HELP ! Mistachterlicht ! Ja, opnieuw, maar dan anders...

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Kees250

HELP ! Mistachterlicht ! Ja, opnieuw, maar dan anders...

Bericht door Kees250 » ma 4 sep 2006 21:08

Er staan landelijk talloze vouwcaravans, vouwwagens en kleine caravans te koop waarop nog geen mistachterlicht is gemonteerd. De verkoper heeft daar (beetje begrijpelijk is dat wel) geen zin meer in, maar de koper kan met zo'n aanhanger de openbare weg niet op zonder de kans te lopen een boete van 75 euro op te lopen !
Nu wil ik een vouwwagen in Arnhem kopen, precies degene die we zoeken, maar ik moet er mee naar Vlissingen !

Hoe wordt dit -toch wel- probleem opgelost ? Tips ?


(nee, je kunt het er niet op gokken dat je niet wordt aangehouden of dat de agent die je treft naar jouw uitleg wil luisteren....)

DJ

Re: HELP ! Mistachterlicht ! Ja, opnieuw, maar dan anders...

Bericht door DJ » ma 4 sep 2006 21:15

Kees250 schreef:Er staan landelijk talloze vouwcaravans, vouwwagens en kleine caravans te koop waarop nog geen mistachterlicht is gemonteerd. De verkoper heeft daar (beetje begrijpelijk is dat wel) geen zin meer in, maar de koper kan met zo'n aanhanger de openbare weg niet op zonder de kans te lopen een boete van 75 euro op te lopen !
Nu wil ik een vouwwagen in Arnhem kopen, precies degene die we zoeken, maar ik moet er mee naar Vlissingen !


(nee, je kunt het er niet op gokken dat je niet wordt aangehouden of dat de agent die je treft naar jouw uitleg wil luisteren....)




Zou er geen probleem mee hebben.

Gewoon 75,00 afdingen. En dan gewoon gaan rijden.

Mischien heb je nog 75 euro verdient. Maar ik zou het gewoon riskeren als je de vouwwagen graag wilt hebben.

Kees250

mistachterlicht

Bericht door Kees250 » ma 4 sep 2006 21:34

DJ, ik begrijp je reactie, maar er valt niets meer af te dingen. Oftewel: die 75 euro komt er (als ik aangehouden wordt) gewoon bij. Zonde van het geld bovendien.
Ik begreep van politiewoordvoerdster dat er de afgelopen weken streng op automobilisten met aanhangers wordt gelet (en aangehouden), juist vanwege controle van mistachterlicht.

Overigens begrijp ik niet dat er niet een soort regeling voor dit soort situaties (rijden van koopadres naar huisadres) is !! Immers, ik kan als koper toch niet "even" een compleet mistachterlicht met bedrading installeren op het erf van de verkoper ?!?! Onbevredigende situatie dit !!

En dat het dan maar net is welke agent je treft (ja, dat zei de woordvoerdster !) is helemáál schandalig natuurlijk. Dat mag NOOIT uitmaken !

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19795
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » ma 4 sep 2006 21:53

wij hebben pas nog een oude vouwwagen gekocht en opgehaald (nee we stappen niet van de caravan af).

We hebben thuis aan een oude mistlamp een beugel gemaakt en die bij de verkoper op de vouwwagen gemonteerd. De beugel met het vastschroeven van de kentekenplaat achter de kentekenplaat gemonteerd en zo gaan rijden. Niet aangesloten dus, maar alleen de schijn gewekt.
We zouden de vouwwagen toch slopen dus een mistlamp was voor ons niet rendabel om erop te zetten. In de 60 km die we hebben gereden niet aangehouden maar we hebben ons ook wel netjes aan de snelheid gehouden.

Het onderstel van de vouwwagen is inmiddels een boottrailer geworden en daar zit inmiddels wel een werkende mistlamp op.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

DJ

Re: mistachterlicht

Bericht door DJ » ma 4 sep 2006 22:04

Kees250 schreef:DJ, ik begrijp je reactie, maar er valt niets meer af te dingen. Oftewel: die 75 euro komt er (als ik aangehouden wordt) gewoon bij. Zonde van het geld bovendien.
Ik begreep van politiewoordvoerdster dat er de afgelopen weken streng op automobilisten met aanhangers wordt gelet (en aangehouden), juist vanwege controle van mistachterlicht.

Overigens begrijp ik niet dat er niet een soort regeling voor dit soort situaties (rijden van koopadres naar huisadres) is !! Immers, ik kan als koper toch niet "even" een compleet mistachterlicht met bedrading installeren op het erf van de verkoper ?!?! Onbevredigende situatie dit !!

En dat het dan maar net is welke agent je treft (ja, dat zei de woordvoerdster !) is helemáál schandalig natuurlijk. Dat mag NOOIT uitmaken !
maar dat maakt wel uit, gewoon rijden met die vouwwagen.

Kees250

mistachterlicht

Bericht door Kees250 » ma 4 sep 2006 22:06

Daphne, ook bedankt voor je bijdrage.

Wij moeten overigens zo'n 250 km. rijden denk ik, door meerdere "districten", dus afwachten maar ?!

DJ, je hebt op zich gelijk (hoewel ik die 75 euro zondegeld blijf vinden),
maar toch blijft het (in mijn beschreven situatie) onbevredigend.

DJ

Re: mistachterlicht

Bericht door DJ » ma 4 sep 2006 22:09

Kees250 schreef:Daphne, ook bedankt voor je bijdrage.

Wij moeten overigens zo'n 250 km. rijden denk ik, door meerdere "districten", dus afwachten maar ?!

DJ, je hebt op zich gelijk (hoewel ik die 75 euro zondegeld blijf vinden),
maar toch blijft het (in mijn beschreven situatie) onbevredigend.

mischien kun je bewijs van aankoop vragen, mischien dat dat scheelt als je wordt aangehouden.

Kees250

mistachterlicht

Bericht door Kees250 » ma 4 sep 2006 22:17

van een particulier....? wordt lastig.

gastjw

Bericht door gastjw » ma 4 sep 2006 22:51

Je kunt al zoveel mogelijk van tevoren klaar maken. Dan is het eigenlijk simpel om 'm er bij de verkoper provisorisch op te zetten.
En de spullen heb je toch nodig.

Koop dus een mistlampje en snoer.
Als je een 7 polige stekker hebt zorg dan ervoor dat pool 2 (54G) (met de klok mee 2 uur) op het stopcontact de mistlamp is.
Neem een stukje plakplastic mee om de mistlamp op de auto af te plakken als het er op aan komt.

Vouwwagen gekocht:
Schroef de mistlamp erop. Parkertjes had je natuurlijk bij je.
Draadje provisorisch naar voren.
Stekker open en schroef het draadje op de juiste plaats (pool 2).
Makkelijk toch?

Stef

Re: mistachterlicht

Bericht door Stef » di 5 sep 2006 01:26

Kees250 schreef:En dat het dan maar net is welke agent je treft (ja, dat zei de woordvoerdster !) is helemáál schandalig natuurlijk. Dat mag NOOIT uitmaken !
Er is maar één mogelijkheid om dat te voorkomen: iedere agent schrijft voor alles dat verboden is. Maar dan zijn we veel verder van huis!

Stef

Re: mistachterlicht

Bericht door Stef » di 5 sep 2006 01:29

Kees250 schreef:van een particulier....? wordt lastig.
Als je ANWB lid bent kun je bij hen een leeg exemplaar downloaden.

Kees250

mistachterlicht

Bericht door Kees250 » di 5 sep 2006 07:16

Jasper,
Je uitleg is voor mij nog altijd niet geheel duidelijk.
Ik weet niets van auto-electronica e.d.. Heb bovendien hele leven nog nooit met aanhanger o.i.d. gereden.

Verder is de vouwcaravan van 1978. Maakt dat nog wat uit ?

Citrorob

Bericht door Citrorob » di 5 sep 2006 08:10

Volgens mij hoeft er geen mistlamp op te ziiten als de wagen is toegelaten in de tijd dat dit nog niet verplicht was.

Mocht het echter wel zo zijn, dan moet je er toch een op gaan maken.
Dit kan je oplossen door een mistlamp te kopen deze met dubbel tape na aankoop achter op de wagen te plakken. De kans dat je hem aan mag doen tijdens de terugreis is vrijwel nihil en de kans dat oom agent ziet dat er niet eens een draad aan zit is nog veel kleiner.

Thuis dan je hem dan op je gemak werkend maken......

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18340
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » di 5 sep 2006 09:26

Citrorob schreef:Volgens mij hoeft er geen mistlamp op te zitten als de wagen is toegelaten in de tijd dat dit nog niet verplicht was.
Als de trekauto niet over een mistlamp beschikt hoeft de aanhanger er ook geen te hebben.

Citrorob schreef: Mocht het echter wel zo zijn, dan moet je er toch een op gaan maken.
Dit kan je oplossen door een mistlamp te kopen deze met dubbel tape na aankoop achter op de wagen te plakken. De kans dat je hem aan mag doen tijdens de terugreis is vrijwel nihil en de kans dat oom agent ziet dat er niet eens een draad aan zit is nog veel kleiner.

Thuis dan je hem dan op je gemak werkend maken......
You naughty boy 8) :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Patje

Bericht door Patje » di 5 sep 2006 09:29

Kees250 schreef:van een particulier....? wordt lastig
Voor het opmaken van papieren hoeft er geen verschil te zijn tussen kopen van een particulier of kopen bij een verdeler; beide zijn verplicht je "een" document te geven met daarop de gegevens van het voertuig. Dat "document" mag een bierviltje zijn of de binnenzijde van een doos cornflakes, dat maakt niks uit. Van zodra op het document de datum van de verkoop staat, de namen van de beide partijen en het door beiden ondertekend is, is het rechtsgeldig.

Wat het mistlicht betreft, treed ik vorige schrijvers bij: koop de lamp (10 euro) en plak of vijs ze voorlopig vast op de wagen, zonder ze aan te sluiten. Als je gecontroleerd wordt, kun je nog zeggen dat het lampje misschien stuk is en of je toelating krijgt om het binnen 24 uren te herstellen en je te gaan presenteren bij de politiepost van jouw gemeente. In België mag dat.

Citrorob

Bericht door Citrorob » di 5 sep 2006 09:31

deusjevo schreef:
Citrorob schreef:Volgens mij hoeft er geen mistlamp op te zitten als de wagen is toegelaten in de tijd dat dit nog niet verplicht was.
Als de trekauto niet over een mistlamp beschikt hoeft de aanhanger er ook geen te hebben.

Citrorob schreef: Mocht het echter wel zo zijn, dan moet je er toch een op gaan maken.
Dit kan je oplossen door een mistlamp te kopen deze met dubbel tape na aankoop achter op de wagen te plakken. De kans dat je hem aan mag doen tijdens de terugreis is vrijwel nihil en de kans dat oom agent ziet dat er niet eens een draad aan zit is nog veel kleiner.

Thuis dan je hem dan op je gemak werkend maken......

You naughty boy 8) :wink:
Er is geen enkele situatie dat hij verplicht aan moet. Er zijn alleen situaties dat hij aan mag. :wink:

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18340
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » di 5 sep 2006 09:34

Citrorob schreef: Er is geen enkele situatie dat hij verplicht aan moet. Er zijn alleen situaties dat hij aan mag. :wink:
Yep, en daarom is het ook heel vreemd dat je er wel een moet hebben (als je aan alle voorwaarden voldoet...) Pffff

Fijn hé, Europese regelgeving :!:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

gastjw

Re: mistachterlicht

Bericht door gastjw » di 5 sep 2006 12:59

Kees250 schreef:Jasper,
Je uitleg is voor mij nog altijd niet geheel duidelijk.
Ik weet niets van auto-electronica e.d.. Heb bovendien hele leven nog nooit met aanhanger o.i.d. gereden.

Verder is de vouwcaravan van 1978. Maakt dat nog wat uit ?
Nou, Kees dan maar een heel klein cursusje. Maar moeilijk is het echt niet en je moet toch ergens beginnen?
Dat de vouwwagen van 1978 is maakt niet uit.
Wat ook niet uitmaakt is of je de mistlamp gebruikt. Bij minder dan 50 meter zicht mag je hem aan hebben, maar als je gecontroleerd wordt moet hij het wel doen.
Je kunt er ook op rekenen dat een agent die ziet dat ie in de maling genomen wordt doordat je er helemaal geen draadje aan hebt zitten, je gewoon een bon geeft.

Omdat ik niet weet wat je niet snapt het volgende:
Een lampje gaat branden als er aan de ene kant + 12 Volt op staat en aan de andere kant - (de min). Dat is de massa. Die komt van de - pool van de accu en is doorverbonden met het chassis van de auto.
In het 7 polige stopcontact (naar de auto gezien) zit de min op pool 3 (met de wijzers van de klok mee op 4 uur)
Die - is, als het goed is vanuit pool 3 ook verbonden met het chassis van de aanhanger. Je moet dus straks ook zorgen dat je mistlicht daarmee verbinding maakt.
Het mistlicht moet op pool 2 spanning krijgen als je licht aan staat en je de schakelaar omzet. Dat zie je dus op de auto.
De bedoeling is dan dat je die spanning van het mistlicht afgetakt hebt naar pool 2. (eigenlijk hoort daar nog een relaitje tussen, die het mistlicht op de auto uit schakelt als de schakelaar van een aanhangertje erin zit, maar dat is van later zorg. De reden is dat je niet verblind mag worden door het rode schijnsel op de kar. Klusje voor de garage, later, of nu alvast.)
Je controleert dus of er spanning staat tussen pool 2 en 3 als de schakelaar aan staat.
Zo ja dan kun je op pad.

De vouwwagen aangehaakt bevestig je dus de mistlamp op de gewenste plek en zorg dat ie contact maakt met de massa. Dat wil zeggen, als je hem op hout schroeft moet er nog een draadje aan naar het chassis.
Het + draadje dat je van achter uit de lamp laat komen voer je provisorisch door of langs de vouwwagen (event. met tape vastplakken) naar de stekker aan de voorkant.
Als je die open maakt zoek je ook daar pool 2 op, haal er uit wat er eventueel in zit en bevestig je draadje daarin. De boel weer dicht, zou het moeten werken.
PS als je die stekker toch open hebt, kijk even of het niet geoxydeerd is. Is het schoon, Tectyl erin is dan zeer aan te bevelen.
Hoop dat je zo een beetje wegwijs wordt in vouwwagenland met alle grappen van electriciteit.

heidi77

t

Bericht door heidi77 » di 5 sep 2006 13:51

kijk eens bij dit adres want die man stuurt ook op en is gewoon een goed bedrijf wij zijn er ook geweest voor 7 naar 13 polige adapter.www.aanhangerallerlei.nl
volgens mij had hij opplak mistlichten die je zo kon bevestigen gr heidi

gastjw

Bericht door gastjw » di 5 sep 2006 14:14

Even bekeken en gezien dat ze dat ze inderdaad een mistlamp verkopen die je met een schakelaartje op de lamp zelf moet bedienen.
(wel aansluiten op de bestaande bedrading)

Later hebben ze uitgevonden dat dit zo niet mag en er duidelijk in het Voertuigreglement staat ' mits de bediening van de mistlichten op het trekkende voertuig en de aanhangwagen via een schakelaar in het trekkende voertuig plaatsvindt'

Maar, IJzeren Heinig als ze zijn, blijven ze het toch gewoon verkopen, met de kanttekening
Wij zijn nimmer aansprakelijk voor het gebruik of montage van een mistlamp met schakelaar!

Lekker betrouwbare figuren! Niet kopen dus.

Gebruikersavatar
whOcArEz
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 11 aug 2006 12:44
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Bericht door whOcArEz » di 5 sep 2006 15:41

Als je de beschrijving van JasperW volgt en na het aankoppelen van je vouwwagen het lampje van de automistlamp uitneemt is het voor de rit naar huis helemaal in orde. Niet vergeten thuis dat lampje weer in je auro te draaien.
and on the 7th day God went caravaning
Fendt Bianco 470 TFB
SimPark Easymatic
Opel Insignia 2.0 TDCI

DJ

Re: mistachterlicht

Bericht door DJ » di 5 sep 2006 15:55

Kees250 schreef:van een particulier....? wordt lastig.
ja, je zal toch wel een bewijs van betaling en de eigedomspapieren vragen.

gastjw

Re: mistachterlicht

Bericht door gastjw » wo 6 sep 2006 12:31

Kees250 schreef:Jasper,
Verder is de vouwcaravan van 1978. Maakt dat nog wat uit ?
Kees, ik zie nu pas dat je het in dit antwoord over een vouwcaravan hebt.
Als dat het geval is (Rapido of zo?) kun je de constante spanning niet missen en kun je weliswaar voor het ritje naar huis de voorgestelde plannen uitvoeren.
Maar om het definitief te maken kun je dan beter een Multicon WeSt op de auto zetten. Daar past ook de 7 polige stekker in. Alleen zitten de draadjes dan waarschijnlijk verkeerd. Om dat aan te passen kun je beter even op http://www.caravanhandboek.nl/ kijken.
En let op: als je het door de garage laat doen moet je uitdrukkelijk zeggen hoe je het hebben wilt, anders doen ze het verkeerd. Verdiep je er dus even in.

Overigens, hoe zwaar is die vouwcaravan? Als ie zwaarder is dan 750 kg TMM (toelaatbare Maximum Massa) en dus op kenteken is gezet valt ie net in de categorie die géén mistlicht hoeft te hebben..... Rare regels, maar het is niet anders. Zie ook het caravan handboek.

Willem2

Bericht door Willem2 » do 7 sep 2006 13:34

Regelgeving mistachterlichten voor aanhangwagens
Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg moeten vanaf 1 juli 2006 zijn voorzien van één of twee mistachterlichten. Deze verplichting geldt ongeacht het bouwjaar van de aanhangwagen.

Op deze regel geldt de volgende uitzondering: als het voertuig dat de aanhangwagen trekt geen mistachterlicht heeft, hoeft de aanhangwagen ook niet voorzien te zijn van een mistachterlicht.

Aanhangwagens met maximum massa van >750 kg
Voor aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg geldt dat zij één of twee mistachterlichten moeten hebben, als op het kentekenbewijs van de aanhangwagen een datum eerste toelating is vermeld van na 31 december 1997. Als de aanhangwagen eerder is toegelaten, is een mistachterlicht niet verplicht.

Eisen aan mistachterlichten

Voor beide categorieën aanhangwagens geldt dat het mistachterlicht van de aanhangwagen eventueel via een aparte schakelaar mag zijn geschakeld.

er slechts één mistachterlicht is aangebracht, dan moet deze zich aan de linkerzijde bevinden.

De controle op het inschakelen van het mistachterlicht op de aanhangwagen hoeft niet via een lampje zichtbaar te zijn in het trekkende voertuig.

Het mistachterlicht op het trekkende voertuig hoeft niet automatisch te worden uitgeschakeld als de mistachterlichten op de aanhangwagen zijn ingeschakeld.

Volvodriver

Bericht door Volvodriver » do 7 sep 2006 15:01

Willem2
Je hoeft niet zo te schreeuwen. De regelgeving is al wel bekend.

De vraag van TS is alleen hoe bespaar ik kosten en tijd als ik a.s. zaterdag een vouwcaravan ophaal die ik heb gekocht en die (nog) niet is voorzien van een mistachterlicht, en op zaterdag dat mistachterlicht ook niet hoef te gebruiken.

Eigenlijk is het ook de meest zotte regel die er bestaat. Zeker vanwege de uitzondering voor Aanhangers boven 750 kg van voor 1-1-1998.
Je bent namelijk nooit verplicht om een mistachterlicht te voeren. Je mag hem alleen onder bepaalde omstandigheden gebruiken.
Achteruitrijlichten zouden ze beter kunnen verplichten.

Ik weet niet of TS al een fake (plak)licht heeft gekocht. Maar dat zou ik toch gewoon even doen. Dan kan je als je thuisbent het netjes aansluiten.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”