Motor af laten koelen.
Re: Motor af laten koelen.
Ik neem dieseltijger maar niet serieus, denk dat hij een apart soort "humor" heeft waarmee hij verwarring wil veroorzaken, niet handig op een forum.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Motor af laten koelen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
- Carnavalswiertz
- Berichten: 1738
- Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19
Re: Motor af laten koelen.
Ironie is een bitch. Er is wel eens gesuggereerd een ironische opmerking vooraf te laten gaan door een omgekeerd vraagteken.deusjevo schreef:Ik neem dieseltijger maar niet serieus, denk dat hij een apart soort "humor" heeft waarmee hij verwarring wil veroorzaken, niet handig op een forum.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover
Re: Motor af laten koelen.
Inderdaad. Als die olie oververhit kan die ook verkolen. Die kooldeeltjes zijn zo hard als steen(kool) en verslijten de glijlagers, van zowel de turbo als de motor, vroegtijdig.eurotrotter schreef:..............knip......................
Turbo schade
Hierdoor kan de olie gaan koken. Gevolg is dat de wrijving van de draaiende delen kritisch wordt. Het koken van de olie zorgt dat de olie verbrandt en dat olieresten verstoppingen kunnen veroorzaken.
Bron:http://www.tuning-gids.nl/turbo_olie.htm
Zelf neem ik al de tijd om de motor te laten afkoelen. Dat kan tot 1 minuut gaan.
Ondertussen : zien of de lichten uit zijn, schuifdak toe, ramen toe, mijn gps wegsteken (verstoppen :-) ) enz.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Motor af laten koelen.
Daar gaat t toch net om: te zorgen dat de as van de turbo niet slijt door gebrek aan smering of verbrande olie.Micky schreef:RE.gif
zo ongeveer wat ik al aangaf was alleen de koelende functie (ik meen 70%) even vergeten te melden, echter zal een turbo niet stuk gaan om de te hoge temperatuur, maar door het slijten van de lagers en afdichtingen door gebrek aan oliedruk
De rest van de turbo,de schoepenraden slijten niet zolang de centrale as ook niet slijt.
Overigens is dit "na laten lopen"van de motor alleen nodig als je onmiddelijk na zware belasting stopt,bovenop of in een behoorlijk zware klim b.v.
Als je gewoon op de autobahn rijdt is het op tijd snelheid minderen op de uitvoegstrook van de parking en het manouveren naar een parkeerstrook al voldoende .
IK heb dan geen turbo op mijn trekbeest,maar ook ik laat de motor,na zware belasting, altijd even stationair doorlopen.
Kwestie van gewoonte,overbodig misschien,maar;baat t niet ,schaadt t ook niet.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Motor af laten koelen.
RE.gif
klopt, we bedoelen hetzelfde hoor, alleen die paar graden kouder na 30 seconden is niet de winst, het asje laten zweven in de olie om terug te gaan in toeren wel
Ik heb aardig wat turbo's gemonteerd op Scania motoren (ongelofelijk hoeveel speling er op een nieuwe turbo zit, als je dat ervaart snap je direct de essentie van de olie), als ik dan om 24:00 naar huis reed met mijn 5 GT (met opgeschroefde) Turbo dan stond de turbo bijna nog licht te geven, terwijl de motor al uit was, laatste 500 meter zandpad naar huis, dus altijd stapvoets.
klopt, we bedoelen hetzelfde hoor, alleen die paar graden kouder na 30 seconden is niet de winst, het asje laten zweven in de olie om terug te gaan in toeren wel
Ik heb aardig wat turbo's gemonteerd op Scania motoren (ongelofelijk hoeveel speling er op een nieuwe turbo zit, als je dat ervaart snap je direct de essentie van de olie), als ik dan om 24:00 naar huis reed met mijn 5 GT (met opgeschroefde) Turbo dan stond de turbo bijna nog licht te geven, terwijl de motor al uit was, laatste 500 meter zandpad naar huis, dus altijd stapvoets.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Motor af laten koelen.
En vergeet niet als die krengen moeten werken, halen ze ongelooflijke toerentallen van meer dan 100.000 omw/min. De normale huis tuin en keuken turbo's dan , niet dat flatgebouw van Jan.
-
- Berichten: 589
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52
Re: Motor af laten koelen.
Daar staat in het instructieboekje van mijn huidige of mijn vorige auto niets in, dus ik geloof daar geen snars van.
(peugeot 4007 diesel 2200 cc; dus idem aan citroen c crosser of mitsubishi outlander).
Bij wie staat er wel iets van in een document dat afkomstig is van de constructeur ?
Verder ken ik persoonlijk niet zoveel mensen die een turbo dienden te vervangen. Maar dat is statistisch een redelijk waardeloze uitspraak.
En mocht het wel echt nodig en belangrijk zijn, dan stonden er toch elke week/maand waarschuwingen in de gespecialiseerde autoweek- of maandbladen.
Toegegeven: de schoonvader van de poetsvrouw van het bedrijf van mijn buurman, die ...
(peugeot 4007 diesel 2200 cc; dus idem aan citroen c crosser of mitsubishi outlander).
Bij wie staat er wel iets van in een document dat afkomstig is van de constructeur ?
Verder ken ik persoonlijk niet zoveel mensen die een turbo dienden te vervangen. Maar dat is statistisch een redelijk waardeloze uitspraak.
En mocht het wel echt nodig en belangrijk zijn, dan stonden er toch elke week/maand waarschuwingen in de gespecialiseerde autoweek- of maandbladen.
Toegegeven: de schoonvader van de poetsvrouw van het bedrijf van mijn buurman, die ...
Re: Motor af laten koelen.
RE.gif
tja niet persoonlijk, maar als "iemand" als een watje rijdt, zal het altijd goed gaan, je doet immers wat je moet doen, de turbo tot rust laten komen voor het uitzetten, maar als je de werkelijke techniek kent en snapt zou je niet schrijven wat je deed
hier een zin van de constructeur, Garrett turbo's 1 van de grootste leveranciers van turbo's voor auto's, trouwens internet staat er vol mee en er zijn ook genoeg mensen die de praktijk kennen
Running at full speed and full load then immediately shutting down (heat soak) can be extremely hard on a turbo.
ik heb niet het hele artikel geplaatst omdat het Engels is en te veel tekst laat zien wat er niet toe doet.
bron: https://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/
tja niet persoonlijk, maar als "iemand" als een watje rijdt, zal het altijd goed gaan, je doet immers wat je moet doen, de turbo tot rust laten komen voor het uitzetten, maar als je de werkelijke techniek kent en snapt zou je niet schrijven wat je deed
hier een zin van de constructeur, Garrett turbo's 1 van de grootste leveranciers van turbo's voor auto's, trouwens internet staat er vol mee en er zijn ook genoeg mensen die de praktijk kennen
Running at full speed and full load then immediately shutting down (heat soak) can be extremely hard on a turbo.
ik heb niet het hele artikel geplaatst omdat het Engels is en te veel tekst laat zien wat er niet toe doet.
bron: https://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Motor af laten koelen.
Micky schreef:Zet je de motor direct uit, dus met nog hoog toeren draaiende turbo slijten de bewegende delen in de turbo door een gebrek aan aanvoer van olie, het in olie zwevende asje valt dan naar beneden en de lagerschalen schuren over elkaar.
Het aardige is dat beide uitspraken kloppenmeeder schreef:Daarom snap ik stop-start systemen niet goed. Die houden totaal geen rekening met een loeihete turbo.
Vroeger moest je idd de turbo laten bijkomen om slijtage te voorkomen. Bij een start/stop systeem werkt dat idd niet. Daarom is dat in auto's met een downsized turbo-motor en start/stop anders opgelost. De turbo is òf anders gelagerd òf de oliepomp draait gewoon door als de motor uitgezet wordt, bijvoorbeeld door een elektromotor. In de handleiding van mijn auto (320 pk benzine-turbo èn compressor) wordt dan ook met geen woord gerept over het tot rust laten komen van de turbo.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Motor af laten koelen.
RE.gif
een compressor zit direct aangesloten op de krukas, of een verbinding daaraan via je distributie, dus die draait niet na
wat betreft startstop, verwacht ik ook een elektrische oliepomp, maar dat heb ik nog niet echt uitgezocht/gevonden....
een compressor zit direct aangesloten op de krukas, of een verbinding daaraan via je distributie, dus die draait niet na
wat betreft startstop, verwacht ik ook een elektrische oliepomp, maar dat heb ik nog niet echt uitgezocht/gevonden....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Motor af laten koelen.
Bovenstaande waarschuwingen allemaal lezend, is het inderdaad vreemd dat ook mijn Volvo geen rekening houdt met die hoge turbotemperatuur als het gaat om het start-stop systeem.
Terwijl er in het boekje staat beschreven dat er best wel wat voorwaarden zijn waaraan voldaan moet worden voordat het start-stop systeem actief wordt.
Buitentemp, accuspanning, al dan geen aanhanger achter de auto, zijn er een paar die mij zo invallen. Over een turbo heb ik nooit iets gelezen in dat kader.
Micky noemt ook een compressor. Ik dacht dat daarbij het warmteprobleem niet speelt want de grootste verwarmer van een turbo is zijn aandrijvingsbron, de uitlaatgassen, toch?
Terwijl er in het boekje staat beschreven dat er best wel wat voorwaarden zijn waaraan voldaan moet worden voordat het start-stop systeem actief wordt.
Buitentemp, accuspanning, al dan geen aanhanger achter de auto, zijn er een paar die mij zo invallen. Over een turbo heb ik nooit iets gelezen in dat kader.
Micky noemt ook een compressor. Ik dacht dat daarbij het warmteprobleem niet speelt want de grootste verwarmer van een turbo is zijn aandrijvingsbron, de uitlaatgassen, toch?
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Motor af laten koelen.
RE.gif
klopt, maar het gaat niet om de warmte dat loopt echt wel los, het gaat om het toerental van de turboas, en de as van een compressor remt af met de motor en loopt niet hoogtoerig na.
je moet echt wel flink gasgeven hebben voordat je hem uit moet laten draaien, maar stel voor dat je met 200 over de Duitse autobaan rijdt, tankstation stopt en direct je motor uitzet, dat is niet oke.
Een vriend van mij had na 45-50k de turbo van zijn A4 stuk, parkeerde altijd aan het eind van zijn doodlopende straat, dus als het ware op de rechterrijbaan, kwam altijd aanrijden en draaide al uitrollend de motor uit.
diagnose zoals in dit onderwerp, hierna is het nooit meer gebeurd omdat hij dat niet meer zo deed.
klopt, maar het gaat niet om de warmte dat loopt echt wel los, het gaat om het toerental van de turboas, en de as van een compressor remt af met de motor en loopt niet hoogtoerig na.
je moet echt wel flink gasgeven hebben voordat je hem uit moet laten draaien, maar stel voor dat je met 200 over de Duitse autobaan rijdt, tankstation stopt en direct je motor uitzet, dat is niet oke.
Een vriend van mij had na 45-50k de turbo van zijn A4 stuk, parkeerde altijd aan het eind van zijn doodlopende straat, dus als het ware op de rechterrijbaan, kwam altijd aanrijden en draaide al uitrollend de motor uit.
diagnose zoals in dit onderwerp, hierna is het nooit meer gebeurd omdat hij dat niet meer zo deed.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Motor af laten koelen.
Het probleem is niet zozeer de warmte van de Turbo zelf - die wordt onder belasting letterlijk gloeiend heet - maar de lagering daarvan; zodra de oliedruk wegvalt is de olielagering weg én wordt dat deel niet meer gekoeld.JPGeetje schreef:Bovenstaande waarschuwingen allemaal lezend, is het inderdaad vreemd dat ook mijn Volvo geen rekening houdt met die hoge turbotemperatuur als het gaat om het start-stop systeem.
Terwijl er in het boekje staat beschreven dat er best wel wat voorwaarden zijn waaraan voldaan moet worden voordat het start-stop systeem actief wordt.
Buitentemp, accuspanning, al dan geen aanhanger achter de auto, zijn er een paar die mij zo invallen. Over een turbo heb ik nooit iets gelezen in dat kader.
Micky noemt ook een compressor. Ik dacht dat daarbij het warmteprobleem niet speelt want de grootste verwarmer van een turbo is zijn aandrijvingsbron, de uitlaatgassen, toch?
Bij jouw Volvo blijft de pomp gewoon lopen; An electric oil pump keeps pressure up when the engine is stopped, zie Autoweek.com.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Motor af laten koelen.
RE.gif
Weer wat geleerd
Weer wat geleerd
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Motor af laten koelen.
Nuttig onderwerp!
Weer wat geleerd
Weer wat geleerd
Re: Motor af laten koelen.
Toch wel een beetje gek !
De Japanse ingenieurs maar ook duitse en franse en weet ik veel welke nog meer,
adviseren om de turbomotor ca. 30 seconde langer te laten lopen ivm. koeling van de turbo,
Maar hier lees ik dat het onzin is ?
Ik kan me niet voorstellen dat mensen die er speciaal voor gestudeerd hebben het fout hebben .
Mvgr
Coen
De Japanse ingenieurs maar ook duitse en franse en weet ik veel welke nog meer,
adviseren om de turbomotor ca. 30 seconde langer te laten lopen ivm. koeling van de turbo,
Maar hier lees ik dat het onzin is ?
Ik kan me niet voorstellen dat mensen die er speciaal voor gestudeerd hebben het fout hebben .
Mvgr
Coen
Re: Motor af laten koelen.
RE.gif
Hmm, was meer één persoon hoor die dat verklaarde
Hmm, was meer één persoon hoor die dat verklaarde
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Motor af laten koelen.
Toch heb ik hier wel een vraag over. Ik met mijn mondeo 240 pk kom eigelijke nooit boven de 3500 toeren met caravan er achter.
Dit is na mijn idee dan ook niet het zwaar belasten van de motor. of is dit een foute gedachten ??
Dit is na mijn idee dan ook niet het zwaar belasten van de motor. of is dit een foute gedachten ??
Geen Caravan.
Motor af laten koelen.
Ik kan in mijn centrale scherm van de auto best veel zien, daar kan ik meters aanzetten waaronder actueel geleverde KW en de turbodruk, die laatste laat dus zien hoe hard je turbo werkt, onder de 3500 toeren kan ik een hoge turbodruk realiseren door in een hoge versnelling bij langzaam rijden veel gas te geven. De motor wordt dan dus ook zwaar belast
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Motor af laten koelen.
Het motortoerental staat op zich los van het toerental van de turbo al hebben beider wel enige relatie met elkaar.
Met een laag motortoerental de auto laten trekken dus rijden op hoog koppel lever't een hoge turbodruk en dus een hoog toerental van de turbo.
Daarlangs als je met 200 over de Duitse autobahn rijdt zal de turbo weinig doen hij draait wel mee maar de turbodruk zelf is laag. De turbo zelf wordt pas echt warm als deze aan het werk is dus een hoge druk leverd.
Het is eigenlijk jammer dat de meeste auto's niet meer voorzien worden van een turbodruk meter dit zou veel meer inzicht geven wanneer de turbo daadwerkelijk aan het werk is.
In mijn smart roadster zit er 1 en alleen bij optrekken geeft deze een hogere druk aan dan bij vol gas optrekken tikt die even de 1,2 bar aan om dan al weer snel terug te zakken. Laat je maar enigzins het gas los of rijdt ik een stabiele snelheid zakt de druk al terug onder de 0 bar (waarbij de 0 bar staat voor de buitenluchtdruk )
Met een laag motortoerental de auto laten trekken dus rijden op hoog koppel lever't een hoge turbodruk en dus een hoog toerental van de turbo.
Daarlangs als je met 200 over de Duitse autobahn rijdt zal de turbo weinig doen hij draait wel mee maar de turbodruk zelf is laag. De turbo zelf wordt pas echt warm als deze aan het werk is dus een hoge druk leverd.
Het is eigenlijk jammer dat de meeste auto's niet meer voorzien worden van een turbodruk meter dit zou veel meer inzicht geven wanneer de turbo daadwerkelijk aan het werk is.
In mijn smart roadster zit er 1 en alleen bij optrekken geeft deze een hogere druk aan dan bij vol gas optrekken tikt die even de 1,2 bar aan om dan al weer snel terug te zakken. Laat je maar enigzins het gas los of rijdt ik een stabiele snelheid zakt de druk al terug onder de 0 bar (waarbij de 0 bar staat voor de buitenluchtdruk )
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Motor af laten koelen.
Dus 1 bar wil je zeggen, ik zal eens een foto laten maken bij hoge snelheid, maar mijn turbodruk blijft ruim boven de 1,3 als ik afrem op de motor bij hogere snelheid. Bij 200 heb je ook wel degelijk een hoge druk, zelfs de reden dat ik met mijn opgeschroefde GT Turbo niet volgas kon rijden omdat de meter constant in het rood stond
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Motor af laten koelen.
Ben ik ff blij met mijn ongeblazen 8 cilinder
Die ik overigens na een (snelle) rit ook niet meteen uitzet
Die ik overigens na een (snelle) rit ook niet meteen uitzet
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Motor af laten koelen.
O ik ben zeer blij met mijn turbo . Dat ff door laten lopen naar zware ritten neem ik voorlief :D
Geen Caravan.
-
- Berichten: 589
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52
Re: Motor af laten koelen.
Is het in de praktijk ook niet zo dat je minstens de laatste zoveel meters voor je tot stilstand komt, geen turbo gebruikt ?