Import caravan uit Engeland

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Volvodriver

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door Volvodriver » di 30 mei 2017 06:35

RE.gif
Caravan hoeft niet verzekerd te zijn! Ook in het VK is dit geregeld achter de auto.

Ruud+Petra

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door Ruud+Petra » di 30 mei 2017 08:18

RE.gif
Ze zullen toch eerst in Engeland moeten aankomen. En dat betekent dat ze van de dealer naar de Nederlandse haven moeten rijden. En vandaar dat eendagskenteken.
knipoog.gif

Volvodriver

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door Volvodriver » di 30 mei 2017 08:41

RE.gif
Nee hoor. Bij overschrijving in NL geldt gewoon het NL kenteken. In dat geval geen eendags kenteken nodig. Caravans is iets anders dan auto's. Daarvoor moet wel een exportkenteken geregeld worden. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door Micky » di 30 mei 2017 18:38

yarrah schreef:
Micky schreef:
Wat is dat voor een onzin whistle.gif nog NOOIT een camping meegemaakt waar de neus van de caravan een verplichte richting had....
Geen onzin,.... is zo! Niet op alle, maar ze zijn er wel. Het zijn de regels, maar niet iedere campinghouder houd zich er aan. Je kunt je er kwaad om maken...heeft geen zin.
waar staan die regels als ik vragen mag, ben erg benieuwd...

overigens maak ik me er niet kwaad om hoor, ik kampeer sinds mijn geboorte dus meer dan 40 jaar, ik heb het nog nooit meegemaakt knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door janvijn » di 30 mei 2017 20:38

RE.gif
Dit is wat wij onlangs kregen bij de bewuste camping.
Gebeurt overigens bij iedere camping die we hier in Engeland bezoeken.
Is hier echt een standaard regel, en men maakt geen uitzondering, behoudens voor caravans en campers van het continent.
Wij hebben overigens in het verleden (jaren geleden) wel eens een discussie gehad met de Warden van een camping (Schotland) die het niet goed vond dat wij onze caravan 180* draaide omdat we niet met de deur naar de buren wilde staan, is uiteindelijk toen wel toegestaan, tegenwoordig zeggen ze het er al bij aankomst bij, dat als we dat willen het omdraaien geen probleem is.
Met vriendelijke groet
Jan vijn
Bijlagen
IMG_0613.JPG

JaapB

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door JaapB » di 30 mei 2017 20:43

RE.gif
thumbup.gif

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door janvijn » di 30 mei 2017 21:17

Fortissimo schreef:
Heb ook een keer een verhaal gehoord van een camping waar je met je linkerwiel op een tegel moest staan.
Dat is overigens niet alleen in Engeland, dat hebben wij in Nederland op de Veluwe ook meegemaakt. Ook wel meegemaakt dat er twee tegels lagen, als je daar de caravan opzet was hij mooi waterpas, bijkomend voordeel, maar het was de bedoeling om van de tegels gebruik te maken, had te maken met bescherming van het gras op de plek !!!
Mvg. Jan Vijn

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18947
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door Hobby Linka » di 30 mei 2017 21:19

RE.gif RE.gif RE.gif

Nog nooit op een camping geweest daar maar wel een aantal keer bij moreton in marsh fire college

Is een leuk plaatsje met gezellige kroegen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door PD » di 30 mei 2017 21:23

janvijn schreef:Dat is overigens niet alleen in Engeland, dat hebben wij in Nederland op de Veluwe ook meegemaakt. Ook wel meegemaakt dat er twee tegels lagen, als je daar de caravan opzet was hij mooi waterpas, bijkomend voordeel, maar het was de bedoeling om van de tegels gebruik te maken, had te maken met bescherming van het gras op de plek !!!
Mvg. Jan Vijn
Het gaat allang niet meer over de import van een caravan uit Engeland awhoea.gif maar het fenomeen van 2 tegels kom je in NL inderdaaad ook steeds vaker tegen, met name op boerencampings waar ze zuinig zijn op hun grasmat thumbup.gif Bijkomend voordeel is dat je buren niet tegen je aan komen staan knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18947
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door Hobby Linka » di 30 mei 2017 21:27

RE.gif

Oeps.

Moet ik me eigen bericht vegen. :oops:

Maar inderdaad, graag weer on topic.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ruud+Petra

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door Ruud+Petra » di 30 mei 2017 22:03

Volvodriver schreef:RE.gif
Nee hoor. Bij overschrijving in NL geldt gewoon het NL kenteken. In dat geval geen eendags kenteken nodig. Caravans is iets anders dan auto's. Daarvoor moet wel een exportkenteken geregeld worden. knipoog.gif
Samen komen we er wel uit. Want een exportkenteken bestaat niet meer sinds 1-1-2014.

Ik woon zelf in Duitsland en haal twee dingen door elkaar die ik beiden de afgelopen jaren zelf gedaan heb:
1: zowel een caravan in Nederland gekocht (was een jaar oud) en naar Duitsland uitgevoerd (medio 2015)
2: alsmede mijn vorige auto (op Duits kenteken) in Nederland ingevoerd en daar verkocht (eind 2016).

Wat ik anderhalf jaar geleden moest doen om die caravan uit te voeren was naar het RDW rijden en daar de Nederlandse caravan voor uitvoer aanmelden (van het kentekenbewijs deel 2 werd een hoekje afgeknipt). De oude eigenaar kreeg zijn vrijwaringsbewijs en ik voorzag de caravan van het oude kenteken, maar dan wel op witte platen (die ik zelf mocht maken); vervolgens reed ik met de caravan aangekoppeld naar Duitsland. Ik moest er wel voor zorgen dat de caravan op die dag verzekerd was. Dat is bijvoorbeeld ook voor 1 dag mogelijk.

Maar terugkomend op die "Engelse dames van JaapB"? Wellicht was daar zoals je aangaf de verzekering al geregeld omdat dit in Engeland via de autoverzekering loopt. En dus reden ze dunkt me naar de RDW, gaven aan dat de caravan naar Engeland geëxporteerd zou worden, het RDW knipte er een hoekje van kentekenbewijs deel 2 af en reden richting Engeland. Of ze het oude kenteken op witte platen of het kenteken van hun Engelse auto (omdat in Engeland ze blijkbaar dus geen eigen kenteken hebben) op de caravan moesten monteren weet ik niet. Ik moest in 2015 elk geval dat eerste doen.

Waar de oorspronkelijk vraag al niet toe geleid heeft: verplichte plaatsingswijze, export naar Engeland ............Misschien anders een apart item ervan maken? Laten we maar aan de moderators over. Want dit gaat over export (dankzij JaapB knipoog.gif ) terwijl het item over import gaat.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door Ab » di 30 mei 2017 22:33

Ja..we dwalen af.
On topic maar weer alstublieft.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Pieter Kemper
Berichten: 4
Lid geworden op: do 28 mar 2019 22:46

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door Pieter Kemper » zo 31 mar 2019 12:14

Wij zijn ca 2 jaar op zoek geweest naar de voor ons ideale caravan. Eisen waren ATC, ALDE verwarming, minimaal 3 pits gasstel en een wat groter aanrecht, gescheiden bedden en max 1500 kilo beladen gewicht en liefst een panorama licht inval. Voor het inwendige qua uitstraling, had mijn vrouw ook eisen. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij de Elddis Affinity 574. Alleen de nieuwprijs in NL vonden we te hoog. Daarom maar gaan Googlen in het VK. Daar staan ze voor ca 23.000 GBP maar en beetje rondkijken zie je ook goedkoper. Omgerekend naar euro's komen ze op ca € 26.000, afhankelijk van het moment omdat door de Brexit perikelen het pond fluctueert. De aflevering is compleet ATC,met camping elektra kabel en trapje inclusief reservewiel en gladde beplating, lichtmetalen velgen, radio met speakers, oven, magnetron, douche, 4 pits kookstel waarvan 1 plaat electrisch, tapijt over de gehele vloer. Een beetje gezocht op enkele leveranciers met een goed bekend staande service en via de mail aangeschreven met de vraag wat een nieuwe Elddis Affinity 574 zou moeten kosten met de mededeling erbij dat bij aflevering de caravan door mij getest zou worden op alle mogelijke zaken zoals elektra en verwarming, maar dat ik geen beroep zou doen op garantie bij hen. Engeland is immers te ver weg voor een garantie klusje. Uiteindelijk kwamen we uit bij South Lincs Leisure in de buurt van Boston ( Lincolnshire). In september 2018 besteld en we moesten 500 GBP aanbetalen. We kregen keurig een koopcontract met specs. Betaald en afwachten maar. IN december 2018 kregen we de melding dat de caravan eind december/ begin januari 2019 klaar zou zijn. De boot vanuit Hoek van Holland naar Harwich geboekt en terug vanuit Hull naar Rotterdam. Dit was praktischer omdat ik op de dag van de boot naar het VK nog de hele dag werken moest en vanuit Hoek van Holland later vertrekt en goedkoper is. En vanuit Hull terug omdat dit dichterbij Boston ligt. De totale kosten ( 2x de nachtboot) voor heenreis zonder caravan en terugreis met caravan bedroegen € 743,-, een stuk duurder omdat we op een doordeweekse dag gingen en er ook een "uitje " van hebben gemaakt. Maar het kan veel goedkoper als je de dagboot neemt en in het weekend gaat, maar dan zit je met het ophalen bij de leverancier op zaterdag ( dat willen ze niet graag). Op 24 jan 2019 zijn we gegaan en hadden de volgende dag om 11.00 uur afgesproken bij de leverancier vlakbij Boston ( Collectiondate heet dat daar, geen delivery). Daar keurig op tijd aangekomen stond caravan kant en klaar en werkend met zowel licht, keuken als verwarming werkend. Gecontroleerd, kentekenplaat bevestigd ( gele van de auto achter afgehaald: de wet zegt dat indien in land van herkomst geen aparte kentekenregistratie bestaat, dat dan het kenteken van het trekkend voertuig geplaats moet worden). COC/CVO erbij ontvangen. Betaald en op weg naar Hull. Wel een rommelige opstelling in de boot voor de combinatie en veel bekijks.De volgende dag probleemloos vanuit Rotterdam naar bedrijf waarmee ik een afspraak had dat stopcontacten ( netspanning is gelijk) vervangen moeten worden ( kosten € 87,50) en een fietsdrager op de dissel voor één fiets ( 2 fietsen gaat niet). Mover geplaatst met licht gewicht accu en een afspraak gemaakt met de plaatselijke RDW voor een keuring. De kosten voor een keuring € 100,40. Men deed wat moeilijk over de CVO/COC omdat deze niet origineel zou zijn maar daar ben ik wel uitgekomen. Op 8 februari was alles rond. Inclusief mover, accu en fietsendrager weegt de caravan 1316 kilo ( gewogen bij de RDW) zodat ik nog 184 kilo kan laden. De totale kosten bedragen €25.820 voor koop, transport met de boot, benzine, aanpassing stopcontacten en keuring RDW. Vergelijk met nieuwprijs NL 31.300. Misschien krijg je er met onderhandelen nog wat af maar mij lijkt het verschil te groot, namelijk nu ca € 5500,-. Het is afwachten hoe het met de Brexit verloopt en hoe het GBP qua koers verloopt, maar invoeren is het alleszins de moeite waard. Op het einde van het seizoen ( sept/okt) kun je nog goedkoper uit zijn.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door evr66 » ma 1 apr 2019 14:15

Mooi! Heb je nu de deur aan de kant van de berm of van de weg?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door Morgoth » ma 1 apr 2019 14:49

Ruud+Petra schreef:
di 30 mei 2017 22:03
Ik woon zelf in Duitsland en haal twee dingen door elkaar die ik beiden de afgelopen jaren zelf gedaan heb:
1: zowel een caravan in Nederland gekocht (was een jaar oud) en naar Duitsland uitgevoerd (medio 2015)
2: alsmede mijn vorige auto (op Duits kenteken) in Nederland ingevoerd en daar verkocht (eind 2016).

Wat ik anderhalf jaar geleden moest doen om die caravan uit te voeren was naar het RDW rijden en daar de Nederlandse caravan voor uitvoer aanmelden (van het kentekenbewijs deel 2 werd een hoekje afgeknipt). De oude eigenaar kreeg zijn vrijwaringsbewijs en ik voorzag de caravan van het oude kenteken, maar dan wel op witte platen (die ik zelf mocht maken); vervolgens reed ik met de caravan aangekoppeld naar Duitsland. Ik moest er wel voor zorgen dat de caravan op die dag verzekerd was. Dat is bijvoorbeeld ook voor 1 dag mogelijk.
Niet perse nodig.
Ik kocht een paar maanden geleden mijn Hobby in Nederland. Omdat ik in Duitsland woon is de caravan tijdelijk op naam van mijn zoon uit Nederland gezet. Als je in het buitenland woont kun je geen voertuigen op jouw naam zetten. Je kunt in Engeland dus geen caravan op jouw naam zetten als je er niet woont.
Ik ben vervolgens met de caravan naar de TüV gereden en heb hem laten keuren. Vervolgens kreeg ik zonder ook maar een enkel exportpapier of wat dan ook een Duits kenteken. Mijn caravan heeft dus twee kentekens. Een Nederlands en een Duits. Het enige is, dat de vorige eigenaar geen vrijwaring krijgt omdat het kenteken nog steeds gewoon geldig is. Daarvoor zul je hem voor export moeten aanmelden in Engeland.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door PD » ma 1 apr 2019 15:05

@Pieter Kemper
Uitvoerig en duidelijk verhaal over je eigen import.

Wanneer ik het resumeer:
Nieuwprijs NL € 31.300,- wat na reguliere korting zonder inruil ca. € 29.000,- betekent (7 % is vrijwel standaard)
Totale kosten van de import nu € 25.820,-

Je besparing bedraagt naar mijn mening dan ook ca. € 3.200,- waarvoor je naast het geregel op afstand en de tijdsbesteding naar het VK tevens afstand van de garantie hebt gedaan ?

Leuke verdienste, maar ik zou op dit bedrag de netto bespaarde ca. 10% toch echt te weinig gevonden hebben. Hopelijk is de wagen meteen helemaal in orde thumbup.gif want anders verdwijnt je voordeel als sneeuw voor de zon...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door VIP » ma 1 apr 2019 15:38

Morgoth schreef:
ma 1 apr 2019 14:49
Ruud+Petra schreef:
di 30 mei 2017 22:03
Ik woon zelf in Duitsland en haal twee dingen door elkaar die ik beiden de afgelopen jaren zelf gedaan heb:
1: zowel een caravan in Nederland gekocht (was een jaar oud) en naar Duitsland uitgevoerd (medio 2015)
2: alsmede mijn vorige auto (op Duits kenteken) in Nederland ingevoerd en daar verkocht (eind 2016).

Wat ik anderhalf jaar geleden moest doen om die caravan uit te voeren was naar het RDW rijden en daar de Nederlandse caravan voor uitvoer aanmelden (van het kentekenbewijs deel 2 werd een hoekje afgeknipt). De oude eigenaar kreeg zijn vrijwaringsbewijs en ik voorzag de caravan van het oude kenteken, maar dan wel op witte platen (die ik zelf mocht maken); vervolgens reed ik met de caravan aangekoppeld naar Duitsland. Ik moest er wel voor zorgen dat de caravan op die dag verzekerd was. Dat is bijvoorbeeld ook voor 1 dag mogelijk.
Niet perse nodig.
Ik kocht een paar maanden geleden mijn Hobby in Nederland. Omdat ik in Duitsland woon is de caravan tijdelijk op naam van mijn zoon uit Nederland gezet. Als je in het buitenland woont kun je geen voertuigen op jouw naam zetten. Je kunt in Engeland dus geen caravan op jouw naam zetten als je er niet woont.
Ik ben vervolgens met de caravan naar de TüV gereden en heb hem laten keuren. Vervolgens kreeg ik zonder ook maar een enkel exportpapier of wat dan ook een Duits kenteken. Mijn caravan heeft dus twee kentekens. Een Nederlands en een Duits. Het enige is, dat de vorige eigenaar geen vrijwaring krijgt omdat het kenteken nog steeds gewoon geldig is. Daarvoor zul je hem voor export moeten aanmelden in Engeland.
Officieel kan dit niet.

Caravan moet om een Duits knteken te krijgen een exportverklaring van de RDW hebben en van de kentekencard wordt door de RDW een hoek afgeknipt.

OF

Als de caravan nog papieren ahd staat er een groot stempel van RDW op met EXPORT.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door Micky » ma 1 apr 2019 15:46

RE.gif

met een caravan vanuit België naar Nederland hoeft dat niet, ik heb hem zo de grens over gereden en hier bij RDW laten keuren en kenteken aangevraagd
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Volvodriver

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door Volvodriver » ma 1 apr 2019 15:46

Engelse caravans hebben GEEN eigen kenteken en staan dus niet "op naam".
Duitsland en Engeland niet met elkaar verwarren. De regels daarvoor verschillen in die landen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door Morgoth » ma 1 apr 2019 22:22

VIP Premium schreef:
ma 1 apr 2019 15:38
Officieel kan dit niet.

Caravan moet om een Duits knteken te krijgen een exportverklaring van de RDW hebben en van de kentekencard wordt door de RDW een hoek afgeknipt.

OF

Als de caravan nog papieren ahd staat er een groot stempel van RDW op met EXPORT.
Nouja, blijkbaar wel. Ik was ook verbaasd.
Maargoed, een belletje naar de RDW doet wonderen. Die kunnen je wel vertellen wat nodig is.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door VIP » di 2 apr 2019 09:25

RE.gif


Ik hoef niet naar de RDW te bellen, weet haast zeker dat ik hier op het forum de meeste caravans geïmporteerd en geëxporteerd heb.

En klik even op deze link en lees even.......

Zie punt "5" 2de regel

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -uitvoeren
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12829
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door Trina » di 2 apr 2019 11:05

yarrah schreef:
ma 29 mei 2017 11:14
Micky schreef:
Wat is dat voor een onzin whistle.gif nog NOOIT een camping meegemaakt waar de neus van de caravan een verplichte richting had....
Geen onzin,.... is zo! Niet op alle, maar ze zijn er wel. Het zijn de regels, maar niet iedere campinghouder houd zich er aan. Je kunt je er kwaad om maken...heeft geen zin.
Twee jaar geleden een week op camping Zwaluwlust in Smalbroek gestaan.
Ik wilde er graag naar toe omdat het dichtbij huis was, ( i.v.m. werk) en omdat je daar ver over de weilanden kunt kijken.
Helaas moest de caravan met de achterkant naar het uitzicht staan.
Elke caravan dezelfde kant op.
Het gebeurt dus ook in Nederland. knipoog.gif

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door JanP » di 2 apr 2019 11:26

Wij kunnen genoeg campings in Nederland waar je de caravan allemaal, met het linker wiel (vanaf de rijrichting
gezien dus) op een tegel moet zetten.
Maar niet iedereen houd zich daar aan.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door Micky » di 2 apr 2019 18:56

RE.gif

lastig met een Engelse caravan die de deur (nog) rechts heeft zitten mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Import caravan uit Engeland

Bericht door JanP » di 2 apr 2019 19:53

RE.gif
dan zal je hem met het rechter wiel erop moeten zetten.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”