waterpas zetten

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
advanbrunschot
Berichten: 92
Lid geworden op: vr 24 jul 2015 21:08

waterpas zetten

Bericht door advanbrunschot » do 30 jul 2015 21:06

Ik heb een Hobby 440 SF met een mover. Als ik de caravan in de breedte waterpas moet zetten, deed ik dat in het verleden door een wiel met een potkrik omhoog te krikken. Nu ik een mover heb, kan ik dan de caravan omhoog laten rijden op een wielkeg, banaan, of zoiets? Met andere woorden kan dat met een mover en is dat ook verantwoord om te doen?
Fendt Saphir 510 TG (2008)
Renault Talisman Estate 150EDC Intens (2016)

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: waterpas zetten

Bericht door blastaway » do 30 jul 2015 21:07

jazeker, waarom niet? Ik doe het ook al een tijdje zo en gaat prima. Kunt hem ook met de auto erop trekken, maar een beetje mover moet dit kunnen.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

martijn v o

Re: waterpas zetten

Bericht door martijn v o » vr 31 jul 2015 00:51

Jazeker kan prima. Wat ik meestal doe is de keg altijd aan de achterkant leggen en er dan achteruit oprijden. Dan blijft de caravan staan als je de handrem hebt aangetrokken. Doe je het via de voorkant dan rijdt ie weer een stukkie terug.

Weinsberg
Berichten: 526
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: waterpas zetten

Bericht door Weinsberg » vr 31 jul 2015 10:14

Blijft een heerlijk onderwerp dit, het waterpas stellen van de caravan. Er kan in mijn ogen niet genoeg over geschreven worden aangezien er altijd wel iemand is die er iets aan heeft....anyway

Ik heb denk ik een stuk of 10 dunnere plankjes bij me. Op het oog kijk ik dan hoeveel ik er nodig denk te hebben om hem waterpas te zetten. Ik heb al enkel malen een soort piramide gemaakt en er dan met de mover op gereden. De caravan wil dan wel wegdraaien maar met eigen gewicht houd ik de caravan dan tegen. ( zul je zelf moeten ervaren )

Tot op heden altijd gelukt! Wanneer het hoogteverschil te gek wordt dan heb ik nog de alko krik om hem waterpas mee te zetten en een paar assteunen ter extra ondersteuning. Of ik zoek een andere plek uit ...

themanwiththeredface
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 21 dec 2014 09:37

Re: waterpas zetten

Bericht door themanwiththeredface » vr 31 jul 2015 12:52

Hier ook de caravan tegen de gele keg op moveren.
Om terugrollen te voorkomen doe ik het zo:
- Op de keg moveren
- Handrem op
- Blokje voor de wielen plaatsen en met rubber hamer er nog even stevig onder tikken
- Pootjes uitdraaien
- Als laatste pas de rollen van de mover terugtrekken

Staat als een huis :lol:

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: waterpas zetten

Bericht door janoniem » vr 31 jul 2015 13:01

Moveren op plankjes of keg is ook mijn methode. Nadeel daarbij is het wegdraaien van de caravan, dat voorkom ik met mijn eigen gewicht tegen de draairichting in. Maar je hebt een mover voor het gemak en dat drukken zou je dan eigenlijk niet willen. Zou er een methode zijn om simpel het neuswiel te blokkeren zodat die draaiende beweging niet mogelijk is, b.v. het neuswiel geleiden langs een plankje dat met wat spijkerharingen op de grond wordt vastgezet?

Weinsberg
Berichten: 526
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: waterpas zetten

Bericht door Weinsberg » vr 31 jul 2015 13:05

RE.gif

Is toch een kleine moeite het tegendrukken van de caravan ?

Het neuswiel kun je niet blokkeren, aangezien je caravan dan niet meer in beweging komt. Je moet tenslotte een stukje naar voor of achter met de hut

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: waterpas zetten

Bericht door janoniem » vr 31 jul 2015 13:09

Weinsberg schreef:RE.gif

Is toch een kleine moeite het tegendrukken van de caravan ?

Het neuswiel kun je niet blokkeren, aangezien je caravan dan niet meer in beweging komt. Je moet tenslotte een stukje naar voor of achter met de hut
Maar door hem langs een plank of lat te geleiden blijft de beweging vooruit/achteruit mogelijk.

RiannePp
Berichten: 197
Lid geworden op: di 4 feb 2014 14:29

Re: waterpas zetten

Bericht door RiannePp » za 1 aug 2015 00:45

@jananoniem: even een vraag - druk je op de afstandsbediening vd mover op de achteruitknop?

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: waterpas zetten

Bericht door WillyL » za 1 aug 2015 10:02

Met de mover zet ik de caravan op de plaats zoals ik verwacht hem finaal uitgelijnd te zetten. Daarna laat ik het wiel van de kant waar de oprijkeg komt naar voren gaan. De caravan komt schuin. Leg de oprijkeg op de plaats (iets schuin) en rijd de caravan met het ene wiel terug naar achteren. Meestal staat de caravan dan terug mooi op lijn. Indien ik de hoogte fout had ingeschat en het wiel iets te ver naar voor of achtern staat mover ik het andere wiel even om de uitlijning juist te hebben.
Soms duw ik ook even tegen de caravan zoals de anderen om de mover te helpen.
Als alles OK is duw ik de wielkeg op zijn plaats, zet de handrem op en haal dan de rollen van de banden.

Door slechts 1 wiel aan te sturen is er ook iets meer kracht, een trukje dat ik soms ook gebruik om een dorpel of trottoir op te moveren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: waterpas zetten

Bericht door Chris » za 1 aug 2015 10:16

En halen jullie dan de moverrollen van de banden?

Ik sta nu met een wiel erg hoog, op 2 keggen.
Daardoor is de helling van dat wiel op de keggen groot.
Heb toen maar besloten om naast de handrem ook de mover op de band te laten als extra rem.
Er zal van die minimale "deuk" in de band geen schade ontstaan aan het bandkarkas denk ik....hoop ik.

Trouwens, al eerder geschreven....Achteruit de keg op moveren, dan loopt de caravan niet terug na het aantrekken van de handrem.

En...de mover is wel een van de mooiste uitvindingen voor caravanners....toch?

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: waterpas zetten

Bericht door Chris » za 1 aug 2015 10:17

En halen jullie dan de moverrollen van de banden?

Ik sta nu met een wiel erg hoog, op 2 keggen.
Daardoor is de helling van dat wiel op de keggen groot.
Heb toen maar besloten om naast de handrem ook de mover op de band te laten als extra rem.
Er zal van die minimale "deuk" in de band geen schade ontstaan aan het bandkarkas denk ik....hoop ik.

Trouwens, al eerder geschreven....Achteruit de keg op moveren, dan loopt de caravan niet terug na het aantrekken van de handrem.

En...de mover is wel een van de mooiste uitvindingen voor caravanners....toch?

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
John H.
Berichten: 39
Lid geworden op: do 5 jul 2007 21:41

Re: waterpas zetten

Bericht door John H. » za 1 aug 2015 12:35

Wanneer de caravan goed staat en goed ondersteund wordt door de poten gaan de moverrollen van de banden / wielen.
Caravan: Avento GT 470 TCB auto: Mitshubishi Outlander 2.2 Di-D Executive 4WD 2016

martijn v o

Re: waterpas zetten

Bericht door martijn v o » za 1 aug 2015 13:03

Hier ook, al is het alleen maar om de handrem te checken.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: waterpas zetten

Bericht door janoniem » za 1 aug 2015 16:32

RiannePp schreef:@jananoniem: even een vraag - druk je op de afstandsbediening vd mover op de achteruitknop?
Ja, mijn mover is vóór het wiel gemonteerd.
Om die niet te beschadigen leg ik de plankjes achter het wiel en moet dus achteruit om er op te rijden.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: waterpas zetten

Bericht door jackt » za 1 aug 2015 18:09

Het neuswiel kun je niet blokkeren, aangezien je caravan dan niet meer in beweging komt. Je moet tenslotte een stukje naar voor of achter met de hut
Het neuswiel kun je toch wel blokkeren door het helemaal omhoog te draaien tot in de schacht en de schacht zover als mogelijk is laten laten zakken. Vork van neuswiel komt dan in de sleuven te zitten van de schacht. Kan alleen aangekoppeld aan de auto natuurlijk. Dan eerst overdwars waterpas zetten en later door neuswiel uit te draaien voor-achterwaart waterpas zetten.

edit: wel even op de rijrichting van het neuswiel letten in dit geval.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

RiannePp
Berichten: 197
Lid geworden op: di 4 feb 2014 14:29

Re: waterpas zetten

Bericht door RiannePp » za 1 aug 2015 22:30

image.jpg
...quote....Moveren op plankjes of keg is ook mijn methode. Nadeel daarbij is het wegdraaien van de caravan, dat voorkom ik met mijn eigen gewicht tegen de draairichting in. Maar je hebt een mover voor het gemak en dat drukken zou je dan eigenlijk niet willen. Zou er een methode zijn om simpel het neuswiel te blokkeren zodat die draaiende beweging niet mogelijk is, b.v. het neuswiel geleiden langs een plankje dat met wat spijkerharingen op de grond wordt vastgezet? ....unquote
janoniem schreef:
RiannePp schreef:@jananoniem: even een vraag - druk je op de afstandsbediening vd mover op de achteruitknop?
Ja, mijn mover is vóór het wiel gemonteerd.
Om die niet te beschadigen leg ik de plankjes achter het wiel en moet dus achteruit om er op te rijden.
Jan - dat bedoel ik niet. Wij zetten de caravan ook achteruit op de keg en wij hebben de mover àchter het wiel.
Ik dacht uit het eerste stukje hierboven dat je caravan wegdraait bij het achteruit rijden op de plankjes. Daarom vroeg ik of je op het achteruitknopje van de mover drukt. Dat deden wij nl ook altijd en dan draait de caravan: dit komt omdat beide banden achteruit rijden - eentje op de keg en een gewoon achteruit. Ik had op dit forum al gelezen hoe je het zonder mover moest doen maar wij moeten de mover gebruiken en het ging gewoon niet geweldig. Het ging eigenlijk zoals ik dacht zoals het bij jou gaat: telkens proberen met eigen kracht caravan recht op de keg te krijgen.
En dit jaar lukte het! Nièt het achteruitknopje ( in het midden 2 knoppen: vooruit en achteruit) maar de knop waar een pijl (daar heb je er 4 van - linksboven en -onder en rechtsboven en -onder) bij staat.
Dus: als de caravan rechts achteruit de keg op moet, het knopje linksboven indrukken, (zie foto met balpen die het juiste knopje linksboven aanwijst) en dan gaat er maar een wiel lopen.
Hoop dat mijn antwoord de goeie oplossingvoor jou is!

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: waterpas zetten

Bericht door janoniem » zo 2 aug 2015 14:25

@RiannePp,
Ik heb beide methodes wel gebruikt, beide wielen achterwaarts en één wiel achterwaarts.
Wanneer beide wielen worden aangedreven bij het oprijden van een verhoging links of rechts gaat de caravan draaien omdat beide wielen niet dezelfde weerstand ondervinden en de elektronica corrigeert dat niet. De nieuwste, duurdere Truma schijnt daarvoor intelligentie te hebben ingebouwd.
Bij het aandrijven van één wiel (toets bij punt van je pen) moet je beginnen vanuit een gedraaid opgestelde caravan om na het oprijden van de verhoging te eindigen met een juist opgestelde caravan.
Ik ga thuis maar eens wat oefenen want om het draaien tegen te gaan sta ik bij de eerste poging altijd aan de verkeerde kant te drukken.

emilio
Berichten: 100
Lid geworden op: za 28 mar 2015 10:25

Re: waterpas zetten

Bericht door emilio » ma 3 aug 2015 00:42

mover nooit lang op een band laten staan, kan schade aan de band geven, je handrem met eventueel keggen en uitgedraaide poten moet de caravan tegenhouden.
scratch.gif

AJ.Wijk

Re: waterpas zetten

Bericht door AJ.Wijk » ma 3 aug 2015 09:59

Als ik op een keg of plankje moet moveren zet ik de tegenover zijnde motor in de vrijloop. Wij hebben een Enduro mover de verbindings stang
heeft aan beide kanten een vrijloop knop aan één kant in de vrijloop é voila! loopt probleemloos op keg of plankje
Arie

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: waterpas zetten

Bericht door Theo de Man » ma 3 aug 2015 11:37

reich.jpg
reich.jpg (9.53 KiB) 4015 keer bekeken
Gewoon wat afwisselen met links boven en rechts onder of contra natuurlijk, ik rij hem altijd zonder probleem de leveler op van soms 9 á 12 cm hoog
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: waterpas zetten

Bericht door Theo de Man » ma 3 aug 2015 13:39

reich.jpg
reich.jpg (11.9 KiB) 3981 keer bekeken
RE.gif
Dit is misschien duidelijker, werken met de zelfde kleur dus ligt er aan of je voor of achteruit gaat natuurlijk..
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: waterpas zetten

Bericht door WillyL » ma 3 aug 2015 16:43

ter info, overbodig veronderstel ik...

Tijdens draaien door 1 wiel aan te sturen staat het andere stil en is dit de draaias van de circel. Je caravan zal dus steeds draaien maar met wat oefenen kan je dit gemakkelijk inschatten. Reken (afhankelijk van de lengte, dat je dissel een zwier van zowat 1 meter kan/zal maken bij het opdraaien/rijden van de keg.

Zet het stilstaande wiel op de rechte lijn die je finaal met met andere wilt hebben.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: waterpas zetten

Bericht door janoniem » ma 3 aug 2015 17:19

@Theo de Man,
Heeft gelijktijdig indrukken van beide rood gemarkeerde knoppen niet het zelfde resultaat dan alleen drukken op de knop midden boven?

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: waterpas zetten

Bericht door Theo de Man » ma 3 aug 2015 17:31

janoniem schreef:@Theo de Man,
Heeft gelijktijdig indrukken van beide rood gemarkeerde knoppen niet het zelfde resultaat dan alleen drukken op de knop midden boven?
Daarom zei ik ook wisselend dus de één na de ander net of hij met de kont schud knipoog.gif dus om de beurt.. iIk vind het bij mijn goed gaan ook als het hoog moet.
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”