Aankooptips

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
suusw

Re: Aankooptips

Bericht door suusw » do 2 aug 2012 15:51

Wat ik me afvraag, hoe regel je het met de betaling? Wat is gebruikelijk? In dit geval gaat het om de aankoop van een tweedehands caravan. Betaal je deze contant? Maak je dit over? Ik loop liever niet met een paar duizend euro op zak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18783
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Aankooptips

Bericht door Hobby Linka » wo 8 aug 2012 17:00

suusw schreef:Ik loop liever niet met een paar duizend euro op zak.
Je kan bij de bank "tijdelijk", zelfs voor een dag, je maximale dag PIN saldo verhogen. Dan kan je gewoon pinnen als alles inorde lijkt.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

LisaVermeer

Re: Aankooptips

Bericht door LisaVermeer » ma 19 nov 2012 21:01

Ik let altijd op de banden en dan bedoel ik vooral het profiel, ik let op schimmel of vochtplekken en ik let op de rubbers.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19688
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Aankooptips

Bericht door Daphne » ma 19 nov 2012 21:56

Er zijn maar weinig caravans met banden met versleten profiel. Of een band slecht is, is bijna niet te herkennen voor de leek en zeker niet aan het profiel te zien. Je kunt beter op het productiedatum letten. Ouder dan 6 jaar, dan preventief vervangen om grotere schade te voorkomen, ook al is de band nog goed.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

deerik

Re: Aankooptips

Bericht door deerik » vr 31 mei 2013 11:05

Precies de tips waar ik naar op zoek was! dankje!

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Aankooptips

Bericht door Wim Corduwener » do 8 aug 2013 13:36

Wat ook nog wel eens gebeurt is dat de caravandealer de mover onder een ingekochte caravan weghaalt. En dan zonder mover in de verkoop zet, vervolgens komt-ie dan met het verhaal dat-ie ook nog wel een mooie tweedehands mover heeft liggen... terwijl dat ding oorspronkelijk al bij de caravan zat.
Wel uitgekookt... dat dan weer wel!
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Marcel
Berichten: 297
Lid geworden op: ma 10 jan 2011 15:29

Re: Aankooptips

Bericht door Marcel » do 8 aug 2013 14:08

Als de mover er onderuit is gehaalt heb je massel want dan heb je weer meer laadvermogen knipoog.gif
Kip Kompakt 300 LE 69/75 bj2010

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Aankooptips

Bericht door Wim Corduwener » do 8 aug 2013 14:27

Dat zal best... maar het ging er in mijn voorbeeld even om wat dealers doen om hun winst te vergroten. :wink:
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

sprite1

Re: Aankooptips

Bericht door sprite1 » do 8 aug 2013 14:34

@suusw

er zijn dealers(de mijne bijv.) die je dan een 1malige machtiging laten invullen die je ondertekend, want hij heeft liever ook geen bult met geld liggen......

Jean

Re: Aankooptips

Bericht door Jean » do 26 sep 2013 11:15

Toen ik onze caravan kocht heb ik het gewoon contant gedaan. Dat vond mijn dealer ook prima en had hij het liefst ik denk dat ze dan belasting technisch beter alles kunnen boeken;)
Waar ik op let is banden, rubbers, hang en sluitwerk kasten en lades en de kwaliteit van de afwerking (hiertoe heb ik hier nog wat algemene tips gevonden), indien er een mover bij zit kijken of deze werkt en kijken hoe oud de accu is, op schimmel controleren en indien informatie beschikbaar oud onderhoud bekijken. Ook googlen naar bekende problemen met dit type bijv. hier op het forum daar kom je ook al veel van te weten. Ow en even water in de tank doen en alle kraantjes laten lopen!

Provdl

Re: Aankooptips

Bericht door Provdl » ma 19 mei 2014 16:55

Edit Trina: Bericht verwijderd!
Reclame voor eigen bedrijf.
Lees de forumregels.

Wilzun

Re: Aankooptips

Bericht door Wilzun » di 24 jun 2014 06:46

Ik ben opzoek naar een kleine caravan waarin een ingang zit aan de achterkant voor de motorfiets.
Ik weet dat de Kip 300kk, Shelter en de Knaus fun&sport deze deur hebben. Maar zijn er meer merken? Wel een wat oudere type ik zoek er een van rond de 2000€

Gr William

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19688
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Aankooptips

Bericht door Daphne » di 24 jun 2014 08:00

RE.gif
Het is handiger als alle vragen en antwoorden hierover in je eigen draadje worden gezet: /viewtopic.php?f=129&t=22911&p=325783#p325783

Dan hou je het ook voor jezelf overzichtelijker thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

fotokrool

Goede dealers

Bericht door fotokrool » ma 11 mei 2015 11:32

Misschien hoort deze vraag hier niet thuis, maarrr...heeft iemand een tip voor een goede caravan dealer (maximaal ca. 50 km van Amsterdam)?
We zijn op zoek naar een tweedehandse caravan van ca. € 5.000,- met Bovag garantie.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4721
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Aankooptips

Bericht door MarcoC » ma 11 mei 2015 11:37

RE.gif
Van Duinkerken in Hoevelaken schijnt (van horen zeggen) heel goed te zijn en ook goede service te bieden!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Volvodriver

Re: Aankooptips

Bericht door Volvodriver » ma 11 mei 2015 13:28

RE.gif RE.gif

Ik heb inderdaad het gevoeld dat deze vraag hier niet thuishoort. cool.gif
Ik wil echter wel antwoord geven. Ik zou eens kijken bij de verschillende bedrijven in Almere.
Ik ben bang dat je voor dat geld echter beter particulier kunt kopen. Dealers (en zeker die in Hoevelaken, hoewel inderdaad wel goed) zijn vaak duurder dan dit budget toelaat.

Mickey

Re: Aankooptips

Bericht door Mickey » ma 11 mei 2015 21:22

Om toch een paar tips te mogen geven, de volgende komen zo snel in me op;

Weteringbrug ca 25 km
http://www.vdvliet-recreatie.nl

Hier hebben we onze nieuwe caravan gekocht en zijn tot nu toe zeer tevreden over de service en afhandeling.
Er staan genoeg leuke occasions, echter denk ik dat het aanbod rond 5000,- bij de dealers vrij klein is.

Heerhugowaard, ca 40 km
http://www.pauwrecreatie.nl/
http://www.mijtscaravans.nl/
http://www.theostet.nl/caravans/
http://www.devriescaravans.nl/
http://www.arca-rekreatie.nl/
https://www.fransstokman.nl/caravan/

Edam, ca 25 km
http://www.wamo.nl/

Purmerend, ca 25 km
http://www.caravancentrumwaterland.nl/

Voorlopig genoeg te bekijken denk ik :lol:

Gebruikersavatar
aad
Berichten: 231
Lid geworden op: za 6 dec 2014 19:48
Locatie: Rockanje aan zee

Re: Aankooptips

Bericht door aad » ma 11 mei 2015 21:39

alles wat met een caravan te maken heeft het www.caravanhandboek.nl thumbup.gif
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar
aad
Berichten: 231
Lid geworden op: za 6 dec 2014 19:48
Locatie: Rockanje aan zee

Re: Aankooptips

Bericht door aad » ma 11 mei 2015 21:52

hier nog wat info www.kampeerinfo.nl thumbup.gif
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

edwin73

Re: Aankooptips

Bericht door edwin73 » zo 6 sep 2015 22:44

Een bovag keuring zegt dus helemaal niets en is na mijn inziens geldklopperij.

Onlangs een caravan (Fendt Platin 510 uit 2002) gekocht. Deze had 2 jaar in een overdekte stalling gestaan. Met de eigenaar overeengekomen dat deze de caravan zou laten keuren bij Reinders in Hoogeveen. Tevens zou Reinders de TUV keuring laten uitvoeren. De keuringen zou ik betalen en de reparaties zou de verkoper betalen. Ik had goede berichten van Reinders gehoord. Ik heb zelf geen verstand van caravans en er geen tijd voor om er naar te kijken. Als ik weg wil moet hij goed zijn, zoniet dan gaat hij naar de dealer om na te kijken.

De TUV keuring zijn ze vergeten??
De Bovag keuring is zeer beroerd uitgevoerd, de verkoper zei zelf na de keuring dat de stekker zo niet ging en de draden zichtbaar waren buiten de stekker dus hebben ze de stekker opnieuw gemonteerd. Van de week zijn we er voor het eerst mee weg geweest, dacht probeer de kachel even en die deed het dus niet zat een slecht contact in. Met de regen vond ik het bed nat omdat het rubber van de dakairco lekt. Het is ook als het droog is duidelijk tezien dat het rubber niet goed meer is.
Doordat iemand mij hielp met aankoppelen en die zei dat de koppeling wel erg licht ging ben ik erachter gekomen dat de blokken die in de stabilisator horen verdwenen waren.
Ook vond ik een gasslang van 2014 lijkt me niet ok.
Dit zijn toch allemaal Bovag punten zou ik zeggen.

Ik de vorige eigenaar gebeld en het is keurig geregeld en alles is nu inorde maar een Bovag keuring is dus alleen een papier invullen en stelt verder niet veel voor.

arnovariante

Re: Aankooptips

Bericht door arnovariante » ma 7 sep 2015 06:43

RE.gif
Waarom is een gasslang van 2014 niet meer goed dan?? scratch.gif
Als je ergens heen verstand van hebt (zoals je zelf aan geeft) is dit een beetje vreemd standpunt.
Als er een Bovag keuring gedaan wordt hoeven ze toch niet te zorgen dat er een nieuwe slang op komt als die slang van 2014 is.
Een slang van 2014 heeft normaal gesproken een "to be replaced before . . . ." erop staan.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16185
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Aankooptips

Bericht door Jan van Vijven » ma 7 sep 2015 07:23

Welkom Edwin,

Beetje jammer deze ervaring (en dat in je eerste bericht) ik meen te weten van wie je die goede berichten over Reinders hebt gekregen....
Wat betreft die gasslang, Volgens mij moet jij als HWTK zeker weten dat die nog goed is.
Beetje vreemd ook dat van die blokken in de stabilisator, alhoewel ik niet geloof dat hier naar gekeken word tijdens een keuring omdat die dingen niet nodig cq verplicht zijn.
Wat betreft de lekkende airco, als er een vochtmeting wordt gedaan en er wordt niets gemeten, zal er ook niet verder gezocht worden. En een caravan die naar eigen zeggen twee jaar binnen heeft gestaan zal ongetwijfeld droog zijn.
De kachel en het stekkertje laat ik even in de midden. Alhoewel, de stekker zal wel goed geweest zijn anders zou je ook geen verlichting hebben gehad...
Bij de meeste onderhoudsbeurten ben ik zelf bij en het gas wordt altijd afgeperst, de kachel weet ik niets van.
Maarrr...waarom heb je het via de oude eigenaar opgelost en niet via Reinders? Wellicht hadden zij je ook verder willen helpen!

Ohja, in Argentina staan ze op je te wachten :-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16185
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Aankooptips

Bericht door Jan van Vijven » ma 7 sep 2015 08:02

Net even opgezocht, de frictie blokken in je stabilisator horen ze ook te controleren....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

arnovariante

Re: Aankooptips

Bericht door arnovariante » ma 7 sep 2015 08:09

Dat is natuurlijk wel slordig!
Ik heb ook wel eens mijn eigen Focwa onderhouds en schadeherstel garage aanbevolen als aankoopkeuringstation......
Dat werd ook heel slecht uitgevoerd.
Shit happens.

HannieenJan

Re: Aankooptips

Bericht door HannieenJan » wo 16 dec 2015 17:35

Hallo, ik weet niet of ik hier goed zit maar kan iemand mij aangeven waar ik op moeten letten als ik een Dethleffs 460 DB zou willen kopen uit de faillissemnetsveiling van Erica Recreatie? Weet iemand of ik dan wel fabrieksgarantie heb? groet, Jan

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”