Zwitserland vignet

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Toine
Berichten: 104
Lid geworden op: di 4 aug 2015 16:05

Zwitserland vignet

Bericht door Toine » vr 13 mei 2016 17:01

Hallo,

Waar plakt u het vignet voor Zwitserland, op een caravan zonder raam aan de disselkant? Tevens graag een tip om ook op een makkelijke manier deze te verwijderen. Op de voorruit van de auto is dit al een gehannes.

Dank!
Mirjam
Groet,

Toine

Fendt Tendenza 515sf 2019, vloerverwarming, Truma Airco Saphir Compact, Truma Combi 4e, Thule Omnistore 6300 met dimbare verlichting, asverzwaring 2000 kg, Isabella Minor, Unico Siena, Unico Turijn 320

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Zwitserland vignet

Bericht door Conradi » vr 13 mei 2016 17:59

Ik smeer de vignetten altijd met siliconenvet in. Plakt uitstekend en komt eenvoudig los. Een fohn doet ook wonderen trouwens.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Sjonnie
Berichten: 119
Lid geworden op: do 17 sep 2015 13:17

Re: Zwitserland vignet

Bericht door Sjonnie » vr 13 mei 2016 18:16

Pas op met middeltjes onder de sticker.
Als ze zien dat je er mee geknoeid hebt kun je een hoge boete verwachten.
Afbeelding

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zwitserland vignet

Bericht door eurotrotter » vr 13 mei 2016 18:21

Bei Fahrzeugen ohne Frontscheibe – beispielsweise bei Anhängern oder Motorrädern – muss die Vignette an einer Stelle kleben, die nicht auswechselbar und leicht zugänglich ist.

Bron: http://www.blick.ch/life/geld/autobahn- ... 22019.html

OP de dissel mag,maar weer niet op de demontabele disselafdekplaat.
Laatst gewijzigd door eurotrotter op vr 13 mei 2016 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Hogendoorn
Berichten: 41
Lid geworden op: za 30 nov 2013 17:28
Locatie: Midden van het land

Re: Zwitserland vignet

Bericht door Hogendoorn » vr 13 mei 2016 18:29

Ik plak beide stekkers op de voorruit van de auto, kijk uit ze zien snel of er mee geknoeid is, dan word het een dure vakantie.
Eriba Nova 495 met Subaru Outback 2,5 automaat

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zwitserland vignet

Bericht door eurotrotter » vr 13 mei 2016 18:49

IK denk niet dat dat de bedoeling is.
En i.d.d. de boetes bij verkeerd gebruik of ontbreken zijn verdubbeld,van CHF 100 naar CHF 200.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Toine
Berichten: 104
Lid geworden op: di 4 aug 2015 16:05

Re: Zwitserland vignet

Bericht door Toine » vr 13 mei 2016 18:54

Nee, het is inderdaad onze bedoeling niet om te sjoemelen met vignetten. De kosten van de vignetten maken op een reis van 5 weken naar Italie ook niet uit, plus dat er op de terugreis 1 vignet van Oostenrijk bijkomt.
De tip van 2 vignetten op het raam vind ik een slimme. Echter is dit toegestaan?
Groet,

Toine

Fendt Tendenza 515sf 2019, vloerverwarming, Truma Airco Saphir Compact, Truma Combi 4e, Thule Omnistore 6300 met dimbare verlichting, asverzwaring 2000 kg, Isabella Minor, Unico Siena, Unico Turijn 320

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Zwitserland vignet

Bericht door Conradi » vr 13 mei 2016 19:05

Voordat mijn post verkeerd wordt opgevat: ik sjoemel niet met vignetten. Maar als je 3x per jaar een Oostenrijk-vignet van 10 dagen nodig hebt wordt je moedeloos van het verwijderen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zwitserland vignet

Bericht door VIP » vr 13 mei 2016 19:43

MirjamPF schreef:Nee, het is inderdaad onze bedoeling niet om te sjoemelen met vignetten. De kosten van de vignetten maken op een reis van 5 weken naar Italie ook niet uit, plus dat er op de terugreis 1 vignet van Oostenrijk bijkomt.
De tip van 2 vignetten op het raam vind ik een slimme. Echter is dit toegestaan?

Nee dat is niet toegestaan.

Sticker moet op de caravan.
Porsche + Tabbert

Toine
Berichten: 104
Lid geworden op: di 4 aug 2015 16:05

Re: Zwitserland vignet

Bericht door Toine » vr 13 mei 2016 20:21

Maar dan komt de sticker a) omgekeerd op de caravan ivm plakgedeelte wat normaliter binnen tegen het raam wordt geplakt, en b) wie maar zou willen kan, weliswaar met veel moeite, de sticker er af trekken.
Groet,

Toine

Fendt Tendenza 515sf 2019, vloerverwarming, Truma Airco Saphir Compact, Truma Combi 4e, Thule Omnistore 6300 met dimbare verlichting, asverzwaring 2000 kg, Isabella Minor, Unico Siena, Unico Turijn 320

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zwitserland vignet

Bericht door VIP » vr 13 mei 2016 20:37

bij aanhangers zit de sticker meestal op de dissel aan de zijkant of aan de buiten of binnenkant van de bak (op een vast deel).

Sticker er af trekken kan wel maar scheurt dan vanzelf kapot dus dat heeft geen zin.

Wat ik nu typ is ook niet toegestaan maar wij plakken hem op het linker raam aan de binnenzijde.

Aangezien de sticker niet op de dissel kan ivm de afdekplaat.

Meestal zie je de stickersop caravans aan de binnenkant van het voorraam zitten maar ook die hebben wij niet, vandaar de keuze linkerraam binnenkant.
Porsche + Tabbert

Hogendoorn
Berichten: 41
Lid geworden op: za 30 nov 2013 17:28
Locatie: Midden van het land

Re: Zwitserland vignet

Bericht door Hogendoorn » vr 13 mei 2016 20:44

Ik heb nog nooit een aanmerking gehad dat de 2 stikkers op de voorruit geplaatst waren.
In Zwitserland zie je ook dat ze dit zelf vaak ook doen, misschien niet helemaal volgen de regels.
Wel heb ik bij de grens opmerking gehad dat de oude stikkers er nog op zaten, maar over de 2 nieuwe stikkers zij men niets.
Je mag de stikker ook aan de binnenzijde van een zijraam van de caravan plakken.
Eriba Nova 495 met Subaru Outback 2,5 automaat

Toine
Berichten: 104
Lid geworden op: di 4 aug 2015 16:05

Re: Zwitserland vignet

Bericht door Toine » vr 13 mei 2016 20:54

RE.gif

Ik kan niets bedenken waarom er een overtreding wordt begaan omdat er 2 vignetten op de auto zitten. Bij een verzameling oude stickers op de auto
kan ik mij voorstellen dat douaniers kleurenblind worden en zelf niet meer weten welke kleur er in 2016 van kracht is.......
Aan zijkant heb ik ook gedacht.
Mochten wij er niet uitkomen, simpel, vignetten pas plakken aan de grens.......
Laatst gewijzigd door Daphne op vr 13 mei 2016 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Groet,

Toine

Fendt Tendenza 515sf 2019, vloerverwarming, Truma Airco Saphir Compact, Truma Combi 4e, Thule Omnistore 6300 met dimbare verlichting, asverzwaring 2000 kg, Isabella Minor, Unico Siena, Unico Turijn 320

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zwitserland vignet

Bericht door VIP » vr 13 mei 2016 22:07

Omdat die Zwitsers willen dat je voor elk voertuig een sticker moet hebben (geld/inkomsten).

Door 2 stickers op je voorruit te plakken kun je theoretisch verschillende aanhangers achter je auto hangen zonder daarvoor te betalen (los van de 2de sticker die je op je voorruit hebt).

Vandaar dat ie op de caravan/aanhanger moet en niet op de voorruit van je auto.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Zwitserland vignet

Bericht door witjesm » vr 13 mei 2016 23:36

Hogendoorn schreef:Ik heb nog nooit een aanmerking gehad dat de 2 stikkers op de voorruit geplaatst waren.
In Zwitserland zie je ook dat ze dit zelf vaak ook doen, misschien niet helemaal volgen de regels.
Wel heb ik bij de grens opmerking gehad dat de oude stikkers er nog op zaten, maar over de 2 nieuwe stikkers zij men niets.
Je mag de stikker ook aan de binnenzijde van een zijraam van de caravan plakken.
Dat kan wel zijn maar het mag echt niet! En kost 240 CHF. De rede dat het niet mag is dat het vignet voertuig specifiek is. Bij deze oplossing mag die auto met elke aanhanger door Zwitserland rijden en het mag dus absoluut niet!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Zwitserland vignet

Bericht door witjesm » vr 13 mei 2016 23:39

MirjamPF schreef:Maar dan komt de sticker a) omgekeerd op de caravan ivm plakgedeelte wat normaliter binnen tegen het raam wordt geplakt, en b) wie maar zou willen kan, weliswaar met veel moeite, de sticker er af trekken.
Dit is geen probleem. Echter is het verstandig het aan de linker kant zichtbaar te plakken zodat je niet bij elke grens controle hoeft te stoppen omdat de douanier het niet kan vinden tijdens het voorbij rijden.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Nicky_GTS
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 3 nov 2013 14:09

Re: Zwitserland vignet

Bericht door Nicky_GTS » za 14 mei 2016 08:42

Rechts bovenin plakken met de zijde die normaal gesproken tegen het raam komt. Zo valt hij op en blijft hij goed zitten. Bij de anwb kun je ze met korting krijgen.

En zo'n rits vignetten is wel mooi hoor :lol:
Renault Laguna 2.0 Estate met aan de trekhaak een Hobby Excelent easy 460 ufe

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7982
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Zwitserland vignet

Bericht door VIP » za 14 mei 2016 10:14

Nicky_GTS schreef:Rechts bovenin plakken met de zijde die normaal gesproken tegen het raam komt. Zo valt hij op en blijft hij goed zitten. Bij de anwb kun je ze met korting krijgen.

En zo'n rits vignetten is wel mooi hoor :lol:

Hahahah met korting . . . . . awhoea.gif
Porsche + Tabbert

Toine
Berichten: 104
Lid geworden op: di 4 aug 2015 16:05

Re: Zwitserland vignet

Bericht door Toine » za 14 mei 2016 15:55

Tsja, ben ik toch niet de enige die dacht iets gemist te hebben met onze bonuskaart..... :lol:
Groet,

Toine

Fendt Tendenza 515sf 2019, vloerverwarming, Truma Airco Saphir Compact, Truma Combi 4e, Thule Omnistore 6300 met dimbare verlichting, asverzwaring 2000 kg, Isabella Minor, Unico Siena, Unico Turijn 320

Hogendoorn
Berichten: 41
Lid geworden op: za 30 nov 2013 17:28
Locatie: Midden van het land

Re: Zwitserland vignet

Bericht door Hogendoorn » za 14 mei 2016 17:18

Nog even een opmerking over 2 stikkers op de voorruit van de auto, je kan maar met 1 aanhanger tegelijk rijden.
In Zwitserland is het ook zo dat, als je meerdere auto's bezit, je de kentekenplaten op meerdere auto's mag gebruiken, daarom zie je bij de huizen vaak auto's of campers staan zonder kentekenplaten.
Eriba Nova 495 met Subaru Outback 2,5 automaat

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zwitserland vignet

Bericht door eurotrotter » za 14 mei 2016 18:02

Nicky_GTS schreef:Rechts bovenin plakken met de zijde die normaal gesproken tegen het raam komt. Zo valt hij op en blijft hij goed zitten. Bij de anwb kun je ze met korting krijgen.

En zo'n rits vignetten is wel mooi hoor :lol:
Als je de vignetten aan de grens wilt kopen moet je zorgen dat je Zwitserse franken bij je hebt,als je met euro's betaald kan t zijn dat de kassier zijn eigen"wisselkoers "aanhoudt ,en die valt altijd in jouw nadeel uit. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Zwitserland vignet

Bericht door janoniem » za 14 mei 2016 18:14

eurotrotter schreef:Als je de vignetten aan de grens wilt kopen moet je zorgen dat je Zwitserse franken bij je hebt,als je met euro's betaald kan t zijn dat de kassier zijn eigen"wisselkoers "aanhoudt ,en die valt altijd in jouw nadeel uit. mrgreen.gif
Ik heb bij een kleinere grensovergang 2 jaar geleden vignetten betaald met credit card; dat was geen enkel probleem maar kennelijk wel vrij uniek want de douanier kwam er voor van het asfalt naar een kantoortje.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Zwitserland vignet

Bericht door witjesm » za 14 mei 2016 18:28

Hogendoorn schreef:Nog even een opmerking over 2 stikkers op de voorruit van de auto, je kan maar met 1 aanhanger tegelijk rijden.
In Zwitserland is het ook zo dat, als je meerdere auto's bezit, je de kentekenplaten op meerdere auto's mag gebruiken, daarom zie je bij de huizen vaak auto's of campers staan zonder kentekenplaten.
Dat klopt helemaal van die wissel platen is handig als bijvoorbeeld een auto hebt die je maar af en toe gebruikt. Voor die sticker gaat dat ook bij wissel platen niet op helaas. Elk voertuig (of aanhanger) moet zijn eigen sticker die is bevestigd op een niet uitwisselbaar deel. Ik snap je redenatie maar het mag echt niet.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

R_S_P
Berichten: 196
Lid geworden op: za 31 mei 2008 17:31
Locatie: Prov.Utrecht

Re: Zwitserland vignet

Bericht door R_S_P » za 14 mei 2016 19:16

Als je de sticker op boeklon plakt, is de sticker er erg makkelijk weer van de ruit te halen en het voordeel is je ziet er niets van, ik gebruik het al jaren en eenvoudig op een ander voertuig te plaatsen.
MET MIJN GEDACHTEN ERGENS ANDERS, BEN IK ALTIJD OVERAL.
Fendt Saphir 465 MY2021/ VW Tiguan 1.4 4-Motion High-Line

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zwitserland vignet

Bericht door eurotrotter » za 14 mei 2016 23:00

Tot een controleur het ziet,dan kost t ineens CHF 200,00 mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”