Muggen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Cornu1952
Berichten: 2
Lid geworden op: za 15 apr 2017 16:57

Muggen

Bericht door Cornu1952 » zo 16 apr 2017 09:14

Uit berichten in dit forum en elders heb ik al begrepen dat een muggenstekker met muggenolie niet werkt. Maar heeft iemand ervaring met een muggenlamp? Je weet wel, zo'n apparaat dat met blauw licht insecten lokt en ze vervolgens electrocuteert. Je hebt ze in verschillende vormen en maten. Het handigste lijkt me een lamp die je rechtstreeks als stekker in het stopcontact steekt: [/https://www.ongediertewinkel.nl/muggens ... 0wod9aQMOA]Wie heeft er ervaring mee?

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Muggen

Bericht door Ad » zo 16 apr 2017 10:01

RE.gif Ik heb vorig jaar zo'n lamp gekocht, met name voor onder de luifel. Ik heb niet het idee dat het veel helpt. Ook hebben we in de caravan een muggenprobleem gehad. De hele nacht de lamp aangehad, maar ze bleven bij ons komen in plaats van in de lamp. De lamp bleek achteraf wel vol met lijkjes te zitten. Ik heb wel reviews gelezen van mensen die goede ervaringen hebben. Dit jaar maar weer eens proberen.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

koning

Re: Muggen

Bericht door koning » zo 16 apr 2017 10:22

Ach ja, wat doet zo'n lamp? het licht trekt muggen aan en electrocuteerd ze. Is het een wonder dat deze beestjes graag in de buurt van zo'n lamp verblijven? Niet handig om deze lamp onder je luifel hangen in de vrije buitenlucht. :lol:

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Muggen

Bericht door AadB » zo 16 apr 2017 10:31

RE.gif RE.gif
Smeren met deet is het beste.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Tramlijn16
Berichten: 228
Lid geworden op: di 14 mei 2013 19:39
Locatie: Almere

Re: Muggen

Bericht door Tramlijn16 » zo 16 apr 2017 11:28

Klamboe, alleen niet vergeten dicht te doen overdag whistle.gif
Renault scenic 2L met Chateau Chiara 400 + voortent (Brand Ostara)

Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

Re: Muggen

Bericht door Toon1 » zo 16 apr 2017 14:31

Zo een lamp trekt inderdaad muggen aan ook die niet van plan waren naar jou caravan te komen.
Het kan dus wel eens drukker worden dan normaal en als ze jou eerder tegen komen dan de lamp, kunnen ze wel eens denken, even nog een hapje eten. knipoog.gif
De buren zijn blijer met zo een muggen loklamp. blij.gif
Hun muggen gaan naar jou toe. boos.gif
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

Ruud27

Re: Muggen

Bericht door Ruud27 » zo 16 apr 2017 15:30

Volgens een onderzoek van de universiteit van Wageningen komen muggen af op lichaamsgeur en niet op licht. Er is ook onderzocht hoe je ze kan weren daar kwam uit dat hoogfrequent geluid niets uithaalde en dat z'n muggen stekker met vloeistof wel wat deed maar niet wat ze beloofde en DEET kwam hier het beste ( lees het minst slechte) uit maar dan liefst boven de 30 á 40 % dus lokken met licht werk averechts .

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Muggen

Bericht door nicolaas » zo 16 apr 2017 19:58

Ruud27 schreef:Volgens een onderzoek van de universiteit van Wageningen komen muggen af op lichaamsgeur en niet op licht. .
het rare is dat als je in de vroege morgen buiten naar een lichtbalk kijkt (tl) dan zit die vaak stampvol met muggen.
zit zeker een luchtje aan die tl.
wij gebruiken wel een insecten lamp. als de boel dicht is, de lamp aan en voor het slapen uit. ondanks horretjes en gordijn zitten er iedere dag weer veel van die kleine neefjes in het bakje. kan natuurlijk ook, dat ze flauw gevallen zijn van de knoflook lucht knipoog.gif
microhome 370 luxe

koning

Re: Muggen

Bericht door koning » zo 16 apr 2017 20:05

Ruud , nu ook ff met de billen bloot: welk onderzoek, welk jaar of heb je een link? Bovendien geef je aan dat licht toch lokt? scratch.gif

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Muggen

Bericht door Useless » zo 16 apr 2017 20:21

Google eens Marc Knols, medisch entomoloog.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Ruud27

Re: Muggen

Bericht door Ruud27 » zo 16 apr 2017 20:44

Het is gepresenteerd in het programma " kennis van nu" ik weet niet meer wanneer dit is geweest het werdt gepresenteerde door studenten van de Wageningse universiteit en wat betreft het licht wil ik aangeven dat als er een reden voor muggen is om naar licht te komen ze dichter bij je in de buurt komen en je lichaamsgeur dan beter kunnen reuken.

koning

Re: Muggen

Bericht door koning » ma 17 apr 2017 11:57

@useless: ik heb gegoogled, kun je specifieker zijn? Deze beste man heeft diverse onderzoeken op zijn naam. Ik wil voorkomen dat we de vraag uit het oog verliezen. Dus in welk onderzoek staat dat muggen niet worden aangetrokken door het licht van de bekende blauwe lampen? zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Muggen

Bericht door Nimma » ma 17 apr 2017 12:03

Lees dit ook eens, enne, oppassen met die hoge dosering DEET.
http://www.nporadio1.nl/consument/3864- ... tappenplan bh
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Ruud27

Re: Muggen

Bericht door Ruud27 » ma 17 apr 2017 12:14

@koning
Zoals ik al heb gemeld dat ik dit op tv gezien heb in het genoemde programma daar presenteerde de man dit meer weet ik ook niet maar als dit niet wil geloven mij best ik probeer niet mijn gelijk te krijgen maar meld alleen wat mijn ter oren is gekomen.

@Jakkemeiner
Dit klopt wat je zegt over DEET zeker bij kinderen maar ik melde ook dat de desbetreffende onderzoeken melde dat dit als beste bestrijdingsmiddel uit het onderzoek kwam.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Muggen

Bericht door Chris » ma 17 apr 2017 12:15

In Venetie eens een ware muggenplaag gehad op de camping.
Alles wat er was geprobeerd met lampen en stekkers, citronella kaarsen ect.ect. hielp niets.
Iedereen op de camping werd lek gestoken, en ik was het lekkerste van allemaal.
Zelfs Deet beten de muggen doorheen...
Uiteindelijk eerder vertrokken hierdoor, het scheen dat jaar wel heel erg te zijn.
Een landbouwtrekker met een soort grote blaas/nevel installatie met een of ander goedje reed elke dag 2x over de camping om alle bomen ergens mee in te spuiten.
Dat hielp heel goed zeiden ze.... ik heb er niets van gemerkt.
Sinds dien let ik ook op of er grote stilstaande waterachtige oppervlakken zijn in de buurt, die moerasachtige plekken schijnen een hogere concentratie muggen te herbergen.
Daar zal je mij niet vinden.....stromend water is wat anders.

Chris
Laatst gewijzigd door Chris op ma 17 apr 2017 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Muggen

Bericht door Nimma » ma 17 apr 2017 12:19

RE.gif +1
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Muggen

Bericht door Useless » ma 17 apr 2017 13:01

koning schreef:@useless: ik heb gegoogled, kun je specifieker zijn? Deze beste man heeft diverse onderzoeken op zijn naam. Ik wil voorkomen dat we de vraag uit het oog verliezen. Dus in welk onderzoek staat dat muggen niet worden aangetrokken door het licht van de bekende blauwe lampen? zwaaien.gif
Weet helaas niet meer welk onderzoek dit was, maar wel dat hij 1 van de mensen was die aan dit onderzoek heeft gewerkt. Onderzoek is toen ook uitgebreid op TV en in andere media behandeld.
Uitkomst was inderdaad zoals eerder aangegeven dat muggen op lichaamswarmte en vooral lichaamsgeur afkwamen, waarbij de ene mens meer 'stonk' dan de andere en daardoor interessanter was, hetgeen zou verklaren waarom de ene veel vaker werd gestoken dan de andere.
Ook kwam hieruit voort dat DEET één van de weinige middeltjes is dat daadwerkelijk helpt, waarbij geldt: hoe hoger de concentratie hoe beter. In Nederland is het gebruik van DEET volgens mij beperkt tot een bepaalde hoeveelheid, wat best vreemd is omdat je in de meeste Scandinavische landen dit middel in enorm hoge concentraties kunt kopen en dit zijn toch echt landen waar men zich enorm bezig houdt met de volksgezondheid. 70% DEET is daar volop verkrijgbaar.
Ook bleek dat wanneer 2 mensen beiden DEET gebruikten de mug zijn weerzin uiteindelijk overwon en toch stak en dan uiteraard bij degene die zij het lekkerste vond ruiken.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Muggen

Bericht door Kingpin1966 » ma 17 apr 2017 13:05

Chris schreef: Sinds dien let ik ook op of er grote stilstaande waterachtige oppervlakken zijn in de buurt, die moerasachtige plekken schijnen een hogere concentratie muggen te herbergen.
Daar zal je mij niet vinden.....stromend water is wat anders.

Chris
Klopt, muggen leggen hun eitjes in stilstaand water omdat er dan zo veel mogelijk van uitkomen.
In stromend water zien ze hun toekomstig kroost letterijk wegspoelen en zullen ze dan ook geen eitjes leggen.
Daarom kun je het beste bij een stromend water gaan kamperen als je geen last van muggen wilt hebben.
Ook willen sommige gewassen nog wel eens voor overlast zorgen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Muggen

Bericht door Nimma » ma 17 apr 2017 13:17

Het zijn vooral kleine stilstaande watertjes als emmers, schaaltjes, dakgoot etc. In grote waters leven genoeg dieren die de muggelarven opvreten vóór het muggen zijn.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

kea
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 21:25

Re: Muggen

Bericht door kea » ma 17 apr 2017 13:35

Ik heb indertijd ook het onderzoek van Wageningen gelezen, maar kan het ook niet terugvinden.
Wat mij is gebleven dat muggen op reuk afkomen en dat al die stekkers niet werken.

Hierbij nog een link naar Radar met hetzelfde onderwerp
https://www.radarplus.nl/article/225/Mu ... t-nu-echt-
kea
----------------------------
you can't have it all zwaaien.gif

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Muggen

Bericht door PMT » ma 17 apr 2017 14:23

Zodra er iets is te vertellen over muggen, zoals malaria of het zika virus, Bart Knols wordt bijna wereldwijd geraadpleegd. Hij is hierdoor de laatste jaren al diverse malen op tv geweest.
Zijn filmpjes en onderzoeken kun je ook overal terugvinden en hij heeft ook een eigen website. Dus om nu te vragen naar een onderzoek welk jaar is vragen naar de hooiberg ipv de speld. Ga maar eens naar YouTube en bekijk onderstaan filmpje eens, Hier legt hij ook nog eens de zin en onzin uit van bepaalde producten.

mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

koning

Re: Muggen

Bericht door koning » ma 17 apr 2017 23:11

Ja, en nu weer on topic: de blauwe lamp en het effect, nut etc hiervan. Indien nuttig, waar dan plaatsen?

maluan
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 23:14
Locatie: brussel

Re: Muggen

Bericht door maluan » ma 17 apr 2017 23:52

coucou

Neem al jaren vitamine B complex dit schijnt een lichaamsgeur af te geven die muggen niet lekker vinden, bij reis naar Kameroen met mijn neef, ik geen last van muggen hij lek gestoken ook in Finland werkte het uitstekend en thuis in Belgie ook, dus de meeste muggen vinden die geur niet lekker. vitamine B is oplosbaar in water in het lichaam dus geen risico van een overdose neem 1 pilletje per dag

cees2
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 okt 2016 17:25

Re: Muggen

Bericht door cees2 » di 18 apr 2017 00:11

muggen hebben een hekel aan wind .......dus met het een kleine ventilator op de laagste stand laten draaien en de muggen blijven weg !!
En met een koel briesje slaapt ik heel goed en en lekker, overdag als ik weg ben even met een spuitbus door de caravan en alles is hartstikke dood.

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Muggen

Bericht door j.dreves » di 18 apr 2017 00:22

Geen last van muggen, ik koop de goede antimuggengel in het buitenland.
Hetzelfde geld voor bestrijdingsmiddelen. thumbup.gif
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”