Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Ab
Moderator
Berichten: 26742
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Ab » wo 16 aug 2017 22:59

Die drukpomp (??) of oploopdemper is vaak niets meer of minder dan een veer.
In een ronde bus. Waardoor het lijkt op een gasveer.
Die soms alleen aanspreekt als je de handrem aantrekt, waardoor de remmen altijd met dezelfde druk aanspreken als de handrem bekrachtigd wordt.
Het kan ook een gasveer zijn bij sommige koppelingen.
Een andere functie is om de koppeling wat tegendruk te geven.
Zodat de koppeling met een lichte druk teruggeduwd wordt, en de caravan niet te snel remt of blijft remmen.
Daar moet je jezelf niet al teveel van voorstellen.
Je kunt het hele ding weglaten en dan merk je er niks of weinig van ( mits goed afgesteld remsysteem)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Peter 1969 » do 17 aug 2017 02:13

Eritroller schreef:
Verder meldde deze heren dat bij een sedan model de lengte tussen achterwiel en kogel VEEL groter is dan bij een hatchback of bij een station. Hierdoor zou dit vervelende weggedrag mede worden veroorzaakt. Het aller ergste vind ik zelf nog dat gezegd is dat het hobbelige gedrag zo hoort te zijn. Ik kan het mij gewoon niet voorstellen want als dit al zo hobbelt, hoe moet een flinke Fendt of Tabbert dan wel niet aanvoelen. Die trekt in dat geval waarschijnlijk de hele wielen van de grond bij iedere oneffenheid!
Die heren kunnen best gelijk hebben, het is bekend dat auto's met een lange oversteek van de achteras naar de koppeling instabieler zijn en meer op en neer deinzen al dan niet met bonkende koppeling. Dat is gewoon een klassiek geval van mechanica en hef boom werking : kracht = moment x arm.

Daarom is wat Chris zei de beste raad : probeer eens een andere auto te lenen of huren en kijk wat er gebeurd !

Is dat nou inderdaad de oorzaak kunnen stuggere achterveren ( hulpveren of zwaardere veerdempers ) inderdaad helpen met weerstand bieden aan het deinzen, en daarmee wellicht ook bonken verminderen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16308
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Jan van Vijven » do 17 aug 2017 07:47

Natuurlijk heeft die langere overhang een wat nadelige invloed maar dat is niet zo dramatisch hoor.
Ik heb een Opel Vectra en Insignia station gehad en die reden beide gewoon goed met onze vorige hut erachter. (+/- 1500 kg asdruk + 100 kg kogeldruk en een totale lengte van 7.30 meter)

Ik blijf erbij:
Als technisch alles in orde is, de manier van beladen en kogeldruk daar moet je het in zoeken.

Wat weegt die Eriba en die Lexus eigenlijk?

Edit:
Na terug lezen heb ik de gewichten gevonden, moet gewoon perfect rijden.
Ik lees ook water als ballast in de dissel? Haal dat eruit er breng bv die Ikea topper naar voren, achterin gewoon leeg maken dus.
Ik lees ook pindakaas....ik geloof niets van die vijftig kilo, maar het zou kunnen natuurlijk. Kijk alles nog eens na en probeer zoveel mogelijk naar beneden en naar voren te brengen.
Iedereen heeft moeten leren dat is normaal, maar met jou combi is het mogelijk om goed en relaxt te rijden.
Nogmaals: maak de auto zwaar en de caravan licht. Geen fietsen achterop en tent plus stokken in de auto!

Mocht je geen verstand van techniek hebben ga eens naar een echte dealer ipv van een beunhaas....sorry, dit is wellicht een vooroordeel mijnerzijds.

Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door graaf » do 17 aug 2017 09:17

Ik heb inmiddels m'n vierde Touring. Bekend verschijnsel hoor dat bonken.
Ligt alleen maar aan de belading. Regel dat en hij ligt als een blok achter je wagen!
O ja.. Ook nog je banden goed op druk....bij een Troll is dat 4,5 ato.
Succes. ...
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Conradi » do 17 aug 2017 10:46

De overhang tussen sedans en stations/cross-overs is heel divers. Er zijn stations die langer zijn, maar ook juist de sedans. Ook zijn er merken met verschillende wielbasis.
Om het complex te maken is soms ook de wielophanging totaal anders. Sommige merken leggen voor de 5-deurs varanten de wielophanging plat onder de vloer voor extra laadruimte.

Vergelijk met een andere auto brengt dan, volgens mij, niet zoveel om dat de geometrie en demp-/veerweg compleet anders is. Hooguit een vergelijk met exact dezelfde auto, maar je hebt niet de indruk dat 'r wat met de Lexus is.

Correcte belading blijft het toverwoord!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Pino » do 17 aug 2017 11:29

RE.gif Klopt. Zo heeft de BMW 5 sedan normale vering en de 5 serie touring luchtvering met nivo regeling achter. Dit terwijl de overhang/wielbasis vrijwel gelijk is
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door stn » do 17 aug 2017 16:52

Mn ouders hebben deze caravan ook gehad, zelfde probleem.
Wat bleek, inderdaad is door de binnen indeling bij deze troll moeilijk een hoog disselgewicht te realiseren.
Die van mn ouders kiepte zelfs op als je m afkoppelde!!
Heb toen voor een boel zware spullen gelegd, toen was t opgelost....
Heeft de caravan ook nog een fietsdrager achter?
Had die van hen ook nog.

Succes!
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7831
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Nimma » do 17 aug 2017 17:00

RE.gif geen probleem vd caravan hoor.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 285
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door sander_knaus » do 17 aug 2017 17:33

Dus je hebt met maar 50 kilo aan gewicht in de caravan al 80-90 kg op je neuswiel staan. Ik denk dat die neuswiel weger niet klopt. Anders heeft die caravan wel een hele hoge Kogeldruk standaard.

Pak zoals door velen voor mij voorgesteld een personenweegschaal. Breng dat ding naar 80 echte kg . Met voor mijn part met klinkers. En test het weggedrag. En meet de kogeldruk en niet de druk van het neuswiel. Die is namelijk hoger dan je kogeldruk
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Eritroller
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 09:15

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Eritroller » za 19 aug 2017 12:50

Wederom dank voor al het meedenken en de goede ideeën!

De caravan heeft een Bovag afleverbeurt ontvangen en de schokbrekers zijn volledig ok bevonden. De loadindex van de banden is zeer hoog. Ik zoek de details later nog even op maar mij is verteld dat het om GT Radials gaat. Ik had liever Michelin zei ik tegen de technieker maar zijn mening was daar compleet anders over. GT Radial had een veel hogere loadinex.

De temperatuur tijdens het rijden was zeker niet hoog. De laatste rit was afgelopen weekend. Het was zelfs regenachtig en fris.

Het remmen was trouwens zeker niet na lange stilstand. Eerder na juist een stuk te hebben gereden! Sterker nog. Zelfs bij het wegrijden na de laatste controle bij de verkoper.

Verder ben ik zeker wel bereid om de sleutel ter hand te nemen maar de caravantechniek is mij onbekend en aangezien ik een jaar Bovag garantie heb wil ik dit niet verspelen door zelf iets verkeerd te doen.

Zojuist heb ik de (mensen)weegschaal gepakt en de kogeldruk is 67 kg. Ik heb welliswaar een staafdrukmeter als tussenstuk gebruikt omdat ik geen houten stok kon vinden maar dat maakt voor het resultaat volgens mij niets uit.

Ook valt het me heel erg op dat de kogeldruk op het Alco neuswiel nog steeds op 80 staat. Wellicht moet deze eerst gecalibreerd worden of op een bepaalde hoogte staan voordat deze correct meet?

Er zit geen fietsendrager op de caravan.

We hebben 27 kg aan zakken kattenbakzand liggen dus dat ga ik eerst naast de gasbom leggen om vervolgens een testrit te maken. Eens zien hoe het dan rijdt.

Er zit wel een chromen sticker op de disselkap waar op staat dat er absoluut niet meer dan 75 kg auf die kogel kann (in het Duits)

Als dit het probleem oplost dan springen we hier een gat in de lucht en kunnen we gelijk de originele plannen hervatten zoals een tv inbouwen met beugel etc etc! Ik kan niet wachten :D

Om nou continue zand mee te nemen is ook niet echt efficiënt. Misschien kan er een vervangende watertank worden gecreëerd naast de gasbom om op deze manier gewicht te creeren voorin en tegelijkertijd wat ruimte achterin onder de bank!

Kijk ik word gelijk al weer creatief door al het goede nieuws haha
Ik hou jullie op de hoogte.
Laatst gewijzigd door Eritroller op za 19 aug 2017 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Eritroller
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 09:15

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Eritroller » za 19 aug 2017 12:59

Update: Net een testrit gemaakt met de extra zandzakken waarbij de kogeldruk gemeten met de staaf en de mensenweegschaal op 87,5 uit kwam. (Gisterenavond zonder deze zakken op 67 kg gewogen en vandaag wonderbaarlijk genoeg op 70 kg voordat de zakken erin kwamen)

Ondanks dat ik enkel een rondje in de wijk heb gereden is het rijgedrag nog steeds even slecht. Hobbelend, soms een knikkend geluid uit de dissel. Op de grote weg ben ik niet geweest want de moed zakte me gelijk weer in de schoenen zucht.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38607
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Micky » za 19 aug 2017 13:00

RE.gif RE.gif

die kogeldruk is probleem 1, ik mag ook maar 75 kg, rij altijd met 85-88 KG, dit kan echt geen kwaad, het gewicht verandert idd niet als er een staafweger tussen zit.
Voor het neuswiel miet je een omreken formule gebruiken, de wijzer geeft nooit goed aan omdat het wiel niet direct onder de koppeling zit.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7831
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Nimma » za 19 aug 2017 13:41

Je hebt ws banden met een loadindex [LI] van 100/102; die heb ik ook en daar gaat 3,7bar in!! De moeite waard dat eens te checken; die banden mogen op een max van 4,5bar schat ik maar dat is je lichte caravan veel te veel.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

rien10
Berichten: 192
Lid geworden op: di 26 aug 2014 21:10
Locatie: Bergschenhoek

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door rien10 » za 19 aug 2017 13:54

Klapkar schreef:
PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Dan rijd je toch echt met de verkeerde combi knipoog.gif
Helemaal waar, grote auto kleine caravan rijd altijd beter.
Helaas zijn de opgegeven trekgewichten vaak erg positief weergegeven, met name de Franse fabrikanten zijn daar goed in.
Ja, inderdaad. WIj voelen onze T@B (is wel echt heel klein ein licht) niet eens achter de auto. Mijn man denkt regelmatig "Oeps, ff rekening mee houden dat ik er nog wat achter heb hangen" als hij en klein gaatje door wil of zo.
Zeg maar "nee" dan krijg je er twee! Een Knaus Südwind 1996 en een T@B-je

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7831
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Nimma » za 19 aug 2017 14:11

Klapkar schreef:
PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Dan rijd je toch echt met de verkeerde combi knipoog.gif
Helemaal waar, grote auto kleine caravan rijd altijd beter.
Helaas zijn de opgegeven trekgewichten vaak erg positief weergegeven, met name de Franse fabrikanten zijn daar goed in.
Dat is bij mijn Franse caravan toch echt niet zo maar andersom: gewicht op kenteken leeg 975kg, gewogen leeg maar met eronder geschroefd een mover compleet met lader en accu: 900kg mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door primera » za 19 aug 2017 14:47

Laat nou eens gewicht in dé kofferbak van de auto.

Denk dat de vering van de auto iets ingedrukt moet worden voor een stabiele liging met de combinatie.

De auto vering staat nu in comfort zone en moet in de gewicht zone voor de caravan.
Dus 100 kilo in de kofferbak kieperen.
En rijden. En zo doende gewicht overhevelen van auto naar caravan of andersom.
Totdat de auto lekker rijd met de caravan erachter.

HerZon
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 26 mei 2017 20:06

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door HerZon » za 19 aug 2017 15:09

En dr winterbanden zijn met de huidige temperaturen ook geen aanwinst! Dat veert en dweilt ook een slag in de rondte.
Wacht niet tot morgen als je het een ander vandaag kan laten doen.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7831
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Nimma » za 19 aug 2017 15:12

RE.gif overdrijf je niet een beetje. Als jij gelijk hebt waarom rijdt de Wegenwacht dan het hele jaar rond op winterbanden?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18340
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door deusjevo » za 19 aug 2017 15:26

Zijn 4 seizoenenbanden gok ik?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7831
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Nimma » za 19 aug 2017 15:39

Verkeerd gegokt, het is zoals het is knipoog.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18340
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door deusjevo » za 19 aug 2017 16:07

Vreemd verhaal als het waar is. scratch.gif

Er zijn toch zat onderzoeken waarin de nadelen van winterbanden in niet winterse omstandigheden aangetoond zijn?
Onder andere is de remweg met winterbanden al gauw enkele meters langer, dit kan precies cruciaal zijn.

Maar dat is weer een andere discussie, back on topic thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36182
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Chris » za 19 aug 2017 16:25

Kan Eritroller niet eens met een andere caravan rijden, of iemand anders met zijn caravan?
Dan weet je direct waar je de klacht moet zoeken..
Uit zijn schrijfstijl snal ik dat wij niet dicht bij elkaar wonen, maar misschien is er wel een ander ( doorgewinterd) forumlid die de Troll van Eritroller eens aan wil haken.
Eritroller heeft de pech om ook nog maar net met een caravan te rijden, wellicht is zijn "gevoel" nog niet ingesteld op het trekken van een hut.
Om eerlijk te zijn, als wij de caravan aanhaken heb ik ook altijd de eerste kilometers het gevoel dat ik m'n hele huis aan de haak heb gehangen.
Altijd weer een paar kilometer "effe wennen"...
Da's niet gek toch..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7831
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Nimma » za 19 aug 2017 16:32

RE.gif wordt aan gewerkt haphop.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18340
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door deusjevo » za 19 aug 2017 16:46

thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38607
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Eriba Touring trekt en bokt enorm achter de auto

Bericht door Micky » za 19 aug 2017 17:49

Jakkemeiner schreef:RE.gif overdrijf je niet een beetje. Als jij gelijk hebt waarom rijdt de Wegenwacht dan het hele jaar rond op winterbanden?
Niet overdreven, het dweilt erover, maar ja, niet iedereen zal dat voelen knipoog.gif Wat de ANWB doet moeten ze zelf weten, aankomen zullen ze wel....meestal mrgreen.gif

hier leuk leesvoer, mijn mening, als je te gierig bent om de winterbanden te verwisselen voor zomerbanden en je woont in Nederland, rij dan beter het hele jaar op zomerbanden, ik denk dat je in ons Land veiliger uit bent....: https://kiesdebesteband.nl/doc/zomerbanden.pdf
de 2de auto bij ons rijdt ongeveer 3500km per jaar en krijgt gewoon winterbanden in de winter.

terugkomend on topic, zoals ik hierboven schreef, de winterbanden kunnen hier echt wel van invloed zijn op het onprettige rijgedrag.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”