Disselhoes.

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Tramlijn16
Berichten: 228
Lid geworden op: di 14 mei 2013 19:39
Locatie: Almere

Re: Disselhoes.

Bericht door Tramlijn16 » za 2 mei 2015 11:21

Indien nodig als, door het terrein de koppeling te laag boven de grond staat, een vuilniszak om opspattend water met zand/grond tegen te gaan
Renault scenic 2L met Chateau Chiara 400 + voortent (Brand Ostara)

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Disselhoes.

Bericht door Dutchdrummer » za 2 mei 2015 18:29

Ik gebruik de hoes met opdruk van de dealer eigenlijk altijd als we op een camping staan.

Enerzijds uit gewoonte, en anderzijds vooral omdat de Winterhoff koppeling behoorlijk verkleurt door zonlicht. Onze caravan staat altijd binnen in de stalling, en ziet alleen zonlicht wanneer hij hier voor de deur staat of wanneer we onderweg zijn. Na 7 jaar is de stabi een stuk minder donkerblauw dan hij behoort te zijn, ondanks het gebruik van de disselhoes.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Disselhoes.

Bericht door sailor wim » wo 30 okt 2019 21:08

De hut hut komt een maand op een camping te staan, dus dacht ik een disselhoes dat is wel slim.
Maar bestaat er een waar Dettlefs op staat?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Disselhoes.

Bericht door Aviva » do 31 okt 2019 17:27

Wij hebben altijd de hoes die van de dealer kregen om de dissel.
Zo blijft het spul allemaal een beetje netjes.
De eerste hoes is inmiddels bijna op zijn einde door het zonlicht. Kijken of de dealer nog een ronde reclame wil maken op onze caravan met een nieuwe hoes scratch.gif
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Disselhoes.

Bericht door Micky » do 31 okt 2019 18:09

sailor wim schreef:
wo 30 okt 2019 21:08
De hut hut komt een maand op een camping te staan, dus dacht ik een disselhoes dat is wel slim.
Maar bestaat er een waar Dettlefs op staat?
ik heb de originele uit 1989 nog met "KIP" erop, maar die is vetter dan het haar van elvis inmiddels awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Disselhoes.

Bericht door JanPunne » vr 1 nov 2019 11:39

Wij gebruiken ook een disselhoes met de bedrijfsnaam van onze dealer erop.
Wel hebben we de “touwtjes” verlengd, en nu kunnen we deze veel gemakkelijker om het geheel heen slaan en er een knoop inleggen.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Disselhoes.

Bericht door Ab » vr 1 nov 2019 12:26

Toen ik mijn caravan verkocht, was die na 10 jaar nog practisch in nieuwstaat.
Behalve het rode kunststof op de Alko stabilisator.
Door zonlicht ( uv straling) was dat een soort onbestemd roze/grijs geworden.
Omdat ik 'm echt 100% af wilde leveren, heb ik dat kunststof vervangen. Voor een kleine 40 euro was het weer nieuw.
Als ik 10 jaar lang een hoes had gebruikt, had ik dus 4 euro per jaar bespaard..
Misschien ook 2 keer een hoes moeten kopen..
Besparing nihil.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Disselhoes.

Bericht door Knaus440 » vr 1 nov 2019 12:36

Voor het eerst in 11 jaar dit jaar een disselhoes gebruikt. We zijn verandert van stalling en onderhoudsbedrijf. Kregen een mooie dissel hoes.
Ach, verkleuren van de stabilisator van Sanders, stabifix, zie ikniet zo snel gebeuren. Degelijk ding.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Disselhoes.

Bericht door sailor wim » vr 1 nov 2019 13:07

sailor wim schreef:
wo 30 okt 2019 21:08
De hut hut komt een maand op een camping te staan, dus dacht ik een disselhoes dat is wel slim.
Maar bestaat er een waar Dettlefs op staat?
Op de disselafdekplaat zit een horizontaal gemonteerde 13polig stopcontact.
Dus vandaar de hoes vraag.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Disselhoes.

Bericht door PD » vr 1 nov 2019 15:47

Ik zie het nut van een disselhoes niet in; tijdens rijden wordt je koppeling ook nat en daar kan deze best tegen en de losse stekker gaat in de daarvoor bestemde houder. De caravan staat 8 a 9 maanden per jaar buiten en de zwarte Winterhoff koppeling verkleurt niet; de knop van het Alko Premium neuswiel is inmiddels wel van vurig rood naar grijzig verkleurd... beter zo thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Disselhoes.

Bericht door Nimma » vr 1 nov 2019 15:49

+1
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Disselhoes.

Bericht door Reisben » vr 1 nov 2019 16:22

In de koppeling zit een beweegbare "klauw", "tong", "lip", of hoe het ding ook maar heet. Door het handvat op de koppeling omhoog en iets naar voren te trekken komt de "klauw" vrij, waardoor er ruimte ontstaat om de kogel van de trekhaak in of uit de koppeling te brengen. Als dit mechanisme niet gesmeerd wordt en roest kan het voorkomen dat de "klauw" vast komt te zitten en dit zal natuurlijk net gebeuren als je wilt afkoppelen op de camping. En dat gaat dan niet een-twee-drie. In het onderhoudsschema van de Alko-koppeling is aangegeven hoe en waar dit mechanisme gesmeerd moet worden.
Bij onze Beyerland is me dit twee keer overkomen. Ik wist dat de vorige eigenaar op onderhoud van het onderstel had bezuinigd maar op dit verschijnsel had ik niet gerekend. Om jullie roep, dat dit een uniek geval was, in de kiem te smoren, kan ik vertellen dat vrienden van ons hetzelfde overkwam. Ook kan ik vertellen dat ik me niet zo snel van de wijs laat brengen maar binnen tien minuten een kring van goedbedoelde techneuten om je heen te hebben vind ik niet prettig. Ik heb toen het mechanisme volgens voorschrift gesmeerd. Het zou me niet een derde keer overkomen.
Kortom, als het niet nodig is waarom dan regen toegang geven tot het binnenwerk van de koppeling? Disselhoes? Kleine moeite, groot plezier.
Gelukkig hebben jullie het niet over de sensor van een ALKO Mammut mover gehad die een beetje kwetsbaar bij de koppeling zit of het ATC-lampje...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Disselhoes.

Bericht door Nimma » vr 1 nov 2019 17:02

RE.gif misschien toch een beetje bang-ig mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Disselhoes.

Bericht door Micky » vr 1 nov 2019 17:03

Deze 8 a 9 maanden hangt ook je stekker in de zon en regen, dit voorkom je ook met de hoes, als je zo redeneert hoef je de hele caravan niet in de stalling te zetten.

nu snap ik dat als je de caravan na een paar jaar weer inruilt het allemaal niet zo veel uitmaakt, maar onze caravan bijv. zou de 30 niet gehaald hebben als hij 30 jaar buiten zou staan. thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jettiny
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 21:55
Locatie: Uden NB

Re: Disselhoes.

Bericht door Jettiny » za 2 nov 2019 13:29

Hier gaat de hoes er gewoon overheen.
Ten eerste voor mijn gevoel dat het beter is en als tweede als signaal voor de mensen die op de stoep voor mijn caravan langs lopen.

Vriendelijke groeten,
Jettiny
Fendt Saphir 470 TF uit 2005 in combinatie met een Opel Astra 1.4 uit 2012 120 pk.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Disselhoes.

Bericht door Chris » za 2 nov 2019 13:53

RE.gif
Dan moet je er geen beige of grijze maar een fel oranje hesje bv op hangen.
Btw..
Ik heb net zitten rekenen.... al sinds 1987 zonder hoes, da's 32 jaar...
( Toen bestelde ik destijds mijn v.d. Horn tent, en zou ik voor zo'n disselhoes gewoon nog moeten betalen... ondanks de gratis reclame die er gemaakt zou worden..
v.d. Horn was ook niet gul..... ik ken er meer... awhoea.gif )
Zo'n fladderend zeiltje aan de boeg... hoeft niet van mij..
De kunst van het weglaten.. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jettiny
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 15 apr 2018 21:55
Locatie: Uden NB

Re: Disselhoes.

Bericht door Jettiny » di 5 nov 2019 20:41

RE.gif

We hebben een witte en die valt ook goed op mede door de straatverlichting.

Tja, ieder zijn ding zeg maar hè 🙂
Fendt Saphir 470 TF uit 2005 in combinatie met een Opel Astra 1.4 uit 2012 120 pk.

Gebruikersavatar
volvocop
Berichten: 1093
Lid geworden op: wo 26 okt 2016 18:00
Locatie: BAARN

Re: Disselhoes.

Bericht door volvocop » zo 10 nov 2019 20:44

Heb ook een hoes zonder reclame maar dat maakt mij niet zoveel uit. Vind het gewoon netter staan en koppelingsmechanisme wordt er in ieder geval niet vuiler door! Dus heb al jaren een hoes.
Hobby 560 KMFe, Volvo V70 T5 Nivomat 250 pk.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Disselhoes.

Bericht door p_vingerhoets » ma 11 nov 2019 07:49

Geen hoes meer hier nadat er in 2 jaar 2 versleten waren de gaten erin en die elastiek kapot.

De koppeling wordt onder het rijden in weer en wind meer belast door opspattend water en vuil dan als die afgekoppeld staat.
Zowel de koppeling als de stekker kan daar best tegen. Hang de stekker alleen even met de pennen naar beneden over de dissel

Eventueel kun je de pennen insmeren met een zuurvrije vaseline, maar laat m dan niet in het zand of gras vallen, alles plakt eraan dan.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Disselhoes.

Bericht door sailor wim » ma 11 nov 2019 07:57

De hoes is nu aanwezig hier..
Wil ik nog een reden toevoegen.
Wij hebben het ook over het disselslot wel of niet gebruiken tijdens de reis of op de camping.
Nu ook dit slot krijgt straks een dakje voor de staplaats.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Disselhoes.

Bericht door WillyL » ma 11 nov 2019 10:05

Hier zit de stekker vertikaal in een plastiek deksel. Op zich OK, de contacten worden niet nat bij regen, alhoewel.
De draad bovenaan is niet gans goed afgesloten en daar loopt over lange tijd wel wat water in de stekker. Na verloop van tijd beginnen de contacten binnenin te corroderen en soms krijg je dan slechter contact. Omdat de caravan naast de deur staat kan dat veel water worden. Met een disselhoes zit de stekker onder een afdakje en is er dus geen insíjpeling.
Verder beschermt het ook het vastklikmechanisme en rem.
Voor binnenoverwinteraars zal een hoes minder nodig zijn.
Tijdens een reis zal het ook minder nodig zijn. Hopelijk is het goed weer en dan heb je enkel verkleuring en eventueel wat (zand)stof.

Maar TS heeft zijn hoes, mooi zo, al dan niet met het Dethleffs-logo.

Wat betreft zichtbaarheid, een hoizontaal over de koppeling geplaatste rood en wit retroreflecterende kegel kan ook helpen, dat is dan tegelijkertijd een stevige hoes, of een hesje.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Fred
Berichten: 341
Lid geworden op: ma 4 jul 2005 11:54
Locatie: Almelo/Ciudad Quesada, Rojales Spanje

Re: Disselhoes.

Bericht door Fred » di 24 dec 2019 22:03

Dag,
Ook ik heb een disselhoes met naam van een Nederlandse caravandealer. Onlangs de Sterckeman verkocht aan een opkoper en bij een grote dealer een 2de hands Burstner gekocht met alles erop en -aan. We wonen deels in Spanje: mijn lief woont daar. Zelf woon ik in NL. De caravan staat in de open lucht in Spanje en de Alko koppeling is al ietwat verkleurd. De zon in Spanje vernielt op den duur bijna alles. Van regen heb ik weinig last, die valt hier sporadisch. Omdat ik alles graag netjes en strak wil hebben staan, heb ik eigenlijk altijd een disselhoes gebruikt, alhoewel het in S. niet nodig is. Zet wel altijd een plaat o.i.d. voor het wiel in de zon.Of het veel helpt?, voor mijn gevoel wel.
Verkleuring, droog houden ook van koppelingsslot en netheid zijn voor mij de reden voor een disselhoes.
Er gaat altijd meer goed dan fout !

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Disselhoes.

Bericht door WillyL » wo 25 dec 2019 01:34

Die plaat of wielhoes voor of over het wiel helpt zeker en dan nog meer in het zonnige Spanje waar de UV straling hoger is.
De stofhoes over de dissel ook, maar is minder belangrijk. Het houdt de zon ook wat tegen alhoewel de belangrijkste delen van de dissel wel tegen zonlicht kunnen (bare metal delen). De autostekker evenals de stofhoes over de inschuivende stang (rem) is het belangrijkste dat je daar tegen zonlicht en vooral regen wilt beschermen, de rest is puur voor het oog.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”