Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Dutch Steph » do 17 aug 2017 17:37

Zoals ik al in ons voorsteltopic had benoemd, zijn we ons dus aan het oriënteren naar een frisse tweedehandse caravan. Aangezien het onze eerste caravan zal zijn, willen we niet teveel geld uitgeven. We dachten aan de prijsklasse ergens tussen de 2500 en de 4000 Euro in.
De caravan zal gebruikt worden voor weekendjes weg binnen bijvoorbeeld Nederland en België en voor de vakanties sluit ik een reis naar bijvoorbeeld Duitsland of Zweden niet uit. Maar eerst maar eens het kampeergevoel in ons eigen landje ervaren.
We zullen hoofdzakelijk met z'n tweeën de caravan gebruiken. Dus een vaste slaapplaats voor twee personen en een zithoek zijn welkom. Evenals een vast toilet.
De caravan zal getrokken worden door onze Mitsubishi ASX 1.6 benzine-uitvoering (2014). Deze mag maximaal 1200kg trekken. Maar het liefst hou ik toch wel een ruime marge onder die 1200kg. Zelf heb ik ook alleen maar m'n A- en B-rijbewijs. Dus geen E-rijbewijs. Een beperking van de auto is, dat we alleen een 7-polige stekker bij onze trekhaak hebben. Hoe gaat dat met een caravan met een 13-polige stekker? Of zijn er ook uitvoeringen met een 7-polige stekker? Ik heb nog wel een verloopstuk liggen.
Ik heb vluchtig het topic over de aankooptips gelezen, daar zal ik me nog verder in moeten verdiepen. Onze caravan zal er vanwege de prijsklasse eentje op leeftijd zijn. Ik lees al dat ik bijvoorbeeld op vochtproblemen moet letten.

Ik heb al vele caravans op internet gevonden, die mogelijk interessant zijn voor ons. Op Marktplaats, Speurders, Caravans.nl etc... is genoeg te vinden. Maar ik heb geen verstand van de vele merken en types die ik tegen kom. Zijn er aan te bevelen adresjes in het Zuiden van het land of is het juist interessanter om bij een particulier te kopen? Ik ben ook caravan-koerslijst tegen gekomen. Maar niet alle caravantypes komen daarin voort. Is dat overigens een betrouwbare koerslijst?

Afijn, het bekende "door de bomen het bos niet meer zien" dienst zich aan, dus alle tips voor onze zoektocht zijn welkom. En alvast ontzettend bedankt voor de reacties! haphop.gif
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Vadervan3 » do 17 aug 2017 17:52

Wat betreft de stekker maakt het Voglens mij niet zo veel uit, daar zijn zoals je aangeeft wel verlopen voor te krijgen.

Wij hebben een half jaar geleden ook jacht gemaakt op onze eerste caravan en ik begrijp helemaal je gevoel. Wij hadden niet helemaal dezelfde wensen, maar zaten qua gewicht wel ongeveer op hetzelfde niveau. Wij hebben zelf uiteindelijk gekozen voor een home car, dit omdat wij het qua uiterlijk een vrij moderne caravan vonden en hij er van binnen ook niet heel erg oubollig uit ziet ( wil nog wel eens het geval zijn bij wat oudere caravans).

Het verschil in kopen bij een dealer of particulier zal hem vooral in de prijs zitten. Het voordeel bij een dealer is dan weer dat je met verborgen gebreken terug kunt gaan. Wijzelf hebben gekozen voor particulier zodat we de gehele inventaris mee over konden nemen. Als je dan optelt wat dat in aanschaf bij elkaar kost ( denk aan extra koelkasten, stoelen, tafels maar ook zaken als badmintonset/extra tentjes/skottelbrai en dergelijke) is dat vaak veel voordeliger. Qua stevigheid kan ik weinig zeggen over de home car, ik vind het en plaatje en heb er nog niks aan kunnen ontdekken, maar onze ervaring is niet zo heel groot en zijn er ook nog maar 1 keer mee weggeweest.
Wij hadden persoonlijk een heel goed gevoel over de mensen waar we van kochten en dat hebben we ook zeker meegenomen in de aanschaf ( zegt overigens niet alles natuurlijk).
Mijn tip zou zijn: zoek wat spul uit wat je interesse heeft en neem iemand mee die verstand heeft van caravans en weet waar naar te kijken. Het zou zeker de moeite waard kunnen zijn om de wat oudere modellen rond 2003 van home car te bekijken.

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Dutch Steph » do 17 aug 2017 21:17

Het merk Home Car was ik inderdaad ook al tegen gekomen. Gezien jullie enthousiasme houden we dit zeker onder de aandacht. We gaan sowieso eens een paar adresjes af. Volgende week zijn wij, mijn vrouw en ik, samen een dagje vrij. Dan gaan we eens een paar adresjes in onze omgeving af. We hebben al wat adresjes gevonden: Slaats Caravans in Kaatsheuvel, Caravan Centrum Oirschot, Welten Caravans Veldhoven, Delta recreatie Schijndel, Cyriel Rekreatie Drunen. Als iemand nog een ander interessant adresje weet?

We wonen overigens niet ver van de Belgische grens. Zou het de moeite lonen om er eentje te importeren? Maar dan moet je 'm zeker ook weer laten keuren op op kenteken laten zetten etc... teveel gedoe? Was al aan het kijken op https://www.2dehands.be.
Laatst gewijzigd door Dutch Steph op do 17 aug 2017 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door hoboken » do 17 aug 2017 21:58

de Vossenhoek en Tak in Sprundel tussen Roosendaal en Breda, in Belgie Box caravans in Mol.

Kijk ook eens bij Adria, Caravelair, Sterkemann, bedenk ook dat Homecar al een hele tijd niet meer bestaat en dus onderdelen verkrijgen steeds moeilijker word, ook Delta Beierland en Chateau bestaan niet meer.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Dutch Steph » do 17 aug 2017 22:05

Bedankt voor de tip. Vossenhoek hebben we net op internet bekeken. Die heeft een Chateau La Car 400 TN met mover en voortent. Tak ligt wat boven ons budget. Zo ook Box in Mol (B).

https://www.caravans.nl/ is trouwens ook een fijne site om op te zoeken. Maar die zal vast bekend zijn hier. mrgreen.gif
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door PD » do 17 aug 2017 22:10

Caravancentrum Treffers in Oosterhout en Linberg in Molenschot hebben ook altijd caravans in alle maten en leeftijden cq budgetten staan thumbup.gif
Laatst gewijzigd door PD op do 17 aug 2017 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Chris » do 17 aug 2017 22:10

Dat is niet duur voor deze Chateau.
Bedenk echter wel dat het een caravan ZONDER garantie is.
Dus let goed op, kijk naar slechte plekken en ruik, vooral ruiken..
Als een caravan een muffe lucht heeft is er vermoedelijk iets aan de hand mbt lekkage.
Staan er luchtverfrissers in dan moet je dus extra opletten.
Hoeken in de bodemplaat en de opbouw zijn de eerste die je moet controleren....
Voelen met je duim of het hout hard is dus.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door hoboken » do 17 aug 2017 22:15

RE.gif
De Vossenhoek een beetje kennende zou ik deze laten staan, ik heb in het verleden verschillende van dit soort aanbiedingen daar grondig bekeken er was altijd iets grondig mis mee in het voorjaar nog een Award, met een verrotte voorkant.
Laatst gewijzigd door Trina op vr 18 aug 2017 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Peter 1969 » do 17 aug 2017 22:21

Euh..mijn cent in het zakje : er zijn wanddikte en isolatieverschillen waar je wel mee te maken kan krijgen. Lekker lichte caravans kunnen dunwandig zijn. Dan krijg je het eerder koud ( bij koude ) maar veel belangrijker : ook eerder heet als de zon er vol op schijnt.....kwestie van heerlijk uitslapen of zwetend uit je bed worden gejaagd. Tenzij je een airco hebt maar die zijn meestal dan weer niet echt geruisloos.

Duitse caravans schijnen in de regel beter geisoleerd te zijn dan Franse, of zo liet ik mij vertellen. Nadeel is dat ze ( tenminste de oudere ) dan wat zwaarder zijn.

Eigenaardigheden kunnen ook zijn welk boordnet overheerst : 12 V of 230 V. Duitse caravans hebben vaak weinig 230 V wand contacten, stuk of 3 in de hele caravan. En draaien bijna helemaal op 12 V. Engelse caravans andersom.

Bij gebruikte caravans heb ik zelf ondervonden moet je wel even eronder kruipen en de bodem bekijken. Die kan wel degelijk wegrotten onder sommige omstandigheden. Caravans met een douche moet je dubbel uitkijken voor de bodem. En de constructie balken al zul je daar niet zomaar wat aan zien. Maar men mag er niet in geboord of gezaagd hebben en dergelijke zaken. Ik kwam de oude mover bevestigingen tegen. Waren klem bevestigingen dus geen punt. Kun je ook zien of er een reserve wiel is en of die erg oud is.

Binnen kijken naar vocht en schimmel plekken en rare geurtjes. Of juist overdreven lekkere geurtjes om de schimmel lucht te verbloemen. En als je het dak op kan, kan dat ook geen kwaad om te zien in welke conditie kit en rubber afdichtingen zijn.

Verder is het handig als je de hele electrische installatie ( 12 V ) kan testen voor je iets koopt. Altijd vervelend als er electronica kapot is.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Chris » do 17 aug 2017 22:30

RE.gif
Wat jij noemt zijn voor een beginnend caravanner niet heel spannende zaken.
Wat belangrijk is is de conditie...
Rot is een grote boosdoener, dat kost altijd veel ergernis, geld en tijd om op te lossen.
Kit vernieuwen is er ook een, lastige klus vaak.
Een dunne of dikke dakplaat... nou.. ok.. let it be..niet heel belangrijk in dit stadium.
Enne... ouwe duitse hutten wegen meer dan de Belgische en Franse hutten... idd meer caravan voor je geld, steviger.
Maar niet gegarandeerd beter dus.
Ook een ouwe Knaus of Fendt of Hobby kan heel slecht zijn.
Dat staat of valt vaak met de interesse van de vorige eigenaar, was die zuinig en deed die onderhoud en vochtcontrole's?
JE neus... die is dus belangrijk voor de eerste indruk...
Stinkt een caravan, laat staan dat ding.. simpel...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door MarcoC » do 17 aug 2017 22:48

Laat je niet gek maken met alles wat je hoort. .. of leest mrgreen.gif.
Met het feit dat je max 1200kg achter de auto mag hangen kom je snel uit op oudere en kleinere caravans of de jongere budget modellen. Wij hebben zelf een caravelair van max 1200kg en dus ook dunwandig... wij gaan er van maart t/m november mee weg en koud hebben we het nooit. Oke, we moeten misschien een ietsepietsie meer gas verstoken dan diegene met een beter geïsoleerde caravan maar dat kost je de kop ook niet. Voordeel in de zomer is weer dat de warmte ook snel uit de caravan is mrgreen.gif.

Vocht is gewoon de grootste vijand van elke caravan dus controleer daar dubbel op. Tip: draai de kussen en matrassen eens om en kijk of er geen vlekken van vocht zit....
Verder heel veel plezier met de zoektocht en je kan ook prima bij particulieren terecht om iets aan te kopen. ... hebben wij ook gedaan.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Henny » do 17 aug 2017 23:06

Heb je geen vriend/kennis met veel caravan ervaring die mee kan gaan.
Koop niet meteen, laat je niet onder druk zetten van "dit aanbod doe ik u alleen vandaag" ...er zijn veel , zeer veel caravans te koop.
Neem rustig de tijd ervoor en ga er veel bekijken.

Ad Dekker in Raamsdonksveer heeft ook een ruime collectie ( en website)

Over de caravan inboedel overnemen van een particulier zou ik toch eens nadenken ( of de caravan moet je 100% aanstaan) Het is toch leuker om het zelf te kopen en alles schoon en fris van jullie zelf te hebben. Meestal heb je thuis toch ook al het een en ander staan wat naar de caravan kan gaan.

Zelf hebben wij een caravan waarvan we de zithoek s. avonds ombouwen naar een groot bed, slaapt uitstekend en overdag een ruime zithoek en toch geen grote caravan. Wij hebben een toilet ruimte en een ruime hoekkeuken!
Deze modellen zijn niet meer zo geliefd omdat iedereen een vast bed wil hebben en gaan daarom toch wat goedkoper de verkoop in !
Omdat wij altijd voor/na seizoen gaan en de avonden dan koeler zijn en je meer binnen zit is een ruime zithoek fijner dan zo'n klein zitje. ( vinden wij !)

Heel veel zoek plezier . thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Dutch Steph » do 17 aug 2017 23:09

Wauw, allemaal bedankt voor de input. Dit is zeer waardevol. We zijn vanavond behoorlijk wijzer geworden. We hebben nu op internet ongeveer 25 interessante caravans bij bedrijven en 3 bij particulieren gezien. Allemaal redelijk in onze omgeving. Keuze genoeg dus. ...en vooral waakzaam zijn voor vocht inderdaad.

Het feit dat wij een 7 polige stekker op onze trekhaak aan de auto hebben is verder dus geen heel groot probleem? ...behalve dat bijvoorbeeld een koelkastje dan niet werkt tijdens het rijden.

En we gaan zeker niet over een nacht ijs. :lol:
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door PD » do 17 aug 2017 23:13

RE.gif
Die stekkerdoos op je auto vervang je in een klein uurtje door een 13 polige, zeker wanneer je deze als 7 polige aansluit, schema's te over op het www. En als je toch bezig gaat, evt. de resterende draden trekken en aansluiten al kan dat laatste ook op een later tijdstip. Dan hoef je geen verloop te gebruiken.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Conradi » vr 18 aug 2017 00:14

Chris schreef: ... kijk naar slechte plekken en ruik, vooral ruiken..
Als een caravan een muffe lucht heeft is er vermoedelijk iets aan de hand mbt lekkage.
Staan er luchtverfrissers in dan moet je dus extra opletten.
Van alle tips vond ik deze het bondigst! Vocht is dé sluipmoordenaar van caravans. Oudere caravans worden meestal niet meer binnen gestald met alle kans op vochtinwerking. Neem je vrouw/vriendin mee, simpel omdat dames in het algemeen beter ruiken.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Peter 1969 » vr 18 aug 2017 00:51

Dutch Steph schreef:
Het feit dat wij een 7 polige stekker op onze trekhaak aan de auto hebben is verder dus geen heel groot probleem? ...behalve dat bijvoorbeeld een koelkastje dan niet werkt tijdens het rijden.
Wat ik ervan merkte met een verloop van 7 naar 13 is dat je dan idd geen koelkast of een evt boordaccu kunt vullen. Maar mijn auto heeft evenzogoed geen geschakelde of constante voeding ( wel 13 polig ) maar ik ervaar dat als geen werkelijk probleem. Vries elementen houden de koelkast heel redelijk koel tijdens de eerste dag en bij langere pauzes ( op gas ) of s'nachts ( gas bij op een parkeerplaats overstaan of electriciteit op doorrij camping ) kun je hem weer koelen. Tuurlijk fluctueert de temperatuur dan wel iets maar moet geen probleem zijn als je niet al te bederfelijke waar meeneemt die dan gewoon net iets korter goed blijft.....het is vakantie per slot van rekening.

Een ( geschikte) boord accu als je die vol had geladen voor je wegging kan ook dagen mee met boordverlichting en caravan boord apperatuur. Je kunt er zelfs nog wel ( LED ) tv mee kijken met een omvormer. Die van mij heeft na 2-3 dagen niet opgeladen te zijn maar wel 2 nachten verlichting en caravan apperatuur gebruikt te hebben onderweg gewoon genoeg pit om met de mover zich op de leveller te hijsen. En als ik na 1 dag rijden op een doorrij camping sta en stroom kan trekken...is er al helemaal niets aan de hand want dan vult de accu zich weer tot vol. ( en is de koelkast weer koud )

Ik zou het liefst wel die geschakelde en continue stroom draden hebben maar als ik de garage moet geloven kost dat nogal wat om het officeel te doen. Ik heb een plan om zelf maar een gezekerde en door een flexibele buis beschermde 4 mm draad onder de auto door te trekken naar de stekkerdoos maar veel prioriteit heeft het nog niet.....omdat het al vele vakanties niet strikt noodzakelijk blijkt.

Dat hele verhaal om te relativeren dat je die geschakelde en continue draad wellicht niet eens nodig hoeft te hebben. Al is het wel lekker als die koelkast wel onder het rijden stroom kan krijgen. Maar ik vermoed dat die vrieselementen er voor de echt goede werking toch beter in moeten blijven.

Stori
Berichten: 180
Lid geworden op: di 9 jul 2013 12:47
Locatie: Geel B

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Stori » vr 18 aug 2017 08:41

Edit Trina: TKA alleen in de marktkraam.

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Dutch Steph » vr 18 aug 2017 10:50

Bedankt voor je aanbod, Stori. 1300kg is inderdaad te zwaar voor onze auto.

Wat betreft de diverse caravanbedrijven, vooral onderin de prijsklasse (waar wij dus in zoeken) zal het uitkijken zijn. Het zijn vaak oudere caravans waar het een en ander aan kan mankeren. Je weet niet altijd wat zo'n caravan allemaal in die jaren heeft meegemaakt en wat er al dan niet vervangen is. Ik zie wel dat sommige bedrijven BOVAG-lid zijn en garantie geven. Dat geeft toch een meer geruststellend gevoel, maar daar betaal je dan ook iets meer voor. Niettemin zal niet iedere verkoper even eerlijk zijn over eventuele verborgen gebreken. We zullen onze zintuigen goed de kost geven als we volgende week een rondje caravans gaan doen.
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Peter 1969 » vr 18 aug 2017 12:34

RE.gif

Maar je moet ook bedenken dat ( de meeste ) caravans vaak maar een maand per jaar worden gebruikt. Als ze voor de rest ergens binnen hebben gestaan zien ze er qua model ouder uit dan ze technisch zijn.

Natuurlijk zijn er altijd gebruiks sporen maar die zijn eerder storend dan technisch. Bij mijn 11 jaar oude caravan ( bij aankoop ) was alleen bij de binnen verlichting een hanglamp weg en bij een andere lamp de schakelaar gaar. Ik had hem kunnen laten staan maar zo'n stapelbed caravan voor kinderen is erg aantrekkelijk en na 5 jaar kan in concluderen dat ie strutureel, qua vocht, en algemeen technisch gewoon goed is/was. En die lampen waren aanleiding meteen maar alles te vervangen voor LED.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door hoboken » vr 18 aug 2017 12:36

whistle.gif
Stori schreef:
Maar waar ik vooral op wou reageren is de tip van Box caravans in Mol. Heel slechte ervaring mee.
Box caravans, het kan verkeren wij hebben hele goede ervaringen met Box, maar het is natuurlijk een erg individueel verhaal.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Cara-Fan » vr 18 aug 2017 22:10

Vorig jaar oktober hebben wij ook onze eerste caravan (Hobby 450 uit 2008) gekocht. Dankzij het forum heel veel wijzer geworden.

Wij hebben ook een 7 polige aansluiting op onze auto en gebruiken een verloopstekker, werkt prima. Thuis de caravan aan de stroom en de koelkast goed koud. Desnoods met diepvries eten vullen. Dan is het net een koelbox als je onderweg bent.

Onze caravan mag maximaal 1200 kg beladen zijn, onze auto mag maximaal 1200 kg trekken. Uit eerste ervaring weet ik nu dat je erg snel op de maximale belading zit, en dat een caravan vaak al zwaarder weegt dan op papier. Gelukkig kunnen wij vanwege onze as de caravan qua maximale belading nog naar 1350kg brengen. Houd hier dus rekening mee dat je genoeg kan beladen. Op caravantrekker.nl kun je mooi zien of jullie auto een veilige combinatie is met de caravan waar jullie keus op is gevallen. Onze auto mag 1200 kg trekken en ik moet zeggen dat het niet ontspannen rijden is. Het kan en mag wettelijk. Maar gezien de auto al op vervanging stond gepland kopen we nu 1 met meer trekkracht en die wat zwaarder is qua massa voor een betere gewichtsverhouding auto-caravan.

Verder hebben wij de tip destijds gekregen veel caravanzaken te bezoeken en veel merken caravans/indelingen te bekijken. En daar hebben we ontzettend veel aan gehad. Veel gezien wat we ook niet wouden.

Uiteindelijk particulier onze caravan gekocht met inventaris. Ik vond de Hobby 450's die op dat moment in de handel waren beduidend minder. En een ander voordeel was dat de caravan goedkoper in aanschaf was. De caravan was net gekeurd en hebben de papieren mee gekregen. Was dat niet gebeurd had ik zeker een aankoopkeuring/vochtmeting laten doen aangezien wij er ook geen bal verstand van hadden.

Succes ben benieuwd naar jullie keuze! Ohja wellicht is een hobby 400 een tip? Veel aanbod i.g.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Chris » vr 18 aug 2017 22:45

Nog een aan TS..

Ik denk niet dat caravan verkopers weten wat ze verkopen.
Altans, de details van elke caravan, zijn event. gebreken en zijn historie.
Geen verkoper gaat op z'n knieen door een hut heen, hij kijkt globaal, event. een blik door een techneut van ze, soms een vochtcontrole, om de inruilwaarde naar beneden te trekken.
Maar bij verkoop weet ie waarschijnlijk de kleur (wit), het merk, misschien het model bouwjaar en maat, en de prijs wat ie minimaal wil beuren.
Maar of er netjes of slordig mee om gegaan is, of ie van een oud vrouwtje is geweest of van een jong stel met 3 jonge binken, volgens mij verteld ie dat toch niet.
Dus..je bent op jezelf aangewezen.
En.. al eerder gemeld: Vocht is de grote boosdoener in oudere caravans.
Een los haakje of lampje is makkelijk te fixen, maar vochtinwerking zal je humeur verpesten.
Dus..
Voel goed en kijk goed in hoekpunten van de caravan, binnen en buiten en onderkant, onder kussens naar vochtplekken...rond de handgrepen is er ook zo eentje, onder ramen en deuren..langs opgeschroefde profielen... etc. etc...

En vind de mooiste..
Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Kingpin1966 » za 19 aug 2017 10:04

Chris schreef:Nog een aan TS..

Ik denk niet dat caravan verkopers weten wat ze verkopen.
Altans, de details van elke caravan, zijn event. gebreken en zijn historie.
Geen verkoper gaat op z'n knieen door een hut heen, hij kijkt globaal, event. een blik door een techneut van ze, soms een vochtcontrole, om de inruilwaarde naar beneden te trekken.
Dat ligt er maar net aan hoe de verkoper "in elkaar steekt".
Wij hebben ooit een keer een Roller Palace 350 bij een dealer ingeruild en die ging weldegelijk op zijn knieën door de hut heen alvorens de caravan in de handelsvoorraad op te nemen.
Aan de ene kant maar goed ook, anders was het gat in de vloer onder het keukenblok waarschijnlijk onopgemerkt gebleven.
Was voor ons alleen wat minder leuk omdat het 1000 gulden ging kosten om het te laten repareren. mrgreen.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door p_vingerhoets » za 19 aug 2017 12:54

Als je toch al in oirschot bent kun je overwegen ook even in Best langs coppens te rijden , heeft ook altijd wel 2e handsjes staan.

Over het gewicht
Onze vorige focus mocht ook maar 1200 kg trekken hebben toen toch een 1350 kg hobby gekocht en op papier terug gezet naar 1200 kg. Hier moet je dan wel goed naar het ledig gewicht of basisgewicht kijken en dat je nog wat lading over houd.

Wij hebben dit toen gedaan omdat de auto toch ook vervangen zou worden op den duur nu dus een focus die 1500 kg mag trekken en dus de caravan weer terug gezet naar de 1350 helaas zal 1500 kg niet gaan.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Dutch Steph
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 15:36
Contacteer:

Re: Onze zoektocht naar onze eerste caravan (tweedehands)

Bericht door Dutch Steph » za 19 aug 2017 16:24

Allereerst willen wij toch even onze compliment uitten over de enthousiaste reacties die hier komen. Wat fijn om zo'n actief forum tegen te komen! Chapeau! haphop.gif

We nemen alle tips inderdaad ter harte. Komende week gaan we een aantal adressen afrijden:
- Slaats in Kaatsheuvel
- Cromvoirt Caravan Centrum in ...uiteraard Cromvoirt
- Welten in Veldhoven

We hadden nog wel andere adresjes, maar na wat recensies te hebben gelezen, vielen die toch maar af.
Coppens in Best heeft helaas niets in onze prijsklasse staan.
Mitsubishi ASX 1.6 Clear Tec Intense + Caravelair Antares Luxe 375.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”