Caravan invoeren in België

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Caravan invoeren in België

Bericht door JanW » za 26 aug 2006 10:21

Speciaal voor de in België woonachtige forumgebruikers:

Over de invoer ('toelating') van een caravan in België is reeds het nodige op dit forum aan de orde geweest.
Helaas vaak ietwat fragmentarisch wat de leesbaarheid (zeker voor leken op dat gebied) niet ten goede kan komen.

In de nieuwsgroep 'nl.reizen.caravan' trof ik onderstaande link aan.
Deze geeft een bruikbaar èn chronologisch opgebouwd "stappenplan" hoe de invoer van een (gebruikte) caravan uit Nederland in België aangepakt moet worden (stand van zaken zomer 2006):

http://www.wegcode.be/forum/index.php?P ... ic=13789.0

Succes :wink: .
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

jessie

Re: Caravan invoeren in België

Bericht door jessie » zo 29 okt 2006 20:35

ERVARING VAN JESSIE
Dag samen, heb voor het laatst nog een Burstner ingevoerd van Nederland naar Belgie, geen problemen gehad, op 2 weken tijd was alles geregeld, incl. keuring.
1) rdw (22,50 euro), dit voor uitschrijving en voorl.nummerplaten(2 wek.)
2)douane (2 euro)
3)Met het rose formulier verkregen van douane naar verzekering
4)kontakt opnemen met erkend importeur van hetzelfde merk caravan voor aanvraag gelijkvormigheidsattest en nieuw chassisplaatje(ongeveer 7 dagen geduurd, 180 euro)
5)administratieve keuring (7 euro)
6)technische keuring (43 euro)
7) RIJDEN MAAR.
Dit alles is geregeld op 2 weken en alles is vlottjes verlopen.
Groetjes,
Jessie
[/b]
Laatst gewijzigd door Ab op wo 10 okt 2012 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige Quote verwijderd.

Blondi

Bericht door Blondi » di 7 nov 2006 17:13

hallo;

heb mijn nieuw caravan in duitsland gekocht en wordt in december ingevoerd naar belgie.
de dealer in duitsland heeft mij duidellijk gezegd dat er een europesche papieren bij zijn.MOET DUS NIET NOG EEN GELIJKVORMIGHEIDS ATTEST AAN VRAGEN BIJ DE HOOFDDEALER IN BELGIE.heb ook nagevraagd bij de keuring instantie en was goed voor de keuring.

dus voor halen caravan; verzekering,europesche nr plaat,invoeren caravan,keuring, en een belgische plaat,en alles ok

jessie

Bericht door jessie » di 7 nov 2006 18:40

Hoi Blondi,
je spreekt hier over een Dealer, die kunnen dat meestal automatisch in orde maken die gelijkvormigheidsattesten, wordt een caravan in het buitenland gekocht bij een dealer of handelaar wordt deze meestal in orde gemaakt omdat zij erkend zijn en kontakten hebben met vernoemde instanties waar het merk is ingeschreven. Bij een particulier ligt dit heel anders, hier sta je er alleen voor en wordt van je verwacht dat je alles zelf regelt. Buiten mijn invoer ken ik nog 2 andere personen die dezelfde stappen hebben moeten ondernemen om de caravan in Belgie in orde te krijgen.Groetjes :wink:

Blondi

Bericht door Blondi » di 7 nov 2006 19:31

hallo

ok jessie,was alleen maar terverduidellijking, dat het; niet zo moeilijk is om enkele 1000€ te verdienen om effe over de grens te vergelijke .uiteraard moet ieder voor zich dat weten natuurlijk.

groeten

jessie

Bericht door jessie » di 7 nov 2006 19:40

Hoi Blondi,
dat klopt, als je even over de grens gaat kun je je heel wat besparen en het loont zich inderdaad de moeite voor hetgeen wat je ervoor moet doen.
Groetjes :wink:

Kidcool

Bericht door Kidcool » di 7 nov 2006 20:16

wel, ik heb prijs aangevraagd in Duitsland(Joeressen) en hier voor een Hobby 540 UK. En ze kosten mij allebei evenveel.

Dat van dat Europees zou niet helemaal kloppen. Joeressen meldde mij dat ik hiervoor bij de Hobby importeur diende te zijn (en deze doet daar heel moeilijk over). Vraagt 500 Euro hiervoor :shock:

en anders mag je via de keuring passeren

Greetz,

David

Blondi

Bericht door Blondi » di 7 nov 2006 20:45

hallo

ik kan alleen maar zeggen wat er tegen mij gezegd is duitsland en bij de keuring.wat betreft het verschil van prijs kan ik moeilijk gaan zeggen op de forum,maar ik kan nog een omnistor model 2007 nr 6900 van 4m kopen en een resedentie room,een boiler van truma 10 liter op gas en elektriek een extra alko neuswiel met veer en weger en een fietsdrager achter op caravan, allemaal geplaatst met garantie en is nog over.dus ;ik ga me zelf niet beliegen hoor daar ben ik iets te oud voor.


zal in december laten weten op forum hoe het verlopen is, dat is belooft en indien gewenst kan je komen zien.



groeten

Blondi

Bericht door Blondi » do 14 dec 2006 19:35

hallo

heb van daeler bericht gekregen caravan word begin volgend jaar geleverd,dus nog effe wachten voor; hoe de invoering van caravan in belgie van uit duitsland

mvg blondi

Blondi

Bericht door Blondi » ma 12 mar 2007 19:33

hallo

caravan ingevoerd van duitsland naar belgie;samen met duitse dealer een transit plaat gaan halen met 9dagen verzekering +- 100€.

gelijkvormingsheid attest 100€. keuring 80€.

nu nog een belgische plaat en verzekering en dan caravannen maar.

mvg blondi

Swift

Bericht door Swift » ma 12 mar 2007 20:48

Blondi.een plaat is snel gehaald in alken hé nadat je je verzekering in orde hebt gebracht.Een beetje goed weer en op pad hé.Veel plezier met je nieuwe caravan :)

Gebruikersavatar
Erik!
Berichten: 317
Lid geworden op: vr 28 dec 2007 21:59

Re: Caravan invoeren in België

Bericht door Erik! » ma 16 mei 2011 11:37

Even linkje voor Google. Invoeren Nederlandse caravan in België: viewtopic.php?f=9&t=8258
DISCLAIMER
1) Mijn stellingen en meningen kunnen met overdrijving gedeponeerd worden
2) Enige gelijkenis/overeenkomst met enig persoon is louter en alleen gebaseerd op toeval
3) Aan de getoonde informatie kunnen geen rechten ontleend worden

jd266

Re: Caravan invoeren in België

Bericht door jd266 » wo 10 okt 2012 20:33

Tjonge toch ...wat word er soms toch uit de nek gekletst.

Ik heb recent een Hobby rijcaravan ( tweehands gekocht bij een caravandealer in Groningen NL) en dan ingevoerd in België .
Mijn boodschap is altijd : eerst goed bevragen voor je eraan begint, zowel bij de verkoper als lokaal in België (voorschriften van vandaag kunnen binnen 6 maand niet meer dezelfde zijn).
caravan gekocht
-met factuur .
-met uitvoerverklaring RDW ( dealer is gecertifieerd om die uitvoerverklaring op te maken een exportkenteken te leveren, waarmee je naar je thuisland ( België in ons geval )kan rijden ( dit kenteken = 14 dagen geldig) ofwel lever je zelf een verzekeringsbewijs (mee te brengen bij de aankoop) of je koopt die samen met het kenteken ( 25eu )
-met kentekenbewijs deel A en deel B

In Belgie
-1) bij douane langsgaan met je documenten, dan krijg je een aanvraag tot schrijving mee met een sticker en een stempel ( 1.10 eu kosten)
-2) bij de invoerder (voor Hobby Caravans is dat Ideal Caravans in Wetteren) typeplaatje laten veranderen + gelijkvormigheidsattest vragen ( 200 eu kosten)
best wel een afspraak maken vooraf.
-3) naar een keuringsstation gaan en administratieve keuring vragen ( caravan hoeft niet mee) , dan stempelen ze je papieren af en kan je nu naar je verzekering.
-4) naar de verzekering met al de papieren => nr plaat laten aanvragen door hun
-5 nr plaat komt toe(20 eu kosten) => bevestigen op de caravan
-6) naar de keuring gaan met je lege caravan( best alles uitladen)daar wordt hij gekeurd en gewogen , en gemeten , vervolgens krijg je meetstaat en weegattest mee die samen moeten blijven bij je keuringsverslag ( 42 eu)(vanaf dan slechts om de 2 jaar naar de keuring)
- jaarlijkse verkeersbelasting = 32 eu

En verder ..geef niet teveel aandacht aan al die lulverhalen die de ronde doen , als zijnde dat het zo'n rompslomp is en zo duur is .... it's all "bullshit"
conclusie: voor minder dan 300 eu heb je een caravan vanuit NL ingevoerd..Weet dat in NL er meer aanbod is van caravans ( elk jaar komen er 20.000 nwe caravans bij op de weg)in Belgie is dat beduidend minder.De markt ( bijgevolg ook het aanbod) is veel groter en competitiever in NL dus.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan invoeren in België

Bericht door Ab » wo 10 okt 2012 22:31

jd266 schreef:Tjonge toch ...wat word er soms toch uit de nek gekletst.

(voorschriften van vandaag kunnen binnen 6 maand niet meer dezelfde zijn).
In 6 jaar kan er dus nog veel meer veranderen... :lol:
Je reactie gaat is op berichten uit 2006-2007
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan invoeren in België

Bericht door Micky » wo 10 okt 2012 22:49

mrgreen.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

LekensMark
Berichten: 1030
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: Caravan invoeren in België

Bericht door LekensMark » wo 10 okt 2012 23:48

RE.gif
Maar het verhaal klopt wel zo als je bij de invoerder in België een nieuw GVA kunt krijgen.
Kun je geen GVA krijgen zoals bij mijn Dethleffs moet je een homologatie ondergaan bij de keuring, en duurd het iets langer voor je kunt rijden met een Belgisch kenteken op je caravan.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Caravan invoeren in België

Bericht door Cheke » di 24 jun 2014 09:27

Even een vraagje over caravan invoeren . heir is steeds sprake van een keuring voor de caravan, hoe is dat voor keuringsvrije caravans tot mtm 750 kg?

Stori
Berichten: 180
Lid geworden op: di 9 jul 2013 12:47
Locatie: Geel B

Re: Caravan invoeren in België

Bericht door Stori » di 24 jun 2014 09:43

RE.gif Niks bijzonder, je koopt de caravan, haakt die aan, hang je duplicaat van je nummerplaat erop en je rijdt ermee naar huis.
Wij hebben in het verleden een vouwwagen in Nederland gekocht en dat maakt geen verschil met een aankoop in Belgie. Niemand die vraagt waar die vandaan komt. Ook niet de verzekering bij aanvraag van een groene kaart.
Laatst gewijzigd door Daphne op di 24 jun 2014 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Caravan invoeren in België

Bericht door Gemineye » di 24 jun 2014 16:03

Stori schreef:RE.gif Niks bijzonder, je koopt de caravan, haakt die aan, hang je duplicaat van je nummerplaat erop en je rijdt ermee naar huis.
Wij hebben in het verleden een vouwwagen in Nederland gekocht en dat maakt geen verschil met een aankoop in Belgie. Niemand die vraagt waar die vandaan komt. Ook niet de verzekering bij aanvraag van een groene kaart.
Ja voor vouwwagens zal dat wel gelden, maar voor een caravan zul je doorgaans een eigen kenteken moeten regelen.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan invoeren in België

Bericht door Micky » di 24 jun 2014 16:52

RE.gif

Niet als je onder de 750KG blijft....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Caravan invoeren in België

Bericht door Cheke » di 24 jun 2014 18:05

Dank je wel allemal, we zijn weer een stapke verder. Aanbod is in nederland en belgie samen te bekijken nu, dus meer keuze. Groetjes Cheke

Gebruikersavatar
svekke77
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 1 apr 2013 19:08
Locatie: Antwerpen

Re: Caravan invoeren in België

Bericht door svekke77 » ma 14 nov 2016 23:49

jd266 schreef:Tjonge toch ...wat word er soms toch uit de nek gekletst.

Ik heb recent een Hobby rijcaravan ( tweehands gekocht bij een caravandealer in Groningen NL) en dan ingevoerd in België .
Mijn boodschap is altijd : eerst goed bevragen voor je eraan begint, zowel bij de verkoper als lokaal in België (voorschriften van vandaag kunnen binnen 6 maand niet meer dezelfde zijn).
caravan gekocht
-met factuur .
-met uitvoerverklaring RDW ( dealer is gecertifieerd om die uitvoerverklaring op te maken een exportkenteken te leveren, waarmee je naar je thuisland ( België in ons geval )kan rijden ( dit kenteken = 14 dagen geldig) ofwel lever je zelf een verzekeringsbewijs (mee te brengen bij de aankoop) of je koopt die samen met het kenteken ( 25eu )
-met kentekenbewijs deel A en deel B

In Belgie
-1) bij douane langsgaan met je documenten, dan krijg je een aanvraag tot schrijving mee met een sticker en een stempel ( 1.10 eu kosten)
-2) bij de invoerder (voor Hobby Caravans is dat Ideal Caravans in Wetteren) typeplaatje laten veranderen + gelijkvormigheidsattest vragen ( 200 eu kosten)
best wel een afspraak maken vooraf.
-3) naar een keuringsstation gaan en administratieve keuring vragen ( caravan hoeft niet mee) , dan stempelen ze je papieren af en kan je nu naar je verzekering.
-4) naar de verzekering met al de papieren => nr plaat laten aanvragen door hun
-5 nr plaat komt toe(20 eu kosten) => bevestigen op de caravan
-6) naar de keuring gaan met je lege caravan( best alles uitladen)daar wordt hij gekeurd en gewogen , en gemeten , vervolgens krijg je meetstaat en weegattest mee die samen moeten blijven bij je keuringsverslag ( 42 eu)(vanaf dan slechts om de 2 jaar naar de keuring)
- jaarlijkse verkeersbelasting = 32 eu

En verder ..geef niet teveel aandacht aan al die lulverhalen die de ronde doen , als zijnde dat het zo'n rompslomp is en zo duur is .... it's all "bullshit"
conclusie: voor minder dan 300 eu heb je een caravan vanuit NL ingevoerd..Weet dat in NL er meer aanbod is van caravans ( elk jaar komen er 20.000 nwe caravans bij op de weg)in Belgie is dat beduidend minder.De markt ( bijgevolg ook het aanbod) is veel groter en competitiever in NL dus.
Gelijkvormigheidsattest aanvragen is niet meer nodig, als de caravan ingeschreven heeft geweest in een EU land en je kan dit staven adhv het kentekenbewijs I & II dan is het inorde zo.
Seat Tarraco 2.0 TSI dsg 4-drive met een Kip shuttle 41EKL van 2005

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Caravan invoeren in België

Bericht door Monster900 » do 17 nov 2016 09:50

RE.gif

Ik heb 5 maanden geleden toch nog een gelijkvormigheidsattest moeten aanvragen (voor een caravan van 1996)
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Kerikobe52
Berichten: 3
Lid geworden op: za 10 nov 2018 12:57

Re: Caravan invoeren in België

Bericht door Kerikobe52 » za 10 nov 2018 14:34

Van NL naar BE een caravan (of ander voertuig) invoeren (exporteren)

Informatie is te verkrijgen via www.autoveiligheid.be

Procedure in de praktijk van een Avento 395 (KIP Heerenveen)

1) NL Kentekenplaat van de caravan inleveren bij RDW! Samen met het kentekenkaartje Deel I, wat RDW onbruikbaar maakt door een hoekje eraf te knippen. Daar ontvangt u Deel II (en Deel I kaartje) van het kentekenbewijs en een vrijwaringbewijs, bestemd voor de vorige eigenaar. Kosten € 9,98.

2) Hiermee gaat u naar de BE Douane (belastingdienst). Niet meer bij het grenskantoor maar bij de Douane in het balastingkantoor van bv Geel, Werf 65 of van Bilzen, kruisbosstraat 16.
Neem ook een koopovereenkomst van particulieren, waarin Datum Koop, Verkoper-gegevens, Kopergegevens, Merk caravan, Type en chassisnummer staat. Door beiden ondertekend!

3) U krijgt hiermee een "Aanvraag tot inschrijving van een voertuig" en het Deel II van het vorige kentekenbewijs wordt hiermee afgestempeld.

4) Hiermee gaat u naar een keuringsstation voor een administratieve (zeiden ze mij na informatie in Hechtel bij het keuringsstation!) keuring. Ook dient te worden meegenomen een "Gelijkvormigheidsattest" van de caravan (voertuig) met het goedkeuring-typenummer van de caravan (voertuig) . Dit is te verkrijgen bij de importeur van de caravan (voertuig). Kosten bij KIP Heerenveen zijn € 295,-- indien je het van hun verkrijgt. Telefonisch zeggen ze altijd dat je het bij hun moet aanvragen. Zo niet verkrijgbaar dan krijg je € 220,-- retour, want de administratieve kosten waren € 75,--, wat mij overkwam.

5) Indien geen "Gelijkvormigheidsattest" van de caravan (voertuig) met het goedkeuring-typenummer van de caravan (voertuig) bij de importeur verkregen kan worden, moet de "Gelijkvormigheidsprocedure" in België gevolgd worden, zoals bij mij. Dit gebeurd in een daarvoor aangewezen regio-keuringsstation. Bv in Limburg te Geel 014-57 41 15 of in Alken 078-05 90 51. Verdere informatie is te verkrijgen via www.autoveiligheid.be. Kosten keuring aanvraag € 124,60.

P.S. Buiten de plaats van het "Type-plaatje" (met goedkeuringsnummer, de gewichten en het chassisnummer) aan het chassis of zijkant, moet u ook de plaats van het ingeslagen chassisnummer in het chassis weten te zitten.

Attentie!! Zorg voor een goede 13-polige en volledig bedraad aangesloten stekkerdoosaansluiting aan de trekkende auto. € 533,-- (Gemiddeld € 390,--). Met een tijdelijke verloopstekker (even snel voor de keuring) van 7 naar 13 polige (niet geheel 13 polig bedraad) caravanaansluiting wordt geen genoegen genomen.

6) Na de goedkeuringspapieren ontvangen te hebben begint het proces van het BE-typeplaatje. De papieren worden door het keuringsstation (b.v. Geel) naar Brussel gestuurd. Daarvan krijgt u een betaalopdracht voor de aanmaak van een BE type- en goedkeuringsplaatje. Dit plaatje wordt door Brussel opgestuurd naar het keuringsstation, vanwaar u weer bericht krijg om aldaar (Geel) de administratieve keuring/inschrijving te komen doen. Het BE-typeplaatje moet dan eerst op de caravan verwisseld worden met het Nederlandse typeplaatje.

7) Na twee weken kreeg ik een betaalopdracht van € 73,-- voor de aanmaak van het nieuwe type (validatie) plaatje in de vorm van een stickertje. Direct snel overgemaakt. Dat dit weer (ambtelijk) vier weken in beslag zou nemen verbaasde me niks.

8) Met de oproeppapieren van het keuringsstation te Geel werd de administratieve keuring aldaar afgerond. Weer € 20,-- . Met deze papieren dacht ik in Alken bij het keuringsstation direct een kentekenplaat gehaald kon worden, zoals het in het verleden ging. Helaas.

9) Met de verkregen papier moest eerst naar de verzekering gegaan worden waar de caravan voor verzekering werd ingeschreven. Dan zijn er twee mogelijkheden voor het verkrijgen van de kentekenplaat.
9.1.) Je maakt met de papieren via de verzekering een afspraak in Alken maken wanneer je deze kentekenplaat kan komen aanvragen. Kan wel eens lang duren zo te horen. Na de aanvraagbezoek in Alken duurt het nog drie dagen voordat je de plaat thuis gestuurd heb gekregen.
9.2.) De verzekering stuurt de papieren op naar de DIV. Dan duurt het 1 á 2 weken voordat u het thuis gestuurd krijgt. Dit laatste heb ik gedaan om niet weer naar Alken te moeten gaan.

10.) De verzekering krijgt door de aanvraag ook het kenteken door en zal u de "groene kaart". De plaat werd aangetekend door DIV aan mij opgestuurd. Drie maanden na de aankoop. € 30,--

11.) Met de plaat op de caravan dient de caravan, alvorens deze op de weg in werking te stellen, met het tijdelijke keuringsformulier van Geel keuringsstation ter keuring aangeboden te worden bij een willekeurig keuringsstation om aldaar een definitief keuringsformulier te verkrijgen. Keuring geheel weer opnieuw ondergaan. € 63.80

Heb de caravan in Nederland op 8 augustus gekocht en opgehaald.
Op 07-11-2018 (3 maanden na aankoop) had ik het kenteken en caravan voor 2de keer gekeurd en kon er pas mee gaan rijden.

Opgeteld zijn dat toch even € 929,38 voordat je er uiteindelijk mee te kan gaan rijden.
Indien reeds een 13 polige stekkerdoos aanwezig is (minus de € 533,--) toch nog € 396,38

Kerikobe52
Berichten: 3
Lid geworden op: za 10 nov 2018 12:57

Re: Caravan invoeren in België

Bericht door Kerikobe52 » za 10 nov 2018 14:43

Stand van zaken augustus 2018 tot november 2018

Van NL naar BE een caravan (of ander voertuig) invoeren (exporteren)

Informatie is te verkrijgen via www.autoveiligheid.be

Procedure in de praktijk van mijn AVENTO 395 (valt onder KIP Heerenveen)

1) NL Kentekenplaat van de caravan inleveren bij RDW! Samen met het kentekenkaartje Deel I, wat RDW onbruikbaar maakt door een hoekje eraf te knippen. Daar ontvangt u Deel II (en Deel I kaartje) van het kentekenbewijs en een vrijwaringbewijs, bestemd voor de vorige eigenaar. Kosten € 9,98.

2) Hiermee gaat u naar de BE Douane (belastingdienst). Niet meer bij het grenskantoor maar bij de Douane in het balastingkantoor van bv Geel, Werf 65 of van Bilzen, kruisbosstraat 16.
Neem ook een koopovereenkomst van particulieren, waarin Datum Koop, Verkopergegevens, Kopergegevens, Merk caravan, Type en chassisnummer staat. Door beiden ondertekend!

3) U krijgt hiermee een "Aanvraag tot inschrijving van een voertuig" en het Deel II van het vorige kentekenbewijs wordt hiermee afgestempeld.

4) Hiermee gaat u naar een keuringsstation voor een administratieve (zeiden ze mij na informatie in Hechtel bij het keuringsstation!) keuring. Ook dient te worden meegenomen een "Gelijkvormigheidsattest" van de caravan (voertuig) met het goedkeurings-typenummer van de caravan (voertuig) . Dit is te verkrijgen bij de importeur van de caravan (voertuig). Kosten bij KIP Heerenveen zijn € 295,-- indien je het van hun verkrijgt. Telefonisch zeggen ze altijd dat je het bij hun moet aanvragen. Zo niet verkrijgbaar dan krijg je € 220,-- retour, want de administratieve kosten waren € 75,--, wat mij overkwam.

5) Indien geen "Gelijkvormigheidsattest" van de caravan (voertuig) met het goedkeurings-typenummer van de caravan (voertuig) bij de importeur verkregen kan worden, moet de "Gelijkvormigheidsprocedure" in België gevolgd worden, zoals bij mij. Dit gebeurd in een daarvoor aangewezen regio-keuringsstation. Bv in Limburg te Geel 014-57 41 15 of in Alken 078-05 90 51. Verdere informatie is te verkrijgen via www.autoveiligheid.be. Kosten keuring aanvraag € 124,60 .

P.S. Buiten de plaats van het "Type-plaatje" (met goedkeuringsnummer, de gewichten en het chassisnummer) aan het chassis of zijkant, moet u ook de plaats van het ingeslagen chassisnummer in het chassis weten te zitten.

Attentie!! Zorg voor een goede 13-polige en volledig bedraad aangesloten stekkerdoosaansluiting aan de trekkende auto. € 533,-- (Gemiddeld € 390,--). Met een tijdelijke verloopstekker (even snel voor de keuring) van 7 naar 13 polige (niet geheel 13 polig bedraad) caravanaansluiting wordt geen genoegen genomen.

6) Na de goedkeuringspapieren ontvangen te hebben begint het proces van het BE-typeplaatje. De papieren worden door het keuringsstation (b.v. Geel) naar Brussel gestuurd. Daarvan krijgt u een betaalopdracht voor de aanmaak van een BE type- en goedkeuringsplaatje. Dit plaatje wordt door Brussel opgestuurd naar het keuringsstation, vanwaar u weer bericht krijg om aldaar (Geel) de administratieve keuring/inschrijving te komen doen. Het BE-typeplaatje moet dan eerst op de caravan verwisseld worden met het Nederlandse typeplaatje.

7) Na twee weken kreeg ik een betaalopdracht van € 73,-- voor de aanmaak van het nieuwe type (validatie) plaatje in de vorm van een stickertje. Direct snel overgemaakt. Dat dit weer (ambtelijk) vier weken in beslag zou nemen verbaasde me niks.

8) Met de oproeppapieren van het keuringsstation te Geel werd de administratieve keuring aldaar afgerond. Weer € 20,-- . Met deze papieren dacht ik in Alken bij het keuringsstation direct een kentekenplaat gehaald kon worden, zoals het in het verleden ging. Helaas.

9) Met de verkregen papier moest eerst naar de verzekering gegaan worden waar de caravan voor verzekering werd ingeschreven. Dan zijn er twee mogelijkheden voor het verkrijgen van de kentekenplaat.
9.1.) Je maakt met de papieren via de verzekering een afspraak in Alken maken wanneer je deze kentekenplaat kan komen aanvragen. Kan wel eens lang duren zo te horen. Na de aanvraagbezoek in Alken duurt het nog drie dagen voordat je de plaat thuis gestuurd heb gekregen.
9.2.) De verzekering stuurt de papieren op naar de DIV. Dan duurt het 1 á 2 weken voordat u het thuis gestuurd krijgt. Dit laatste heb ik gedaan om niet weer naar Alken te moeten gaan.

10.) De verzekering krijgt door de aanvraag ook het kenteken door en zal u de "groene kaart". De plaat werd aangetekend door DIV aan mij opgestuurd. Drie maanden na de aankoop. € 30,--

11.) Met de plaat op de caravan dient de caravan, alvorens deze op de weg in werking te stellen, met het tijdelijke keuringsformulier van Geel keuringsstation ter keuring aangeboden te worden bij een willekeurig keuringsstation om aldaar een definitief keuringsformulier te verkrijgen. Keuring geheel weer opnieuw ondergaan. € 63.80

Heb de caravan in Nederland op 8 augustus gekocht en opgehaald.
Op 07-11-2018 (3 maanden na aankoop) had ik het kenteken en caravan voor 2de keer gekeurd en kon er pas mee gaan rijden.

Opgeteld zijn dat toch even € 929,38 voordat je er uiteindelijk mee te kan gaan rijden.

Indien reeds een 13 polige stekkerdoos aan de auto aanwezig is (minus de € 533,--) toch nog € 396,38

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”