ijskast aan of uit?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anita.Pep
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 6 mei 2005 12:06

ijskast aan of uit?

Bericht door Anita.Pep » wo 16 aug 2006 21:48

nu ik toch bezig ben
heb ik nog een vraagje
als wij met de caravan weg gaan
staat de ijskast op de accu
als we stoppen
om een bakkie te doen(een half uurtje )
zetten wij de ijskast uit
bang dat die de accu leeg trekt
wat doen jullie
uit ?
of laten jullie m gewoon op accu staan?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18347
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: ijskast aan of uit?

Bericht door deusjevo » wo 16 aug 2006 22:02

anita.pep schreef:nu ik toch bezig ben
heb ik nog een vraagje
als wij met de caravan weg gaan
staat de ijskast op de accu
als we stoppen
om een bakkie te doen(een half uurtje )
zetten wij de ijskast uit
bang dat die de accu leeg trekt
wat doen jullie
uit ?
of laten jullie m gewoon op accu staan?
Als je accu goed in orde is kan hij makkelijk een half uurtje de koelkast laten draaien.
Volgens mij zit Stoekie in de electra, ik denk dat hij precies voor je uit kan rekenen hoeveel zo'n kastje verbruikt.

Ik meen dat het wattage van die dingen rond de 100 watt zit.
Dit is dan ongeveer 8 ampere, dus zou hij ongeveer 6 uur moeten kunnen draaien op een autoaccu van 50 ampere.
Of zit ik nu de grootst mogelijke onzin uit te kramen trouwens....

STOEKIE :?: :!: :?: :!:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19798
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Bericht door Daphne » wo 16 aug 2006 22:09

Wij hoeven de koelkast tijdens een stop niet uit te zetten omdat de koelkast het achter de auto alleen doet met draaiende motor, dus zodra we stoppen dan gaat ie vanzelf uit.

Alleen als we een hele nacht zonder stroom staan dan zetten we de koelkast op gas.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

BDoets

Bericht door BDoets » wo 16 aug 2006 23:07

Elders in het forum heb ik al beschreven hoe je kan controleren of de koelkast aan/uit gaat met het autocontact... maar ik weet zelf al niet meer waar...

Laat, met aangekoppelde caravan, de automotor lopen. Doe de koelkast uit en een willekeurig 12v. lampje aan. Zet de ijskast aan op 12v. Je kan nu aan het lampje zien (gaat zwakker branden) dat de ijskast werkt.
Laat nu iemand de auto afzetten en het contact uit. Als het goed is gaat het lampje nu weer feller branden. De ijskast loopt dan dus over het contact (mogelijk alleen bij draaiende motor) en je kan rustig gaan koffiedrinken!
Bart

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7833
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Bericht door Nimma » do 17 aug 2006 00:28

Ik zet 'm uit, tenminste, ik trek de stekker er uit en trek de handrem aan; als ik wegrijd gaat de stekker er weer in; daar herinnert de handrem mij als ik het vergeet.
Ik heb nog nooit gehoord dat je hem gerust 2 uur aan kunt laten op de accu; ben benieuwd naar een antwoord hierover.
Groet, Paul.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

BDoets

Bericht door BDoets » do 17 aug 2006 00:53

Jakkemeiner schreef:Ik heb nog nooit gehoord dat je hem gerust 2 uur aan kunt laten op de accu; ben benieuwd naar een antwoord hierover.
Geen idee, maar als het spul goed is aangesloten dan hoef je je daar ook geen zorgen over te maken, dan werkt-ie gewoon niet als de sleutel uit het contact is. En als-ie goed koud is en de deur blijft dicht dan blijft-ie trouwens uren koud hoor.
Bart

Citrorob

Bericht door Citrorob » do 17 aug 2006 08:34

bdoets schreef:
Jakkemeiner schreef:Ik heb nog nooit gehoord dat je hem gerust 2 uur aan kunt laten op de accu; ben benieuwd naar een antwoord hierover.
Geen idee, maar als het spul goed is aangesloten dan hoef je je daar ook geen zorgen over te maken, dan werkt-ie gewoon niet als de sleutel uit het contact is. En als-ie goed koud is en de deur blijft dicht dan blijft-ie trouwens uren koud hoor.
Bart
Ik heb hem bewust niet over het contact laten lopen omdat ik zelf wil bepalen of hij aan of uit staat. Overigens ben ik afgelopen zaterdag terug komen rijden vanuit Frankrijk en ben met de koelkast aan in de caravan en losse koelbox in de auto aan minstens een uur gaan eten zonder problemen.

Ik heb een 70Ah accu in de auto.
De meeste koelkasten vragen zo'n 8Ah.
Met 2 koelkasten heb ik in een uur dus 16Ah gebruikt.
Dat is nog geen 23% van de capaciteit.

Als je dan bedenkt dat de meeste goede nieuwe accu's ook maar 50% van de capaciteit leveren als het vriest en dan kan je ook nog perfect starten.

Stef

Bericht door Stef » do 17 aug 2006 11:52

daphne schreef:Wij hoeven de koelkast tijdens een stop niet uit te zetten omdat de koelkast het achter de auto alleen doet met draaiende motor, dus zodra we stoppen dan gaat ie vanzelf uit.
Bij ons ook dus. Het voordeel van 13 polig, mits goed aangesloten.

DJ

Bericht door DJ » do 17 aug 2006 12:11

wij hebben hem nooit aanstaan onderweg. Hebben een koelbox 12 volt voor 6 flesjes drinken, en dat is genoeg voor een paar uur onderweg als we tanken kopen we toch weer nieuw drinken. Je kunt onder het rijden toch niets uit de koelkast in de caravan halen.

BDoets

Bericht door BDoets » do 17 aug 2006 12:29

In het verleden hadden we ook nooit de ijskast in de caravan aan onderweg - ik weet eigenlijk niet of die destijds al over het contactslot liep, ik denk het niet. In de praktijk bleef het in de ijskast best redelijk koud als-ie de hele dag uit was maar wel dicht bleef.
Maar omdat mijn vrouw onderweg met ijscompressen in de weer moest, heb ik er ditmaal speciaal aandacht aan besteed dat het goed werkte. En veel plezier van gehad ook - we zijn thuisgekomen met een paar kilo Italiaanse kaas. Die is prima thuisgekomen...
Bart

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: ijskast aan of uit?

Bericht door Renaat » vr 18 aug 2006 05:08

anita.pep schreef:als we stoppen
zetten wij de ijskast uit
bang dat die de accu leeg trekt
wat doen jullie
uit ?
of laten jullie m gewoon op accu staan?
@ Anita

Wij schakelen de frigo uit bij een stop die langer dan 30 min duurt. Dit gebeurt met de rode schakelaar achter de frigodeur.

Waarom?
De koelkast heeft een vermogen van 100 Watt en loopt op 12 volt en trekt dus continu een stroom van 8,3 Amp (100 : 12 = 8,3).
Stel dat de auto een accu heeft van 60 Ah dan kan de koelkast in theorie 7,2 uren werken op de autoaccu (60 : 8,3 = 7,2).

Er zijn echter 2 beperkingen:
Eén: een autoaccu die diep wordt ontladen is rap versleten. :cry:
Twee: het starten van de motor vraagt een zeer grote stroomsterkte van de accu; een accu die voor 50% ontladen is volstaat soms niet om de motor te starten :cry:

Daarom bij een langere stop frigo uitschakelen 8)

tot uw dienst

Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Stef

Re: ijskast aan of uit?

Bericht door Stef » vr 18 aug 2006 10:38

Renaat schreef:Wij schakelen de frigo uit bij een stop die langer dan 30 min duurt. Dit gebeurt met de rode schakelaar achter de frigodeur.
Ook een 7 polige stekker zeker?

Travelmover2

Bericht door Travelmover2 » vr 18 aug 2006 11:14

Als er geen voorziening ( schakeling via contact / batteryguard oid ) is die er voor zorgt dat de koelkast bij het uitzetten van motor automatisch uitschakelt, zou ik bij een pauze er altijd voor kiezen dat direct handmatig te doen ( koelkastuitzetten / stekker los maken ). Routinematig handelen voorkomt problemen.


travelmover2

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: ijskast aan of uit?

Bericht door Renaat » vr 18 aug 2006 20:52

Stef schreef:
Renaat schreef:Wij schakelen de frigo uit bij een stop die langer dan 30 min duurt. Dit gebeurt met de rode schakelaar achter de frigodeur.
Ook een 7 polige stekker zeker?
idd: 7-polige stekker en die voldoet in alle omstandigheden :D

no problems

Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

gastjw

Bericht door gastjw » vr 18 aug 2006 22:40

Toen we nog een 7 polige stekker hadden zetten we de koelkast altijd handmatig aan en uit.
Wat daarbij erg goed hielp was een ledje dat ik in het frontje van de koelkast gemaakt had. Dat brandde zo helder rood dat we het haast niet konden vergeten.

We hebben ook eens een auto gehad waar de vorige eigenaar een schakelaartje in had gemaakt op de tunnel. Dan kon je 'm onderweg ook aan- en uit zetten. Maar samen met de koelkastschakelaar, die ook op 220 V en op UIT kan, was dat geen succes.

DJ,
bedoel je dat jullie onderweg nooit bederfelijke waar bij je hebt? Pakken melk, vleeswaren, vlees in de vriezer, enz.?
Je stopt toch ook wel eens om een boterhammetje (met ham?) te eten. Glaasje melk erbij. Lekker koud.
Dan moet je toch de koelkast open doen? Of hoe zit dat dan?

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » za 19 aug 2006 23:39

Bij een 13 polige stekker hoord het te werken zoals bij Daphne. Helaas hebben wij wel 13 polig maar gaat de koelkast niet uit als ik de sluitel uit het contact haal. Ik weet wel dat de koelkast op een andere draad zit dan de binnenverlichting de toiletpomp en de waterpomp. Als ik zin heb ga ik dit nog wel veranderen. Wij hebben onderweg de koelkast gewoon aan staan en een tussenstop duurd hooguit 20 minutjes, dat kan de accu prima aan. Bij een overnachting haal ik altijd de stekker uit de auto, daar ben ik aangesloten op 220 volt. Ditlaatste omdat ik eigenlijk niet goed weet of de 12 volt van de auto en de 220 volt van de camping elkaar in de koelkast kunnen tegenwerken of schade doen.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Bericht door Renaat » zo 20 aug 2006 15:17

kooiton schreef:Bij een overnachting haal ik altijd de stekker uit de auto, daar ben ik aangesloten op 220 volt. Ditlaatste omdat ik eigenlijk niet goed weet of de 12 volt van de auto en de 220 volt van de camping elkaar in de koelkast kunnen tegenwerken of schade doen.
@kooiton

Met deze vraag zit ik ook :?:

In de door U beschreven situatie krijgt de koelkast 12 v van de autoaccu en 220v van de paal.
De omvormer krijgt ook 220 v via de paal, en geeft 12 v door aan de auto via de permanente stroomdraad???

Of wordt alles geregeld door de "rode en de groene schakelaar" op de koelkast???

Hoe zit dat :roll: :?:

grtjs Renaat
Laatst gewijzigd door Renaat op zo 20 aug 2006 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

BDoets

Bericht door BDoets » zo 20 aug 2006 15:43

In de manual die ik bij de caravan heb staat nadrukkelijk dat je maar 1 van de drie systemen tegelijk moet inschakelen.
(Die manual is niet van Adria of Electrolux, maar van het caravanverhuurbedrijf waar ik 'm van heb gekocht)
Bart

gastjw

Bericht door gastjw » zo 20 aug 2006 16:39

We hebben daar pas nog een draadje over gehad viewtopic.php?t=2304&highlight=koelkast.
Ik weet intussen dat er verschillende systemen zijn voor die schakelaars. Soms zitten er twee schakelaars met een lampje er binnenin naast elkaar. Die moet je dus bewust allebei omzetten.
Maar er zij er ook die één grote knop hebben, die beide tegelijk bedient: aan/uit of uit/aan.

Bij mezelf heb ik de 12 V van de auto, die omgeschakeld moet worden zodra ik aan de paal sta, gewoon doorgekoppeld.
Geen enkel probleem. Zij het dat er dan 12 V staat op de loshangende stekker.

En om nog even door te gaan op het aangehaalde draadje.
Als je de koelkast zowel op 12 V (van de auto en/of van de omvormer) als op 220 V zou aansluiten zal er ook wel niks anders gebeuren dan dat ie beter koelt.
Er zit namelijk zowel een 12 V als een 220 V verwarmingsdraad tegen het schoorsteentje 'aangeplakt', binnen de isolatie. Ieder aan een kant van de pijp. Die maken dus onderling geen contact.
Het gezamenlijk warmtevermogen van die dingen zal iets van 180 W zijn. Als je tenminste op de camping ook echt 220 V krijgt.
Bovendien, de thermostaat werkt alleen op de 220V, dus het kan zijn dat die al gauw afgeknepen wordt.

Als je daar gas gebruikt is dat binnen vrij grote marges. (propaan/butaan, werkdruk 30 of 50 gr, schone of vuile sproeiers, enz.) En afhankelijk van één van de drie standen.
Het is bekend dat je daarmee goed koelt. De hamvraag is alleen hoeveel Calorieën dat levert. Het zou me niet verbazen als dat dicht bij elkaar in de buurt zou komen. En je dus gas kunt sparen door gewoon beide verwarmingssystemen aan te zetten.

Ooit was er iemand hier op het forum die dat ging uitproberen, maar ik heb er niet meer van gehoord. Nog andere gegadigden?

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Bericht door Renaat » zo 20 aug 2006 20:34

[quote="JasperW"]We hebben daar pas nog een draadje over gehad viewtopic.php?t=2304&highlight=koelkast.
quote]

Dit draadje had ik niet gelezen wegens vacantie :!: :oops:

grt Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Bertrand

Re: ijskast aan of uit?

Bericht door Bertrand » ma 21 aug 2006 23:51

Renaat schreef:
Stef schreef:
Renaat schreef:Wij schakelen de frigo uit bij een stop die langer dan 30 min duurt. Dit gebeurt met de rode schakelaar achter de frigodeur.
Ook een 7 polige stekker zeker?
idd: 7-polige stekker en die voldoet in alle omstandigheden :D

no problems

Renaat
Renaat, zeker geen mislamp op je caravan!!!

Ik laat de koelkast altijd aan, 12V van de auto naar de caravan schakelt automatisch af bij het afzetten van de motor. Caravan heeft een boordaccu waar de koelkast wel 12 uur op kan doordraaien. Gekoppeld aan de paal op de camping schakelt de hele handel automatisch over op 220V~. zo hoef je nergens aan te denken, en als de spanning op de camping eens wegvalt werkt mijn koelkast gewoon door! wel zo handig ':wink:'

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”