Hoe bevalt uw caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door Chris » do 10 mar 2016 22:45

Ik heb er maar 3 gehad.

De eerste was een Adria 390, uit ?? jeemig ik zou het niet meer weten... 1985 ofzo.
Gekocht voor een prikkie na een compleet verregende tent vakantie in 1990.
Toen is er in 1993 een Knaus Sudwind uit 1989 gekomen.
Leuke deal geweest.
De Knaus is tot 2011 gebleven en toen particulier verkocht.
Hobby 420 KB nieuw besteld, geleverd in 2012
We wilden iets kleiner, maar dat is ie dus niet.
Wel breder en hoger....en op een tiental cm na even lang als de Knaus.
Eigenlijk is dat wat mij tegenvalt aan onze caravan...
Ik mis de "Gulden Snede".... de meest ideale maatverhoudingen.
Een mooie hut heeft een mooie maatverhouding, lengte, hoogte en breedte moeten met elkaar in harmonie zijn.... helaas dus.
Verder als caravan een lekkere hut met een hoop frutsels....
Volgenden hut zal nog wel even op zich laten wachten....

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door Pino » do 10 mar 2016 23:47

Vroeger vroeger, zo rond 1980-1990 hadden mijn ouders een Homecar van 1000 kg, daarna eentje van van 1200 kg en dat was heel wat toen!
Daarna ging ik niet meer mee en had toen ook een partner die niet van camperen hield. Echter hield mijn voorliefde voor camperen langer stand dan die relatie en zo had ik 6 jaar geleden weer vrije keuze in vakantievorm en ben toen met dezelfde laatste Homecar op stap geweest. Toen 25 jaar oud....

4 jaar geleden weer met 'nieuwe' gezin vakantie plannen. Toen hebben we een Dethleffs 510 TK gehuurd. Mooi van buiten, redelijk mooi van binnen en voor ons best luxe gezien ervaring die ik had met de gedateerde Homecar. Echter kwalititief wat minder op de rollo's en nog wat dingen.
Jaar daarna zelf op zoek gegaan en een Hobby 560CFe Excellent gekocht. Heerlijke caravan, voorzien van mover, Isabella voortent en nog wat extra dingen. Heb daar zelf nog een hoop leuke klusjes in gedaan op gebied van verlichting, water aansluiting, elektra dingen. Echt onze hut van gemaakt en enorm veel plezier mee beleefd. Vorig jaar airco laten monteren en weer een heerlijk zomer seizoen gehad.
Ja, en dan zie je een paar keer een mooi Premium en gaat het weer kriebelen. Toch maar gaan kijken, gelukkig die was al verkocht.... paar weken later week naar een andere gaan kijken.... hmmm dat gaat euro's kosten om na 2 jaar al over te stappen..... na een week weer kijken en eens praten met die meneer.... hmmm we kunnen wat dingen mee overnemen, praten praten, onderhandelen en jawel, we hebben een deal naar tevredenheid.
Nu dus ( vanaf komende dinsdag) gaan we ervaren hoe de Hobby Premium 650UFf bevalt.
De 560CFe had zeker voldoende ruimte, echter vinden we die Premium tandem zo verschrikkelijk mooi van buiten (binnen ook hoor), en ja je hebt het binnen nog weer wat ruimer, zeker het queensbed.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door Dutchdrummer » do 10 mar 2016 23:49

Het draadje verzandt in een 'Welke caravans hebt u allemaal gehad'.
Dan had het beter: 'Hoe beviel uw caravan' kunnen heten.

Volgens mij gaat het over de caravan die je nu bezit, en waar je nu mee kampeert.

Wat mij betreft is het zoals Daphne al schreef:
'Of onze caravan bevalt is nog te vroeg om te zeggen. We zijn er dit jaar nog maar 2 x mee weggeweest, dus moeten we nog veel meer testen voordat ik daar iets over kan zeggen.'
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door Pino » do 10 mar 2016 23:57

RE.gif Haha, ja je hebt gelijk. Heel verleidelijk de hele caravan geschiedenis te delen.
Maar terug on-topic kan ik het vanuit meeste (en recente) ervaring spreken over de Hobby 560CFe en die is ons ontzettend goed bevallen. Met name de ruime L keuken en enorme C rondzit vind je in vrijwel geen enkele (ook langere) caravan terug. Ook technisch geen noemenswaardige dingen gehad. Gasveer disselklep en een lade geleider, onder garantie. Paar elektrodingetjes zelf gefixed die door 1e eigenaar of dealer niet goed waren aangesloten.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door Poldervrouwtje » vr 11 mar 2016 07:22

Onze eerste was een chateau 424 grand prix. Die hadden we op seizoenplek staan. Verkocht toen we weer met tent gingen. Fijne caravan qua indeling Nu een weer een chateau maar dan een lacar 430
Bevalt op zich alleen bed is te smal. Dus die gaat er volgend jaar uit. We kopen een vergelijkbaar model qua grootte terug maar dan met ander bed
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door yarrah » vr 11 mar 2016 08:14

Wij hebben een T@b off road en voel doet helemaal aan de verwachtingen. We willen graag het gevoel houden met het kamperen, maar niet het hele spartaanse. En dat is 100% gelukt. Nog een maand en dan gaan we er weer op uit.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

JaapB

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door JaapB » vr 11 mar 2016 08:40

Wij wilden na de Dethleffs 510V kleiner en dat is goed gelukt.
Het is een Sprite Cruzer 460SR 2015.
Voor ons tweeën precies groot genoeg.
Door de twee comfortabele lengte banken en het panoramadak zeer ruimtelijk.
Verder zoals gewend bij Engelse wagens veel luxe, zoals een 4 pits kookstel, grill.
Een oven waar makkelijk een grote pizza in kan en wat te denken van zalm uit de oven.
Maar ook de magnetron wordt veel gebruik van gemaakt.
Aan de achterzijde, over de gehele breedte een badkamer met aparte douche.
Vaste wateraansluiting en extra grote boiler.
Hoe een sanitairgebouw op een camping eruit ziet maakt ons niet uit, we komen er nooit.
Wij douchen in de caravan.
Wij zijn erg in onze nopjes er mee. blij.gif haphop.gif

Kristofvdv
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 8 feb 2016 15:31
Locatie: Oudenaarde

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door Kristofvdv » vr 11 mar 2016 08:50

In 2013 onze eerste caravan gekocht, een burstner 430 t's uit 1990. Was een leuke probeer caravan aangezien mijn vrouw geen kampeer ervaring had.
Na 1 seizoen terug verkocht en een adria adora 512 up uit 2005 gekocht in 2014. Leuk Frans bed en mooie rondzit. Heel leuke en gezellige caravan. Maar omdat we enkele opties misten op de adria, gingen we er die eerst op laten zetten, maar na een offerte te hebben ontvangen wouden we die investering niet meer op deze caravan laten plaatsen. Zo gingen we opzoek naar een nieuwe caravan.
Sinds begin maart hebben we onze hobby prestige 650 kfu. Heel mooi van buiten en even leuk van binnen. Vorige week direct een weekendje mee op pad geweest en beviel ons super. Heb rijden ook, de adria was 2m30 en de hobby ruim 2m50, met bredere spiegels voel je geen verschil en de lengte volgt wel. Rijd super.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (48.1 KiB) 2681 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (59.65 KiB) 2681 keer bekeken
1.jpg
Opel vivaro l2h1 2014, hobby prestige 650 kfu (2016)

Vliedje

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door Vliedje » vr 11 mar 2016 08:51

Bij toeval kwamen wij in 2007 bij een dealer van Sprite terecht. Daar vielen we als een blok voor de Europa460 (tegenwoordig Cruzer 460 SR). De leefruimte en de "walk-in closet" met ruime kledingkast bij de gegeven buitenafmetingen waren voor ons doorslaggevend. Wij gebruikten de Sprite een heel voorseizoen en onze waardering werd alleen maar groter vanwege het uitstekende zit- en ligcomfort. Duvalay slaapzak met traagschuimmatras op de banken en slapen maar. Volgende dag slaapzakken oprollen en in de bedbank opbergen en klaar was Kees. Toen wij een chalet kochten, hebben wij de Sprite verkocht, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en in 2014 toch weer een nieuwe kleine Sprite Alpine Sport 370 gekocht voor kortere en langere vakanties. Die is beduidend lichter, en heeft dezelfde leefruimte, maar geen garderoberuimte. Slechts een natte ruimte met toilet en wastafel. In de caravan heb je de "anders altijd in de weg staande" tafel niet nodig, vanwege een handig kastje met uitklapblad waar je aan kunt eten indien nodig. De losse tafel is opgeborgen in de kledingkast en gebruiken we als buitentafel. En ook over die Sprite ziin wij bijzonder te spreken. Tot ons Sprite tijdperk, hebben we diverse Hobby caravans en Caravelairs gehad. Uitstekende caravans, maar met de Sprite hebben wij een schot in de roos gedaan.

petronella
Berichten: 1683
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door petronella » vr 11 mar 2016 17:14

image.jpeg
Onze eerste caravan een hobby classic uit 1992 , twee dinettes zonder wc. Maar wel met 4 kids
De tweede : weer een hobby classic maatje groter met rondzit en wc
De derde : Fendt joker, weer ietsie groter zelfde indeling maar dan met extra stukje aanrecht voor mijn koffiezetter. maar ja, dat witte interieur.... Ik kreeg er geen gezellige sfeer in! Dus.....op naar nr 4
Dan 2013 : voor het eerst een echte nieuwe, onze eisen waren, niet boven de 7 meter ( incl dissel) ruime rondzit waar je met je benen op kan zitten. Ruimte voor tv en op het aanrecht voor de koffie zetter.
Alles wat wij wilden zat in de Fendt Bianco 445 Tfb, die het dus ook geworden is.
Wij zijn er ontzettend blij mee en bevalt ons erg goed. De rondzit is niet echt comfortabel, valt iets tegen en vloerverwarming mis ik ook wel.
De keuze om over te stappen van Hobby naar Fendt is gewoon gekomen omdat de Fendt op het moment ons meer aansprak. Dat is natuurlijk erg persoonlijk.

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door JanPunne » vr 11 mar 2016 19:09

JaapB schreef:Wij wilden na de Dethleffs 510V kleiner en dat is goed gelukt.
Het is een Sprite Cruzer 460SR 2015.
Voor ons tweeën precies groot genoeg.
Door de twee comfortabele lengte banken en het panoramadak zeer ruimtelijk.
Verder zoals gewend bij Engelse wagens veel luxe, zoals een 4 pits kookstel, grill.
Een oven waar makkelijk een grote pizza in kan en wat te denken van zalm uit de oven.
Maar ook de magnetron wordt veel gebruik van gemaakt.
Aan de achterzijde, over de gehele breedte een badkamer met aparte douche.
Vaste wateraansluiting en extra grote boiler.
. blij.gif haphop.gif
Fijn dat u er zo blij mee bent maar natuurlijk niet alle Engelse caravans zijn zo luxe.
Onze Sprite uit 2014 heeft een 3-pits gastoestel, geen oven geen magnetron en geen grill geen radio.
Een 5 liter boiler die alleen op elektrisch werkt en standaard een "gewone" gaskachel.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7102
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door karelV » vr 11 mar 2016 19:12

RE.gif Ja, je kunt niet alles hebben. awhoea.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door JanPunne » vr 11 mar 2016 19:16

RE.gif mwah, we zijn bijzonder tevreden met ons vakantiehuisje op wielen.
Had ik trouwens ook al in een eerdere reactie gemeld.
Thuis genoeg luxe en het mag nog wel een beetje op vakantie lijken..

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7102
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door karelV » vr 11 mar 2016 19:20

RE.gif Tevreden zijn met je eigen hut daar gaat het toch om. thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

JaapB

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door JaapB » vr 11 mar 2016 19:26

Ik ga er maar niet op in.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door Hans1954 » vr 11 mar 2016 19:45

Wat wij steeds weer prettig vinden is de binnenbreedte. Ongelooflijk wat 20 cm meer uitmaakt. Het bed in onze caravan is van topklasse. Zo goed dat we thuis een gelijksoortig bed hebben genomen. Het is een zogenaamde schotelbodem.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
vrieliri
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 22 okt 2012 16:42

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door vrieliri » za 12 mar 2016 18:28

We hebben een knaus 495 met rondzit en zelfgemaakt vast bed gekocht, maar met 3 kinderen tussen 4 en 10 beviel dat niet. 1 1/2 jaar later de caravan op MP verkocht voor hetzelfde geld als de aankoop dus geluk. Daarna een Eifelland 500 TKM gekocht met dwarsstapelbed een treinzit wat vast bed is en een extra zitje ertussen dat een 1 persoons bed kan zijn. Dit was een betere aankoop voor kortere verblijven en overnachten.

In de zomer staan we vaak 2 weken ergens en dan voor of na die weken nog 4 of 5 dagen elders. Dan is deze indeling perfect.

Ook het lage eigen gewicht (970) en het max gewicht (1300) is perfect.

Nu nog een luifel ipv zware voortent, dan is ie af!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Peugeot 308 BlueHDI 2014 met daarachter een Eifelland Holiday 500 TK

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door Ab » za 12 mar 2016 18:38

JPGeetje schreef: Om te kunnen zien waar je de schroefdop op het zeskant kunt zetten moet je welhaast op de knien gaan liggen.
Het was handig geweest als Fendt daar een begeleidend buisje voor had geplaatst waardoor je de dopsleutel naar het zeskant kon leiden. idee.gif
Resumerend, een kwalitatief prima caravan maar met een paar onhandigheidjes.:(
Dat vond ik ook lastig, die achterste uitdraai dingen zitten inderdaad ver weg.
Ik heb dat bijna direkt opgelost met een stukje Rvs strip, waarop een stukje pijp zit geschroefd.
Kleine moeite.
Groot gemak. thumbup.gif
Ergens op dit forum moeten daar nog foto's van staan.
Ik zal even gaan speuren
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door Ab » za 12 mar 2016 18:52

Gevonden.
De foto kan je vinden in mijn persoonlijk album .
Als je op mijn forumnaam klikt kan je daar in komen.
Vlgs mij staat de foto in sub 2.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Fred_1001
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 7 apr 2013 00:20
Locatie: Almere

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door Fred_1001 » za 12 mar 2016 20:17

Voorheen een Hobby 440SB gehad. Nieuw gekocht en hebben er vele jaren van genoten.

Nu sinds drie jaar een Eriba Exciting 465. Werkelijk een heerlijke caravan welke ook prima achter de auto ligt. Mover er onder en een zakluifel er op.
Voldoende ruimte en een frans bed en een fantastische rondzit met voldoende diepe zittingen. Waar je ook heerlijk met de benen op kan als je die behoefte hebt.
We zijn er heel blij mee. thumbup.gif
Eriba Exciting 465, Fiamma 410 zakluifel en Alko mover, getrokken door een Mercedes C-klasse C 200.

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door Williamr » zo 13 mar 2016 09:12

Op dit moment in het bezit van een Dethleffs 500 DB, een heel stuk groter als onze vorige en eerste Hobby 450. Eigenlijk deze caravan gekozen voor de grote binnenruimte tussen de rondzit en het franse bed met een zeer riante instap. Het uiterlijk van deze caravan sprak ons ook aan dus zodoende hebben we deze gekozen. We zijn er tot op heden helaas maar één keer mee weggeweest om te proberen. dit jaar gaan we er iig vaker mee op stap om de bevestiging te krijgen dat dit voor ons de beste caravan is.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door Ab » zo 13 mar 2016 12:41

Na een aantal kampeermiddelen, waaronder een paar zelfg gebouwde afzetunits, eentje op een Daihatsu Rocky
(redelijk uniek in Nederland ) en daarna eentje op een Isuzu pickup, en later op een Chevron S10, daarna nog een heel luxe unit op een Dodge Ram met anderhalve cabine,
toch op zoek gegaan naar meer ruimte.
Het plan was om een 5 th. wheeler te gaan bouwen, maar de tijd ontbrak. Dus even snel (moet je nooit doen ) een Fendt Platin 510 TF aangeschaft.
Op zich beviel het caravannen best wel goed.
De Platin was echter niet helemaal naar ons zin.
Na gedegen beraad wat er beter zou kunnen, kwamen we op de beurs in Dordrecht onze huidige Diamant tegen.
Die was het helemaal, en dezelfde middag was de Platin ingeruild.
En nog steeds bevalt de caravan ons uitstekend.
We willen misschien nog wel eens een kleinere tafel met 1 poot, zodat er wat meer ruimte in de rondzit komt.
Dat is eigenlijk het enige wat voor ons iets beter zou kunnen. Ik heb voorgesteld om de hele rondzit eruit te halen, en er in navolging van Fred N. 2 fauteuils in te zetten, maar dat wil mijn Janny niet. Dus.... knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

arnovariante

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door arnovariante » zo 13 mar 2016 13:09

RE.gif
Dat is ook zeker iets wat ik in het achterhoofd houd!
Als de kids niet meer meegaan (duurt nog wel ff), zie ik dat zeker wel zitten.
Maar ook alleen omdat we nog een zitje overhouden om aan te eten.
Maar ja, dat is weer zoveel jaar verder, dan zal er wel weer een andere hut zijn denk ik.
Waarschijnlijk met vrijstaand bed.

On topic, hoe deze 650 gaat bevallen is nog even afwachten, het CFW wordt pas de 2e x dat we ermee weg gaan.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door Jan van Vijven » zo 13 mar 2016 13:19

Wij zijn ook aan het kijken voor een kleiner tafelblad, kan nog niet iets vinden in het zelfde design.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
kekavo
Berichten: 31
Lid geworden op: za 12 mar 2016 17:28
Locatie: Zuid Holland

Re: Hoe bevalt uw caravan

Bericht door kekavo » zo 13 mar 2016 14:29

Onze eerste caravan was er eentje om het kamperen met caravan uit te proberen. We hebben daarom gekozen voor een goedkope tweedehands, maar toch eentje waarvan wij het idee hadden dat de kwaliteit wel goed is. We kozen voor een Beyerland 350. Voor het doel waar wij hem voor hadden: het uitproberen dus, was hij prima geschikt. Maar voor de lange termijn voldeed hij niet aan onze eisen. Probleem: wij hebben allebei een slechte rug en de dinette waar je ook op slaapt is heel erg hard. Als je in een warm land kampeert is dat geen probleem: leg er een paar goede matrassen op en probleem verholpen. Maar wij kamperen in Nederland en uitgerekend de eerste 2 jaar dat wij hem hadden was het heel erg koud en nat, dus wilden we 's avonds graag binnen zitten. Dat is iedere avond en ochtend ombouwen en daar hadden we geen zin meer in.
Dat is dus de reden dat we hem hebben weggedaan.
O, nog iets wat ik zelf als een klein nadeel ervaarde, niet heel storend, maar toh. De caravan loopt heel erg schuin af van voren en de voortent was ook zo schuin. Dat neemt heel veel ruimte weg in je tent. Groot vloeroppervlak, maar een deel ervan kun je niet echt gebruiken.

Nu hebben we een Hobby 400. Net een slagje groter en dus iets ruimer, groot genoeg voor ons beiden. Vast bed met uitstekende matrassen, ligt goed voor ons. Kleine dinette, groot genoeg voor ons saampjes. Enige nadeel vind ik, dat de toilet enorm klein is. Gaat precies voor ons kleine mensjes, maar een 10 of 20 cm langer was geen overbodige luxe geweest. Ik denk dat lange mensen klem zitten met hun knieën tegen de deur.
Groetjes, Kees en Karin

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”