferdi schreef:Nee hoor, door de bobbeltjes (hamerslag) krijg je een betere stijfheid in de plaat en kun je met een ik dacht 0,2mm dunnere plaat in bobbeltjes uitvoering net zo sterk maken als de gladde plaat. De mini hamerslag plaat zoals onze Tabbert had en de Hobby Premium ook heeft zit daar tussen in. Het heeft dus met gewicht en kosten (minder aluminium) besparing te maken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat lichter lijkt me wel interessant als overweging voor iedereen. Behalve als je dat lelijk vind dan....