250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Graag wil ik de ervaring weten van caravanners met een caravan van 250 cm breedte.
Ik overweeg een nieuwe caravan te kopen die 250 cm breed is maar twijfel erg of ik met 250 cm niet heel erg beperkt ben met het rijden op bijvoorbeeld nationale wegen.
Graag jullie ervaring/advies
Ik overweeg een nieuwe caravan te kopen die 250 cm breed is maar twijfel erg of ik met 250 cm niet heel erg beperkt ben met het rijden op bijvoorbeeld nationale wegen.
Graag jullie ervaring/advies
caravan: Fendt 560 SF Saphir 2017, Truma SER Mover, Omnistor 6200 450 luifel.
auto:Landrover Al-New Discovery 2.0 SD4 HSE 240
auto:Landrover Al-New Discovery 2.0 SD4 HSE 240
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Wij zijn recent overgestapt van een Premium 540 UFe naar een Premium 650 UFf, niet alleen van 2,30m naar 2,50m breed maar ook van 7,78m naar 8,87m lang... zowel de lengte als de breedte is echt geen enkel issue al had ik daar vooraf ook wel wat bedenkingen en twijfels bij
Bij ons heeft uiteindelijk mijn vrouw de knoop doorgehakt... we hebben best lang getwijfeld maar zij had zoiets van... we proberen het gewoon en als het tegenvalt gaat ie meteen terug en ruilen we hem in voor een kleinere.
Op 7 september werd de tandemasser geleverd en 2 dagen later stonden we er al mee in Colmar in de Elzas... onderweg zo'n beetje alle uitdagingen gehad: tolpoortjes, wegwerkzaamheden, krappe rotondes, bloembakken op de weg in een smal straatje, dwars door de stad Colmar en ook kort manoeuvreren op de camping... Echt, het gaat vanzelf zolang je maar een beetje oplet. Een draai die ik vorig jaar op de camping in de Elzas nog krap vond, was nu zelfs met de tandem geen enkel probleem; wel gaat mij vrouw in een dergelijke situatie nu even uit de auto en hebben we contact via de gsm voor een extra paar ogen...
Inmiddels hebben we 3 campings met de bredere en langere caravan bezocht en hebben al meermalen tegen elkaar gezegd: Kleiner wordt ie niet meer zolang we ons dit kunnen veroorloven
Ik zie in je onderschrift dat je ook een Disco-4 hebt, dat is al een bredere auto; zet er een setje Oppi caravanspiegels op en je kunt de hele wereld aan
Bij ons heeft uiteindelijk mijn vrouw de knoop doorgehakt... we hebben best lang getwijfeld maar zij had zoiets van... we proberen het gewoon en als het tegenvalt gaat ie meteen terug en ruilen we hem in voor een kleinere.
Op 7 september werd de tandemasser geleverd en 2 dagen later stonden we er al mee in Colmar in de Elzas... onderweg zo'n beetje alle uitdagingen gehad: tolpoortjes, wegwerkzaamheden, krappe rotondes, bloembakken op de weg in een smal straatje, dwars door de stad Colmar en ook kort manoeuvreren op de camping... Echt, het gaat vanzelf zolang je maar een beetje oplet. Een draai die ik vorig jaar op de camping in de Elzas nog krap vond, was nu zelfs met de tandem geen enkel probleem; wel gaat mij vrouw in een dergelijke situatie nu even uit de auto en hebben we contact via de gsm voor een extra paar ogen...
Inmiddels hebben we 3 campings met de bredere en langere caravan bezocht en hebben al meermalen tegen elkaar gezegd: Kleiner wordt ie niet meer zolang we ons dit kunnen veroorloven
Ik zie in je onderschrift dat je ook een Disco-4 hebt, dat is al een bredere auto; zet er een setje Oppi caravanspiegels op en je kunt de hele wereld aan
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- Carnavalswiertz
- Berichten: 1733
- Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Breedte is minder een probleem dan lengte ivm uitslag. Onze enkelasser LMC 522K is 253 cm breed en 8:03 cm lang.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Nog ter aanvulling:
Gedurende de bijna 2 jaar dat wij over onze beslissing hebben gedaan hebben we alle in deze periode door ons bezochte campings beoordeeld op de mogelijkheid om hier met een 2,50m brede caravan te kamperen en in minder dan 5 op de ca. 50 campings bleek dit een probleem of ongewenst; eigenlijk niet zozeer vanwege de breedte maar eerder vanwege de lengte... er zijn dus echt ruim voldoende campings waar je uitstekend terecht kunt.
Op dit forum heeft best een aanzienlijk aantal leden een caravan met een breedte van 2,50m en zij zullen dit vast beamen
Gedurende de bijna 2 jaar dat wij over onze beslissing hebben gedaan hebben we alle in deze periode door ons bezochte campings beoordeeld op de mogelijkheid om hier met een 2,50m brede caravan te kamperen en in minder dan 5 op de ca. 50 campings bleek dit een probleem of ongewenst; eigenlijk niet zozeer vanwege de breedte maar eerder vanwege de lengte... er zijn dus echt ruim voldoende campings waar je uitstekend terecht kunt.
Op dit forum heeft best een aanzienlijk aantal leden een caravan met een breedte van 2,50m en zij zullen dit vast beamen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Het maakt met het rijden geen enkel verschil, na een paar uur gewenning.
Binnen scheelt het heel veel.
Wij rijden al 9 jaar met 250 breed. Nog nooit een probleem daarmee gehad.
Op kleine boerenweggetjes waar dan ook in Europa rijden ook vrachtwagens.
Die zijn allemaal ook 250 breed.
Binnen scheelt het heel veel.
Wij rijden al 9 jaar met 250 breed. Nog nooit een probleem daarmee gehad.
Op kleine boerenweggetjes waar dan ook in Europa rijden ook vrachtwagens.
Die zijn allemaal ook 250 breed.
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Ooit, ooit had ik er slapeloze nachten over en kozen we een 230 cm caravan. Later viel onze keus op een 2,50 cm brede variant. Nooit spijt van gehad.
We touren echt overal, ook over smalke Franse D-wegen en door nauwe dorpjes. Na 2 ritten ben je ‘t gewoon.
Brede caravans worden vaak ontraden door mensen die de ervaring niet hebben. Ieder zijn mening natuurlijk, maar persoonlijk hoor ik ‘t liefst adviezen van diegene die de ervaring hebben.
Één ding is belangrijk: zorg voor goede spiegels!
We touren echt overal, ook over smalke Franse D-wegen en door nauwe dorpjes. Na 2 ritten ben je ‘t gewoon.
Brede caravans worden vaak ontraden door mensen die de ervaring niet hebben. Ieder zijn mening natuurlijk, maar persoonlijk hoor ik ‘t liefst adviezen van diegene die de ervaring hebben.
Één ding is belangrijk: zorg voor goede spiegels!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Dat ben ik met je eens.
Maar dat geldt voor smallere caravans ook net zo goed..
Maar dat geldt voor smallere caravans ook net zo goed..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Iedereen die bij ons binnenkomt staat te kijken van de ruimte. Dat komt alleen door die 20 cm meer. Rijden geen probleem met 1 uitzondering. De Baustelles in Duitsland. Caravan is breder dan de auto en dus moet je behoorlijk goed spiegelen. En dan die rottige lage afzettingen die ze tegenwoordig gebruiken en de snelle jongens die desnoods door je caravan willen. Meestal ga ik dan op de maximale snelheid zo ver naar links rijden dat passeren onmogelijk is. Is misschien asociaal, maar ik ben liever asociaal dan spiegelloos.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
RE.gif
Dat laatste kan je ook overkomen met een 2,30m brede caravan... onze spiegels waren en zijn maximaal 2,75m breed en dat resulteerde toen in een incidentje met een VW Transporter Het vervolg hebben we gereden met een snel gekocht make-up spiegeltje
Dat laatste kan je ook overkomen met een 2,30m brede caravan... onze spiegels waren en zijn maximaal 2,75m breed en dat resulteerde toen in een incidentje met een VW Transporter Het vervolg hebben we gereden met een snel gekocht make-up spiegeltje
- Bijlagen
-
- IMG_2459.JPG (194.64 KiB) 6785 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
beste forummers, hartelijk dank dat jullie je ervaringen hebben willen delen.
Het maakt mijn keuze weer wat makkelijker, want inderdaad die 20 cm zie binnen echt wel terug.
Ga met mijn vrouw in overleg, maar denk wel dat ik voor de brede caravan gaat kiezen.
Het maakt mijn keuze weer wat makkelijker, want inderdaad die 20 cm zie binnen echt wel terug.
Ga met mijn vrouw in overleg, maar denk wel dat ik voor de brede caravan gaat kiezen.
caravan: Fendt 560 SF Saphir 2017, Truma SER Mover, Omnistor 6200 450 luifel.
auto:Landrover Al-New Discovery 2.0 SD4 HSE 240
auto:Landrover Al-New Discovery 2.0 SD4 HSE 240
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Hoi,
Wij hadden een 540 kmfe van hobby, 230 cm breed. Daarna is er een 560 kmfe gekomen, 250 breed. Helaas ging deze caravan totallos in 2016 en hebben we een caravan uit de voorraad gekozen. Het werd een 540 ufe, dus terug naar 230 cm.
Deze caravan hebben we na een jaar ingeruild op een 560 wfu, ja inderdaad weer een 250 cm...
Ondanks dat het maar 20 cm scheelt, voelt een 250 echt vele malen ruimer. Ook vind ik deze beter achter de auto hangen, mogelijk omdat deze het spoor volgt van de vrachtwagens.
Ook ik ben van mening dat als er een vrachtwagen kan/mag rijden, het voor deze combinatie ook geen probleem is.
Voor mij dus nooit geen 230 brede caravan meer.
Wij hadden een 540 kmfe van hobby, 230 cm breed. Daarna is er een 560 kmfe gekomen, 250 breed. Helaas ging deze caravan totallos in 2016 en hebben we een caravan uit de voorraad gekozen. Het werd een 540 ufe, dus terug naar 230 cm.
Deze caravan hebben we na een jaar ingeruild op een 560 wfu, ja inderdaad weer een 250 cm...
Ondanks dat het maar 20 cm scheelt, voelt een 250 echt vele malen ruimer. Ook vind ik deze beter achter de auto hangen, mogelijk omdat deze het spoor volgt van de vrachtwagens.
Ook ik ben van mening dat als er een vrachtwagen kan/mag rijden, het voor deze combinatie ook geen probleem is.
Voor mij dus nooit geen 230 brede caravan meer.
Laatst gewijzigd door willianv op vr 20 okt 2017 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Momenteel weer caravan- en camperloos….
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Geen ervaring met een 2.50m caravan, maar wel zo'n 20.000 km met een auto-ambulance van 2.50m. Ik reed daarvoor met smallere auto-ambulances waarbij de wielen onder de bak zitten, maar het is me met 2.50m enorm mee gevallen. Qua trek-auto nog wel eens gewisseld, maar ik vind 2.50m wel prettiger rijden met een trek-auto die wat breder is omdat hetgeen er achter hangt dan minder ver uitsteekt. Met een Disco 4 zit dat echter ook wel goed.
En zoals hierboven al gezegd is het in Baustelles even goed uitkijken omdat de rechter strook daar soms wel erg smal is. In dorpjes uiteraard ook goed spiegelen, maar mijn ervaring is dat het na verloop van tijd een stuk makkelijker gaat.
Plaatje bij het praatje:
En zoals hierboven al gezegd is het in Baustelles even goed uitkijken omdat de rechter strook daar soms wel erg smal is. In dorpjes uiteraard ook goed spiegelen, maar mijn ervaring is dat het na verloop van tijd een stuk makkelijker gaat.
Plaatje bij het praatje:
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Wij hebben ook lange tijd getwijfeld over te gaan naar een 2.50 brede caravan.
Mijn vrouw wilde het (uiteraard) graag, maar ik heb dit altijd tegen gehouden om reden dat ik vaak snelwegen mijd en de lokale wegen en weggetjes zoek, wat tot leuke avonturen kan leiden.
Na veel wikken en wegen in september jl. te Düsseldorf toch de knoop doorgehakt en een nieuwe Dethleffs Exclusive besteld, 2.50 m. breed... (niet inpulsief gekocht: 1e dag kijken, 2 dagen nadenken, 3e dag weer naar de beurs en besluit genomen )
De caravan wordt volgend voorjaar/zomer (?) geleverd.
Waarom overstag gegaan:
We zijn tot december regelmatig een week(je) onderweg en in maart starten we vaak weer.
In deze maanden verblijf je veel in de caravan en dan vinden we extra ruimte fijn.
En wat hiervoor al gesteld is: vrachtauto’s rijden ook over dit soort weggetjes.
Dus we gaan er voor!
Ik wens je veel wijsheid
Mijn vrouw wilde het (uiteraard) graag, maar ik heb dit altijd tegen gehouden om reden dat ik vaak snelwegen mijd en de lokale wegen en weggetjes zoek, wat tot leuke avonturen kan leiden.
Na veel wikken en wegen in september jl. te Düsseldorf toch de knoop doorgehakt en een nieuwe Dethleffs Exclusive besteld, 2.50 m. breed... (niet inpulsief gekocht: 1e dag kijken, 2 dagen nadenken, 3e dag weer naar de beurs en besluit genomen )
De caravan wordt volgend voorjaar/zomer (?) geleverd.
Waarom overstag gegaan:
We zijn tot december regelmatig een week(je) onderweg en in maart starten we vaak weer.
In deze maanden verblijf je veel in de caravan en dan vinden we extra ruimte fijn.
En wat hiervoor al gesteld is: vrachtauto’s rijden ook over dit soort weggetjes.
Dus we gaan er voor!
Ik wens je veel wijsheid
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
De rechter rijstrook bij baustelles is altijd breder dan de linker (of ze zijn even breed)
De rechter rijstrook is voor brede voertuigen. (vrachtwagens)
Op de linker rijstrook mogen vaak geen voertuigen rijden die breder zijn dan 2 meter.
Ik kan niet zeggen er ooit een probleem mee gehad te hebben.
De rechter rijstrook is voor brede voertuigen. (vrachtwagens)
Op de linker rijstrook mogen vaak geen voertuigen rijden die breder zijn dan 2 meter.
Ik kan niet zeggen er ooit een probleem mee gehad te hebben.
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Iedere truck is ook 2.50m breed...rijden toch ook overal.
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
RE.gif
Schade aan de caravan is dan ook niet echt te verwachten, wel aan de linker caravanspiegel omdat deze nu eenmaal lager zit dan bij een truck
Ik houd ook wel eens mijn hart vast wanneer een motorrijder tussen de rijen door komt... die zou een caravanspiegel zomaar over het hoofd kunnen zien...
Schade aan de caravan is dan ook niet echt te verwachten, wel aan de linker caravanspiegel omdat deze nu eenmaal lager zit dan bij een truck
Ik houd ook wel eens mijn hart vast wanneer een motorrijder tussen de rijen door komt... die zou een caravanspiegel zomaar over het hoofd kunnen zien...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
- Locatie: Zuid Limburg
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Een motorrijder ziet geen spiegel over het hoofd!
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995
met een Caravelair corail 1995
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
RE.gif
Ik heb er al eens over gedacht om de omranding van de linker caravanspiegel te kleuren met rood/witte strepen
Ik heb er al eens over gedacht om de omranding van de linker caravanspiegel te kleuren met rood/witte strepen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Wij hadden hiervoor een knaus sudwind 550 qsk van 2.5 meter breed.
Dit was onze eerste caravan en eigenlijk nooit problemen mee gehad, reed prima en ook in kleine dorpjes goed mee uit de voeten gekund.
Dit jaar een nieuwe sport 500qdk gekocht die 2.3 meter breed is en merk weinig verschil met rijden.
Ik mis de ruimte binnen niet heel erg omdat we maar met zijn 3en zijn en we de rondzit in het midden niet nodig hebben (nu dus een treinzit).
Keuze voor een kleinere caravan was puur economisch ( duurdere privé trekker of kleinere caravan voor de lease auto, gekozen voor het laatste) als de kleine in een eigen tentje wil dan sluit ik niet uit dat er weer een 2.5 meter komt met Queens bed en een grote keuken.
Kortom gewoon doen die 2.5 meter, ga je bijna niet merken met rijden.
Dit was onze eerste caravan en eigenlijk nooit problemen mee gehad, reed prima en ook in kleine dorpjes goed mee uit de voeten gekund.
Dit jaar een nieuwe sport 500qdk gekocht die 2.3 meter breed is en merk weinig verschil met rijden.
Ik mis de ruimte binnen niet heel erg omdat we maar met zijn 3en zijn en we de rondzit in het midden niet nodig hebben (nu dus een treinzit).
Keuze voor een kleinere caravan was puur economisch ( duurdere privé trekker of kleinere caravan voor de lease auto, gekozen voor het laatste) als de kleine in een eigen tentje wil dan sluit ik niet uit dat er weer een 2.5 meter komt met Queens bed en een grote keuken.
Kortom gewoon doen die 2.5 meter, ga je bijna niet merken met rijden.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Je had beter dat roze spiegeltje kunnen houden.PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Ik heb er al eens over gedacht om de omranding van de linker caravanspiegel te kleuren met rood/witte strepen
Die valt pas op..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
RE.gif
Dat roze spiegeltje is meteen door onze dochter ingepikt toen we thuis kwamen
Dat roze spiegeltje is meteen door onze dochter ingepikt toen we thuis kwamen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
RE.gif RE.gif
25 jaar geleden reed ik met spatbordspiegels, ik dacht van het merk Hella.
Deze waren standaard aan de achterzijde van het spiegelhuis, oranje gekleurd.
Volgens mij waren ze toen nog niet re(tro)flecterend maar het viel wel op.
Je kunt nu ook retroflecterende ronde stickers krijgen. Worden ook wel door motorrijders gebruikt op de zijkant of achterzijde van de koffer.
Ik zou dan geen rode of oranjekleurige doen omdat ze naar de voorzijde reflecteren. Dus moeten ze wit zijn.
25 jaar geleden reed ik met spatbordspiegels, ik dacht van het merk Hella.
Deze waren standaard aan de achterzijde van het spiegelhuis, oranje gekleurd.
Volgens mij waren ze toen nog niet re(tro)flecterend maar het viel wel op.
Je kunt nu ook retroflecterende ronde stickers krijgen. Worden ook wel door motorrijders gebruikt op de zijkant of achterzijde van de koffer.
Ik zou dan geen rode of oranjekleurige doen omdat ze naar de voorzijde reflecteren. Dus moeten ze wit zijn.
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Ja..maar aan de achterkant plakken is ook niet zo handig.
Ik bedoel dan de kant waar inhalende motorrijders die sticker goed kunnen zien..
Ik bedoel dan de kant waar inhalende motorrijders die sticker goed kunnen zien..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
Die had mijn vader ook, die dingen vielen behoorlijk op.
Toch kreeg een of andere franse malloot het voor elkaar er een aan gort te rijden.
Snel frans schreeuwend stapte hij uit we begrepen er niets van.
Hij gaf mijn vader wat geld stapte in zijn auto en weg was hij voordat we echt door hadden wat er nou aan de hand was.
Toch kreeg een of andere franse malloot het voor elkaar er een aan gort te rijden.
Snel frans schreeuwend stapte hij uit we begrepen er niets van.
Hij gaf mijn vader wat geld stapte in zijn auto en weg was hij voordat we echt door hadden wat er nou aan de hand was.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: 250 cm breedte t.o.v. 230 cm breedte
RE.gif RE.gif
Nee Ab, dat klopt maar zo had ik het niet gelezen of begrepen.
ik reageerde op het idee van PD in de veronderstelling dat het om het tegemoetkomende verkeer ging.
Maar een goede motorrijder zit de spiegels wel.
Ik rijd zelf motor en ga ook vaak langs in de file staande auto’s.
Je moet dan uiterst scherp zijn omdat de meest vreemde capriolen door automobilisten worden uitgehaald.
En dan die zie je echt de caravanspiegels echt niet over het hoofd!
Bij vrachtauto’s gebruik je juist de spiegels om te constateren of de chauffeur in zijn linkerbuiten spiegels je wel of niet ziet.
Nee Ab, dat klopt maar zo had ik het niet gelezen of begrepen.
ik reageerde op het idee van PD in de veronderstelling dat het om het tegemoetkomende verkeer ging.
Maar een goede motorrijder zit de spiegels wel.
Ik rijd zelf motor en ga ook vaak langs in de file staande auto’s.
Je moet dan uiterst scherp zijn omdat de meest vreemde capriolen door automobilisten worden uitgehaald.
En dan die zie je echt de caravanspiegels echt niet over het hoofd!
Bij vrachtauto’s gebruik je juist de spiegels om te constateren of de chauffeur in zijn linkerbuiten spiegels je wel of niet ziet.