Motor af laten koelen.
Motor af laten koelen.
Ik lees hier regelmatig dat het verstandig is om (kleine) turbomotoren na een belastende rit, even af te laten koelen en ik kan me hier best wat bij voorstellen. Hoe doet men dat als men gaat tanken onderweg. Meestal kan je gelijk naar de pomp en bij het tanken moet de motor uit. Ik hoor graag hoe anderen dit oplossen of is de relatief korte stop geen probleem.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Motor af laten koelen.
Dit afkoelen is vooral belangrijk voor de turbo; ik laat de auto al vanaf de uitvoegstrook naar het tankstation uitrollen zodat de turbo niet langer wordt belast en afkoelt. Wanneer je dan op het tankstation ook nog even moet wachten, heb je een extra verlenging van die periode.
Verder doe ik er niets aan, maar alle beetjes helpen, de laatste paar kilometer tot het tankstation ook even niet meer op de linkerbaan
Verder doe ik er niets aan, maar alle beetjes helpen, de laatste paar kilometer tot het tankstation ook even niet meer op de linkerbaan
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Motor af laten koelen.
Met name bij benzinemotoren zijn de uitlaatgassen zeer heet. Zowel het huis van de turbo als de schoepen en de as van de schoepen worden ook enorm heet (met name bij snelle ritten of ritten waar een caravan wordt getrokken). Zou je een motor onmiddellijk na zo'n rit uitschakelen, dan valt de motoroliestroom eveneens stil - en de olie wordt in de turbo wordt dan oververhit - en gaat achteruit. Denk maar aan een te hete frituurpan: de olie breekt af.
Daarom: laag belasten voordat je de motor afschakelt, ofeven stationairlaten draaien. De turbo koelt dan snel af door dekoelere uitlaatgassen terwijl de circulerende olie de warmte afvoert en wordt gekoeld door de oliekoeler.
Daarom: laag belasten voordat je de motor afschakelt, ofeven stationairlaten draaien. De turbo koelt dan snel af door dekoelere uitlaatgassen terwijl de circulerende olie de warmte afvoert en wordt gekoeld door de oliekoeler.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Motor af laten koelen.
Diesel turbo's worden ook roodgloeiend, in het donker zie je gewoon rood licht.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Motor af laten koelen.
"Afkoelen" is echt dikke onzin (de boel koelt meer af door rijwind dan door stilstand), het gaat alleen maar om het laten zakken van het toerental van de as in de turbo, dus als je geen geduld hebt, kun je de auto laten uitrollen terwijl de motor stationair draait (zoals PD schrijft), ikzelf laat de motor nog zo'n 30 seconden draaien voordat ik hem uitzet.Gerrie schreef:Ik lees hier regelmatig dat het verstandig is om (kleine) turbomotoren na een belastende rit, even af te laten koelen en ik kan me hier best wat bij voorstellen. Hoe doet men dat als men gaat tanken onderweg. Meestal kan je gelijk naar de pomp en bij het tanken moet de motor uit. Ik hoor graag hoe anderen dit oplossen of is de relatief korte stop geen probleem.
Zet je de motor direct uit, dus met nog hoog toeren draaiende turbo slijten de bewegende delen in de turbo door een gebrek aan aanvoer van olie, het in olie zwevende asje valt dan naar beneden en de lagerschalen schuren over elkaar.
Laatst gewijzigd door Micky op di 14 mar 2017 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Motor af laten koelen.
Daarom snap ik stop-start systemen niet goed. Die houden totaal geen rekening met een loeihete turbo.
Mijn Ford zet na een stevige snelwegrit gewoon de motor direct uit als je van de snelweg af komt en bij een verkeerslicht moet wachten. Op dat soort momenten zet ik het systeem toch even uit...
Mijn Ford zet na een stevige snelwegrit gewoon de motor direct uit als je van de snelweg af komt en bij een verkeerslicht moet wachten. Op dat soort momenten zet ik het systeem toch even uit...
Re: Motor af laten koelen.
RE.gif
daarom staat mijn startstop altijd uitgeschakeld....
daarom staat mijn startstop altijd uitgeschakeld....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: za 30 apr 2011 21:53
Re: Motor af laten koelen.
Vroeger.... toen ik nog een Subaru Impreza GTTurbo had.
Toen had ik er een Apexi Turbo timer ingebouwd.
Dit apparaat zorgde ervoor dat de motor nog een aantal minuten bleef nadraaien terwijl je de auto al kon afsluiten.
Die tijd was instelbaar.
Die auto had echter wel een echte turbo en niet zo'n mini koffiemolen wat tegenwoordig word gebruikt.
Dus misschien is het wat overkill.
Toen had ik er een Apexi Turbo timer ingebouwd.
Dit apparaat zorgde ervoor dat de motor nog een aantal minuten bleef nadraaien terwijl je de auto al kon afsluiten.
Die tijd was instelbaar.
Die auto had echter wel een echte turbo en niet zo'n mini koffiemolen wat tegenwoordig word gebruikt.
Dus misschien is het wat overkill.
Nissan Qashqai 2.0 Tekna met een Keizer Weekender tenttrailer .
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Motor af laten koelen.
Grote turbo in een auto? Lamenielache :-)
Btw: de echte turbo's die ik ken moeten ook met liefde behandeld worden....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Btw: de echte turbo's die ik ken moeten ook met liefde behandeld worden....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Motor af laten koelen.
RE.gif
In zo'n Impreza past een best slakkenhuis kan ik je vertellen, groter dan de pomp van de jacuzzi in jullie tuin
In zo'n Impreza past een best slakkenhuis kan ik je vertellen, groter dan de pomp van de jacuzzi in jullie tuin
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Motor af laten koelen.
Weet ik wel, maar je hebt turbo(tjes) en je hebt turbo's....;-)
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Motor af laten koelen.
RE.gif
Uuuhhhhh..... Nee......
Ik heb er van alle kanten naar zitten kijken.......
Maar..... die gaat echt niet onder mijn motorkap passen!
Uuuhhhhh..... Nee......
Ik heb er van alle kanten naar zitten kijken.......
Maar..... die gaat echt niet onder mijn motorkap passen!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Motor af laten koelen.
er mist gewoon een enorm stuk ookJan van Vijven schreef:Weet ik wel, maar je hebt turbo(tjes) en je hebt turbo's....;-)
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Motor af laten koelen.
Zo... Deze komt uit een beste caravantrekker zo te zien...
Re: Motor af laten koelen.
Die zal een flink turbogat hebben :)
- Carnavalswiertz
- Berichten: 1733
- Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19
Re: Motor af laten koelen.
Bigger is better...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Re: Motor af laten koelen.
Ik geloof er ook niet zo in. Als een turbo zo heet is dat uitrollen naar een benzinepomp of rustig de woonwijk inrijden niet voldoende koeling geeft, dan gaat 30 seconden nadraaien ook niet helpen.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Motor af laten koelen.
RE.gif
nee, het gaat om het toerental van de turbo as, die drijft letterlijk in olie, als je de motor uitzet valt de oliedruk weg en zakt het asje naar "beneden" dan raken de glijlagerschalen elkaar, dat en de keeringen/afdichting om de olie buiten te houden waardoor je olie gaat verbruiken in je turbo.
nee, het gaat om het toerental van de turbo as, die drijft letterlijk in olie, als je de motor uitzet valt de oliedruk weg en zakt het asje naar "beneden" dan raken de glijlagerschalen elkaar, dat en de keeringen/afdichting om de olie buiten te houden waardoor je olie gaat verbruiken in je turbo.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Motor af laten koelen.
En naast het smeren heeft de olie nog een belangrijke functie.....koelen!
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Motor af laten koelen.
Allemaal gezwam. Gewoon motor altijd meteen uitzetten na een snelle rit of een klimpartij met de caravan. De waarschuwing die op de zonneklep staat afgedrukt (bij Toyota althans) is volstrekte apekool: die japanse ingenieurs hebben er geen snars verstand van.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Motor af laten koelen.
wat is nu eigenlijk je boodschap?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Motor af laten koelen.
Ik vat 'm ook niet
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Motor af laten koelen.
Als je met japanse ingenieurs doelt op de F1, dan krijg je waarschijnlijk gelijk....... McLaren spreekt alweer met Mercedes voor een echte motor verder vind ik je reactie uit de categorie "kul" of je hebt gewoon slecht geslapendieseltijger schreef:Allemaal gezwam. Gewoon motor altijd meteen uitzetten na een snelle rit of een klimpartij met de caravan. De waarschuwing die op de zonneklep staat afgedrukt (bij Toyota althans) is volstrekte apekool: die japanse ingenieurs hebben er geen snars verstand van.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Motor af laten koelen.
Dit zeggen de vakmensen ervan:
Turbo temperatuur
Onder normale rij omstandigheden zijn de olietemperaturen in de turbo 1.5 tot 2 maal zo hoog als de temperatuur van de olie in de carterpan Maar dit is niet het grootste probleem. Na het afzetten van de motor blijft de temperatuur van de turbo erg hoog. En dat kan problemen geven.
Olie naar turbo
Na het uitzetten van de motor zal er geen olie naar de turbo gepompt worden. De olie zorgt voor koeling en smering.
Turbo schade
Hierdoor kan de olie gaan koken. Gevolg is dat de wrijving van de draaiende delen kritisch wordt. Het koken van de olie zorgt dat de olie verbrandt en dat olieresten verstoppingen kunnen veroorzaken.
Bron:http://www.tuning-gids.nl/turbo_olie.htm
Turbo temperatuur
Onder normale rij omstandigheden zijn de olietemperaturen in de turbo 1.5 tot 2 maal zo hoog als de temperatuur van de olie in de carterpan Maar dit is niet het grootste probleem. Na het afzetten van de motor blijft de temperatuur van de turbo erg hoog. En dat kan problemen geven.
Olie naar turbo
Na het uitzetten van de motor zal er geen olie naar de turbo gepompt worden. De olie zorgt voor koeling en smering.
Turbo schade
Hierdoor kan de olie gaan koken. Gevolg is dat de wrijving van de draaiende delen kritisch wordt. Het koken van de olie zorgt dat de olie verbrandt en dat olieresten verstoppingen kunnen veroorzaken.
Bron:http://www.tuning-gids.nl/turbo_olie.htm
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Motor af laten koelen.
RE.gif
zo ongeveer wat ik al aangaf was alleen de koelende functie (ik meen 70%) even vergeten te melden, echter zal een turbo niet stuk gaan om de te hoge temperatuur, maar door het slijten van de lagers en afdichtingen door gebrek aan oliedruk
zo ongeveer wat ik al aangaf was alleen de koelende functie (ik meen 70%) even vergeten te melden, echter zal een turbo niet stuk gaan om de te hoge temperatuur, maar door het slijten van de lagers en afdichtingen door gebrek aan oliedruk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB