gas keuring duitsland

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
hansi
Berichten: 56
Lid geworden op: za 25 apr 2009 17:34
Locatie: Moen België

gas keuring duitsland

Bericht door hansi » di 24 apr 2012 22:26

Geen gaskeuring? Geen plaats op de camping.

Het zal je maar overkomen. Bij het aanmelden op een camping in Duitsland krijg je de vraag "Mag ik het logboek van uw gaskeuring zien?". "Und?" Het kan je nochtans zomaar overkomen, want in Duitsland moet sinds 8 jaar de gasinstallatie van je caravan en kampeerauto tweejaarlijks gekeurd worden. De controle omvat o.a. drukregelaar, gasslangen en lekdichtheid en wordt bijgehouden in het logboek, waarin ook de gasinstallatie technisch beschreven wordt.

Sinds kort gaan steeds meer campingeigenaars dit logboek niet alleen aan hun Duitse gasten vragen. Kan je geen logboek voorleggen, dan word je niet toegelaten op de camping. Plan je een kampeertrip in Duitsland, ga dan best eerst even na of men op de camping dit logboek nodig acht.

Wie weet hoe ik aan een logboek kom? Alles wordt nagekeken bij het jaarlijkse onderhoud.
c4 grand picasso 1600 115 pk sterckeman 460LJ

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gas keuring duitsland

Bericht door Micky » di 24 apr 2012 23:33

RE.gif

Jaren in Duitsland een caravan gehad (permanent) en lost daarvan gaan we met de Kip ook elk jaar minimaal 1 keer naar de camping, maar dit is mij vreemd, wellicht is je Bovag keuringsbewijs voldoende, ik heb net nog even voor je mijn laatste Bovag keuringsrapport van juni 2010 bekeken (ja ik weet hij moet weer;-))
alle zaken mbt de gas installatie worden gecontroleerd en afgevinkt en jaartallen worden ingevuld, dit lijkt mij persoonlijk voldoende..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Peter R
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 09:12

Re: gas keuring duitsland

Bericht door Peter R » wo 25 apr 2012 07:24

Bij onze Technische Controle kijken ze of de remmen werken en de verlichting, en dat is het zowat. De rest is kassa. Gelukkig is de hut nagelnieuw, want ik ga binnenkort naar Duitsland. Ik zal er dus iets op moeten vinden voor de toekomst.
In Oostenrijk bieden vele campings deze service aan. Gewoon vragen aan de receptie. In D weet ik het eigenlijk niet. Ik ben er nog nooit op vakantie geweest.

bijbeuner

Re: gas keuring duitsland

Bericht door bijbeuner » wo 25 apr 2012 07:27

Kom ook al jaren op Duitse campings en men heeft mij tot nu toe noch nergens een gas keuringsbewijs gevraagd.
Ik weet wel dat als je een caravan permanent (vast) op een camping hebt staan dat je dan je installatie 2 jaarlijks moet laten keuren,
en dit is al zo van voor de jaren '80

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: gas keuring duitsland

Bericht door peter s » wo 25 apr 2012 08:47

Dit 'luchtverhaal' komt al jaren voor op forums, jaren terug al op het ANWB forum.
En de de meest wilde verhalen worden dan opgeschreven.
Wij zijn nooit naar zoiets gevraagd, gebeurt dat onverwacht wel dan gaan we naar de volgende camping.
Uiteindelijk willen ze allemaal centjes vangen, dus........
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Teddybeer
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 27 sep 2006 19:48
Locatie: Dopheide

Re: gas keuring duitsland

Bericht door Teddybeer » wo 25 apr 2012 09:20

hansi schreef:Geen gaskeuring? Geen plaats op de camping.

Het zal je maar overkomen. Bij het aanmelden op een camping in Duitsland krijg je de vraag "Mag ik het logboek van uw gaskeuring zien?". "Und?" Het kan je nochtans zomaar overkomen, want in Duitsland moet sinds 8 jaar de gasinstallatie van je caravan en kampeerauto tweejaarlijks gekeurd worden. De controle omvat o.a. drukregelaar, gasslangen en lekdichtheid en wordt bijgehouden in het logboek, waarin ook de gasinstallatie technisch beschreven wordt.

Sinds kort gaan steeds meer campingeigenaars dit logboek niet alleen aan hun Duitse gasten vragen. Kan je geen logboek voorleggen, dan word je niet toegelaten op de camping. Plan je een kampeertrip in Duitsland, ga dan best eerst even na of men op de camping dit logboek nodig acht.

Wie weet hoe ik aan een logboek kom? Alles wordt nagekeken bij het jaarlijkse onderhoud.
Heb je dit uit eigen ervaring, of van horen zeggen. Ik kom al 30 jaar op campings in Duitsland en er is nog nooit naar gevraagd. scratch.gif
Goed goan,

Teddybeer (Hans)

Mitsubishi Outlander sport 2.0 invite plus met een Eriba Troll 554 GT , tot 09-2010
Vanaf 09-2010 een Camper Adria Coral S 670 SL supreme edition.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: gas keuring duitsland

Bericht door Fred N » wo 25 apr 2012 09:52

Afbeelding
In plaats van woorden. zucht.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gas keuring duitsland

Bericht door Micky » wo 25 apr 2012 20:33

RE.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

wolf
Berichten: 1632
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: gas keuring duitsland

Bericht door wolf » wo 25 apr 2012 21:57

Ik zou het eigenlijk wel kras vinden.
Hoe weet een Duitse camping-uitbater of het papiertje dat ik zelf op mijn pc ontwerp nu een echt attest is van gaskeuring in België of niet?
Ik vraag me zelfs af waar( en of) ik hier wel een officieel attest voor kan krijgen?
Zo kunnen ze ook de papieren van de gasinstallatie in een auto gaan vragen.
En... zijn je banden met lucht opgepompt of met waterstof.... knipoog.gif
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

hansi
Berichten: 56
Lid geworden op: za 25 apr 2009 17:34
Locatie: Moen België

Re: gas keuring duitsland

Bericht door hansi » wo 25 apr 2012 22:22

ok ik zal mij er maar niet druk over maken. als het uitkomt zal ik het eens aan mijn dealer en bij pasar navragen
iedereen alvast bedankt
c4 grand picasso 1600 115 pk sterckeman 460LJ

Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

Re: gas keuring duitsland

Bericht door Toon1 » wo 25 apr 2012 22:45

Waarof niet scratch.gif
Kijk even op deze site.
http://www.tuv-nord.nl/gaskeuring
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gas keuring duitsland

Bericht door Micky » wo 25 apr 2012 22:47

RE.gif

kan wel zijn, maar niemand heeft het hier ooit meegemaakt (tot dusver), nogmaals gewoon je bovag keuring meenemen en laten zien als er ooit naar gevraagd wordt, daar staat toch op dat het gecontroleerd is thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: gas keuring duitsland

Bericht door peter s » wo 25 apr 2012 23:42

Het kan mooi op papier staan maar de praktijk...

Ik ging met een camper (net Duits kenteken) naar de TUV, bijna alles goed (geen kapje op de pluspool, maar dat werd geregeld).
Toen kwam de papierwinkel. Oh de 'gasprüfung', had ik dus niet...
Even een belletje naar de overkant op het industrie terrein in Kleve, ondertussen liep ik naar dat bedrijf, kreeg de ingevulde papparassen mee en hup klaar de keuring awhoea.gif

(koste wel ruim € 20.-)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38359
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: gas keuring duitsland

Bericht door Micky » wo 25 apr 2012 23:58

RE.gif

de praktijk is: als je met vakantie gaat kom je niet bij de tuv... knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: gas keuring duitsland

Bericht door peter s » do 26 apr 2012 07:47

RE.gif
't is familie he, die persé over de streep wil gaan wonen mrgreen.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 918
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: gas keuring duitsland

Bericht door jackt » do 26 apr 2012 12:56

Al circa 8 jaar moet de gasinstallatie, van caravans en kampeerauto's die in Duitsland geregistreerd zijn, een tweejarige gaskeuring (DVGW G 607) ondergaan
De crux zit hem volgens mij in het woord geregistreerd......... knipoog.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

wolf
Berichten: 1632
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: gas keuring duitsland

Bericht door wolf » do 26 apr 2012 17:48

Bestaat er in Duitsland ook het systeem van caravans<750kg= geen controle?
Dan zijn die toch ook niet geregistreerd, of wel??
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Hobby Max

Re: gas keuring duitsland

Bericht door Hobby Max » do 26 apr 2012 20:11

In bovengenoemde site van de TUV ( http://www.tuv-nord.nl/gaskeuring ) staat toch duidelijk vermeld: "caravans en kampeerauto's die in Duitsland geregistreerd zijn" Dus niet voor ons bestemd. In Duitsland moeten alle caravans en aanhangers net als de auto's naar de TUV keuring.

Rosingkamp
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 18 aug 2013 14:23

Re: gas keuring duitsland

Bericht door Rosingkamp » ma 23 jul 2018 21:02

Stand van zaken in 2018.
De gaskeuring is in principe alleen voor de in Duitsland geregistreerde caravans en campers. Maar... de campinghouder is aansprakelijk voor schade door gasbranden / gas ontploffingen. Heeft hij niet gecontroleerd of er een geldige keuring is geweest, draait de campinghouder voor kosten en gevolgen op. Daarom worden soms caravans en campers zonder G 607 certificaat geweigerd.
Overigens heb je mazzel als je een beetje in de buurt van de Duitse grens woont. De keuring kost € 38,00 en heb je geen keuringsboek, dan komt er € 1,00 bij, dus totaal € 39,00. In Nederland hebben de garages schijnbaar onderlinge prijsafspraken gemaakt. Zo zie ik bij de meeste caravanbedrijven dat een keuring rond de € 65,00 ligt en als je geen logboek hebt, kost de keuring incl. dat logboek maar liefs € 150,00. Dat is nog eens onbeschaamd, vind ik. Het argument dat ze mensen op cursus gestuurd hebben slaat nergens op want ook in Duitsland moet de cursus gevolgd worden.
Dus gewoon een dagje naar Duitsland met de caravan. Vorige week een afspraak gemaakt en naar het keuringsstation. De gasleidingen afpersen; 10 MINUTEN. Kachel controleren evenals de gaspitten en de koelkast nog eens 10 minuten. Na een half uurtje kon ik weer verder. Met de sticker en het logboek. Toen lekker Kaffee met Kuchen gegeten en in de middag weer thuis.
Citroen C4 Grand Picasso 150 HDI, Fendt Topas 510 TG

BertJan
Berichten: 2682
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: gas keuring duitsland

Bericht door BertJan » ma 23 jul 2018 22:35

ha ha massa is kassa, natuurlijk is de keuring in Duitsland goedkoper, als een bedrijf elke caravan deze keuring geef met de werksnelheid en de cursus kosten of een nederlands bedijf heeft af en toe zo'n keuring dan moeten de cursus en werkkosten over veel minder keuringen betaald worden.

Rosingkamp
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 18 aug 2013 14:23

Re: gas keuring duitsland

Bericht door Rosingkamp » do 26 jul 2018 14:28

De hoeveelheid keuringen zal wat kunnen doen aan de prijs, maar ik vind de verhouding zoek tussen € 1,00 in Duitsland en € 80,00 in Nederland voor het briefje.
Groeten,
Henk
Citroen C4 Grand Picasso 150 HDI, Fendt Topas 510 TG

eurotrotter
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: gas keuring duitsland

Bericht door eurotrotter » vr 27 jul 2018 16:42

wolf schreef:
wo 25 apr 2012 21:57

En... zijn je banden met lucht opgepompt of met waterstof.... knipoog.gif
Of bedoel je stikstof ???? mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”