Durven we het nog aan, kopen van particulier?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Durven we het nog aan, kopen van particulier?

Bericht door mrbullmastiff » di 19 nov 2019 15:47

Ik was een half jaar geleden bij een hele grote dealer met een groot aanbod aan tweedehands caravans. Dat soort bedrijven maakt mooie sier met Bovag keuringen, kortingsacties en dergelijke maar een blik in de showroom bij het tweedehands aanbod en een gesprekje met iemand uit het verkoopteam gaf me best een slecht gevoel. Het zijn handelaren zoals dat ook bij autodealers het geval is.

Ik zie geen meerwaarde in een dealer/handelaar t.o.v. een particuliere aankoop. Goed kijken, geen impulsaankopen, geen druk en een recente vochtmeting zorgen in veel gevallen dat je een aankoop doet waar je achteraf geen spijt van hoef te hebben ook zonder Bovag keuring.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Genem
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 9 okt 2019 16:51

Re: Durven we het nog aan, kopen van particulier?

Bericht door Genem » di 28 jan 2020 13:26

Kopen bij een particulier of handelaar hoeft geen probleem te zijn MITS, en dat is hiervoor al een aantal malen duidelijk aangegeven, iemand kijkt met verstand. Dan voorkom je in ieder geval een grote miskoop.
Zelf heb ik al 3 x een caravan particulier gekocht, En tot aan vorig jaar hier nooit enig probleem mee ondervonden (op kleine dingen na die ik zelf eenvoudig kon repareren zoals een kraantje wat op een gegeven moment niet meer werkte en zo. De oudste is verkocht op 32 jarige leeftijd, nadat wij er zelf ruim 11 jaar mee door Europa rondgetrokken hadden. Zelfs op 32 jarige leeftijd werd hij nog BOVAC goedgekeurd.
Onze meest recente caravan is in september j.l. wel bij een handelaar gekocht. Een hobby 495 ufe exclusive uit 2001. Gezien het moment van kopen wist ik al dat het ophalen, eventueel schoonmaken naar mijn eisen, inpakken en naar de stalling brengen zou worden. De caravan zelf is voorzien van een BOVAC keuring van 2018 en de afspraak met de verkopende partij is gemaakt dat eventuele problemen welke in het nieuwe kampeerseizoen 2020 aan het licht zouden komen, gerepareerd zouden worden. Dit is ook schriftelijk vastgelegd. Wij kregen recent zelfs nog een kaartje met de herinnering het eerste moment van kamperen even door te geven zodat op dat moment de garantie (3 maanden) in zou gaan.
Kortom, zowel particulier als via de "handelaar" kun je het treffen of niet. Wees er alleen met je verstand bij en niet met je hart.....(dat komt pas later). Lees je vooral vooraf goed in (bijvoorbeeld hier op dit voortreffelijke forum). Ieder merk of type caravan heeft soms dingetjes waar je speciaal op moet letten en na ruim 35 jaar kamperen met tent, alpen kreutzer en caravans weet ik alle algemene zaken wel zo'n beetje maar dan nog... zoek ik vooraf informatie op.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”