Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
Vaarders

Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Vaarders » za 9 nov 2013 22:17

Ik ben bezig om een nieuwe Swift caravan te importeren van uit Engeland. Wie weet hoe je te werk moet gaan met de nummerplaat welke achterop de caravan moet zitten?
Kan ik in Engeland mijn witte nummerplaat van mijn auto gebruiken? Hoe gaat het verder als ik in Hoek van Holland van de boot kom? Wat moet er dan achterop de caravan als nummerplaat? Hij moet ongetwijfeld naar de RDW voor een Nederlands kenteken maar hoe ga je het beste te werk tot dat officiële nummer er is?

Mensen met ervaring, laat even wat weten,
Al vast bedankt,

Vaarders

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16185
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Jan van Vijven » za 9 nov 2013 22:29

Beneden de 750 kg mag je met je witte plaat erop rijden, maar dat zal wel niet opgaan vrees ik.
Is op engels kenteken laten staan tot je thuis bent geen optie? natuurlijk moet je dat wel goed regelen met de verkopende partij, eventueel pas overschrijven als je thuis bent.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
ine
Berichten: 892
Lid geworden op: ma 26 jan 2009 15:10
Locatie: andijk

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door ine » za 9 nov 2013 22:53

Ik heb altijd begrepen dat je hem vanaf hoek van Holland op moet laten halen door een transport bedrijf en dan naar RDW voor de keuring laten vervoeren.
Wel verzekeren .
Zo worden ze ook naar de importeur gebracht.
Maar misschien meer info bij de RDW?
Gr Ine
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16185
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Jan van Vijven » za 9 nov 2013 23:23

Je mag toch een Europese caravan, met een kenteken uit een ander land dan het jouwe, achter je auto hangen?
Als je dan zorgt dat de boel verzekerd is zie ik geen enkel probleem om gewoon naar huis te rijden met een engels kenteken.
Daarna koop je de hut pas officieel en zet je deze op jou naam en kan de RDW papier winkel beginnen.

De RDW zal het hier niet mee eens zijn omdat ze er vanuit gaan dat je importeert, maar strikt genomen importeer je pas na de overname en dat is toevallig in Nederland knipoog.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Rijk

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Rijk » zo 10 nov 2013 00:41

In GB rijden de caravans met het zelfde kenteken als de trekkende auto, dus dat zal hem ook niet worden, verwacht ik.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16185
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Jan van Vijven » zo 10 nov 2013 09:57

Ik zal wel te simpel denken, maar in dit geval laat je die eilander de caravan naar de boot rijden en vanaf daar ga jij verder met dat GB kenteken op de caravan.
Omdat het daar regel is wil nog niet zeggen dat dit ook geld op het vaste land.

Mijn schoonzus heeft op een dergelijke manier een (zware) speedboat uit het Verenigd Koninkrijk gehaald.
En alle papieren rompslomp is hier pas afgehandeld, zowel voor de trailer als voor de boot.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

rbos

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door rbos » zo 10 nov 2013 10:01

Als je aan de rechterkant blijft rijden is er niks aan de hand.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Micky » zo 10 nov 2013 10:15

volgens mij moet je net als bij een auto gewoon even een dagkenteken aanvragen en die erop hangen, dan mag je gewoon rijden.

en waarschijnlijk voor Engeland een Engels dagkenteken en voor Nederland een Nederlands dagkenteken (zo werkt het volgens caravanhandboek iig wel als je vanuit Duitsland importeert)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16185
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Jan van Vijven » zo 10 nov 2013 11:59

Dit is wat ik op het WEB vind aangaande het probleem, volgens mij kun je dus met een gewone witte plaat naar ons kikkerlandje komen om aansluitend de boel te regelen.

Wetstekst:
Artikel 37, lid 2 Wegenverkeerswet
Voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg alsmede voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg, afkomstig uit een land waar voor deze aanhangwagens geen afzonderlijk kenteken is opgegeven, geldt het vereiste dat een kenteken dient te zijn opgegeven niet. Indien een dergelijke aanhangwagen is verbonden met een in Nederland geregistreerd motorrijtuig, dient die aanhangwagen te zijn voorzien van het kenteken dat is opgegeven voor dat motorrijtuig.


Hieronder staat een antwoord van (volgens mij) de politie.

"Dus als uw collega een aankoopbewijs heeft vanuit Engeland is het probleem opgelost, want daar hebben aanhangwagens geen eigen kenteken. Dan gewoon het kenteken van het trekkend voertuig er achterop en klaar is het"

En nu ik er nog eens goed over nadenk: mijn schoonzus heeft het ook zo gedaan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Laredozwart
Berichten: 55
Lid geworden op: di 29 mei 2012 13:45

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Laredozwart » zo 10 nov 2013 12:33

Klopt Jan zo is het gegaan
We hebben gewoon een witte plaat aan gehangen
Het is het beste een bill of sale for caravan(koopkontrakt) te maken,deze is te downloaden op internet
mvgr Geert
Volkswagen Touareg 4.2l V8 FSI 4x4 en hobby 560 UL excellent

Vaarders

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Vaarders » zo 10 nov 2013 12:34

Beste Jan van Vijven,

Kijk, dat stukje wetstekst, daar heb ik wat aan. Want inderdaad in Engeland heeft men gewoon het autonummer op de caravanplaat staan. Hoe het in Duitsland gaat is niet relevant, want daar kun je ook een 5 daagse nummerplaat aanvragen.
Ik ga m'n witte plaat en een NL- sticker achterop maken en neem de caravan mee naar huis.

Hartstikke bedankt voor het advies.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16185
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Jan van Vijven » zo 10 nov 2013 12:52

BILL OF SALE
FOR CARAVAN
FOR GOOD CONSIDERATION, and in payment of $_________.00 receipt acknowledged, the undersigned,

(Seller)______________________________,


hereby sells and transfers to


(Buyer)______________________________,
the following Caravan,

Make:

Model:

Year:

Vehicle Identification/chassis Number:

Registration Number:

Seller warrants that it is the legal owner of said caravan, that said caravan is being sold free and clear of all claims and encumbrances, that Seller has full right and
authority to sell and transfer same, and will protect and indemnify Buyer from all claims adverse thereto.

Said caravan is being sold "as is" without any express or implied warranty as to condition or working order.
Signed this_______________ day of__________________ , 20 .



Signed:(seller)________________________



Signed:(buyer)________________________
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op zo 10 nov 2013 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Vaarders

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Vaarders » zo 10 nov 2013 12:57

Hallo Jan,

Kijk, nog voor ik het zelf heb kunnen opzoeken op het net krijg ik het al aangeleverd.
Hartstikke bedankt voor je support in deze kwestie.

mvg Wim S

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16185
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Jan van Vijven » zo 10 nov 2013 13:00

Ik zou er wel een adres en een ID nummer (PP, ID cart of driving licence) bij in vullen!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16185
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Jan van Vijven » zo 10 nov 2013 13:10

Laredozwart schreef:Klopt Jan zo is het gegaan

Hé Geert, Big brother (lange zwager) is watching you, :lol: hoezo privacy awhoea.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria 391 LH (2023)

BertJan
Berichten: 2682
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door BertJan » zo 10 nov 2013 18:54

of dit klopt weet ik niet, maar volgens de tekst hoef je dan helemaal geen nederlands kenteken aan te vragen, eea lijkt me raar. maar er kunnen mazen in de wet zitten en die kan je gebruiken.

wat ik me afvraag is of de caravan wel verzekerd is, en dan bedoel ik wa en dit omdat de papieren niet Nederlands zijn en vaak in het buitenland een aanhanger of caravan apart WA verzekerd moeten worden.

Vaarders

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Vaarders » zo 10 nov 2013 19:52

Hoi BertJan,

De verzekering is al geregeld. Bij informatie bij mijn verzekeringsmaatschappij. blijkt dat een chassisnummer voldoende is om je nieuwe caravan te verzekeren, wa en allrisk.

Bedankt: Vaarders haphop.gif

Vaarders

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Vaarders » ma 7 apr 2014 17:50

Beste Jan, het is gelukt hoor, viel geweldig mee. Hieronder ons relaas. Nogmaals bedankt voor de adviezen. :lol:

Het zelf importeren van een nieuwe Engelse caravan.
Wij hebben het gedaan en hebben er absoluut geen spijt van. Het was voor ons en heus avontuur.
In november hebben mijn vrouw en ik een Swift caravan besteld bij “Michael Jordan Caravans” in Gomshall, vlak bij Guildford in Surrey. Zij hebben bijna het gehele jaar door leuke aanbiedingen en laten bij de Swift- fabriek hun eigen “Expression Range” bouwen.
Het is een mooie caravan waar wij hebben gekozen voor de 514, met vier slaapplaatsen.

Hoe hebben wij het gedaan:
Eerst hebben we zorg gedragen voor de nodige papieren en nummerplaten voor de bewuste caravan. De aankoop order hebben we bewaard. Via de Engelse dealer hebben we een “Certificate of Conformity” aangevraagd en natuurlijk gewoon gekregen. Hierop staan alle gegevens die je nodig hebt om je aankoop te laten verzekeren en later aan te laten keuren bij de RDW. Ook moet je vragen naar en “Bill of Sale” waar op verkoper en koper voor verkoop en aankoop kunnen tekenen op de dag van afhalen van uw aankoop.

De nummerplaten:
Omdat Engeland wel in een EEG-land is maar met enige uitzonderingen gaat het even anders dan men denkt. Men heeft daar nog steeds de nummerplaat van de auto achterop een aanhanger zwaarder dan 750 kg. Dat is in de rest van Europa anders.
Voor Nederland staat deze uitzondering omschreven in de W.v.W. (Wegen- verkeers Wet) U leest hierover in artikel 36 en de uitzondering in artikel 37. Hier staat de registratieplicht met de uitzondering van een land die hiervan afwijkt (Engeland). Hiervoor is het zinvol om gewoon uw witte nummerplaat te gebruiken, maar neem wel een printje mee van de artikelen 36 en 37 van de W.v.W. Dit kunt u gewoon opzoeken op Google.
Nu kunt u in Engeland en van de boot naar huis rijden. Voor de RDW kunt u het beste vooruit een afspraak maken en een gratis eendaags kenteken aanvragen. Dit kunt u zelf maken op en stuk wit karton van de juiste afmetingen of laten maken voor € 9,75. Het bijbehorende “Kentekenbewijs”kunt u gewoon uitprinten en in uw map met papieren doen.

De keuring bij de RDW:
Als u op de afgesproken dag bij de RDW komt, wij zijn naar Schiedam gegaan, dan moet u ongeveer 15 minuten voor uw afspraak aanwezig zijn. U kunt dan in het kantoor uw rijbewijs laten zien, het “Certificate of Conformity” en de “Bill of Sale” en uw afspraak. Daarna gaat u de hal binnen en zal de keurmeester de gegevens van uw caravan in zijn computer invoeren, hoofdzakelijk van de Certificate of Conformity. Als het een Europees goedgekeurd model is dan is het geheel in ongeveer 15 minuten bekeken. De lengte en het chassisnummer worden voor de zekerheid nog even gecontroleerd.
Na ongeveer vijf werkdagen krijgt u uw kenteken per post thuis. De kosten zijn € 107,40.

Advies:
Zorg dat u de reis goed planed en boek de overtocht vooruit voor zowel heen als terugreis. Als u maanden vooruit boekt is dit vaak een stuk voordeliger. Zorg dat de stekker god is aangesloten onder uw auto. U kunt op internet naar het instructieboek zoeken van de door u gekochte caravan en daar vindt u precies hoe alles moet worden aangesloten. Mag uw auto de caravan wel trekken? Denk er vooral aan om uw caravan spiegels mee te nemen.
Voor een nieuwe in Europa goed gekeurde caravan hoeft u niets meer om te bouwen of te veranderen als u op het vaste land komt. Ook hebben de Engelse caravans nu een 13 polige Jeager stekker. Denk er wel aan dat u een totaal ander watersysteem krijgt, vergeet de waterroller niet te kopen voor u naar huis gaat. Zijn in Engeland vele malen goedkoper dan in Nederland.
Denk dan ook aan het waste water.
Vergeet niet dat uw eerste overnachting in uw eigen caravan is. De dagboot is voordeliger dan de nachtboot. Neem en goed boek mee want de reis duurt 6 a 7 uur. In Harwicht vindt u vlak bij de haven een “Premier Inn”Hotel incl. goed Engels ontbijt voor een redelijke prijs.
Voor de eerste nacht is het “Dovercourt Caravanpark een aanrader, kost haast niets (Low Road Harwich) Denk aan uw Tom Tom (das gemakkelijk)

Wij genieten nu van onze nieuwe ‘Swift’ Expression caravan. Kunt u ook doen!

En, de deur zit niet aan de verkeerde kant hoor, gewoon de dissel aan de andere kant zetten op de camping. knipoog.gif

Rijk

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Rijk » ma 7 apr 2014 23:38

RE.gif
De camping Dovercourt Caravanpark is in Dovercourt, inderdaad Low Road. Op vertoon van het boekingsbewijs krijg je voor een overnachting 50% korting. Wij gebruiken daarvoor de boardingkaart. Afhankelijk van de tijd van het jaar betaalden wij GBB 10-12. Vergeet niet om een sleutel van het toiletgebouw te vragen. De borg is GBP 10. En als je 's-morgens rond 8.00 uur van de camping rijdt staat de man bij de slagboom vaak al met het geld in de hand, zodat je snel door kunt. In de avond kun je tot een uur of 12 aankomen. Zorg wel voor contant geld, pinnen kan er niet en wij hebben daar een keer lokaal gepind, maar de koers was op de hoofdprijs (voor de bank dan).

Mooi en duidelijk verslag! Veel plezier en veilige kilometers met de Swift toegewenst. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Micky » vr 11 apr 2014 08:50

Bedankt voor dit mooie heldere verhaal thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door wim » za 15 sep 2018 14:58

Hoe zit het met het mistachterlicht. Heb je die om laten zetten naar de linkerkant van de caravan?
Hebben ze daar bij de keuring ook naar gekeken?
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door Chris » za 15 sep 2018 16:26

RE.gif

Hallo Wim..
topic starter zal geen antwoord meer geven, is geen lid meer.
topic is uit 2014
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Swift caravan Importeren vanuit Engeland

Bericht door wim » za 15 sep 2018 18:21

Oké, bedankt voor de informatie.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”