Tempo 100

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Tempo 100

Bericht door Jan van Vijven » do 22 mei 2014 13:14

In 2004 zijn we met het hele span naar de Tüv geweest. Vanaf 2006 tot nu zonder auto, dus of bij je thuis of bij de dealer.
En altijd maar één sticker gehad (3x dus) ik weet dan ook niet over welk tijdperk je spreekt?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Tempo 100

Bericht door barney » do 22 mei 2014 16:30

Als ik die sticker als op de caravan op de voorruit zou plakken lijkt het me gevaarlijk voor tegenliggers.
Er is dan niet veel doorkijk meer mogelijk.
Ik heb het nog nooit gezien of tegengekomen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tempo 100

Bericht door Micky » do 22 mei 2014 16:42

hmm lijkt mij een broodje aap verhaal

Hier even wat info van de instantie in Duitsland, de DEKRA: http://www.dekra.de/de/tempo-100-fuer-gespanne

Dies wirkt sich im Wesentlichen wie folgt aus:

Kein Genehmigungsverfahren der Fahrzeugkombination durch die Verkehrsbehörde; die Zulässigkeit verantwortet allein der Fahrzeugführer.
Freie Austauschbarkeit von Zugfahrzeug und Anhänger.
Bei einem bestimmten Leergewicht des Zugfahrzeugs dürfen bei Vorliegen folgender technischer Voraussetzungen Anhänger mit 100 km/h auf Autobahnen und Kraftfahrstraßen gezogen werden:

1. Wohnanhänger mit Bremse, hydraulischen Schwingungsdämpfern sowie Stabilisierungseinrichtung nach ISO 11555-1 oder gleichwertige Stabilisierungseinrichtung mit amtlichem Prüfzertifikat:
zulässiges Gesamtgewicht Wohnwagen < Leergewicht/Zugfahrzeug


dus vrije uitwisseling van trekker en aanhanger

hier de overige voorwaarden, daar wordt ook alleen over een sticker achterop de aanhanger gesproken:

Weiterhin ist zu beachten:

Das ziehende Fahrzeug muss einen automatischen Blockierverhinderer aufweisen.
Die Stützlast der Kombination ist an der größtmöglichen Stützlast des Zugfahrzeuges oder des Anhängers zu orientieren, wobei als Obergrenze in jedem Fall der kleinere Wert gilt.
Die zulässige Gesamtmasse des Anhängers muss kleiner oder höchstens gleich der zulässigen Anhängelast sein und darf die zulässige Gesamtmasse des Zugfahrzeugs nicht übersteigen.
An der Rückseite des Anhängers muss eine von der Straßenverkehrsbehörde gesiegelte Tempo-100-Plakette angebracht sein.
Die Reifen des Anhängers dürfen nicht älter als 6 Jahre sein und müssen mindestens der Geschwindigkeitskategorie L = 120 km/h entsprechen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Tempo 100

Bericht door Hans1954 » do 22 mei 2014 17:02

Jan van Vijven schreef:In 2004 zijn we met het hele span naar de Tüv geweest. Vanaf 2006 tot nu zonder auto, dus of bij je thuis of bij de dealer.
En altijd maar één sticker gehad (3x dus) ik weet dan ook niet over welk tijdperk je spreekt?
Op deze site wordt het uitgelegd: http://www.anhaengerhandel.de/100kmh-mi ... ngern.html
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tempo 100

Bericht door Micky » do 22 mei 2014 17:37

RE.gif

daar staat dat er GEEN sticker "meer" op het trekkende voertuig moet zitten, aan de website te zien is die al in geen 15 jaar meer bijgewerkt, dus dat zal wel hele oude informatie zijn mrgreen.gif

hier de quote van boven aan de pagina:

"Folgende wesentliche Änderungen gibt es: Die Bindung an ein bestimmtes Zugfahrzeug ist entfallen. Am Zugfahrzeug muss keine Tempo 100 Plakette mehr angebracht sein."

Edit: omwille van het verhaal haal ik bovenstaande niet weg, maar nu is mij duidelijk dat je bedoelt vóór de huidige regeling, oftewel nu hoeft het niet....

waarom verwarring zaaien vraag ik me dan af..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Tempo 100

Bericht door Hans1954 » do 22 mei 2014 17:59

RE.gif Het verhaal is weliswaar oud, maar het ontkracht de bewering dat de combinatie van auto en caravan gekeurd dient te zijn. Dat de juiste auto voor de gekeurde caravan staat, is de verantwoordelijkheid van de bestuurder.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Tempo 100

Bericht door VIP » do 22 mei 2014 19:27

zucht.gif zucht.gif zucht.gif zucht.gif
Porsche + Tabbert

Black V70 AWD

Re: Tempo 100

Bericht door Black V70 AWD » do 22 mei 2014 20:36

Hans1954 schreef:
Jan van Vijven schreef:Onze vorige en toekomstige caravan werd gekeurd zonder dat mijn auto zelfs maar in buurt was....ze weten geeneens of ik wel een auto heb.
Voor de huidige regeling, moest de auto er wel bij omdat die ook een 100 km sticker op de voorruit kreeg. Heeft waarschijnlijk ermee te maken gehad omdat er in Duitsland van voren geflitst wordt.
In het verleden 2002/2003 bij mijn vorige caravan, werd ook de trekkende auto vastgelegd op het document. In 2007 bij mijn nieuwe caravan was er helemaal geen sprake van wat er voor staat. De verantwoording ligt bij de eigenaar/bestuurder zelf of de trekkende auto zwaarder is dan de caravan. In mijn geval ledig gewicht auto (ned) 1640 kg, duitse norm 1740 kg, caravan mtm 1700 kg

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Tempo 100

Bericht door Daphne » do 22 mei 2014 22:23

Hans1954 schreef:RE.gif Het verhaal is weliswaar oud, maar het ontkracht de bewering dat de combinatie van auto en caravan gekeurd dient te zijn. Dat de juiste auto voor de gekeurde caravan staat, is de verantwoordelijkheid van de bestuurder.
Dan is dit toch wel een vreemde manier om dat duidelijk te maken. Hier beweer je eigenlijk het tegenovergestelde. scratch.gif
Hans1954 schreef:
Jan van Vijven schreef:Onze vorige en toekomstige caravan werd gekeurd zonder dat mijn auto zelfs maar in buurt was....ze weten geeneens of ik wel een auto heb.
Voor de huidige regeling, moest de auto er wel bij omdat die ook een 100 km sticker op de voorruit kreeg. Heeft waarschijnlijk ermee te maken gehad omdat er in Duitsland van voren geflitst wordt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tempo 100

Bericht door Micky » do 22 mei 2014 22:32

RE.gif

idd ik haak nu echt even af, vandaar ook mijn vraag, waarom verwarring zaaien stom.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Tempo 100

Bericht door Hans1954 » do 22 mei 2014 22:38

RE.gif Toch niet.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Tempo 100

Bericht door Hans1954 » do 22 mei 2014 22:41

micky schreef:RE.gif

idd ik haak nu echt even af, vandaar ook mijn vraag, waarom verwarring zaaien stom.gif
De verwarring ontstaat wanneer iemand beweert dat de auto deel is van de keuring. Onderbouwd het tegendeel aantonen heeft dan mijn voorkeur om niet in een welles-nietes verzeild te raken en derhalve de info compleet te maken.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tempo 100

Bericht door Micky » do 22 mei 2014 22:50

RE.gif

wacht even, dit is jouw eerste reactie op wel of geen auto bij de keuring, een quote van Jan, die zegt dat er bij hem nooit een auto betrokken moest zijn bij de keuring:
Hans1954 schreef:
Jan van Vijven schreef:Onze vorige en toekomstige caravan werd gekeurd zonder dat mijn auto zelfs maar in buurt was....ze weten geeneens of ik wel een auto heb.
Voor de huidige regeling, moest de auto er wel bij omdat die ook een 100 km sticker op de voorruit kreeg. Heeft waarschijnlijk ermee te maken gehad omdat er in Duitsland van voren geflitst wordt.
er was geen verwarring, er waren alleen vragen, wat ik bedoelde is dat jij door bovenstaande opmerking verwarring zaait, omdat het lijkt dat je voor de huidige regeling je auto wel mee moet nemen :wink:
(er wordt immers nog steeds van voren geflitst, dus waarom zou een sticker aan de voorzijde van de auto nu dan niet meer verplicht zijn?)
ik ben niet de enige die het zo leest, kijk maar eens naar de rest van de reacties mrgreen.gif

(het lijkt als of jij bedoelt dat er voor de huidige (dus actuele) regeling bij jullie, de auto er wel bij moest ivm flitsen van vooraf)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Tempo 100

Bericht door VIP » vr 23 mei 2014 10:37

Een sticker aan de voorzijde van de auto is niet van toepassing.

Auto gegevens worden niet vermeld op de ontheffing.
Porsche + Tabbert

martijndutch
Berichten: 16
Lid geworden op: do 20 jun 2019 06:35

Re: Tempo 100

Bericht door martijndutch » zo 23 jun 2019 23:01

Hi,

Mijn 2e hands caravan heeft zo'n sticker. Maar geen rapport oid erbij. Mocht ik hiermee worden gecontroleerd, en ik heb dus geen certificaat, wat voor boete zou ik dan krijgen? Ze zullen wel niet in ik wist het niet trappen vermoed ik..

Van de andere kant, als ik daarmee flitsboetes kan vermeiden als ik 95 op de teller rijd kan ik het risico wellicht nemen. Ik kom helaas 5 kg autogewicht tekort om de keuring formeel te laten uitvoeren.

Gebruikersavatar
Harkos
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 23 jun 2019 18:51

Re: Tempo 100

Bericht door Harkos » zo 23 jun 2019 23:48

Die 100km sticker is vrij onzinnig. Ga je naar de TÜV moet de auto mee. Klopt de combinatie, krijg je een verklaring, waarmee je bij diverse bedrijven stickers kan aanschaffen. Koop je daarna een andere auto, is het eigen verantwoording, of de combinatie OK is. Ik woon vlak aan de Duitse grens en rij veel in Duitsland zonder die stickers. Nou mag ik 2000kg trekken en weegt mijn caravan 1500kg,maar nog nooit een snrlheidsbekruring gekregen. Rij op b wegen 90 en snelwegen gemiddeld 100km/u.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Tempo 100

Bericht door VIP » zo 23 jun 2019 23:56

RE.gif

Dat is NIET waar, de auto is geen onderdeel van de 100km keuring.


En de genoemde gewichten zeggen ook niets of de combi wel of niet klopt voor de 100km zulassung.

Bepalend is het ledig gewicht van het trekkend voertuig en het max toegelaten gewicht van de caravan. Waarbij het max caravangewicht het ledig gewicht van het trekkend voertuig niet mag overschrijden.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tempo 100

Bericht door Micky » ma 24 jun 2019 00:14

RE.gif

Idd VIP, zo FB-achtig dat er maar wat info gestrooid wordt zonder de feiten :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Harkos
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 23 jun 2019 18:51

Re: Tempo 100

Bericht door Harkos » ma 24 jun 2019 00:24

VIP Premium schreef:RE.gif

Dat is NIET waar, de auto is geen onderdeel van de 100km keuring.


En de genoemde gewichten zeggen ook niets of de combi wel of niet klopt voor de 100km zulassung.

Bepalend is het ledig gewicht van het trekkend voertuig en het max toegelaten gewicht van de caravan. Waarbij het max caravangewicht het ledig gewicht van het trekkend voertuig niet mag overschrijden.
In Duitsland d bij de TÜV wel!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Harkos
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 23 jun 2019 18:51

Re: Tempo 100

Bericht door Harkos » ma 24 jun 2019 00:35

Harkos schreef:
VIP Premium schreef:RE.gif

Dat is NIET waar, de auto is geen onderdeel van de 100km keuring.


En de genoemde gewichten zeggen ook niets of de combi wel of niet klopt voor de 100km zulassung.

Bepalend is het ledig gewicht van het trekkend voertuig en het max toegelaten gewicht van de caravan. Waarbij het max caravangewicht het ledig gewicht van het trekkend voertuig niet mag overschrijden.
In Duitsland d bij de TÜV wel!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Daar moet je met auto en caravan verschijnen. Wel grappig dat dat in NL dan blijkbaar niet hoeft. Woon aan de Duitse grens en is keuren over de grens ongeveer 60% goedkoper, maar je moet met auto en caravan komen! Aangewezen bedrijven controleren dan de gegevens van de trekker en of de caravan is toegelaten voor 100 km,waarna je een verklaring krijgt en bij bedrijven, die kentekenborden maken je de stickers kan kopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Tempo 100

Bericht door Micky » ma 24 jun 2019 00:37

De TUV?

Ik werk in Duitsland en rij een auto met Duits kenteken, de auto hoeft niet bij de niets voorstellende keuring te zijn voor Tempo 100... het kenteken wordt ook niet vermeld op de toelating.

Tempo 100 haal (bestel) je gewoon bij de Dekra.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Harkos
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 23 jun 2019 18:51

Re: Tempo 100

Bericht door Harkos » ma 24 jun 2019 00:44

Micky schreef:De TUV?

Ik werk in Duitsland en rij een auto met Duits kenteken, de auto hoeft niet bij de niets voorstellende keuring te zijn voor Tempo 100... het kenteken wordt ook niet vermeld op de toelating.

Tempo 100 haal (bestel) je gewoon bij de Dekra.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Misschien omdat ik met een NL auto kom en de TÜV de gegevens dan niet voorhanden heeft. Zuig dit niet uit mijn duim, eigen ervaring! Vorige caravan nog een sticker op, maar nieuwe niet meer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


martijndutch
Berichten: 16
Lid geworden op: do 20 jun 2019 06:35

Re: Tempo 100

Bericht door martijndutch » ma 24 jun 2019 05:12

Nu heeft mijn caravan dus al zo'n sticker, maar wat let mij om bij de Conrad er eentje te bestellen? https://www.conrad.nl/p/las-10541-100-k ... ker-407390

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Tempo 100

Bericht door Jan van Vijven » ma 24 jun 2019 06:07

Het enige wat je zou kunnen tegenhouden houden is dat het niet rechtsgeldig is, er moet nog een kleine landkreis sticker op!
Een andere reden zou kunnen zijn dat hier dan grote boetes op staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Tempo 100

Bericht door VIP » ma 24 jun 2019 07:26

Harkos schreef:
ma 24 jun 2019 00:35
Harkos schreef:
VIP Premium schreef:RE.gif

Dat is NIET waar, de auto is geen onderdeel van de 100km keuring.


En de genoemde gewichten zeggen ook niets of de combi wel of niet klopt voor de 100km zulassung.

Bepalend is het ledig gewicht van het trekkend voertuig en het max toegelaten gewicht van de caravan. Waarbij het max caravangewicht het ledig gewicht van het trekkend voertuig niet mag overschrijden.
In Duitsland d bij de TÜV wel!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Daar moet je met auto en caravan verschijnen. Wel grappig dat dat in NL dan blijkbaar niet hoeft. Woon aan de Duitse grens en is keuren over de grens ongeveer 60% goedkoper, maar je moet met auto en caravan komen! Aangewezen bedrijven controleren dan de gegevens van de trekker en of de caravan is toegelaten voor 100 km,waarna je een verklaring krijgt en bij bedrijven, die kentekenborden maken je de stickers kan kopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Klopt ook niet, in Duitsland kun je keuren zonder dat ze het trekkend voertuig controleren (Dekra en TÜV) trekkend voertuig maakt geen deel uit van de 100km zulassung.

Wij hebben laatst nog in Duitsland gekeurd en de auto was zoals altijd niet van belang.

Aub geen onjuiste informatie hier op het forum zetten als u de details niet kent.
Porsche + Tabbert

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”