ijskast aan of uit?
ijskast aan of uit?
nu ik toch bezig ben
heb ik nog een vraagje
als wij met de caravan weg gaan
staat de ijskast op de accu
als we stoppen
om een bakkie te doen(een half uurtje )
zetten wij de ijskast uit
bang dat die de accu leeg trekt
wat doen jullie
uit ?
of laten jullie m gewoon op accu staan?
heb ik nog een vraagje
als wij met de caravan weg gaan
staat de ijskast op de accu
als we stoppen
om een bakkie te doen(een half uurtje )
zetten wij de ijskast uit
bang dat die de accu leeg trekt
wat doen jullie
uit ?
of laten jullie m gewoon op accu staan?
Re: ijskast aan of uit?
Als je accu goed in orde is kan hij makkelijk een half uurtje de koelkast laten draaien.anita.pep schreef:nu ik toch bezig ben
heb ik nog een vraagje
als wij met de caravan weg gaan
staat de ijskast op de accu
als we stoppen
om een bakkie te doen(een half uurtje )
zetten wij de ijskast uit
bang dat die de accu leeg trekt
wat doen jullie
uit ?
of laten jullie m gewoon op accu staan?
Volgens mij zit Stoekie in de electra, ik denk dat hij precies voor je uit kan rekenen hoeveel zo'n kastje verbruikt.
Ik meen dat het wattage van die dingen rond de 100 watt zit.
Dit is dan ongeveer 8 ampere, dus zou hij ongeveer 6 uur moeten kunnen draaien op een autoaccu van 50 ampere.
Of zit ik nu de grootst mogelijke onzin uit te kramen trouwens....
STOEKIE : :!: : :!:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Wij hoeven de koelkast tijdens een stop niet uit te zetten omdat de koelkast het achter de auto alleen doet met draaiende motor, dus zodra we stoppen dan gaat ie vanzelf uit.
Alleen als we een hele nacht zonder stroom staan dan zetten we de koelkast op gas.
Alleen als we een hele nacht zonder stroom staan dan zetten we de koelkast op gas.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Elders in het forum heb ik al beschreven hoe je kan controleren of de koelkast aan/uit gaat met het autocontact... maar ik weet zelf al niet meer waar...
Laat, met aangekoppelde caravan, de automotor lopen. Doe de koelkast uit en een willekeurig 12v. lampje aan. Zet de ijskast aan op 12v. Je kan nu aan het lampje zien (gaat zwakker branden) dat de ijskast werkt.
Laat nu iemand de auto afzetten en het contact uit. Als het goed is gaat het lampje nu weer feller branden. De ijskast loopt dan dus over het contact (mogelijk alleen bij draaiende motor) en je kan rustig gaan koffiedrinken!
Bart
Laat, met aangekoppelde caravan, de automotor lopen. Doe de koelkast uit en een willekeurig 12v. lampje aan. Zet de ijskast aan op 12v. Je kan nu aan het lampje zien (gaat zwakker branden) dat de ijskast werkt.
Laat nu iemand de auto afzetten en het contact uit. Als het goed is gaat het lampje nu weer feller branden. De ijskast loopt dan dus over het contact (mogelijk alleen bij draaiende motor) en je kan rustig gaan koffiedrinken!
Bart
Ik zet 'm uit, tenminste, ik trek de stekker er uit en trek de handrem aan; als ik wegrijd gaat de stekker er weer in; daar herinnert de handrem mij als ik het vergeet.
Ik heb nog nooit gehoord dat je hem gerust 2 uur aan kunt laten op de accu; ben benieuwd naar een antwoord hierover.
Groet, Paul.
Ik heb nog nooit gehoord dat je hem gerust 2 uur aan kunt laten op de accu; ben benieuwd naar een antwoord hierover.
Groet, Paul.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Geen idee, maar als het spul goed is aangesloten dan hoef je je daar ook geen zorgen over te maken, dan werkt-ie gewoon niet als de sleutel uit het contact is. En als-ie goed koud is en de deur blijft dicht dan blijft-ie trouwens uren koud hoor.Jakkemeiner schreef:Ik heb nog nooit gehoord dat je hem gerust 2 uur aan kunt laten op de accu; ben benieuwd naar een antwoord hierover.
Bart
Ik heb hem bewust niet over het contact laten lopen omdat ik zelf wil bepalen of hij aan of uit staat. Overigens ben ik afgelopen zaterdag terug komen rijden vanuit Frankrijk en ben met de koelkast aan in de caravan en losse koelbox in de auto aan minstens een uur gaan eten zonder problemen.bdoets schreef:Geen idee, maar als het spul goed is aangesloten dan hoef je je daar ook geen zorgen over te maken, dan werkt-ie gewoon niet als de sleutel uit het contact is. En als-ie goed koud is en de deur blijft dicht dan blijft-ie trouwens uren koud hoor.Jakkemeiner schreef:Ik heb nog nooit gehoord dat je hem gerust 2 uur aan kunt laten op de accu; ben benieuwd naar een antwoord hierover.
Bart
Ik heb een 70Ah accu in de auto.
De meeste koelkasten vragen zo'n 8Ah.
Met 2 koelkasten heb ik in een uur dus 16Ah gebruikt.
Dat is nog geen 23% van de capaciteit.
Als je dan bedenkt dat de meeste goede nieuwe accu's ook maar 50% van de capaciteit leveren als het vriest en dan kan je ook nog perfect starten.
In het verleden hadden we ook nooit de ijskast in de caravan aan onderweg - ik weet eigenlijk niet of die destijds al over het contactslot liep, ik denk het niet. In de praktijk bleef het in de ijskast best redelijk koud als-ie de hele dag uit was maar wel dicht bleef.
Maar omdat mijn vrouw onderweg met ijscompressen in de weer moest, heb ik er ditmaal speciaal aandacht aan besteed dat het goed werkte. En veel plezier van gehad ook - we zijn thuisgekomen met een paar kilo Italiaanse kaas. Die is prima thuisgekomen...
Bart
Maar omdat mijn vrouw onderweg met ijscompressen in de weer moest, heb ik er ditmaal speciaal aandacht aan besteed dat het goed werkte. En veel plezier van gehad ook - we zijn thuisgekomen met een paar kilo Italiaanse kaas. Die is prima thuisgekomen...
Bart
Re: ijskast aan of uit?
@ Anitaanita.pep schreef:als we stoppen
zetten wij de ijskast uit
bang dat die de accu leeg trekt
wat doen jullie
uit ?
of laten jullie m gewoon op accu staan?
Wij schakelen de frigo uit bij een stop die langer dan 30 min duurt. Dit gebeurt met de rode schakelaar achter de frigodeur.
Waarom?
De koelkast heeft een vermogen van 100 Watt en loopt op 12 volt en trekt dus continu een stroom van 8,3 Amp (100 : 12 = 8,3).
Stel dat de auto een accu heeft van 60 Ah dan kan de koelkast in theorie 7,2 uren werken op de autoaccu (60 : 8,3 = 7,2).
Er zijn echter 2 beperkingen:
Eén: een autoaccu die diep wordt ontladen is rap versleten.
Twee: het starten van de motor vraagt een zeer grote stroomsterkte van de accu; een accu die voor 50% ontladen is volstaat soms niet om de motor te starten
Daarom bij een langere stop frigo uitschakelen 8)
tot uw dienst
Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450
Re: ijskast aan of uit?
Ook een 7 polige stekker zeker?Renaat schreef:Wij schakelen de frigo uit bij een stop die langer dan 30 min duurt. Dit gebeurt met de rode schakelaar achter de frigodeur.
Als er geen voorziening ( schakeling via contact / batteryguard oid ) is die er voor zorgt dat de koelkast bij het uitzetten van motor automatisch uitschakelt, zou ik bij een pauze er altijd voor kiezen dat direct handmatig te doen ( koelkastuitzetten / stekker los maken ). Routinematig handelen voorkomt problemen.
travelmover2
travelmover2
Re: ijskast aan of uit?
idd: 7-polige stekker en die voldoet in alle omstandigheden :DStef schreef:Ook een 7 polige stekker zeker?Renaat schreef:Wij schakelen de frigo uit bij een stop die langer dan 30 min duurt. Dit gebeurt met de rode schakelaar achter de frigodeur.
no problems
Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450
Toen we nog een 7 polige stekker hadden zetten we de koelkast altijd handmatig aan en uit.
Wat daarbij erg goed hielp was een ledje dat ik in het frontje van de koelkast gemaakt had. Dat brandde zo helder rood dat we het haast niet konden vergeten.
We hebben ook eens een auto gehad waar de vorige eigenaar een schakelaartje in had gemaakt op de tunnel. Dan kon je 'm onderweg ook aan- en uit zetten. Maar samen met de koelkastschakelaar, die ook op 220 V en op UIT kan, was dat geen succes.
DJ,
bedoel je dat jullie onderweg nooit bederfelijke waar bij je hebt? Pakken melk, vleeswaren, vlees in de vriezer, enz.?
Je stopt toch ook wel eens om een boterhammetje (met ham?) te eten. Glaasje melk erbij. Lekker koud.
Dan moet je toch de koelkast open doen? Of hoe zit dat dan?
Wat daarbij erg goed hielp was een ledje dat ik in het frontje van de koelkast gemaakt had. Dat brandde zo helder rood dat we het haast niet konden vergeten.
We hebben ook eens een auto gehad waar de vorige eigenaar een schakelaartje in had gemaakt op de tunnel. Dan kon je 'm onderweg ook aan- en uit zetten. Maar samen met de koelkastschakelaar, die ook op 220 V en op UIT kan, was dat geen succes.
DJ,
bedoel je dat jullie onderweg nooit bederfelijke waar bij je hebt? Pakken melk, vleeswaren, vlees in de vriezer, enz.?
Je stopt toch ook wel eens om een boterhammetje (met ham?) te eten. Glaasje melk erbij. Lekker koud.
Dan moet je toch de koelkast open doen? Of hoe zit dat dan?
Bij een 13 polige stekker hoord het te werken zoals bij Daphne. Helaas hebben wij wel 13 polig maar gaat de koelkast niet uit als ik de sluitel uit het contact haal. Ik weet wel dat de koelkast op een andere draad zit dan de binnenverlichting de toiletpomp en de waterpomp. Als ik zin heb ga ik dit nog wel veranderen. Wij hebben onderweg de koelkast gewoon aan staan en een tussenstop duurd hooguit 20 minutjes, dat kan de accu prima aan. Bij een overnachting haal ik altijd de stekker uit de auto, daar ben ik aangesloten op 220 volt. Ditlaatste omdat ik eigenlijk niet goed weet of de 12 volt van de auto en de 220 volt van de camping elkaar in de koelkast kunnen tegenwerken of schade doen.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBL
@kooitonkooiton schreef:Bij een overnachting haal ik altijd de stekker uit de auto, daar ben ik aangesloten op 220 volt. Ditlaatste omdat ik eigenlijk niet goed weet of de 12 volt van de auto en de 220 volt van de camping elkaar in de koelkast kunnen tegenwerken of schade doen.
Met deze vraag zit ik ook :
In de door U beschreven situatie krijgt de koelkast 12 v van de autoaccu en 220v van de paal.
De omvormer krijgt ook 220 v via de paal, en geeft 12 v door aan de auto via de permanente stroomdraad???
Of wordt alles geregeld door de "rode en de groene schakelaar" op de koelkast???
Hoe zit dat :
grtjs Renaat
Laatst gewijzigd door Renaat op zo 20 aug 2006 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
VW Passat Variant TDI met Chateau 450
We hebben daar pas nog een draadje over gehad viewtopic.php?t=2304&highlight=koelkast.
Ik weet intussen dat er verschillende systemen zijn voor die schakelaars. Soms zitten er twee schakelaars met een lampje er binnenin naast elkaar. Die moet je dus bewust allebei omzetten.
Maar er zij er ook die één grote knop hebben, die beide tegelijk bedient: aan/uit of uit/aan.
Bij mezelf heb ik de 12 V van de auto, die omgeschakeld moet worden zodra ik aan de paal sta, gewoon doorgekoppeld.
Geen enkel probleem. Zij het dat er dan 12 V staat op de loshangende stekker.
En om nog even door te gaan op het aangehaalde draadje.
Als je de koelkast zowel op 12 V (van de auto en/of van de omvormer) als op 220 V zou aansluiten zal er ook wel niks anders gebeuren dan dat ie beter koelt.
Er zit namelijk zowel een 12 V als een 220 V verwarmingsdraad tegen het schoorsteentje 'aangeplakt', binnen de isolatie. Ieder aan een kant van de pijp. Die maken dus onderling geen contact.
Het gezamenlijk warmtevermogen van die dingen zal iets van 180 W zijn. Als je tenminste op de camping ook echt 220 V krijgt.
Bovendien, de thermostaat werkt alleen op de 220V, dus het kan zijn dat die al gauw afgeknepen wordt.
Als je daar gas gebruikt is dat binnen vrij grote marges. (propaan/butaan, werkdruk 30 of 50 gr, schone of vuile sproeiers, enz.) En afhankelijk van één van de drie standen.
Het is bekend dat je daarmee goed koelt. De hamvraag is alleen hoeveel Calorieën dat levert. Het zou me niet verbazen als dat dicht bij elkaar in de buurt zou komen. En je dus gas kunt sparen door gewoon beide verwarmingssystemen aan te zetten.
Ooit was er iemand hier op het forum die dat ging uitproberen, maar ik heb er niet meer van gehoord. Nog andere gegadigden?
Ik weet intussen dat er verschillende systemen zijn voor die schakelaars. Soms zitten er twee schakelaars met een lampje er binnenin naast elkaar. Die moet je dus bewust allebei omzetten.
Maar er zij er ook die één grote knop hebben, die beide tegelijk bedient: aan/uit of uit/aan.
Bij mezelf heb ik de 12 V van de auto, die omgeschakeld moet worden zodra ik aan de paal sta, gewoon doorgekoppeld.
Geen enkel probleem. Zij het dat er dan 12 V staat op de loshangende stekker.
En om nog even door te gaan op het aangehaalde draadje.
Als je de koelkast zowel op 12 V (van de auto en/of van de omvormer) als op 220 V zou aansluiten zal er ook wel niks anders gebeuren dan dat ie beter koelt.
Er zit namelijk zowel een 12 V als een 220 V verwarmingsdraad tegen het schoorsteentje 'aangeplakt', binnen de isolatie. Ieder aan een kant van de pijp. Die maken dus onderling geen contact.
Het gezamenlijk warmtevermogen van die dingen zal iets van 180 W zijn. Als je tenminste op de camping ook echt 220 V krijgt.
Bovendien, de thermostaat werkt alleen op de 220V, dus het kan zijn dat die al gauw afgeknepen wordt.
Als je daar gas gebruikt is dat binnen vrij grote marges. (propaan/butaan, werkdruk 30 of 50 gr, schone of vuile sproeiers, enz.) En afhankelijk van één van de drie standen.
Het is bekend dat je daarmee goed koelt. De hamvraag is alleen hoeveel Calorieën dat levert. Het zou me niet verbazen als dat dicht bij elkaar in de buurt zou komen. En je dus gas kunt sparen door gewoon beide verwarmingssystemen aan te zetten.
Ooit was er iemand hier op het forum die dat ging uitproberen, maar ik heb er niet meer van gehoord. Nog andere gegadigden?
[quote="JasperW"]We hebben daar pas nog een draadje over gehad viewtopic.php?t=2304&highlight=koelkast.
quote]
Dit draadje had ik niet gelezen wegens vacantie :!:
grt Renaat
quote]
Dit draadje had ik niet gelezen wegens vacantie :!:
grt Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450
Re: ijskast aan of uit?
Renaat, zeker geen mislamp op je caravan!!!Renaat schreef:idd: 7-polige stekker en die voldoet in alle omstandigheden :DStef schreef:Ook een 7 polige stekker zeker?Renaat schreef:Wij schakelen de frigo uit bij een stop die langer dan 30 min duurt. Dit gebeurt met de rode schakelaar achter de frigodeur.
no problems
Renaat
Ik laat de koelkast altijd aan, 12V van de auto naar de caravan schakelt automatisch af bij het afzetten van de motor. Caravan heeft een boordaccu waar de koelkast wel 12 uur op kan doordraaien. Gekoppeld aan de paal op de camping schakelt de hele handel automatisch over op 220V~. zo hoef je nergens aan te denken, en als de spanning op de camping eens wegvalt werkt mijn koelkast gewoon door! wel zo handig ''