waterpas zetten
-
- Berichten: 92
- Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08
waterpas zetten
Ik heb een Hobby 440 SF met een mover. Als ik de caravan in de breedte waterpas moet zetten, deed ik dat in het verleden door een wiel met een potkrik omhoog te krikken. Nu ik een mover heb, kan ik dan de caravan omhoog laten rijden op een wielkeg, banaan, of zoiets? Met andere woorden kan dat met een mover en is dat ook verantwoord om te doen?
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)
-
- Berichten: 622
- Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
- Locatie: Uiterste zuiden van het land
Re: waterpas zetten
jazeker, waarom niet? Ik doe het ook al een tijdje zo en gaat prima. Kunt hem ook met de auto erop trekken, maar een beetje mover moet dit kunnen.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE
Re: waterpas zetten
Jazeker kan prima. Wat ik meestal doe is de keg altijd aan de achterkant leggen en er dan achteruit oprijden. Dan blijft de caravan staan als je de handrem hebt aangetrokken. Doe je het via de voorkant dan rijdt ie weer een stukkie terug.
Re: waterpas zetten
Blijft een heerlijk onderwerp dit, het waterpas stellen van de caravan. Er kan in mijn ogen niet genoeg over geschreven worden aangezien er altijd wel iemand is die er iets aan heeft....anyway
Ik heb denk ik een stuk of 10 dunnere plankjes bij me. Op het oog kijk ik dan hoeveel ik er nodig denk te hebben om hem waterpas te zetten. Ik heb al enkel malen een soort piramide gemaakt en er dan met de mover op gereden. De caravan wil dan wel wegdraaien maar met eigen gewicht houd ik de caravan dan tegen. ( zul je zelf moeten ervaren )
Tot op heden altijd gelukt! Wanneer het hoogteverschil te gek wordt dan heb ik nog de alko krik om hem waterpas mee te zetten en een paar assteunen ter extra ondersteuning. Of ik zoek een andere plek uit ...
Ik heb denk ik een stuk of 10 dunnere plankjes bij me. Op het oog kijk ik dan hoeveel ik er nodig denk te hebben om hem waterpas te zetten. Ik heb al enkel malen een soort piramide gemaakt en er dan met de mover op gereden. De caravan wil dan wel wegdraaien maar met eigen gewicht houd ik de caravan dan tegen. ( zul je zelf moeten ervaren )
Tot op heden altijd gelukt! Wanneer het hoogteverschil te gek wordt dan heb ik nog de alko krik om hem waterpas mee te zetten en een paar assteunen ter extra ondersteuning. Of ik zoek een andere plek uit ...
-
- Berichten: 26
- Lid geworden op: zo 21 dec 2014 09:37
Re: waterpas zetten
Hier ook de caravan tegen de gele keg op moveren.
Om terugrollen te voorkomen doe ik het zo:
- Op de keg moveren
- Handrem op
- Blokje voor de wielen plaatsen en met rubber hamer er nog even stevig onder tikken
- Pootjes uitdraaien
- Als laatste pas de rollen van de mover terugtrekken
Staat als een huis
Om terugrollen te voorkomen doe ik het zo:
- Op de keg moveren
- Handrem op
- Blokje voor de wielen plaatsen en met rubber hamer er nog even stevig onder tikken
- Pootjes uitdraaien
- Als laatste pas de rollen van de mover terugtrekken
Staat als een huis
Re: waterpas zetten
Moveren op plankjes of keg is ook mijn methode. Nadeel daarbij is het wegdraaien van de caravan, dat voorkom ik met mijn eigen gewicht tegen de draairichting in. Maar je hebt een mover voor het gemak en dat drukken zou je dan eigenlijk niet willen. Zou er een methode zijn om simpel het neuswiel te blokkeren zodat die draaiende beweging niet mogelijk is, b.v. het neuswiel geleiden langs een plankje dat met wat spijkerharingen op de grond wordt vastgezet?
Re: waterpas zetten
RE.gif
Is toch een kleine moeite het tegendrukken van de caravan ?
Het neuswiel kun je niet blokkeren, aangezien je caravan dan niet meer in beweging komt. Je moet tenslotte een stukje naar voor of achter met de hut
Is toch een kleine moeite het tegendrukken van de caravan ?
Het neuswiel kun je niet blokkeren, aangezien je caravan dan niet meer in beweging komt. Je moet tenslotte een stukje naar voor of achter met de hut
Re: waterpas zetten
Maar door hem langs een plank of lat te geleiden blijft de beweging vooruit/achteruit mogelijk.Weinsberg schreef:RE.gif
Is toch een kleine moeite het tegendrukken van de caravan ?
Het neuswiel kun je niet blokkeren, aangezien je caravan dan niet meer in beweging komt. Je moet tenslotte een stukje naar voor of achter met de hut
Re: waterpas zetten
@jananoniem: even een vraag - druk je op de afstandsbediening vd mover op de achteruitknop?
Re: waterpas zetten
Met de mover zet ik de caravan op de plaats zoals ik verwacht hem finaal uitgelijnd te zetten. Daarna laat ik het wiel van de kant waar de oprijkeg komt naar voren gaan. De caravan komt schuin. Leg de oprijkeg op de plaats (iets schuin) en rijd de caravan met het ene wiel terug naar achteren. Meestal staat de caravan dan terug mooi op lijn. Indien ik de hoogte fout had ingeschat en het wiel iets te ver naar voor of achtern staat mover ik het andere wiel even om de uitlijning juist te hebben.
Soms duw ik ook even tegen de caravan zoals de anderen om de mover te helpen.
Als alles OK is duw ik de wielkeg op zijn plaats, zet de handrem op en haal dan de rollen van de banden.
Door slechts 1 wiel aan te sturen is er ook iets meer kracht, een trukje dat ik soms ook gebruik om een dorpel of trottoir op te moveren.
Soms duw ik ook even tegen de caravan zoals de anderen om de mover te helpen.
Als alles OK is duw ik de wielkeg op zijn plaats, zet de handrem op en haal dan de rollen van de banden.
Door slechts 1 wiel aan te sturen is er ook iets meer kracht, een trukje dat ik soms ook gebruik om een dorpel of trottoir op te moveren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: waterpas zetten
En halen jullie dan de moverrollen van de banden?
Ik sta nu met een wiel erg hoog, op 2 keggen.
Daardoor is de helling van dat wiel op de keggen groot.
Heb toen maar besloten om naast de handrem ook de mover op de band te laten als extra rem.
Er zal van die minimale "deuk" in de band geen schade ontstaan aan het bandkarkas denk ik....hoop ik.
Trouwens, al eerder geschreven....Achteruit de keg op moveren, dan loopt de caravan niet terug na het aantrekken van de handrem.
En...de mover is wel een van de mooiste uitvindingen voor caravanners....toch?
Greetz
Chris
Ik sta nu met een wiel erg hoog, op 2 keggen.
Daardoor is de helling van dat wiel op de keggen groot.
Heb toen maar besloten om naast de handrem ook de mover op de band te laten als extra rem.
Er zal van die minimale "deuk" in de band geen schade ontstaan aan het bandkarkas denk ik....hoop ik.
Trouwens, al eerder geschreven....Achteruit de keg op moveren, dan loopt de caravan niet terug na het aantrekken van de handrem.
En...de mover is wel een van de mooiste uitvindingen voor caravanners....toch?
Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: waterpas zetten
En halen jullie dan de moverrollen van de banden?
Ik sta nu met een wiel erg hoog, op 2 keggen.
Daardoor is de helling van dat wiel op de keggen groot.
Heb toen maar besloten om naast de handrem ook de mover op de band te laten als extra rem.
Er zal van die minimale "deuk" in de band geen schade ontstaan aan het bandkarkas denk ik....hoop ik.
Trouwens, al eerder geschreven....Achteruit de keg op moveren, dan loopt de caravan niet terug na het aantrekken van de handrem.
En...de mover is wel een van de mooiste uitvindingen voor caravanners....toch?
Greetz
Chris
Ik sta nu met een wiel erg hoog, op 2 keggen.
Daardoor is de helling van dat wiel op de keggen groot.
Heb toen maar besloten om naast de handrem ook de mover op de band te laten als extra rem.
Er zal van die minimale "deuk" in de band geen schade ontstaan aan het bandkarkas denk ik....hoop ik.
Trouwens, al eerder geschreven....Achteruit de keg op moveren, dan loopt de caravan niet terug na het aantrekken van de handrem.
En...de mover is wel een van de mooiste uitvindingen voor caravanners....toch?
Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: waterpas zetten
Wanneer de caravan goed staat en goed ondersteund wordt door de poten gaan de moverrollen van de banden / wielen.
Caravan: Avento GT 470 TCB auto: Mitshubishi Outlander 2.2 Di-D Executive 4WD 2016
Re: waterpas zetten
Ja, mijn mover is vóór het wiel gemonteerd.RiannePp schreef:@jananoniem: even een vraag - druk je op de afstandsbediening vd mover op de achteruitknop?
Om die niet te beschadigen leg ik de plankjes achter het wiel en moet dus achteruit om er op te rijden.
Re: waterpas zetten
Het neuswiel kun je toch wel blokkeren door het helemaal omhoog te draaien tot in de schacht en de schacht zover als mogelijk is laten laten zakken. Vork van neuswiel komt dan in de sleuven te zitten van de schacht. Kan alleen aangekoppeld aan de auto natuurlijk. Dan eerst overdwars waterpas zetten en later door neuswiel uit te draaien voor-achterwaart waterpas zetten.Het neuswiel kun je niet blokkeren, aangezien je caravan dan niet meer in beweging komt. Je moet tenslotte een stukje naar voor of achter met de hut
edit: wel even op de rijrichting van het neuswiel letten in dit geval.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: waterpas zetten
Jan - dat bedoel ik niet. Wij zetten de caravan ook achteruit op de keg en wij hebben de mover àchter het wiel.janoniem schreef:Ja, mijn mover is vóór het wiel gemonteerd.RiannePp schreef:@jananoniem: even een vraag - druk je op de afstandsbediening vd mover op de achteruitknop?
Om die niet te beschadigen leg ik de plankjes achter het wiel en moet dus achteruit om er op te rijden.
Ik dacht uit het eerste stukje hierboven dat je caravan wegdraait bij het achteruit rijden op de plankjes. Daarom vroeg ik of je op het achteruitknopje van de mover drukt. Dat deden wij nl ook altijd en dan draait de caravan: dit komt omdat beide banden achteruit rijden - eentje op de keg en een gewoon achteruit. Ik had op dit forum al gelezen hoe je het zonder mover moest doen maar wij moeten de mover gebruiken en het ging gewoon niet geweldig. Het ging eigenlijk zoals ik dacht zoals het bij jou gaat: telkens proberen met eigen kracht caravan recht op de keg te krijgen.
En dit jaar lukte het! Nièt het achteruitknopje ( in het midden 2 knoppen: vooruit en achteruit) maar de knop waar een pijl (daar heb je er 4 van - linksboven en -onder en rechtsboven en -onder) bij staat.
Dus: als de caravan rechts achteruit de keg op moet, het knopje linksboven indrukken, (zie foto met balpen die het juiste knopje linksboven aanwijst) en dan gaat er maar een wiel lopen.
Hoop dat mijn antwoord de goeie oplossingvoor jou is!
Re: waterpas zetten
@RiannePp,
Ik heb beide methodes wel gebruikt, beide wielen achterwaarts en één wiel achterwaarts.
Wanneer beide wielen worden aangedreven bij het oprijden van een verhoging links of rechts gaat de caravan draaien omdat beide wielen niet dezelfde weerstand ondervinden en de elektronica corrigeert dat niet. De nieuwste, duurdere Truma schijnt daarvoor intelligentie te hebben ingebouwd.
Bij het aandrijven van één wiel (toets bij punt van je pen) moet je beginnen vanuit een gedraaid opgestelde caravan om na het oprijden van de verhoging te eindigen met een juist opgestelde caravan.
Ik ga thuis maar eens wat oefenen want om het draaien tegen te gaan sta ik bij de eerste poging altijd aan de verkeerde kant te drukken.
Ik heb beide methodes wel gebruikt, beide wielen achterwaarts en één wiel achterwaarts.
Wanneer beide wielen worden aangedreven bij het oprijden van een verhoging links of rechts gaat de caravan draaien omdat beide wielen niet dezelfde weerstand ondervinden en de elektronica corrigeert dat niet. De nieuwste, duurdere Truma schijnt daarvoor intelligentie te hebben ingebouwd.
Bij het aandrijven van één wiel (toets bij punt van je pen) moet je beginnen vanuit een gedraaid opgestelde caravan om na het oprijden van de verhoging te eindigen met een juist opgestelde caravan.
Ik ga thuis maar eens wat oefenen want om het draaien tegen te gaan sta ik bij de eerste poging altijd aan de verkeerde kant te drukken.
Re: waterpas zetten
mover nooit lang op een band laten staan, kan schade aan de band geven, je handrem met eventueel keggen en uitgedraaide poten moet de caravan tegenhouden.
Re: waterpas zetten
Als ik op een keg of plankje moet moveren zet ik de tegenover zijnde motor in de vrijloop. Wij hebben een Enduro mover de verbindings stang
heeft aan beide kanten een vrijloop knop aan één kant in de vrijloop é voila! loopt probleemloos op keg of plankje
Arie
heeft aan beide kanten een vrijloop knop aan één kant in de vrijloop é voila! loopt probleemloos op keg of plankje
Arie
- Theo de Man
- Berichten: 421
- Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
- Locatie: Thuvine
Re: waterpas zetten
Gewoon wat afwisselen met links boven en rechts onder of contra natuurlijk, ik rij hem altijd zonder probleem de leveler op van soms 9 á 12 cm hoog
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""
"" keep your friends close but your enemies closer ""
- Theo de Man
- Berichten: 421
- Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
- Locatie: Thuvine
Re: waterpas zetten
Dit is misschien duidelijker, werken met de zelfde kleur dus ligt er aan of je voor of achteruit gaat natuurlijk..
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""
"" keep your friends close but your enemies closer ""
Re: waterpas zetten
ter info, overbodig veronderstel ik...
Tijdens draaien door 1 wiel aan te sturen staat het andere stil en is dit de draaias van de circel. Je caravan zal dus steeds draaien maar met wat oefenen kan je dit gemakkelijk inschatten. Reken (afhankelijk van de lengte, dat je dissel een zwier van zowat 1 meter kan/zal maken bij het opdraaien/rijden van de keg.
Zet het stilstaande wiel op de rechte lijn die je finaal met met andere wilt hebben.
Tijdens draaien door 1 wiel aan te sturen staat het andere stil en is dit de draaias van de circel. Je caravan zal dus steeds draaien maar met wat oefenen kan je dit gemakkelijk inschatten. Reken (afhankelijk van de lengte, dat je dissel een zwier van zowat 1 meter kan/zal maken bij het opdraaien/rijden van de keg.
Zet het stilstaande wiel op de rechte lijn die je finaal met met andere wilt hebben.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: waterpas zetten
@Theo de Man,
Heeft gelijktijdig indrukken van beide rood gemarkeerde knoppen niet het zelfde resultaat dan alleen drukken op de knop midden boven?
Heeft gelijktijdig indrukken van beide rood gemarkeerde knoppen niet het zelfde resultaat dan alleen drukken op de knop midden boven?
- Theo de Man
- Berichten: 421
- Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
- Locatie: Thuvine
Re: waterpas zetten
Daarom zei ik ook wisselend dus de één na de ander net of hij met de kont schud dus om de beurt.. iIk vind het bij mijn goed gaan ook als het hoog moet.janoniem schreef:@Theo de Man,
Heeft gelijktijdig indrukken van beide rood gemarkeerde knoppen niet het zelfde resultaat dan alleen drukken op de knop midden boven?
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""
"" keep your friends close but your enemies closer ""