Disselhoes.

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
JaapB

Disselhoes.

Bericht door JaapB » zo 19 apr 2015 13:47

Wie kan mij nu voor eens en altijd uitleggen wat het nut van de disselhoes echt is.
Niet omdat er vet aan de dissel zou zitten en zo je kleding vies wordt, want vet zit niet op je kogel.
Niet omdat er geen regenwater bij mag komen, want onderweg regend het ook wel eens.
Hooguit dat de dissel meer opvalt en zo je er niet met je schenen tegen aanloopt.

Ik loop natuurlijk nu het risico dat ik door iedereen uitgelachen wordt, maar ik snap het echt niet hoor.
Soms zie je caravanners op de camping aankomen, pootjes uit, electra aansluiten en snel de hoes om de dissel.

Wie weet het juiste antwoord?

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Disselhoes.

Bericht door FWalraven » zo 19 apr 2015 13:57

Het is toch gewoon een bescherming tegen weersinvloeden.
Voor zowel regen als zonlicht.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Disselhoes.

Bericht door Conradi » zo 19 apr 2015 14:09

Bij mij is de disselhoes ook een vast ritueel :wink:

Natuurlijk staat alles in het vet en zo, maar waarom techniek nat laten worden als het niet hoeft? Daarnaast hou ik zo de 13-polige stekker droog. Veel onderdelen zijn daarnaast rood en dat pigment bleekt makkelijk uit onder invloed van UV-straling.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Disselhoes.

Bericht door j.dreves » zo 19 apr 2015 16:14

Het is meer reclame wat op de hoes staat.
Verder geen nut.

Jan.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Kasper

Re: Disselhoes.

Bericht door Kasper » zo 19 apr 2015 17:20

Ik vind het toch wel prettig dat de stekker niet in de regen hangt als hij niet aangesloten is, voor de rest maakt het misschien niet veel uit. weenie.gif

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Disselhoes.

Bericht door FWalraven » zo 19 apr 2015 19:10

j.dreves schreef:Het is meer reclame wat op de hoes staat.
Verder geen nut.

Jan.
Weet je gelijk wat zonlicht doet, meestal vallen die hoezen met 1 a 2 jaar gewoon uit elkaar.
Overigens de goedkopere zonder reclame ook.

Frans

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Disselhoes.

Bericht door Diny » zo 19 apr 2015 19:19

Het nut valt m.i. niet uit te leggen. Je wilt je zaakjes beschermen, losse stekker en remmechaniek niet kleddernat laten regenen en zelf niet in de vogelpoep pakken als het de vogel behaagde net op je handel te poepen.
Je kunt ook een discussie starten met dezelfde vraag over beschermhoezen voor de banden die dagelijks volop in de zon staan. De een gebruikt ze, de ander niet weenie.gif
Bij ons ging de beschermhoes over de dissel en de beschermkappen tegen uitdroging door de zon nog steeds over de banden.
Zoveel zinnen, zoveel argumenten knipoog.gif

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Disselhoes.

Bericht door j.dreves » zo 19 apr 2015 19:20

FWalraven schreef:
j.dreves schreef:Het is meer reclame wat op de hoes staat.
Verder geen nut.

Jan.
Weet je gelijk wat zonlicht doet, meestal vallen die hoezen met 1 a 2 jaar gewoon uit elkaar.
Overigens de goedkopere zonder reclame ook.

Frans
Omdat het ook van het slechtste materiaal gemaakt is.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Disselhoes.

Bericht door Hans1954 » zo 19 apr 2015 19:32

Bij mij beschermt de hoes in elk geval mijn (lucht) neuswiel. In het verlengde van deze vraag begrijp ik bijvoorbeeld helemaal niet waarom mensen (vaak Duitsers) hun neuswiel optrekken wanneer de pootjes eenmaal uitgedraaid zijn. De voorste steunpoten worden door het neuswiel toch ernstig ontlast.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Disselhoes.

Bericht door eurotrotter » zo 19 apr 2015 19:34

Diny schreef: en zelf niet in de vogelpoep pakken als het de vogel behaagde net op je handel te poepen.
Als de vogel nu op je disselhoes poept pak je ook in de poep als je t hoes eraf haalt. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Disselhoes.

Bericht door eurotrotter » zo 19 apr 2015 19:37

JaapB schreef:Wie kan mij nu voor eens en altijd uitleggen wat het nut van de disselhoes echt is.
Je zou ook kunnen vragen wat t nut is van het nummerplaatkadertje met reclame erop van je dealer.
( ook helemaal niets,maar iedereen heeft t wel op de auto of caravan)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Disselhoes.

Bericht door BertJan » zo 19 apr 2015 19:49

Kijk bij menig verkoper eens tussen de occasions hoe de voorkop eruit ziet, als er een niet hopeloos verkleurt plastic heeft dan heeft deze caravan altijd op stal of onder een hoesje gestaan.
Dus een disselhoes is behoud van de caravan en natuurlijk zijn ze vaak voorzien van reclame

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Disselhoes.

Bericht door Williamr » zo 19 apr 2015 20:04

eurotrotter schreef:
JaapB schreef:Wie kan mij nu voor eens en altijd uitleggen wat het nut van de disselhoes echt is.
Je zou ook kunnen vragen wat t nut is van het nummerplaatkadertje met reclame erop van je dealer.
( ook helemaal niets,maar iedereen heeft t wel op de auto of caravan)
Vandaag deze maar van de auto afgehaald en voorzien van eentje zonder reclame, volgende week de sticker op de caravan knipoog.gif

Fijn hoor een disselhoes, alles blijft droog (vooral het stekkertje) en zonder reclame wederom!
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

JaapB

Re: Disselhoes.

Bericht door JaapB » zo 19 apr 2015 20:11

Nou, ik zie het al, de meningen zijn ernstig verdeeld.
Maar meerderen zijn het met me eens. Geen nut.
Anderen weer wel.
Hoofdzaak komt toch de verkleuring door zonlicht als voornaamste reden naar voren.
Leuk toch zo'n weetje.
Laatst gewijzigd door JaapB op zo 19 apr 2015 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Disselhoes.

Bericht door HansHobby » zo 19 apr 2015 20:15

Hans1954 schreef: In het verlengde van deze vraag begrijp ik bijvoorbeeld helemaal niet waarom mensen (vaak Duitsers) hun neuswiel optrekken wanneer de pootjes eenmaal uitgedraaid zijn. De voorste steunpoten worden door het neuswiel toch ernstig ontlast.
Brengt mij weer op de vraag waarom je je voorste steunpoten zou moeten ontlasten ? Deze zijn gemaakt voor reusachtige krachten. Ik draai mijn neuswiel ook omhoog op de standplaats. Zeker omdat ik geen zin heb om weg het vertrekken in de blub gedrukt te staan met mijn neuswiel. Scheelt toch een hoop gesleur zo zonder mover.

Overigens heb ik ook een disselhoes die ik altijd gebruik. Gewoon omdat het netjes staat en de kunststof onderdelen toch beschermd tegen het zonlicht. thumbup.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Disselhoes.

Bericht door Chris » zo 19 apr 2015 22:30

tja...

En dan voortbordurend op de vraag van Jaap..

Wie heeft er een disselhoes die netjes past??
Ik heb er nu in de 30 caravanjaren achter mij zo'n stuk of 5 gehad en niet een zat nou echt netjes.
Dus, zo'n "flodder" ding is nou helemaal geen reclame voor mijn gevoel, niet voor mij en niet voor de reclame die er op staat.
Daar mijn tent en luifel als een folderplaatje moeten staan zal de disselhoes dat ook moeten, en die doet dat tot op heden niet.
Dus.... Geen disselhoes.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Volvodriver

Re: Disselhoes.

Bericht door Volvodriver » ma 20 apr 2015 07:10

Ik heb wel een disselhoes, eentje zonder reclame. (Ik moet die van de dealer niet.) Gemaakt van hetzelfde materiaal als het dak van mijn voortent. Dit is enkel tegen bescherming tegen de felle zon. En ik moet zeggen dat deze behoorlijk netjes erop zit. Vele malen beter dan een dealer exemplaar.

En even voor de goede orde. Ook mijn nummerplaat houder is niet voorzien van reclame voor een dealer en zal dat ook nooit hebben.

Als ik reclame wil maken voor mijn dealer doe ik dat wel via mond tot mond reclame.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Disselhoes.

Bericht door PD » ma 20 apr 2015 07:20

Ook ik zie het nut van een disselhoes niet in en gebruik deze dan ook niet. Ik kan me zelfs voorstellen dat het vochtig onder de hoes wordt door condens !

Voorts vind ik het optrekken van het neuswiel op de camping ook een maf gezicht. Bij uitgedraaide voorpoten is de druk van het wiel naar de ondergrond bij ons minder dan 20 kg dus wegzakken doet ie toch niet.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Volvodriver

Re: Disselhoes.

Bericht door Volvodriver » ma 20 apr 2015 07:58

En wat doen jullie dan met de rem? Als je het neuswiel niet optrekt?

Kasper

Re: Disselhoes.

Bericht door Kasper » ma 20 apr 2015 08:51

RE.gif Ik zet hem nooit op de handrem, gele keggen houden de caravan op zijn plek. thumbup.gif

arnovariante

Re: Disselhoes.

Bericht door arnovariante » ma 20 apr 2015 09:02

Ik gebruik de hoes wel, gewoonte, maar ik denk dat het ook wel wat nut heeft.
Toevallig vorige week bij REDA een nieuwe besteld toen ik de tent wegbracht om de luifel eraan te passen.
€8 voor tentkwaliteit, beter als die reclamezooi.......

Volvodriver

Re: Disselhoes.

Bericht door Volvodriver » ma 20 apr 2015 09:14

Klopt ik heb ook zo'n Reda.
En bij mij staat ie ook op de keggen en niet op de rem.

arnovariante

Re: Disselhoes.

Bericht door arnovariante » ma 20 apr 2015 09:27

Kan het kwaad dan, de handrem erop laten staan?
Doe ik namelijk wel....., in de veronderstelling dat het geen kwaad kan.

Volvodriver

Re: Disselhoes.

Bericht door Volvodriver » ma 20 apr 2015 09:36

Tja ik zet mijn auto ook niet op de handrem. Waarom mijn caravan dan wel. Gewoonte.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Disselhoes.

Bericht door Pino » ma 20 apr 2015 09:46

Onderwerp komt als geroepen! Ben druk doende de reclame voor 'mijn' dealer uit het zuiden te verwijderen vanwege wat akkefietjes.
Makkelijkst was de kentekenplaat. Daar zit nu een caravan-forum sticker op blij.gif

De reclame disselhoes is na een jaar toch al niet veel soeps meer. Als ik het zo lees kan ik er het best een bij REDA bestellen?

Over het nut van de disselhoes.... ik doe het vooral ter bescherming van het disselslot.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”