Brand blusser

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Brand blusser

Bericht door Ruudfr » di 11 jul 2017 18:08

Ruud+Petra schreef:Dan lees maar niet bij elke camping de voorschriften.
Ik weet het natuurlijk niet zeker want ik lees ze nooit maar ik ben bang dat je vaker dat soort idiote voorschriften leest die nooit nageleefd worden behalve als iemand er een potje van maakt en ze dan worden toegepast.

het gaat ook niet over voorschriften wandt iedere camping heeft die en niemand ( ook ik niet ) leest die .
maar mijn vraag was over een brandblusser .
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

Ruud+Petra

Re: Brand blusser

Bericht door Ruud+Petra » di 11 jul 2017 18:57

RE.gif
Het betrof een reactie op de reactie van VIP P.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Brand blusser

Bericht door WillyL » wo 12 jul 2017 10:34

Het kampreglement is als een verzekeringspolis: je leest de kleine letters maar wanneer je het echt nodig hebt.
'k Heb wel een brandblusser van 2kg maar weet niet of die nog werkt... Wat ik ook heb en belangrijker vind is een gemakkelijk bereikbaar blusdeken. Het hangt tussen de keuken en slaapgedeelte. En natuurlijk een rookmelder (geen CO).

Terloops, in mijn auto zit ook een brandblusser van 1kg, verplicht in Belgie, maar op de verplichte automobielinspectie wordt de geldigheid niet nagekeken en terecht, met dat maatje kan je immers niets aanvangen, zeker niet wanneer je niet weet hoe het correct te gebruiken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Brand blusser

Bericht door eurotrotter » wo 12 jul 2017 10:45

Ruud+Petra schreef:En voor diegenen die zo'n ding bij zich willen hebben: minimaal eenmaal per twee jaar keuren of een nieuwe kopen.
En ik vraag me af wie dat doet.
En als de verzekering erachter komt dat je zo'n ding hebt gebruikt en je kunt geen keuring of aankoopbewijs (met datum) overleggen dan weet ik wel waar ze over gaan zeuren.
In de auto of thuis hebben de meesten er geen en als je een paar weken met de caravan weg bent moet er ineens eentje gekocht worden.
Maar als je je er lekker bij voelt: zeker doen.
Dat keuren zal wel loslopen denk ik,je hebt vrijwillig een brandblusser in je caravan gehangen,waarin dat niet verplicht is,t is jouw blusser en jij maakt dus zelf uit of ie gekeurd word of niet,niemand verplicht je daartoe.
Keuren hoeft alleen als je ergens zo n ding verplicht hebt hangen,denk aan een voertuig dat ADR vervoert,of in een werkplaaats waar mensen werken.
Dan is de keuring niet iedere twee jaar zoals je schrijft maar ,verplicht,ieder jaar.

Verder kan een verzekeraar moeilijk gaan zeuren lijkt me ,over iets wat je gebruikt hebt en wat hun niet uitdrukkelijk verboden of verplicht gesteld hebben.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Brand blusser

Bericht door Jan van Vijven » wo 12 jul 2017 11:17

Waarom vrijwillig aan veiligheid doen en dan de boel niet onderhouden?


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ruud+Petra

Re: Brand blusser

Bericht door Ruud+Petra » wo 12 jul 2017 11:49

Jan van Vijven schreef:Waarom vrijwillig aan veiligheid doen en dan de boel niet onderhouden.
Precies wat ik bedoel. thumbup.gif

Ja, ik heb ook een brandblusser (weet alleen niet of hij nog werkt).

En wat betreft de verzekering? Tja, we weten allemaal aan welke strohalmen ze zich vastgrijpen om maar onder de schadeuitkering uit te komen. Al ben ik het met de opmerking eens dat het vergezocht zou zijn van hen. Maar gelijk hebben is bij die jongens (en waar niet) nog geen gelijk krijgen.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Brand blusser

Bericht door eurotrotter » wo 12 jul 2017 12:51

Jan van Vijven schreef:Waarom vrijwillig aan veiligheid doen en dan de boel niet onderhouden?


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Daar heb je een punt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Brand blusser

Bericht door eurotrotter » wo 12 jul 2017 12:56

Ruud+Petra schreef:
Jan van Vijven schreef:Waarom vrijwillig aan veiligheid doen en dan de boel niet onderhouden.
Precies wat ik bedoel. thumbup.gif

Ja, ik heb ook een brandblusser (weet alleen niet of hij nog werkt).

En wat betreft de verzekering? Tja, we weten allemaal aan welke strohalmen ze zich vastgrijpen om maar onder de schadeuitkering uit te komen. Al ben ik het met de opmerking eens dat het vergezocht zou zijn van hen. Maar gelijk hebben is bij die jongens (en waar niet) nog geen gelijk krijgen.
Een verzekering kan je niet aanspreken op het gebruik van iets wat hun zelf niet verplichten.
Ook met rook en gasmelders,deze worden dikwijls gratis verstrekt door verzekeraars,maar als jij er geen gebruik van maakt hebben ze ook geen poot om op te staan als er wél wat gebeurt.
Hoewel t natuurlijk stom is om er geen gebruik van te maken,zeker als t gratis is( we blijven NL ers )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Citrorob

Re: Brand blusser

Bericht door Citrorob » wo 12 jul 2017 13:26

Ik weet dat er hier mannen rond lopen met veel meer brandweer ervaring dus corrigeer mij als ik het mis heb.

Vanuit mijn BHV cursussen is steeds naar voren gekomen dat ook met redelijk grote brandblussers het lastig is om een brand te blussen. Ook hele kleintjes.
Ik heb daar ook redelijk veel met een blusdeken moeten werken en dat ging juist heel goed.

Voordeel van een blusdeken is dat deze eigenlijk ook niet over de datum gaat en ook geen onderhoud nodig heeft.
Verder is het een ideaal ding om een vluchtweg voor je zelf of andere mee te creëren.

Voor de particulier is dat dan ook een veel betere oplossing dan een brandblusser.

Kleine 2kg blusser was geloof ik in 17sec leeg. Moet je door de rook heen wel heel goed mikken wil je alles goed geraakt hebben om de boel te blussen.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Brand blusser

Bericht door eurotrotter » wo 12 jul 2017 15:19

RE.gif

Het schijnt echter dat niet alle blusdekens voor alle branden geschikt zijn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ruud+Petra

Re: Brand blusser

Bericht door Ruud+Petra » wo 12 jul 2017 15:27

eurotrotter schreef:
Ruud+Petra schreef: En wat betreft de verzekering? Tja, we weten allemaal aan welke strohalmen ze zich vastgrijpen om maar onder de schadeuitkering uit te komen. Al ben ik het met de opmerking eens dat het vergezocht zou zijn van hen. Maar gelijk hebben is bij die jongens (en waar niet) nog geen gelijk krijgen.
Een verzekering kan je niet aanspreken op het gebruik van iets wat hun zelf niet verplichten.
Ook met rook en gasmelders,deze worden dikwijls gratis verstrekt door verzekeraars,maar als jij er geen gebruik van maakt hebben ze ook geen poot om op te staan als er wél wat gebeurt.
Het laatste dat ik hierover schrijf en ga uitleggen wat ik bedoel.

Ik geef immers ook aan ....... aan welke strohalmen ....... . Dus daarmee zeg ik dat een verzekeringsmaatschappij geen recht zou hebben om zich op dat standpunt te stellen.

En ik blijf tevens zeggen: gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik in de clinch lig met een verzekeringsmaatschappij waarbij zij zich eerst op een totaal belachelijk standpunt stelden en pas na heel veel tegengas van mijn kant, inclusief het inschakelen van een advocaat, pas mijn gelijk kreeg en zij alsnog moesten inbinden en uitkeren.

Maar terug naar het topic. Als iemand zich happy met zo'n ding in die 10m2 voelt: kopen.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Brand blusser

Bericht door eurotrotter » wo 12 jul 2017 15:55

RE.gif

En als je denkt dat je door de verzekering gen**it word omdat je een ,door hun niet voorgeschreven,ding gebruikt: niet kopen,wat jij niet koopt kun je ook niet gebruiken.
En kunnen ze je nergens van beschuldigen. zwaaien.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ruud+Petra

Re: Brand blusser

Bericht door Ruud+Petra » wo 12 jul 2017 16:27

RE.gif
Gelet op wat je schrijft toch nog maar even reageren: we zijn het helemaal met elkaar eens.

thumbup.gif zwaaien.gif

Citrorob

Re: Brand blusser

Bericht door Citrorob » wo 12 jul 2017 16:51

eurotrotter schreef:RE.gif

Het schijnt echter dat niet alle blusdekens voor alle branden geschikt zijn.
Brandblussers zijn ook niet geschikt voor iedere brand geschikt kus.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Brand blusser

Bericht door Hobby Linka » wo 12 jul 2017 16:53

En als je niet weet hoe je met een brandblusser moet blussen heb je er ook niets aan.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Citrorob

Re: Brand blusser

Bericht door Citrorob » wo 12 jul 2017 17:13

Branddekens zijn redelijk hufterproef. Vandaar dat deze voor particulieren geadviseerd worden.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Brand blusser

Bericht door karelV » wo 12 jul 2017 21:01

Laten we de ECHTE brandweerman eens ten rade vragen.....dus kom er maar in FredN mrgreen.gif knipoog.gif knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Ruud+Petra

Re: Brand blusser

Bericht door Ruud+Petra » wo 12 jul 2017 21:02

En nu ben ik toch wel heel benieuwd .......... Eigenlijk zou hij alles aan boord moeten hebben.

knipoog.gif

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Brand blusser

Bericht door evr66 » do 13 jul 2017 01:08

indertijd tijdens bhv cursus (door iemand van de brandweer) laten uitleggen dat melder icm blusdeken wellicht het handigste is. redelijk mogelijkheden om je uit de voeten te maken en wegwezen. als er tijd over is, gasfles eraf en weg.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Brand blusser

Bericht door sailor wim » zo 19 jan 2020 10:12

Prik het hier maar onder.
Morgen worden de 2 blussers van de VvE weer gekeurd.
En een aantal eigenaren hebben een spuitbus blusser die al weer 3 jaar oud is, en aan het einde van de levensduur.
Enfin ook die van mij word vervangen.
Zal ik nu de oude ook nog een jaartje meesleuren?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Brand blusser

Bericht door Gemineye » zo 19 jan 2020 10:19

Ja hoor dat kan prima, en als jou dat een goed gevoel geeft zou ik dat gewoon doen. Ik heb er zelf uit gewoonte altijd een achterin de auto liggen, maar die is wel gekeurd.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Brand blusser

Bericht door deusjevo » zo 19 jan 2020 10:28

Ik had 2 oude poederblussers, beide tussen de 15 en 20 jaar oud.
Meter stond bij beide blussers nog in het groen en ze werkten nog prima.

Heb nu alleen nog maar schuimblussers voor in de auto’s.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Brand blusser

Bericht door Jan van Vijven » zo 19 jan 2020 11:14

Ik vind het niet handig om op afgekeurde blussers te vertrouwen. Waarschijnlijk kan het wel maar daar kom je pas achter als het te laat is!
Bij ons op het werk worden ze verplicht elk jaar gekeurd en gecertificeerd, deze gaan trouwens langer dan drie jaar mee, helaas weten we uit ervaring dat zelfs gekeurde toestellen uit bepaalde landen niet te vertrouwen zijn!

Pas op dat het geen schijnveiligheid wordt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Brand blusser

Bericht door deusjevo » zo 19 jan 2020 11:17

Natuurlijk vertrouw je daar niet op.
Waarom denk je dat ik ze vervangen heb voor nieuwe schuimblussers?
Ik heb ze alleen getest omdat ik benieuwd was of ze het nog deden, enkele malen per jaar schudden schijnt de levensduur van een poederblusser behoorlijk te verlengen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Brand blusser

Bericht door Hobby Linka » zo 19 jan 2020 11:22

RE.gif

Dat schudden heeft als doel het poeder weer los te maken. Door het rijden en trillen van de poeder wordt het een dikke klomp. Door af en toe te schudden en een paar keer te draaien wordt dat voorkomen en blijft het poeder "los" in de blusser.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”