Brand blusser

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18305
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Brand blusser

Bericht door deusjevo » ma 4 mei 2020 08:15

RE.gif

Is een brandblusser verplicht dan voor de verzekering?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Brand blusser

Bericht door Daphne » ma 4 mei 2020 10:24

Lucas schreef:
ma 4 mei 2020 01:04
RE.gif
Voldoende i.v.m. verzekering? Of voldoende om te kunnen blussen? Dat laatste is natuurlijk enorm afhankelijk van wat je bestrijdt. Maar met 2kg of minder ben je al snel klaar. Wij hebben een schuimblusser van 6kg aan boord. Liever iets meer dan te weinig.
Als je aan 2 kg niet genoeg hebt dan is de brand te groot om tegen te houden en hoef je alleen nog maar te zorgen dat iedereen veilig op afstand staat. Je hoopt een brandblusser nooit nodig te hebben en als je 'm nodig hebt dan moet je ook weten hoe je 'm moet gebruiken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Brand blusser

Bericht door iemand » ma 4 mei 2020 12:24

Beste investering is m.i. nog altijd een rookmelder. en dan t.b.v. je veiligheid.
Zo snel en vroeg mogelijk gealarmeerd worden, zodat jij en je familie nog tijd hebben de caravan te verlaten.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Lucas
Berichten: 967
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Brand blusser

Bericht door Lucas » ma 4 mei 2020 15:14

Daphne schreef:
ma 4 mei 2020 10:24
Als je aan 2 kg niet genoeg hebt dan is de brand te groot om tegen te houden en hoef je alleen nog maar te zorgen dat iedereen veilig op afstand staat. Je hoopt een brandblusser nooit nodig te hebben en als je 'm nodig hebt dan moet je ook weten hoe je 'm moet gebruiken.
Nou, dat is wel erg algemeen gezegd. Er zijn natuurlijk tal van blusbare brandjes die nèt te groot zijn voor een 2 liter blusser. Of wel lijken te doven maar gelijk weer opleven. Er zijn tal van scenario´s te bedenken, het hoeft immers ook geen brandje in de caravan te zijn, maar het kan ook de luifel zijn die in de fik vliegt, de struik achter de caravan door de bbq etc. Ook dat zijn brandjes die met genoeg koelend vermogen nog (net) in de kiem kunnen worden gesmoord en anders grote gevolgen hebben. Het is wel fijn als je dan net iets meer achter de hand hebt. Je zal maar het gevoel hebben dat je hem bijna uit hebt en dan pff is de blusser leeg, alsnog je caravan weg. Daar zou je best een rotgevoel aan kunnen overhouden mrgreen.gif Maar goed, een 2 liter-blusser is al veel beter dan niks, dat is ook weer zo.

En je moet inderdaad weten hoe te gebruiken, maar als je meer blusmiddel hebt kun je je ook wat meer gehannes permitteren. knipoog.gif

Rookmelders zijn daarnaast zeker zo belangrijk. En of de verzekering blusmiddelen verplicht weet ik eigenlijk niet, heb er bij de onze niet op gelet. Onze huisverzekering eist wel rookmelders en een brandblusser op iedere verdieping, misschien geldt dat ook voor sommige caravanverzekeringen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Brand blusser

Bericht door Daphne » ma 4 mei 2020 15:31

Lucas schreef:
ma 4 mei 2020 15:14
Er zijn tal van scenario´s te bedenken, het hoeft immers ook geen brandje in de caravan te zijn, maar het kan ook de luifel zijn die in de fik vliegt, de struik achter de caravan door de bbq etc. Ook dat zijn brandjes die met genoeg koelend vermogen nog (net) in de kiem kunnen worden gesmoord en anders grote gevolgen hebben. Het is wel fijn als je dan net iets meer achter de hand hebt. Je zal maar het gevoel hebben dat je hem bijna uit hebt en dan pff is de blusser leeg, alsnog je caravan weg. Daar zou je best een rotgevoel aan kunnen overhouden mrgreen.gif Maar goed, een 2 liter-blusser is al veel beter dan niks, dat is ook weer zo.

En je moet inderdaad weten hoe te gebruiken, maar als je meer blusmiddel hebt kun je je ook wat meer gehannes permitteren. knipoog.gif
Natuurlijk zijn er veel scenario's te bedenken, maar die scenario's zijn ook meestal dingen die te voorkomen zijn door veiligheidsmaatregelen in acht te nemen. Daarnaast hebben campings ook brandblussers hangen voor die ene struik die in de fik vliegt knipoog.gif In Frankrijk vind je zo'n beetje in elk straatje op de camping brandblusmateriaal.
Het is niet verkeerd om een 6 kg blusser mee te nemen hoor. Lijkt mij alleen overkill, veel gewicht en ruimte en zonde als het over de datum is en moet worden vervangen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Lucas
Berichten: 967
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Brand blusser

Bericht door Lucas » ma 4 mei 2020 22:44

RE.gif
In Frankrijk is dat inderdaad meestal opvallend goed geregeld. Op de Nederlandse campings een stuk minder. Zelfs op de duincamping waar wij regelmatig staan en waar uitvoerig voor brandgevaar wordt gewaarschuwd, zijn er alleen in de toiletgebouwen brandblussers te vinden. Vreemd eigenlijk. Aan de andere kant zijn de brandincidenten op Nederlandse campings jaarlijks volgens mij op de vingers van één hand te tellen, dus het gaat gelukkig meestal goed overal.

Maar je hebt gelijk, een 6 kg-blusser neemt veel plaats en gewicht in. Dat speelt bij ons niet zo, maar ik kan me die afweging wel voorstellen.

Daarnaast is inderdaad preventie belangrijk en ook om te weten wat je wel en vooral niet kan met een brandblusser. Je ziet bv. soms mensen een bijna vol ontwikkelde autobrand met een brandblusser te lijf gaan; volstrekt kansloos en erg gevaarlijk bovendien. Eén keer dergelijke rook inademen kan al fataal zijn.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Brand blusser

Bericht door eurotrotter » ma 4 mei 2020 23:13

Daphne schreef:
ma 4 mei 2020 15:31
Lijkt mij alleen overkill, veel gewicht en ruimte en zonde als het over de datum is en moet worden vervangen.
Alleen als je professioneel een brandblusser in je bezit moet hebben( bedrijven,vracht wagens die ADR (gevaarlijke stoffen) vervoeren) dient de blusser ieder jaar gekeurd te worden.
Voor particulier gebruik is er geen keurings eis.

IK heb in mijn garage twee 6 liter blussers hangen,die al n jaar of 8 niet meer door de keuring kwamen.
Af en toe een keer "opschudden"zodat het poeder niet aankoekt,en zolang het manometertje op het groene vlak staat heb je er een prima blusser aan voor hobbydoeleinden ( aldus het keuringsstation waar de blussers voor mijn vrachtwagen ook gekeurd worden)

Dat een 6 liter blusser overkill is in een caravan heb je juist gezegd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Brand blusser

Bericht door RonvA » za 16 mei 2020 16:22

Ik zit voor onze nieuwe caravan ook even rond te kijken naar een brandblusser. Zit nu te kijken naar de Smartwares SB2NL.3 - Schuimblusser - Brandklasse AB - 2kg.
Beetje raar dat hij als 2KG aan wordt geduid maar is als het goed is een 2l schuimblusser. Heb in de auto een 1KG poederblusser die ik al een tijd heb, maar wil voor de caravan toch echt wel schuim, al hoop ik het nooit nodig te hebben.

Alleen nog een goede plek bedenken waar we hem kunnen monteren. Geen zeeën van ruimte in de 460..
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

sailor wim
Berichten: 2680
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Brand blusser

Bericht door sailor wim » za 16 mei 2020 16:37

RE.gif
Hoi,
Ik heb net de FSS blusser ontdekt op het web.
Mijn sprayschuim blusser weegt 0,93 kg en effectief voor 30 sec.
De FSS 0,27 kg voor 50 sec.
Het lijkt mij het een interessante blusser die straks mijn bestaande gaat vervangen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Brand blusser

Bericht door RonvA » za 16 mei 2020 20:05

Waar ik wel benieuwd naar ben, hoe hebben mensen de brandblusser vast zitten? Waar / hoe schroeven jullie die houder vast?
Vind het beetje eng straks in de hagelnieuwe caravan te gaan schroeven haha.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Brand blusser

Bericht door Chris » za 16 mei 2020 20:25

RE.gif

Heb je misschien nog een rolletje tapijt-tape ergens liggen?
Dan kan je wat expirimenteren door het eerst ergens op te plakken... bevalt het niet verplaats je het gewoon.
Bevalt het... kan je het altijd nog vastschroeven.
Bij mij komt de brandblusser net naast de deur, zit net een mooi hoekie voor..
De andere zit in mijn auto, onder/voor mijn stoel...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Brand blusser

Bericht door RonvA » za 16 mei 2020 23:07

Ik heb nog wel schilderstape :P. het is meer.. al weet ik de definitieve plek.. schroeven is toch eng haha.
In de auto zit hij in de achterdeur.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

sailor wim
Berichten: 2680
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Brand blusser

Bericht door sailor wim » za 16 mei 2020 23:31

RE.gif
Ron, waar is de grooste kans dat er brand ontstaat, daar monteer je de blusser niet.
Ik vind bij de uitgang een mooie plaats en dan niet te hoog.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Brand blusser

Bericht door Chris » di 19 mei 2020 08:04

RonvA schreef:
za 16 mei 2020 23:07
Ik heb nog wel schilderstape :P. het is meer.. al weet ik de definitieve plek.. schroeven is toch eng haha.
In de auto zit hij in de achterdeur.
Effe overheen stappen...
Ik was al grote gaten in mijn hut aan het boren voordat hij afgeleverd was zelfs. ( bij de dealer in de werkplaats)
Moest toch een mover onder...!!
Gaan gewoon, wel doordacht natuurlijk. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23434
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Brand blusser

Bericht door PD » di 19 mei 2020 08:09

sailor wim schreef:
za 16 mei 2020 23:31
Ron, waar is de grooste kans dat er brand ontstaat, daar monteer je de blusser niet.
Ik vind bij de uitgang een mooie plaats en dan niet te hoog.
Wij hadden in de vorige caravan de brandblusser bij het bed. De blusser is er niet voor om een brand te blussen maar om je een uitweg te bieden bij brand.

Bij de huidige caravan heb ik de blusser niet meer ingebouwd en gaat ie ook niet meer mee. We hebben bij het bed nu aan beide zijden grote ramen.

Ik geloof niet in het doel om een caravanbrand te blussen tbv het behoud van de caravan; de schade is vrijwel altijd desastreus.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Brand blusser

Bericht door Jan van Vijven » di 19 mei 2020 08:19

sailor wim schreef:RE.gif
Ron, waar is de grooste kans dat er brand ontstaat, daar monteer je de blusser niet.
Ik vind bij de uitgang een mooie plaats en dan niet te hoog.
De beste plaats is bij je bed je wilt immers naar buiten, bij de buitendeur is deze niet nodig dan ben je al veilig en naar binnen ga je toch niet als het brand.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Brand blusser

Bericht door Jaap van Duijn » di 19 mei 2020 09:58

Juist naast je bed lijkt mij de enige ontsnapping hulp, alle andere plaatsen zitten verkeerd van de buiten kant.
Heb je ramen bij het bed nog beter.
Bij mij kwam en komt er geen brandblusser in.
Een grote wat doe ik er mee, als ik die nodig heb, is er maar een NAAR BUITEN, weg van de caravan.
Een kleine wat doe ik er mee, als ik die denk te gebruiken kom ik en scheet en vloek te kort want is het kreng leeg en ik zit binnen.
Neen dus GEEN, en schrijf hoofd letters, zie dat vrouw, kinderen en je zelf buiten komt.
Heb je kans je geld, pasjes en passen mee en weg of auto sleutel :).
Want hoeveel keer hebben we gehoord dat de caravan of camper gebruiker met een brandblusser zijn spulletje heeft kunnen redden.
Wel gelezen caravan / camper uitgebrand - ik dan toch en geen weet van gebluste items door gebruiker.
Heb ik de wijsheid? zat ik 1980 in de machinekamer brak brand uit, was met 2 en kon doordat we binnen 5 minuten actie genomen had blussen, brandstof afsluiten en zo, lang verhaal ben toen wel 2e graad verbrand, maar mijn maatje die mij beschermen moest van achter als uitkijk was ineens op de vlucht en bleek ik alleen te zijn.

Geen brandblusser voor mij, iedereen uit de buurt en jammer voor onze spullen, maar we hebben het leven nog das veel waard toch

Maak geen fikkie en blijf gezond Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Brand blusser

Bericht door Daphne » di 19 mei 2020 10:28

Een brandblusser naast je bed is schijnveiligheid. Voordat je de blusser in werking hebt, zijn er kostbare seconden verloren gegaan die je ook had kunnen gebruiken om naar buiten te vluchten. Een weg naar buiten blussen met zo'n kleine blusser is een illussie. Helemaal als je met meerdere personen naar buiten moet.

Een rookmelder is belangrijker. Je wordt op tijd gewaarschuwd en je kunt rustig je weg naar buiten plannen. Een brandblusser heb je alleen voor je gemoedsrust en zelden of nooit nodig knipoog.gif

Het meeste risico op een caravanbrand heb je tijdens het koken. Vlam in de pan, "blus" je met de deksel of een branddeken. Tijdens het koken slaap je niet op bed, dus die brandblusser naast het bed is onnodig. 2e grote risico in de caravan is kortsluiting. 's Nachts geen telefoons of tablets opladen, verkleint het risico enorm. Ook die losse elektrische kachels niet 's nachts gebruiken. Je hebt niet voor niets een gaskachel.

Buiten de caravan zul je een brandblusser misschien iets eerder nodig hebben bij bijvoorbeeld een barbecue, maar ook dan is voorkomen beter dan genezen.

Ik heb verplicht (door de leasemaatschappij) een poederblusser in de auto, die ik in de kofferbak onder de dubbele bodem bewaar. Die ga ik toch nooit gebruiken. In de caravan hebben we een 2 kg schuimblusser in de kast, samen met een goede blusdeken. Ik hoop deze nooit nodig te hebben, maar als dat wel zo is, dan weet ik hoe ik 'm moet gebruiken. Elke 3 jaar moet ik voor m'n werk mijn certificaat kleine blusmiddelen vernieuwen, de nieuwe cursusdatum staat voor juni gepland als het doorgaat i.v.m. de coronamaatregelen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Brand blusser

Bericht door Jaap van Duijn » di 19 mei 2020 10:59

@Daphne,

Ook wij moeten geregeld onze kunsten met cursus uithalen, en aan boord de trainingen doen en niet alleen die.
Vergat ik te vermelden dat de branddeken onder de kook plaat op het deurtje van de kast er onder zit, en neen zit niet in de weg, een ieder van ons heeft van aanvang er mee moeten leven

Fijne dag verder Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Brand blusser

Bericht door RonvA » di 19 mei 2020 19:33

Met iedereen eens hoor, voorkomen is beter dan genezen, en een rookmelder zit af fabriek in de caravan. De blusser hebben we mee just in case. Hoeft niet eens in de caravan iets te gebeuren. Misschien wel bij de BBQ of wat anders. Of misschien zelfs wel bij de buren.. Je zal ooit maar denken "had ik maar"..
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Techn

Re: Brand blusser

Bericht door Techn » di 19 mei 2020 21:46

Precies dat!!!!!

Die laatste
had ik maar....

Daar heb je hem voor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”