Brand blusser

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Brand blusser

Bericht door Ruudfr » ma 10 jul 2017 22:47

Hallo allemaal
ik zat net te lezen dat het op veel campings verplicht is een brandblusser in je caravan te hebben
nu hadden we er een maar die hebben we in de vorige laten zitten ( was ok wat oud)
Wie heeft er een bij en wat heb je dan een poeder co2 of of en waarom ?
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Brand blusser

Bericht door Chris » ma 10 jul 2017 22:51

RE.gif

O ja??? moet dat??
Hier ook de "ouwe" in de "ouwe" hut laten zitten en nog geen nieuwe.

Daar zeg je dus zo effe iets... Action?? 10 euro?? geen idee..
Ik denk dat een klein blussertje geen capaciteit genoeg heeft om een brand te blussen, hooguit een klein vuurtje.
Eigenlijk water naar zee dragen, als er een hut in de fik staat is het een kwestie van rennen....zo ver mogelijk... denk ik.

Chris
Cateye.jpg
Cateye.jpg (2.65 KiB) 2641 keer bekeken
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Brand blusser

Bericht door karelV » ma 10 jul 2017 22:56

RE.gif


Zou dan zeker voor een Schuimblusser gaan een GEEN poederblusser ivm aantasting van elektra e.d. Schuimblusser is denk ik niet verkrijgbaar bij de Action en is ook zeker duurder dan €10,00.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Brand blusser

Bericht door Ruudfr » ma 10 jul 2017 22:57

Chris schreef:RE.gif

O ja??? moet dat??
Hier ook de "ouwe" in de "ouwe" hut laten zitten en nog geen nieuwe.

Daar zeg je dus zo effe iets... Action?? 10 euro?? geen idee..
Ik denk dat een klein blussertje geen capaciteit genoeg heeft om een brand te blussen, hooguit een klein vuurtje.
Eigenlijk water naar zee dragen, als er een hut in de fik staat is het een kwestie van rennen....zo ver mogelijk... denk ik.

Chris
Cateye.jpg
moeten ? zag bij sommige campings dat ze er op hun site een opmerking over hadden :
In de kampeermiddelen is verplicht om een poeder of schuimblusser te hebben met inhoud van 1 kilo.
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Brand blusser

Bericht door Ruudfr » ma 10 jul 2017 22:58

zit te denken aan een co2 blusser
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Brand blusser

Bericht door Chris » ma 10 jul 2017 23:07

Je ziet tegenwoordig van die kleine dunne staaf blussertjes.
Ze zeggen dat die geweldig zijn??
Weet iemand dat?? ze kosten wel een boel duiten voor zo'n klein ding...rond de 100 euro geloof ik.
Is dat iets???

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Brand blusser

Bericht door Stef » di 11 jul 2017 00:37

Ik heb nog nooit gehoord , dat dit door campings verplicht gesteld wordt. En er al zeker niet gekontroleerd ben.

Ik heb zelf een 2kg schuimblusser direkt achter de achterklep heb zitten.
Ik denk zelf dat wanneer ik hem ooit zal gebruiken , dat dit onderweg is om anderen te helpen bij een beginnende brand.
Als het eenmaal fikt, dan hard weglopen! En afstand houden

Mvg
Stef zwaaien.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: Brand blusser

Bericht door willem » di 11 jul 2017 07:54

Ruudfr schreef:zit te denken aan een co2 blusser
Om een beginnend brandje te blussen heb je 5kg blusser nodig. Kleiner is geen optie stom.gif .
Met een poeder of schuimblusser maak je de eventuele schade die daardoor ontstaat alleen maar groter, niet gebruiken in de caravan dus.
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Kasper

Re: Brand blusser

Bericht door Kasper » di 11 jul 2017 08:32

viewtopic.php?f=9&t=24789&hilit=Welke+brandblusser
Is al veel over geschreven welke brandblusser.... knipoog.gif

Ruud+Petra

Re: Brand blusser

Bericht door Ruud+Petra » di 11 jul 2017 09:07

Ruudfr schreef:Hallo allemaal
ik zat net te lezen dat het op veel campings verplicht is een brandblusser in je caravan te hebben.
Het zal vast hier en daar voorkomen, vooral in Spanje waar er nog wel eens een in de hens gaat.
Maar geloof maar niet dat ze vooral in Spanje erop gaan controleren.
Tja, zo kun je wel alles meenemen dat nuttig zou kunnen zijn. En zoals sommigen al schrijven: als je hem nodig hebt zullen de meesten nauwelijks weten wat ze moeten doen. En na 2 jaar of zo zal hij gekeurd moeten worden. En dat doet ook nauwelijks iemand.
Ik begin er niet aan. Maar iemand die brand aan den lijve heeft meegemaakt of bij de buren zal er vast anders over denken.

Ruud+Petra

Re: Brand blusser

Bericht door Ruud+Petra » di 11 jul 2017 09:11

Ruudfr schreef:zit te denken aan een co2 blusser
Ja, zeker doen. En dan een stuk of drie. Twee voor je caravan en een voor de auto, zeker met die lengtes.

Maar ehhhh, zonder dollen. Als jij je er prettig bij voelt moet je het zeker doen.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Brand blusser

Bericht door PD » di 11 jul 2017 09:20

Wij hebben een 2 kg poederblusser bij het bed met het idee dat we ons daarmee evt. een vluchtweg kunnen verschaffen; blussen ga ik zeker niet proberen. Mocht het ooit voorkomen, verwacht ik echter dat we er via het slaapkamerraam vandoor gaan knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

koning

Re: Brand blusser

Bericht door koning » di 11 jul 2017 09:24

Ik heb de spuitbus schuimblusser, waarom? Zie link
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... Pal9jABFxQ

Gebruikersavatar
richard112
Berichten: 151
Lid geworden op: do 27 mar 2014 20:22

Re: Brand blusser

Bericht door richard112 » di 11 jul 2017 09:39

RE.gif

leuk "verkoopfilmpje". Werkelijkheid is even iets anders......
Citroen C5 2.016v + Swift Challenger 500SE + Van der horn voortent

Kasper

Re: Brand blusser

Bericht door Kasper » di 11 jul 2017 09:43

Ik bedoelde deze...viewtopic.php?f=9&t=21168

Ruud+Petra

Re: Brand blusser

Bericht door Ruud+Petra » di 11 jul 2017 09:49

En voor diegenen die zo'n ding bij zich willen hebben: minimaal eenmaal per twee jaar keuren of een nieuwe kopen.
En ik vraag me af wie dat doet.
En als de verzekering erachter komt dat je zo'n ding hebt gebruikt en je kunt geen keuring of aankoopbewijs (met datum) overleggen dan weet ik wel waar ze over gaan zeuren.
In de auto of thuis hebben de meesten er geen en als je een paar weken met de caravan weg bent moet er ineens eentje gekocht worden.
Maar als je je er lekker bij voelt: zeker doen.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Brand blusser

Bericht door VIP » di 11 jul 2017 10:44

PremiumDiscovery schreef:Wij hebben een 2 kg poederblusser bij het bed met het idee dat we ons daarmee evt. een vluchtweg kunnen verschaffen; blussen ga ik zeker niet proberen. Mocht het ooit voorkomen, verwacht ik echter dat we er via het slaapkamerraam vandoor gaan knipoog.gif

Dat slaapkamerraam aan de linkerkant is idd de enige optie voor jullie mrgreen.gif

Wij kunnen met 250 breed nog net langs de brandhaard lopen en via de deur naar buiten awhoea.gif awhoea.gif


@Ruudfr, in jullie caravan moeten minstens 2 slangenhaspels of een sprinkler systeem hangen die direct bij aankomst op de camping / beurs aan het waterleidingnet worden aangesloten knipoog.gif
Porsche + Tabbert

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Brand blusser

Bericht door iemand » di 11 jul 2017 14:01

tip: installeer een brandmelder.

tijdig gewaarschuwd worden is VEEL belangrijker thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Brand blusser

Bericht door Nimma » di 11 jul 2017 14:09

Ik heb in Hongarije, Duitsland, Engeland en Frankrijk ruim 600 campings bezocht en niet één keer een verplichting gezien/gehoord/gelezen om een brandblusser aan boord van je kampeermiddel te hebben. Als het bij in de fik gaat roept de rookmelder en ben ik weg, zeker niet blussen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Brand blusser

Bericht door VIP » di 11 jul 2017 14:26

iemand schreef:tip: installeer een brandmelder.

tijdig gewaarschuwd worden is VEEL belangrijker thumbup.gif
Wij hebben een rookmelder....
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Brand blusser

Bericht door Ruudfr » di 11 jul 2017 15:23

Jakkemeiner schreef:Ik heb in Hongarije, Duitsland, Engeland en Frankrijk ruim 600 campings bezocht en niet één keer een verplichting gezien/gehoord/gelezen om een brandblusser aan boord van je kampeermiddel te hebben. Als het bij in de fik gaat roept de rookmelder en ben ik weg, zeker niet blussen.
Regelement :

De aankomst is vanaf 12.30 vertrek voor 11.30 uur of anders in overleg.
Van 23.00 tot 7.00 uur wordt U verzocht rust op de camping te bewaren.
Aankomst na 23 uur op de camping, moeten hun auto's parkeren op de bezoekers P ook de gene die tussen 23.00 en 7.00 uur met de auto de camping willen verlaten.
De caravan of tent niet verder dan 1.25 m. vanaf de afrastering of haag plaatsen en bij een voortentstoep achter de verharding plaatsen.
Op plaatsen zonder voortentstoep is het niet toegestaan dicht grondzeil de gebruiken in voortent of luifel. Verder is ook niet toegestaan om voor de voortent of in extra aanbouw (b.v. luifel extra aan de voortent) kleden neer te leggen welke dan ook, .
Auto’s van plaats 1 t/m 5 van 37 en 38 en van het groepsterrein parkeren op de daar voor bestemde P voor alle andere plaatsen is toegestaan te parkeren naast de tent of caravan mits het weer het toelaat (per plaats is 1 auto toegestaan) anders op de P.
Afval-glas-papier- G.F.T. en oud brood in de daarvoor bestemde containers.
De campinggasten houden een lijst bij van hun bezoekers, bezoekers parkeren hun auto op de P.
Zonder toestemming mag men zich niet bevinden op het erf of in de gebouwen van het landbouw bedrijf.
Voetballen op de camping is niet toegestaan, wel op het sportveld (dit is voor de tuin van de boerderij achter de bezoekers P).
Honden aangelijnd op de camping, uitlaten in nabij gelegen bos.
Op de camping is het maken van kamp- of open vuur verboden i.v.m. bosbrand.
Zo weinig mogelijk geluidshinder voor de medekampeerders.
Electra: per dag kunt u gebruik maken van 4 kwh, bij meer afnamen betaald u per kwh € 0,40 extra.
Meent u meer dan 6 Amp. af wordt de electra 10 sec. uitgeschakeld (waarschuwing) tot 10 keer toe, daarna kunt u op de receptie overleggen of de electra weer ingeschakeld kan worden, valt de electra meerdere keren uit door U schuld wordt € 3,00 per keer in rekening gebracht.
RE.gif In de kampeermiddelen is verplicht om een poeder of schuimblusser te hebben met inhoud van 1 kilo. mrgreen.gif
Kosten van de door U aangebrachte schade, zoals aan beplanting, erf afscheiding of sanitair enz. worden in rekening gebracht.
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

Ruud+Petra

Re: Brand blusser

Bericht door Ruud+Petra » di 11 jul 2017 15:42

En dus?
Er is dus schijnbaar een camping waar dat in het reglement staat. En we weten natuurlijk allemaal dat misschien 25% (hoge schatting) dit überhaupt leest, laat staan dat degenen die het lezen en er geen hebben er vervolgens een gaan kopen.
En dan zullen we maar zwijgen of ze het überhaupt controleren.
En zo zullen er nog wel meer campings zijn waar dingen in staan waar niemand zich aan houdt.

Maar als jij je prettig voelt met een paar van dingen: gewoon kopen.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Brand blusser

Bericht door eurotrotter » di 11 jul 2017 15:54

willem schreef:
Ruudfr schreef:zit te denken aan een co2 blusser
Om een beginnend brandje te blussen heb je 5kg blusser nodig. Kleiner is geen optie stom.gif .
Met een poeder of schuimblusser maak je de eventuele schade die daardoor ontstaat alleen maar groter, niet gebruiken in de caravan dus.
Als je in de caravan brand krijgt maakt dat beetje meer schade van een poeder blusser ook niks meer uit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Brand blusser

Bericht door VIP » di 11 jul 2017 16:34

Op de genoemde camping wil ik niet eens staan whistle.gif knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Ruud+Petra

Re: Brand blusser

Bericht door Ruud+Petra » di 11 jul 2017 17:13

Dan lees maar niet bij elke camping de voorschriften.
Ik weet het natuurlijk niet zeker want ik lees ze nooit maar ik ben bang dat je vaker dat soort idiote voorschriften leest die nooit nageleefd worden behalve als iemand er een potje van maakt en ze dan worden toegepast.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”