Goede campingpannen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Vliedje

Goede campingpannen

Bericht door Vliedje » zo 9 mar 2014 14:41

caravan.gif Wie o wie helpt ons verder? Wij hebben in de loop der jaren meerdere pannensets gebruikt in de caravan, die eigenlijk geen van alle erg lang meegingen. Vorig jaar kochten wij bij de firma de V te R een pannenset van BoCamp (hoge pannen met een kleinere diameter). Binnen 3 maanden waren de schroeven van de dekselhandgreep van 2 van de 3 pannen al gebroken, waarmee de deksels in een klap onbruikbaar werden. We hadden bewust niet voor de goedkoopste set gekozen. Wij zoeken dus een set goede hoge alu pannen, die het voor de verandering eens enkele jaren volhouden. Wie heeft er een goede tip?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Goede campingpannen

Bericht door deusjevo » zo 9 mar 2014 21:40

Setje goedkope pannen bij de Blokker of IKEA halen thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Goede campingpannen

Bericht door jackt » zo 9 mar 2014 22:49

Wij gebruiken al bijna 30 jaar dezelfde pannenset van Coleman Peak. Nog steeds naar volle tevredenheid.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16285
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Goede campingpannen

Bericht door Jan van Vijven » zo 9 mar 2014 22:58

Spelen jullie ook tafeltennis met die pannen? Ik begrijp dat je al meerdere sets versleten hebt vandaar mijn vraag schrik.gif
Wij hebben al jaren simpele brol pannen en buiten een deukje of zoiets blijven ze gewoon heel.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Goede campingpannen

Bericht door Daphne » zo 9 mar 2014 23:04

Wij hebben al jaren de pannenset van Bo Camp. Misschien heb je er gewoon pech mee gehad? Of wij te weinig gebruikt...... :oops: mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Goede campingpannen

Bericht door Thei Luijten » ma 10 mar 2014 00:37

Wij gebruiken al jarenlang gewoon 3 rvs-pannetjes van BK met dikke bodem.
Zijn weliswaar een stuk zwaarder dan die aluminium pannen, maar er bakt nooit iets aan,
het eten smaakt heerlijk en ziet er ook zo uit, en we hebben geen skottelbraai, geen barbecue, oventje enz.
We kopen bijna al onze etenswaar vers op de plek van bestemming en zijn zodoende lichter uit.
Doen ook geen concessie aan de kwaliteit van het eten, een goede peper en zoutmolen zijn onontbeerlijk.
Gewichtstoename kun je op veel andere plaatsen besparen.
Groet,
Thei

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Goede campingpannen

Bericht door TouranDriver455ts » ma 10 mar 2014 01:04

RE.gif

Door b.v. helemaal niet te eten ? blij.gif
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Zandkasteel

Re: Goede campingpannen

Bericht door Zandkasteel » ma 10 mar 2014 07:29

Wij gebruiken ook al 10 jaar gewoon een huis/tuin/keukensetje van Obelink zelf, volgens mij zonder merk. Nooit wat mee gehad. Dat is wel pech zeg!

pd0bao40

Re: Goede campingpannen

Bericht door pd0bao40 » ma 10 mar 2014 07:32

Misschien niet het bedoelde antwoord op de vraag, maar in Frankrijk worden losse deksels in alle maten verkocht. Misschien ook in NL ? Daarmee zou niet alleen de TS geholpen zijn ! Derhalve bij voorbaat mijn dank. Jaap

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Goede campingpannen

Bericht door Hobby Linka » ma 10 mar 2014 07:34

Vliedje schreef:Binnen 3 maanden waren de schroeven van de dekselhandgreep van 2 van de 3 pannen al gebroken, waarmee de deksels in een klap onbruikbaar werden.
3 maandan na aankoop of 3 maanden na gebruik. Ik zou er mee terug gegaan zijn. Er bestaat toch ook nog iets als garantie.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

gert en gea

Re: Goede campingpannen

Bericht door gert en gea » ma 10 mar 2014 09:11

RE.gif
ga eens na de sola winkel in zeist, kun je tegelijk voor weinig je bestek en dergelijke aan vullen. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Goede campingpannen

Bericht door Hobby Linka » ma 10 mar 2014 09:25

TS woond in Schagen. In Alkmaar zit ook een Sola winkel. Scheelt weer een paar kilometer rijden. knipoog.gif

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Vliedje

Re: Goede campingpannen

Bericht door Vliedje » ma 10 mar 2014 10:55

RE.gif RE.gif RE.gif RE.gif RE.gif RE.gif
Dank allemaal voor jullie reacties. Voor zover ik weet, doen we niks geks met de pannen, maar zijn het telkens de schroeven die het begeven. Vwb de garantie zijn wij moet ik bekennen wat laks geweest. Inmiddels zijn we wel ruim een jaar verder, dus ik ben bang dat dat geen optie is. Alleen de deksels is wellicht wel een optie, vooropgesteld natuurlijk dat de juiste maten verkrijgbaar zijn. De duurste, maar wellicht wel meest effectieve oplossing is misschien toch maar een pannenset van Sola, maar zijn die ook verkrijgbaar met een dunne bodem? Anders stoken we aardig wat gas weg voordat de pan met inhoud op temperatuur is. Welke set raden jullie dan aan?

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7806
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Goede campingpannen

Bericht door Nimma » ma 10 mar 2014 12:30

Aluminium pannen zijn een beetje ongezond, beter nooit gebruiken. Er raakt materiaal los en dat krijg je binnen whistle.gif
Ik neem gewoon een paar pannen van thuis mee, RVS Lagostina en een wok. En dat gaat prima met het simpele koken op vakantie: wokken, beetje rijst/pasta koken, grillplaatje/BBQ. Ik houdt niet van dat gepruts met camping pannetjes.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Goede campingpannen

Bericht door Henny » ma 10 mar 2014 12:47

Wij gebruiken al jaren en jaren ( 20 jaar ) een paar pannen (3) van onze pannenset thuis. Voor thuis 3 nieuwe pannen gekocht. thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Vliedje

Re: Goede campingpannen

Bericht door Vliedje » ma 10 mar 2014 14:10

scratch.gif De pannen die wij nu hebben zijn ook van RVS, dat bedoelde ik ook eigenlijk. Ben alleen niet zo'n voorstander van de dikke bodems die onder de gewone keukenpannen zitten ivm de lagere calorische waarde van propaan/butaan vergeleken met aardgas. Overigens ben ik niet zo bang voor loslatende alu deeltjes, aangezien we aluminium al in relatief hoge concentraties via onze dagelijkse voedingsmiddelen zoals gerst, tarwe, thee, spinazie, maar ook leidingwater, binnenkrijgen. Aluminium is een mineraal en komt van nature in de bodem voor, en dus ook in gewassen voor.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Goede campingpannen

Bericht door driver » ma 10 mar 2014 19:14

Vliedje, dikke bodems vind je onder alle RVS potten en pannen. Dat is nodig omdat het RVS een vrij slechte geleider van warmte is. Zonder dikke bodem uit een goed geleidend metaal (meestal alu) zou alles onmiddellijk aanbakken. Alu potten en pannen hebben die dikke bodem niet nodig, omdat alu van zichzelf al een goede geleider is. Dat die dikke bodem een groot meerverbruik geeft, geloof ik eigenlijk niet, en de potten met deze dikke bodem werken net zo goed op propaan/butaan als op aardgas. Net als blijkbaar veel anderen hier hebben wij ook RVS potten in de caravan, omdat die veel duurzamer zijn dan potten uit alu.

Vliedje

Re: Goede campingpannen

Bericht door Vliedje » ma 10 mar 2014 20:31

RE.gif Dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb inmiddels aan de firma Sola advies gevraagd. Dat dus maar even afwachten.
Alle reageerders, nogmaals hartelijk dank voor jullie input.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Goede campingpannen

Bericht door Ab » ma 10 mar 2014 22:17

Vliedje schreef:scratch.gif De pannen die wij nu hebben zijn ook van RVS, dat bedoelde ik ook eigenlijk. Ben alleen niet zo'n voorstander van de dikke bodems die onder de gewone keukenpannen zitten ivm de lagere calorische waarde van propaan/butaan vergeleken met aardgas. Overigens ben ik niet zo bang voor loslatende alu deeltjes, aangezien we aluminium al in relatief hoge concentraties via onze dagelijkse voedingsmiddelen zoals gerst, tarwe, thee, spinazie, maar ook leidingwater, binnenkrijgen. Aluminium is een mineraal en komt van nature in de bodem voor, en dus ook in gewassen voor.
Je hebt het over lager calorische waarde van Propaan t.o.v. aardgas..
Is het niet juist andersom ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vliedje

Re: Goede campingpannen

Bericht door Vliedje » di 11 mar 2014 09:41

RE.gif Ik heb het voor de zekerheid nog even nagekeken, maar voor elke kubieke meter propaangas, heb je slechts 0,5 kuub aardgas nodig om hetzelfde effect te bereiken.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Goede campingpannen

Bericht door Gemineye » di 11 mar 2014 12:02

tjonge, toen wij onze caravan kochten zijn we ook even gaan shoppen bij de ikea voor wat pannen en potten. en wat bestek. borden en bakjes enzo was in de aanbieding bij de kruidvat. (die troep is anders ook duur zeg!!)

Onze ervaringen met de goedkope pannen van de ikea is dat het voor thuis waarschijnlijk niet voldoende kwaliteit zal bieden, maar we gebruiken het maar een paar week per jaar en dan kan het met gemak jaren mee.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Goede campingpannen

Bericht door driver » di 11 mar 2014 20:15

Vliedje schreef:Ik heb het voor de zekerheid nog even nagekeken, maar voor elke kubieke meter propaangas, heb je slechts 0,5 kuub aardgas nodig om hetzelfde effect te bereiken.
scratch.gif Ik vrees dat je je vergist Vliedje. Aardgas is methaan (CH4) en propaan is C3H8. Per kg geven ze ongeveer evenveel warmte. Aardgas is echter een veel lichtere molecule (ongeveer 3 keer lichter), en daarom geeft een kg aardgas een 3 keer groter gasvolume dan een kg propaan. Het moet echt andersom zijn. Je zal ruwweg 3 kubieke meter aardgas nodig hebben voor dezelfde warmte als een kubieke meter propaan. Voor het koken maakt dat allemaal niet veel uit, beide koken toch prima?

Wim Verso
Berichten: 6518
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Goede campingpannen

Bericht door Wim Verso » di 11 mar 2014 21:14

Wij gebruiken al jaren drie pannen die je op één pit gas zet.

De bovenste pan is een Au Bain Marie, de tweede is een stoompan en de derde is de kookpan,werkt voortreffelijk en spaart gas uit.
Die pannen hebben we ooit gekocht op de kampeerbeurs in de Rai in Amsterdam, dus dat is al een ganse tijd geleden en de pannen zijn nog steeds goed.

We weten zo niet van welk merk dat is, maar over een week of vijf komt de caravan weer uit de stalling voor het forum weekend, en dan weten we dus welk merk het is.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Vliedje

Re: Goede campingpannen

Bericht door Vliedje » wo 12 mar 2014 07:47

caravan.gif Driver en Ab, jullie hebben volkomen gelijk. Ik heb de calorische waarde verward met het volume. Volgens Benegas levert propaangas 4x zoveel energie als aardgas.
:( :oops: :oops:

Rijk

Re: Goede campingpannen

Bericht door Rijk » wo 12 mar 2014 10:19

RE.gif
Bij dezelfde hoeveelheid dan.......

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”