Aankooptips

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
zandvoorta

Aankooptips

Bericht door zandvoorta » zo 14 jan 2007 16:25

Denk dat het handig is om een draadje speciaal met aankooptips te hebben. dus in dit lijntje kun je tips kwijt voor het aankopen van een caravan.

Om het voor iedereen overzichtelijk te houden graag alleen tips en on-topic. Geen babbelbox :wink:

Hier staan al heel veel technische tips.
Laatst gewijzigd door zandvoorta op zo 14 jan 2007 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » zo 14 jan 2007 16:29

Kijk goed naar de leeftijd van de banden. Te zien aan de DOT code. 3 cijfers is van voor 2000 met laatste cijfer het jaartal en eerste twee het weeknummer, 4 cijfers van na 2000 met de laatste 2 het jaartal.

Dus 258 = week 25 van 1998
2502 = week 25 van 2002

Het algemene advies is om elke 6 jaar banden te vervangen.

zandvoorta

Bericht door zandvoorta » zo 14 jan 2007 16:34

Als je niet weet of een caravan binnen of buiten staat bij een bezichtiging, neem een goede zaklamp mee. Je kunt hebben dat de caravan in een donkere loods staat (vooral bij particuliere aankoop).

Een fototoestel meenemen is ook handig, vooral als je meerdere caravans bekijkt. Anders weet je op het laatst niet meer wat je allemaal hebt gezien.

Pappa

Bericht door Pappa » ma 15 jan 2007 22:05

Aankoop van een gebruikte caravan.
Ga op je neus af.
Ruikt de caravan muf: niet doen.
Vochtproblemen, roken, uitgebreide indische maaltijden bereiding, slechte ventilatie, lekkages,enz. Allemaal op de neus. Nog ergeris als de caravan extreem naar parfum of schoonmaakmiddelen ruikt door een poging van de verkoper bovenstaande reukjes te verbloemen.
Ten tweede de garantie.
Hoe gaat de verkoper om met de garantie? Het spreekt voor zich dat 6 maanden garantie helemaal niet veel voorstelt wetende dat vooral beginnende caravankopers niet veel meer dan een week of 3 a 4 met de caravan weg gaan om hem vervolgens te stallen voor tot het volgende jaar. In feite heb je dus 3 a 4 weken garantie. Vraag ernaar en een goed bedrijf zal bijvoorbeeld twee vakanties garanderen of een andere regeling voorstellen.
Als laatste: neem de moeite om de voortent (als die erbij zit) even uit te rollen en de stof en stokken te bekijken. Als de stof smoezelig en vuil is en wellicht het weer of schimmel bevat zegt dat ook iets over het gebruik van de vorige eigenaar. Mooi punt om op af te dingen of korting te krijgen op een nieuwe tent. :wink:

BDoets

Bericht door BDoets » zo 4 feb 2007 10:10

Neem een (digitale) fotocamera mee en maak een aantal opnamen van iedere caravan die je interessant vindt. Buitenkant, paar foto's binnenkant, en een foto van het papier waarop bij de meeste handelaren type, prijs, leeftijd etc. staan (en ook de naam van de handelaar!).
Zo kan je later nog even wat je gezien hebt de revue laten passeren; dankzij de foto van het infopapier heb je de belangrijkste gegevens ook.
Je hoeft de foto's niet uit te printen, gewoon op de computermonitor bekijken.

Onze ervaring was dat je anders van de bomen het bos niet meer zag, als je op een dag een paar firma's had bezocht...

Bart

René

Bericht door René » wo 28 feb 2007 20:07

Wil je een gebruikte caravan kopen van een particulier noteer dan de gegevens zoals bj, lengte, aantal dakramen , enz.
ga dan langs div caravan bedr en informeer naar de prijs.
kan je een mooi gemiddelde bepalen, die vaak aanzienlijk lager is dan de vraagprijs.

NovaMartin

Bericht door NovaMartin » zo 1 apr 2007 12:08

Bij een (voor)afname-inspectie van je caravan zou de volgende checklist en afnameprotocol, wellicht van pas kunnen komen.
Ik heb hem een half jaar geleden gemaakt en op caravanhandboek.nl laten zetten. Hij is weliswaar in het Duits opgesteld, maar dat komt omdat ik mijn caravan toen zelf vanuit Duitsland heb geïmporteerd en de lijst (in een wat aangepaste, specifiekere uitvoering) daarbij heb gebruikt. Misschien dat iemand zich nog geroepen voelt om e.e.a. te vertalen, te verbeteren en wellicht ergens op het web te zetten voor algemeen gebruik.

Groeten,
Martin

Nick

Bericht door Nick » zo 8 apr 2007 10:19

Wat door veel aspirant caravanners nog al eens vergeten wordt is de trekkracht van de auto. Ik ken verscheidene mensen die na het kopen van een caravan ondervonden dat de auto problemen had met het trekken !! Vooral op reizen naar het zuiden. Dus moesten ze alsnog een zwaardere wagen aanschaffen.
Ook wordt de eerste caravan bij gebruik nog al eens te klein bevonden wat resulteerde in een grotere caravan een jaar later en het risico dat de auto deze niet meer kon trekken. enz. Een gevaarlijke spiraal !!!
groeten en prettige paasdagen gewenst,

Jeroen

Bericht door Jeroen » di 15 mei 2007 12:04

Als je van plan bent een nieuwe caravan te gaan kopen, zoek dan naar een actiemodel... Deze zijn completer uitgerust dan de standaard uitvoeringen en bieden veel extra's. Wij gaan volgende week woensdag onze Eriba Living 530 Pulse ophalen en voor een kleine meerprijs is deze voorzien van vele extra's zoals een zwaardere as, gladde beplaing, groot dakluik, boiler etc.

Gebruikersavatar
Peli71
Berichten: 431
Lid geworden op: za 24 feb 2007 09:41
Locatie: Omg. Rotterdam

Bericht door Peli71 » di 15 mei 2007 17:28

Koop een vochtmeteer, eenmalige investering van zo'n EUR 100,= waarmee je verrassingen kunt voorkomen wanneer je partikulier koop.
Beyerland Sprinter 460MD - jun 2000

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Aankooptips.

Bericht door Fred » ma 23 jul 2007 17:29

Dag,
Kijk bij aanschaf heel goed naar de gewichten: aslast. totaalgewicht, max. belasting (dus belading).
Zie bijvoorbeeld het draadje bij de rubriek Toebehoren over het verzwaren van de as van 1300 kg naar 1500 kg.
Mhg, Fred
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Knibbelknabbelknausje

Bericht door Knibbelknabbelknausje » do 20 dec 2007 12:04

Toen ik mijn caravan verkocht hebben we afgesproken een contract op te stellen. De nieuwe eigenaar kocht en betaalde de caravan. Deze liet hem bij zijn dealer nakijken. Als er grote verborgen gebreken zouden zijn kon hij de koop terudraaien en moest ik zijn geld teruggeven.

Heb ik zo afgesproken, vond in wel begrijpelijk als je voor € 8000 een caravan koopt.

Ik wist trouwens wel dat het goed zat :wink:

Die contracten zweven wel ergens op het net :idea:

V70
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 28 mar 2008 23:35
Locatie: BELGIE

Bericht door V70 » vr 4 apr 2008 03:14

Tips geven is moeilijk .... Ik denk dat je vaak overgaat tot de aanschaf van een caravan wanneer je er een goed gevoel bij hebt ... voor mezelf is dat afhankelijk van een aantal factoren

Zijn het keurige mensen ... is hun huisje, tuintje, wagen mooi verzorgd .. zijn ze zorgzaam op hun spulletjes ... zulke dingen zie je meteen.

Ik vraag ook steeds naar het verleden van de carvan ... zijn ze eerste eigenaar of niet, zijn alle facturen aanwezig ( onderhoudsbeurten eventuele veranderingen ... aankoop tent enz )

Ik loop om de caravan en kijk op de orginele kid er nog opzit, onderaan kijk ik ff of er geen schade te bespeuren is van bv verkeersdrempels en op het dak kijk ik ff of er geen hagelschade is en of de orginele kid er nog op zit.

Ondertussen heeft mijn vrouw reeds alle laden en kastjes uitgeprobeerd en ook de sluitingen van de ramen en horren ... ook de matras en de lattenbodem worden nagekeken.

wanneer ik dan 100% achter de aankoop sta dan doe ik een bod op de caravan ... bij mijn huidige caravan had ik een bod gedaan van 2500€ onder de vraagprijs ( contant betalen en onmiddellijk meepakken ) .... toen ik al half terug de wagen wou instappen werd mijn bod aanvaard :D :D :D

BDoets

Bericht door BDoets » za 21 jun 2008 21:21

Ik ben niet goed in bieden. Daarom hadden we, toen we de caravan gingen bekijken die het wel eens zou kunnen worden, een vriend meegenomen die daar goed in is. Op een gegeven moment seinde ik 'm dat we hem wilden kopen, en hij deed meteen een bod dat zó laag was dat ik uit gêne een beetje de slappe lach kreeg en maar even om de caravan heen liep... Maar uiteindelijk is er wel een paar mille afgegaan... :lol:
Dus, ben je niet zo'n held met bieden, iemand meenemen die 't wél kan...
Bart

Vliedje

Bericht door Vliedje » za 11 okt 2008 11:01

Hier zou ik aan toe willen voegen, neem iemand mee die er onbevooroordeeld tegenover staat en het dus zakelijk blijft bekijken. Als je zelf al min of meer bent gevallen voor een caravan, is zo'n objectieve mening vaak geen overbodige luxe.

Met vriendelijke groet,

Peter

Angelique

Bericht door Angelique » wo 22 okt 2008 11:55

Wij hebben onlangs een gebruikte Knaus gekocht. Zijn met de verkopers overeengekomen dat wij hem kochten, mits hij Bovag gekeurd zou zijn.
Deze keuring heeft de verkoper laten doen. Er moest alleen een gaskoppeling vervangen worden. Verder was hij goed.
Weet je tenminste wat je koopt.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Bericht door HansHobby » za 31 jan 2009 08:55

Nog een tip die ik zelf kreeg en veel aan gehad heb.

Als je op je rijbewijs geen E achter B heb, zorg dan dat je een caravan koopt die samen met je auto een combinatie vormt die met B gereden mag worden. :)


Uitrekenen kan hier...

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

thor

Bericht door thor » za 31 jan 2009 22:41

bij particuliere aankoop, altijd een aankoop keuring laten doen voor 100,00, bedrijf zelf opzoeken en niet de verkopende partij. aankoop keuringen kunnen bij Bovag of Focwa bedrijven gebeuren en je kunt zelf bij deze keuring aanwezig zijn. kan veel kosten besparen en veel schade bakken tussen uitgefilterd worden

PVN

Re: Aankooptips

Bericht door PVN » ma 20 apr 2009 22:54

zoek eerst heel goed uit wat voor indeling je wilt hebben, ga daarmee op pad, en dan het moeilijkste, probeer niet in de verleiding te komen om overstag te gaan voor een model wat je igenlijk niet wilt

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aankooptips

Bericht door Kingpin1966 » wo 22 apr 2009 18:36

Kijk bij de aankoop van een gebruikte caravan ook altijd even naar stickers, en dan voornamelijk stickers die op een plaats zitten waar ze niet horen.
Afgezien van het feit dat ik een volbestickerde caravan geen smoel vind hebben worden stickers ook vaak gebruikt om een evt. beschadiging "weg te werken".

Dus, altijd even met de vingers over stickers heen wrijven, misschien zit er een "addertje" onder.

En natuurlijk zoals bij alles......................
Bij twijfel???................Niet kopen!!! toppie.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Aankooptips

Bericht door Fred » wo 22 apr 2009 21:55

Dag,
Sterker nog: vraag de dealer alle stickers te verwijderen. Ook hij ziet dan eventuele putjes.
Mhg, Fred
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Black V70 AWD

Re: Aankooptips

Bericht door Black V70 AWD » vr 29 mei 2009 23:43

Niet alleen stickers. Ik heb een collega die zijn caravan naar de caravanstalling bracht en daar een kruiwagen over het hoofd zag. Met het gevolg dat het handvat+ boom zich in de caravan boorde. Hij heeft er aluminium ventilatierooster over heen geplaatst ( weg gat). Maar ja of dit de oplossing is ?? Je zou deze caravan later maar kopen.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Aankooptips

Bericht door Kingpin1966 » za 30 mei 2009 11:17

En dan maar hopen dat het niet begint te regenen.
Ik wil niet weten hoeveel vocht er in die muur gaat trekken. biggrin
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12763
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Aankooptips

Bericht door Trina » do 11 jun 2009 19:26

Laatste berichten afgesplitst naar HIER

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Aankooptips

Bericht door peter s » ma 24 okt 2011 17:08

Zeskeer hetzelfde bericht, reclame maken ??????
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”